Головна » Українська література

Образ жінки-матері в поемі Т. Г. Шевченка „Наймичка”. Характеристика Ганни

МЕТА: ознайомитись із історією написання поеми Т. Г. Шевченка «Наймичка», із змістом  твору, дати загальну характеристику образу Ганни; розвивати вміння виразного читання поетичних творів, увагу, пам'ять, мислення; виховувати повагу і любов до жінки-матері.

ОБЛАДНАННЯ: «Кобзар» Т. Г. Шевченка,  диск із записом пісні «До маминих очей» ( слова В. Крищенка, музика Я. Борути), картини «Мадонна» Рафаеля, «Мадонна з немовлям» Леонардо да Вінчі,  вишита ікона із зображенням Матері Божої  та Сина.

ТИП УРОКУ: комбінований

 

                                                           ХІД УРОКУ

 

                                                Епіграф уроку:   Нічого кращого немає

                                                                              Як тая мати молодая

                                                                               З своїм дитяточком малим.

                                                                                                 Т. Г. Шевченко

І. Актуалізація опорних знань..

1.Які ви знаєте види мистецтва? (Учні відповідають).

  Учитель:  Якщо розглянути твори кожного виду мистецтва, то ми побачимо, що на першому плані стоїть тема материнства, постає світлий, ніжний образ матері.

     Звучить пісня «До маминих очей» ( слова В. Крищенка, музика Я. Борути).

2. Яким у пісні постає образ матері? (Учні відповідають).

  Учитель: Крім композиторів, до цієї теми зверталися й художники. Ось перед вами картини: «Мадонна» Рафаеля, «Мадонна з немовлям» Леонардо да Вінчі.

3. Як на полотні зображено матір? (Учні відповідають).

  Учитель показує вишиту ікону:  На іконах теж зображують Матір Божу із Сином. Адже Марія разом з Ісусом здійснила богорівний подвиг. Вона – звичайна жінка, народила Бога; беззахисна, захистила від погибелі самою тільки найщирішою любов'ю, виплекала – і відпустила Його, єдине дитя своє, на хресну смерть заради людей,  – грішних, темних і озлоблених, але ж людей. До кінця пройшла шляхом Господнім по землі.

      Кожен митець по-своєму представляє жінку-матір, яка дарує дитині не тільки безмежну любов, а й всю себе, кожну часточку своєї сердечної теплоти.

4. А якою ви намалювали  свою маму? (Учні представляють свої малюнки).

 Учитель:  До цієї теми зверталися й письменники: Василь Симоненко, Василь Стус, Андрій Малишко, Анатолій Слободяник … і ряд цей можна продовжувати. Широко представив цю тему наш Кобзар – Т. Г. Шевченко.

 

ІІ. Оголошення теми і мети уроку.

      Учні записують і аналізують епіграф.

                    План уроку

1. Історія написання поеми «Наймичка».

2. Ознайомлення із змістом твору.

3. Ганна – головна героїня поеми.

4. Думки літературознавців.

 

Учитель:   Що ви очікуєте від цього уроку? (Учні відповідають).

 

ІІІ. З'ясування теоретичних питань.

 

Пригадайте, що називається поемою?

Поема – це ліро-епічний віршований твір, у якому зображені значні події та яскраві характери, а розповідь про героїв супроводжується розкриттям авторських переживань і роздумів.

Прошу літературознавців повідомити про написання поеми «Наймичка».

                   25 березня 1845 року Т. Г. Шевченко вирушив із Петербурга на Україну. Побував поет у Києві, у Білій Церкві, у Лисянці, Звенигородці, Каневі. У серпні їздив Шевченко по Переяславському повіту. У Переяславі познайомився з лікарем і професором духовної семінарії Андрієм Козачковським. Здобутком тієї мандрівки були численні нові твори, серед яких важливе місце займає поема «Наймичка», написана тут же, у Переяславі, 13 листопада 1845 року.

      3. Давайте пригадаємо, як потрібно читати поему, на що слід звертати увагу?

                Потрібно визначити, в якому темпі і з якою інтонацією слід читати поему, які слова виділити логічним наголосом. Необхідно звертати увагу на розділові знаки, які вказують на вид паузи.

У всіх на партах є текст поеми. Слідкуйте за виразністю читання твору, адже ви будете оцінювати декламаторів.

ІV. Декламатори читають  поему “Наймичка».

V. Учні оцінюють декламаторів.

VІ. Робота над образом Ганни.

Якою ви уявили зовнішність Ганни?  Ось якою її уявила ваша однокласниця. Чи відповідає ілюстрація вашій уяві?
Чи часто зовнішність відповідає внутрішньому світу людини?
Які риси характеру притаманні Ганні? Щоб дати відповідь на це запитання, потрібно попрацювати з картками.

            І варіант називає рису характеру Ганни (МЕТОД  ГРОНУВАННЯ)

            ІІ варіант добирає і зачитує цитату до риси характеру героїні.

Як автор ставиться до Ганни?
А яке ваше ставлення до головної героїні?

VІІ. Критики висловлюють думки щодо поеми та образу Ганни.

         Євген Сверстюк: »Наймичка» — поема-притча про любов згармонізовану, здатну світити за всяких обставин».

         Іван Франко:»Наймичка – натура безмірно глибока, чуття у неї не тільки живе, але сильне та високе, любов до дитини така могуча, що перемагає все інше, заслонює перед нею весь світ, заставляє забувати про себе саму, віддати все своє життя не для хвилевої покути, але для довгої жертви на користь своєї дитини».

VІІІ. Підсумок уроку.

Складання інформаційного грона до образу Ганни.
Чи досягли ви своєї мети? Поясніть.

ІХ. Оцінювання учнів.

Х. Оголошення домашнього завдання.

          Скласти цитатний план до образу Ганни. За планом розповідати про наймичку.


Теги: Шевченко, Гоменюк О.М.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 724/39


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar