Головна » Українська література |
Мета: ознайомити учнів зі змістом народних переказів «Прийом у запорожців», «Ой Морозе-Морозенку», «Білгородський кисіль»; з’ясувати значення літературного поняття переказ; формувати вміння виразно читати, аналізувати та інсценізувати твір; розвивати цікавість до героїчного минулого українців, творчу уяву, логічне мислення; виховувати патріотизм, інтерес та повагу до життя наших предків, до історії рідного народу. Обладнання: мультимедійна презентація (додаток 1), роздатковий матеріал (додаток 2), підручник для 5 класу (автор Л.Т. Коваленко)
Хід уроку І. Мотиваційний етап. Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку (Слайд №1) - На які думки вас надихнула ця ілюстрація? - Чи повʼязана вона із назвою великої теми, яку ми почали вивчати на уроках української літератури? - А перевірити ваші знання із першого розділу нам допоможуть питання, які ви підготували вдома.
Гра « Ти – мені, я – тобі »
Учні ставлять один одному питання з теми «Міфи та легенди» (одне із домашніх завдань на урок) Актуалізація досвіду та опорних знань. - Пригадаймо деякі факти та терміни, які знадобляться нам і сьогодні. (Слайд №3)
Твір, у якому розповідається про богів, духів, героїв, надприродні сили, які брали участь у створенні світу. 2. Бесіда - Як ви гадаєте, чому ключовим у цьому кросворді є слово «фольклор»? - То які види фольклорних творів у 5 класі ми вже розглянули детально? (Слайд №4) - Наступний жанр фольклору, з яким ми познайомимося сьогодні - перекази. ІІ. Повідомлення теми та виведення завдань. (Слайд № 5, 6) - Сьогодні ми будемо працювати на окремих аркушах, на яких уже занотовано нашу тему. - Як ви гадаєте, як можна озаглавити ці незакінчені речення? (наші завдання на урок) - Які ж завдання ми маємо вирішити на сьогоднішньому занятті? - Спробуймо їх сформулювати за початковими словами. До речі, до якої частини мови належать перші слова у кожному пункті? - Допоможіть мені правильно закінчити ці твердження! Ознайомитися зі змістом народних переказів «Прийом у запорожців», «Ой Морозе-Морозенку», «Білгородський кисіль»;
розвивати цікавість до героїчного минулого українців, творчу уяву, логічне мислення;
1. Бесіда-актуалізація суб’єктного досвіду. (Слайд № 7) - І що ж ми знаємо про наших предків-захисників рідної землі? - Ви маєте 2 хвилинки, щоб заповнити перші дві колонки таблиці «ЗХД» (таблиці у роздрукованому вигляді є у кожного учня на парті). Знаю Хочу дізнатися Дізнався
- А що ж ми будемо робити з останньою колонкою? Інсценізація переказу «Прийом у запорожців» раніше підготовленими хлопцями-пʼятикласниками. (Слайд № 8, 9, 10) Аналіз твору. (Слайд № 11) - Який епізод переказу вразив вас найбільше? Чим саме? - Чи зустрічалися вам якісь незрозумілі слова? Спробуємо їх розтлумачити. - Дайте усні відповіді на питання №6,7, 9, що розміщені у підручнику на стор.37. - Як називається картина, яку ви бачите на слайді? А чи відомий вам її автор? Як можна охарактеризувати козаків, дивлячись на неї?
Виступ «науковців» (історична довідка про Нестора Морозенка, підготовлена учнями класу). (Слайд № 12,13, 14) Читання переказу «Ой Морозе-Морозенку» кращими читачами класу. (Слайд № 15) - Ми почули біографічні відомості про Морозенка, що описані на початку переказу. Зараз же я пропоную вам прочитати про останні козацькі звершення відомого полковника. Прочитаймо переказ, з’ясовуючи значення незрозумілих слів, із абзацу на стор. 38, що починається так: «Козацько-селянське військо обложило з усіх сторін Збараж…» та виконаймо завдання № 3, що розміщене у підручнику на стор. 40 (таблиці у роздрукованому вигляді є у кожного учня на парті). Явища природи Епізод Вмить сонце зайшло за хмару, потемніла земля, зірвався з шумом вітер. Посипалися зрадницькі кулі на послів Хмельницького. Вітер ломив гілля дерев, а з неба ринув як з відра густий дощ.
Висипали високу могилу…
Словничок Вощина – воскова основа стільника, а також видобутий із неї неочищений віск. Штучно зроблений восковий лист із витиснутими на ньому з обох боків шестикутними денцями, на яких бджоли будують комірки. Хитрий єзуїт – член католицького чернечого ордену, який для досягнення чого-небудь діє непрямими, обманними шляхами; підступний, лукавий. Учні читають твір Аналіз переказу «Ой Морозе-Морозенку»
(Слайд № 16) - Як же реагувала природа на загибель славного козака? Які речення слід вписати у вільних віконечках? Явища природи Епізод Вмить сонце зайшло за хмару, потемніла земля, зірвався з шумом вітер. Посипалися зрадницькі кулі на послів Хмельницького. Вітер ломив гілля дерев, а з неба ринув як з відра густий дощ.
Помер стоячи лицар славний. … пішов зливний дощ. Висипали високу могилу…
(Слайд № 17)
- Чим близька за своїм настроєм картина О. Мурашка «Похорон кошового» до переказу «Ой Морозе, Морозенку»? - Як ви гадаєте, чи все, що описане у переказі, було насправді? - Це ви зможете зʼясувати трошечки пізніше на уроках історії. - Але на сьгодні я з впевненістю можу сказати, що славні і відважні козаки, та зокрема талановитий полковник Морозенко, – це реальні люди, які воювали за свободу нашої Батьківщини. (Слайд № 18) Фізкультхвилинка (Слайд № 19) Слухання-передбачення переказу «Білгородський кисіль» - Наш край чудовий і багатий. Саме тому на нього постійно зазіхали ворогиі в часи козаччини і у княжі часи. Багато з них наближалися до наших кордонів і чекали тієї миті, коли можна буде їх перетнути, коли можна буде оточити наші міста, а потім і завоювати. Боротьба за свободу часто була жорстокою і безжалісною. - Вашій увазі пропонується ще один переказ «Білгородський кисіль». Ваше завдання: на основі прослуханого початку твору та прислівʼя-епіграфа спробувати передбачити події, що відбудуться далі. (Слайд № 20) Виразне читання у ролях та аналіз переказу - Прочитаймо переказ та спробуймо визначити у тексті речення, де описані події, що зображені на ілюстрації, яку ви бачите на слайді. Учні читають твір (Слайд № 21) - Дайте усні відповіді на питання №4,5,8, що розміщені у підручнику на стор.35 (Слайд № 22)
З’ясування змісту літературознавчого поняття переказ. - Як же називаються усі ті твори, які ми сьогодні опрацювали? - Як би ви пояснили, що це за твір своїй меншій сестричці чи братику? - Сформулюймо своє визначення і співставимо його з тим, що нам пропонують науковці. - Чому ми говоримо, що переказ – фольклорний твір?
IV. Рефлексивно-оцінювальний етап. (Слайд № 23) 1. Бесіда - Чи всі завдання, які ми поставили на початку уроку нам вдалося виконати? - Які з поставлених цілей досягти було найважче? Чому? Прийом «Мікрофон». Таблиця «ЗХД» - То що ж ми можемо «занотувати» у останню колонку таблиці «ЗХД»? Знаю Хочу дізнатися Дізнався
3. Самооцінювання -Оцініть свою роботу. (учні показують знаками: великий палець вгору – 100%, великий палець вбік – 50%, великий палець вниз – 0%)
V. Домашнє завдання. (Слайд № 24) Обов’язкове загальне: виконати завдання розділу «Перевір себе» на стор. 41 підручника. Обов’язкове на вибір: розповісти батькам про те, як запорожці приймали у козаки або про Нестора Морозенка; написати листа-підтримку сучасним козакам-захисникам. За бажанням: виконати завдання розділу «Твої літературні проекти» на стор. 41 підручника
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |