Народні колискові пісні. „Ой ти, коте, коточок!”, „Ой ну, люлі, дитя спать”. Колискова пісня в житті дитини. Провідні мотиви колискових - Українська література - Авторські уроки та презентації - Розробки навчальних матеріалів
Головна » Українська література

Народні колискові пісні. „Ой ти, коте, коточок!”, „Ой ну, люлі, дитя спать”. Колискова пісня в житті дитини. Провідні мотиви колискових

Мета:  ознайомити учнів із народними колисковими піснями, особливостями цього жанру; розвивати навички виразного  читання, культуру зв’язного мовлення, пам'ять, уміння  грамотно висловлювати власні думки, почуття, спостереження;  виховувати почуття любові до своїх рідних і близьких людей,  шанобливого ставлення до них.

Обладнання: мультимедійна презентація, аудіо запис колискових пісень,виставка малюнків до колискових пісень.

Тип уроку: творче застосування знань.

                                                         Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Фронтальна перевірка. Бесіда.
Індивідуальна перевірка.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Оголошення теми та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності школярів. Слайд 1.

         Звучить аудіозапис колискової пісні.

         Учитель. Ніжна, лагідна мелодія, яку ви щойно почули, це і є колискова пісня.

      Народні колискові пісні є різновидом родинно-побутових пісень. Це частина дитячого фольклору, до якого ще належать забавлянки, лічилки, дражнили, скоромовки, небилиці, приповідки, казки й загадки, пісні-потішки.

 

     Колискова пісня – ліричний пісенний твір, який виконується матір’ю (рідше батьком чи іншим членом родини) над колискою дитини для того, щоб її приспати. Вона вирізняється особливо уповільненим ритмом виконання, пестливою лексикою. Слайд 2.

 

Робота з підручником. Опрацювання статті (ст.37).  

 «Провідні мотиви колискових пісень». Слайди 3-5.

 

 - Колискові пісні – один із найдавніших жанрів народної словесності, що сягає своїм корінням міфологічного періоду творчості.

 - Набір мотивів пісень дуже обмежений:

   а) закликання чи запрошення сну до дитини (сон як істота, яка може заспокоїти і приспати дитину);

   б) відігнати від колисочки дитини злу, негативну силу (образ Бабая);

   в) через образи птахів (голуба, зозулі) приспати дитину надворі, бо, за народними уявленнями, сон на свіжому повітрі – духовне очищення;

   г) використання у піснях магічної сили трав ( рути, м’яти, хрещатого барвінку), у яких дитину купали перед сном, щоб він [сон] був міцнішим і здоровішим.

 - Колискові пісні – це твори, у центрі яких не стільки сама дитина і магічна дія слова на її ріст, здоров’я, щастя, а скоріше світ, у якому вона живе – її дім, родина.

 - Більшість колискових передбачає їх виконання мамою дитини, але зустрічаються також тексти пісень, які немовляті співає батько (звернення до свого малого сина з побажаннями йому швидко вирости і стати у всьому подібним до батька).

 

 «Поетика жанру колискових пісень, їхні лексичні особливості»

Слайд 6.

 - Колискові пісні – жанр, який має чітко визначену конкретну функцію: заспокоїти і приспати дитину. З цим основним їх призначенням і пов’язані особливості поетики жанру.

 - Ефект заколисування підсилюється гойданням дитини в колисці.

 - Одноманітний ритм виконання пісні.

 - Найпоширеніший прийом – різноманітні повтори, від анафори до повторів цілих рядків у вигляді наскрізних рефренів (деякі колисанки побудовані так, що кожен рядок повторюється по два чи більше разів).

 - Фонетичні ефекти, що надають мові мелодійності й ритмізації.

 - Заколисувальні вигуки-кліше «баю-баю», «Ой люлі-люлечки» і т. ін.

 - Здрібніло-пестливі форми (дитинонька, колисонька, матіночка).

 - Емоційність та багатопочуттєвість матерів при виконанні колискових пісень.

 - Форма діалогу матері, зверненого до дитини.

 - Використання найпростішої загальновживаної лексики, відсутність поетичних прийомів і тропів:

 а) з художньо-поетичних засобів найчастіше зустрічаються епітети 

    («золотенькі бильця», «шовкові вервечки», «пухові подушечки», «хата 

    тепленька»);

 б) рідко зустрічаються порівняння («білий, як лілея», «очка, як тернина»).

 - Одноманітність і монотонність виконання пісні.

 

«Колискові нашого дитинства»

 

 - Найдорожчою людиною для кожної дитини є її мама.

 - Перша мамина колискова.

 - Кожній матусі хочеться, щоб її дитина виросла здоровою, щасливою, 

    доброю та порядною людиною.

 - Мрії та сподівання наших мам у колискових піснях.

 - Ласкавий котик, воркітливі голуби, щебетливі ластівочки та фантастичні 

    Сонко й Дрімко – найулюбленіші наші перші казкові герої.

 - Прикликання доброї долі та щастя в колискових наших найрідніших.

 - Тексти колискових пісень, які співались у дитинстві учням класу (зі слів матусь, бабусь).

 

Аналіз програмових колискових пісень.

«Ой ти, коте, коточок!»

Виразне читання твору.
Визначення теми пісні (побажання малечі бути розумним, щасливим, мати міцне здоров’я).
Визначення основної думки (для матері її дитина – найцінніше в житті, їй вона бажає всіляких благ).
Обговорення змісту твору.
З’ясувати художні особливості колискової (звертання, повтори, епітети, використання здрібніло-пестливих слів).

«Ой ну, люлі, дитя, спать»

Виразне читання колискової пісні.
Визначити спрямованість тексту.

Метод «Прес». Слайд 7.

Я думаю…            (центральним у пісні є образ матері)
Тому що…            (у пісні виливаються почуття жінки, її ставлення до 

                                    своєї дитини в паралельному зіставленні з її власною 

                                    долею, роздумами про життя)

Наприклад,…       (спів матір’ю колискової як вияв любові до своєї

                                    дитини і бажання бачити її щасливою, здоровою)

Отже,…                 (головним для матері є, щоб її дитинча:

                                         Щастя-долю мало

                                         І добрую годину)

Художні особливості пісні (порівняння, звертання, епітет).

Інсценізація колискових пісень.

 

ІV. Закріплення набутих знань

    1. Вправа «Асоціативний кущ».

       Учні повинні підібрати й записати якомога більше слів, що виникають    

        від асоціації з колисковими піснями.

Літературний диктант. Слайд 8.

Вона вирізняється особливо уповільненим ритмом виконання, пестливою лексикою. Про який різновид родинно-побутових пісень ідеться? (Про колискову)
Хто найпопулярніший персонаж колискових? (Кіт)
До яких художніх засобів відносять слова у такій формі: коточок, садочок, дівочок, віночок, барвіночок, колисонька, головонька? (До зменшувально-пестливих слів)
Який художній засіб ужито в рядках колискової: «Ой щоб спало, щастя знало, ой щоб росло, не боліло»? (Анафора)
Що ріднить колискову «Ой ну, люлі, дитя, спать» та інші з казками? (Трикратність, чарівні предмети – квіти)
Які символічні квіти й трави згадуються у колисковій «Ой ти, коте, коточок!»? (Рута, м’ята, барвінок, васильки)
Які побажання дитині висловлюються в колискових? (Здоров’я, розуму, щастя)
Який художній засіб ужитий у поетичних рядках колискової: «Ой щоб воно спало і спати хотіло, як квіт, червоніло»? (Порівняння)
За допомогою яких художніх засобів характеризуються три квіточки в колисковій «Ой ти, коте, коточок!»: «Да принесе три квіточки: ой да первую зросливую, а другую сонливую, а третюю щасливую»? (За допомогою епітетів)
Яку функцію виконують колискові, крім присипляння, заспокоєння дитини? (Передають мову, досвід, тепло рідного дому, почуття захищеності)
Чим колискові пісні відрізняються від календарно-обрядових? (Виконуються постійно, а не в певні періоди; призначені тільки для дитини)
Який літературний твір, вивчений у 5 класі, написаний за мотивами колискової? Хто її автор? («Перша колискова» М.Вінграновського)

 

VІ.  Підсумок уроку

Учитель. Чуттєвий зв'язок, що від дня народження існує між матір’ю та дитиною, дістає правильне відображення у зворушливо щирих і безпосередніх колисанках. Усю любов, ніжність, бажання бачити своє дитя щасливим, розумним, здоровим, гарним мати вкладає в невибагливі рядки і простеньку мелодію, організовану ритмом гойдання колиски. Монотонний тихесенький наспів і пестливі, лагідні слова мають заспокоїти, приспати дитину, тому м’якесенькими лапками підступає до колисочки пухнастий, волохатий, вуркотливий котик, голуби приносять на крилечках сон-дрімоту; і реальні котик, голуби, ластівочки, і фантастичні Сонко і Дрімота в колискових піснях діють, як люди, що цілком відповідає дитячому первісному світосприйманню. Ці пісні водночас є і першими уроками, що в доступній формі знайомлять дитину з побутовими речами і з моральними цінностями, заохочуючи до працелюбності, порядку, доброти і справедливості.

 

VІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів

VІІІ. Домашнє завдання.Виразно читати  колискові на С.38,виконати завдання 1 на С.39.

* Написати твір-мініатюру «Пісня над колискою» або «Тепло рідного дому». Слайд 9.


Теги: Колискові, Сахарова О.Є.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 498/35


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar