Головна » Українська література

Образ Марії як уособлення мужньої, вольової жінки, втілення у ньому долі мільйонів матерів - страдниць України

Мета: користуючись текстом твору, дати характеристику образу Марії, її дій та вчинків;розкрити його символічне значення в творі;виховувати у старшокласників на матеріалі твору кращі риси характеру,споконвіків притаманні українцям.

Обладнання: дошка,підручники.

Методи і прийоми: бесіда, виразне читання.

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань,умінь і навичок.

Структура уроку:

І.Організаційний момент.

ІІ. Оголошення теми та мету уроку.

ІІІ. Робота над образом Марії.

Вступне слово вчителя.
Бесіда.
Характеристика образу Марії.

 

V. Підсумок уроку.

VI Оголошення домашнього завдання.

VII Оголошення оцінок.

                  Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Оголошення теми та мети уроку.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Вступне слово вчителя.

Воскресла! Воскресла! Хай дзвони лунають,

Хай ллється громами по світу луна,

Хай небо, хай сонце, хай зорі співають:

«Воскресла, воскресла, воскресла Вона!»

(„Воскресла «Олександр Олесь)

 

Стою перед Вами, як перед, Матір’ю Божою, у тихій зажурі й невимовній печалі на колінах. Вдивляюся у ясний погляд Ваших очей, пещу сиве й м’яке волосся, торкаються натруджених рук і шершавих долонь, розгладжую холодні зморшки обличчя, цілую припухлі губи і відчуваю тепло Вашого зболеного серця і розкраяної душі. І сподіваюсь внутрішньою молитвою перед Вами – в ній і вдячність і щира спокута за гріхи перед Вами.

Я не даремно розпочала нашу роботу з цих рядків, тому що цей урок ми присвятимо всім матерям, яким довелося пережити найтяжчі моменти в історії нашої України, зокрема Голодом 1932-1933 років.

Сьогодні ми продовжимо роботу над вивченням роману-хроніки Уласа Самоука «Марія», зокрема користуючись текстом твору, дамо характеристику головній героїні Марії, яка є у уособленням мужньої, вольової жінки, уособленням самої України.

Епіграфом до нашого уроку стануть слова Олександра Олеся

 

Воскресла! Воскресла! Хай дзвони лунають,

Хай ллється громами по світу луна,

Хай небо, хай сонце, хай зорі співають:

«Воскресла, воскресла, воскресла Вона!»

 

(У кінці уроку ви повинні пояснити)

Вся історія життя Марії розділена на три періоди, які вкладаються в розділи. Кожен із них є певним етапом у житті.

Отож давайте перегорнемо сторінки першого розділу, який має назву «Книга про народження Марії».1. Якими рядками розпочинає і закінчує автор свій твір? (№1 ст.13) (такий прийом називається обрамленням) Як ви думаєте для чого автор використовує його? (такий прийом дає творові невблаганно послідовний ритм, який веде життя Марії до неменучо трагічної розв’язки)

Героїня Уласа Самчука рівня по духу Марусі І Богуславці чи Роксолані,тільки доля випала їй звичайна, буденна і складна. Сам автор на цьому наголошує показує величезний потенціал духовної, фізичної сили героїні, її прагнення жити, радіти, всупереч усім труднощам.

Автор не фіксує всі без винятку події, а виділяє ключові моменти у житті героїні. Звідси особлива увага до портретних характеристик.2. Давайте знайдемо і зачитаємо опис зовнішності Марії.(цит. №2 ст. 15, цит.№3 ст.20, цит №3 ст.30)

Ні раннє сирітство, ні наймитування не знівечило дівчини морально чи духовно. Ставши на порі. Сирота виявилась першою красунею. Узяти її за дружину бажав не один заможний хлопець, але хто найбільше прикипів до неї серцем?(вродливий наймит та багатий сирота –каліка Гнат Кухарчук). Отже мотив кохання в романі пов’язаний із непростим життєвим вибором героїні між заможним Гнатом і злидарем Корнієм. Акценти в змальовані образу змінюється: тепер увага автора прикута до внутрішнього світу героїні. Що єднає Марію з Корнієм? (єдина врода і любов(ст..28,32,42, №5).Отже Марія здатна на палке кохання? Щиро вона виявляє свої почуття?

Одруження з Гнатом зламало уставлений порядок. Про це не стомлюється повторювати оточення: „Гнате, Марія тобто не пара «(Одарка).

«Така кривина, а таку кралю підчепив «(сусіди). Письменник спрямовує увагу на течію думок героїні. (Зачитується цит. №6 ст 47) Проаналізувати ці рядки (цит. №7 ст.49). Їй потрібно все осмислити, зрозуміти Гната, Корнія, свою долю.

Самчук глибоко зацікавлений образом Марії. Приваблює передусім характер-сильний, внутрішньо самодостатній, завзятий властивий саме справжньому борцеві за існування.

Ці якості чи не найповніше виявляються тоді, коли набирають сили два інших мотиви –страждання й праці.

Маріїна доля була така. що в чорні її моменти біди сипалися на голову нещасної, яку із дірявого мішка. Ще не втішена, вбита смертю дітей Марія зносить нове випробування. Яку ж? (У відпустку приходить Корній). Хіба можна було з ним порівняти сутулого від роботи коло землі каліку? Як поводить себе Марія? Яким чином виявляється протест проти себе самої? Яке знаходить вона виправдання? Висловте своє ставлення (цит.№8 ст.60) Вона на деякий час перестає контролювати себе щоб піднятись, їй потрібний був погляд на себе збоку. Таку ситуацію хто створив? (Гнат, який почав учащати до сусідки Гапки, потім читає їй оповідання про розгульну жінку. Мудра наука Гната робить своє діло. Марія зрозуміла, що вона морально деградує.

Чи вирішує проблеми в сім’ї, повернення дружини до Гната? (ні, вмирає дитина, потрапляє в лікарню нелюб, повертається з армії Корній).

Що робить Марія? (Кидає законного чоловіка назавжди, причому робить це холоднокровно й жорстоко: цит №9 ст 72) Улас Самчук не ідеалізує своєї героїні, навіть осуджує.

У „Книзі днів Марії» –Марія зовсім інша людина, яка знайшла себе,нарешті,стала вільною в почуттях і діях. Як починається для неї нове життя? (цит.№10,ст. 76). А вже земля зробила чоловіка іншим, допомогла повірити у власні сили, у шанс жити в достатку, навчила радіти народженню стебла і народженню власної дитини. Хоч не любила Марія Гната, а Корнія хотіла бачити таким хліборобом.

Можна подивуватися силі духу та витримці Марії. Навіть після того, як сільська баба-знахарка позбавляє Марію ненародженої дитини, Марія вижила, не розлюбила черствого Перепутьки, винесла його побої, знущання і примусила працювати на землі. Якою ми тут бачимо Марію?

(працьовитою,терплячою, порядною). Як змінюється їхнє життя?(Поступово тяжкою працею збільшити своє господарство, розширили поле, поставили нову хату (цит.№11 ст 87). Зростала міцніла родина, глибоко приростала до цієї землі, яка принесла їм достаток, злагоду,спокій у душі.

Яким історичним подіями закінчується другий етап життя Марії? (Революційними подіями, встановленнями радянської влади на селі (цит. №12ст 130)

У третій частині „Книзі про хліб «на першому плані –образ матері-страдниці. Чому? Якась уповільненість у руках, стан постійної задуми . молитви жінки у помор старечними руками –все свідчить про глибоке горе. (Весь Маріїн рід розпався остаточно. Найстарший син Демко загинув, ще в німецькому полоні, Максим вірно служить нові владі, виганяючи батьків із хати, Лаврін репресований. Умирає від голоду онука Христина, вішається опухла донька Надія. Корній убиває відступника Максима, а сам іде вмирати в поле разом із старим псом)

Чому Гнат прийшов до вмираючої Марії? Вражений трагедією Маріїної сім’ї, Гнат прийшов до вмираючої, визнав себе винним у підпалі і цим так виразив Марію, що вона наче „починала поволі передивлятися розгорнену Гнатом книгу свого життя „. Гнат, як і Марія, вже не боїться смерті(ст..172 цит.13.)

Вони перейшли межу земних стосунків. Перед нами знову своєрідна пара. Порчу із Гнатом –подруга, законна жінка перед Богом. Та й сама Марія визнає, що нічого страшного вже не станеться, найстрашніше позаду, а вони просто підуть до своїх дітей –Романа і Надійки. Треба звернути увагу: не до дорослих дітей, прижитих з Корнієм,а до померлих, Гнатових.

Нарешті вмирає і сама Марія (цит.№14 ст.175) Як ви вважаєте,чому Улас Самчук змальовує, що останні дні життя збігаються із цвітінням садів. Ім’я героїні перегукується з іменем Богоматері. образ якої постійно присутній у романі. Пригадайте ті моменти, у яких присутній образ божої Матері. Саме до ікони божої Матері становить свічку молода Марія. і та благословляє її. Ховає Марія свого первістка і священик нагадує їй долю Діви Марії(ст140цит.№17).

Отже Марію та образ Матері Божої зближує авторське узагальнення. Небесна Марія – заступниця людства і селянка Марія уособлення материнства,основи життя на землі, уособлення самої України.

Вкінці я б хотіла почути ваше особисте ставлення до Марії як до дружини, матері?

Отож давайте звернемо увагу на наш епіграф до уроку (можна зачитати слова Гната ст174).

Д\з:Дати письмово відповіді на питання:

Рід Марії гине. Чи можна на основі цього стверджувати, що роман Уласа Самчука трагічний. Свою думку аргументуйте.


Теги: Сірченко О.В., Самчук
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 294/8


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar