Головна » Українська література

Народна казка «Летючий корабель»

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

- виразно читати та переказувати зміст казки;

- відрізняти елементи її побудови та особливості;

- характеризувати героїв казки, аналізувати реальне й фантастичне у ній;

- осмислювати те, що в житті постійно присутні добро і зло, що дружба – великий скарб;

- висловлювати власні міркування про прочитане, проводити аналогії із сучасним життям.

Перебіг уроку

І. Емоційна підготовка до уроку

Учитель. Покажіть мені свої долоньки. Візьміть уважність, наполегливість, творчість і     покладіть на одну долоньку. На іншу я подарую вам терпіння і любов. А тепер обміняємось подарунками – торкнемося долоньками.

Всідаймось зручно всі, будь ласка,

Бо знову з нами добра казка.

Чого навчить, про що розкаже?

Кросворд нам відповідь підкаже.

ІІ. Актуалізація знань

Розв’язування кросворда.( За змістом казки «Ох»)

Який був син в убогого чоловіка та його жінки? (Ледащо)
Він був гранатовим у золотій оправі. (Перстень)
Риба, у яку перекинувся кінь. (Окунь)
Пропущене слово у реченні «Син три роки …, та нічого не заробив». (Служив)
Ох був зелений, а добрий дід був …  (Білий)
Що спалював Ох, щоб змінити хлопця-ледаря? (Дрова)

                      леДар

                      пеРстень

                      окУнь

                    слуЖив

                          Білий

                  дровА

Перекажіть уривок казки «Ох», ключовим словом у якому є відповіді з кросворда.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. У виділеному вертикальному рядку прочитайте слово. Поясніть його значення.

У тлумачному словнику знаходимо таке пояснення: «Дружба – стосунки, відносини, в основі яких полягає взаємна довіра, прихильність, відданість тощо».

   На жаль, між людьми живе не тільки дружба, добро, але й підступність, зло. Тому нам треба вчитися боротися з останніми. Сьогодні нам у цьому допоможе народна казка «Летючий корабель».

Яким ви його собі уявляєте?

(Демонстрація ілюстрацій, учитель зачитує уривок із казки: «…корабель сам золотий, щогли срібні, а паруси шовкові…»)

«Кошик сподівань»

Чого очікуєте від сьогоднішнього уроку?

ІV. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу  

Виразне читання казки «Летючий корабель». (Перед читанням учні отримують завдання «Які ознаки казки ви помітили у цьому творі?»).
Метод «Мікрофон».

Чому «Летючий корабель» - казка?

(Зачин: «Були собі…»

 Кінцівка: « Такий бенкет задали, що аж до неба дим пішов.»

        Чудодійні перетворення: з чорного хліба стали білі паляниці, з води – горілка, зрубане дерево перетворилось на корабель, дрова – на військо, лахміття – на багатий одяг.

       Герої наділені надзвичайними можливостями, про що свідчать їхні імена.)

«Вірю – не вірю»

Чи вірите ви, що…

У діда і баби було два сини.(Ні)
Дурень вирішив піти за братами.(Так)
Старі поблагословили всіх своїх дітей у дорогу.(Ні)
Дід, якого зустрів дурень, ходив по світу і просив милостиню.(Ні)
Дід порадив дурникові не брати по дорозі нікого на  свій корабель.(Ні)
Чоловік ніс в’язку дров за плечима, бо хотів розпалити вогонь, щоб зігрітися.(Ні)
Товариші, прилетівши на кораблі, опустились у царя під вікнами і пішли обідати.(Так)
Цар, побачивши дурня на золотому кораблі, зразу ж погодився видати за парубка свою дочку.(Ні)
Обпивайло  дістав води живлющої і цілющої.(Ні)
У чавунній бані Морозко  розкинув  солому і відразу стало тут холодно.(Так)
Військо  у лаву стало – як перемите!(Так)
Царівна засміялась: який у неї гарний чоловік буде!(Так)

 

«Хто я?»

Виступіть від імені одного з героїв казки,не називаючи його імені, а тільки розповідайте про його вчинки. (Учні повинні відгадати, хто цей герой.)

«Гронування»

Назвіть риси характеру  дурня.

                                                               терплячий

     розгублений                                            живе без батьківської любові

                 панікує

                                                                                                                 прагне щастя, мрійник 

доброзичливий                                                                                           

                                                                                                                                                 невпевнений

                                                                      ДУРЕНЬ

              плаксивий

 

                                                                                                                             слабодухий

                                  нерозважливий

                                                    ввічливий

                                                                                                                         сміливий                                       

                                                                 готовий боротися

                                                                  за своє щастя

 

 

Яких людей символізує цей герой?
Чи справедливо його так названо у творі?
Завдяки чому збулась мрія героя про щастя?

 

Метод «Прес»

Висловіть свої думки щодо вчинків діда і баби, царя.(1. «Я вважаю, що …» 2. «Тому що …» 3. «Отже, …»). Як поради для цих героїв виберіть прислів’я:

Друзі пізнаються в біді.

Не одежа красить людину, а добрі діла. (Для царя)

За науку цілуй батька й матір у руку.

Слово – не полова, язик не помело. (Для царя)

Не кидай словами, як пес хвостом. (Для царя)

Дитина хоч кривенька, та батькові-матері миленька. ( Для діда і баби)

Добре діло роби сміло.

Матері кожної дитини жаль, бо котрого пальця не вріж,то все болить. (Для діда і баби)

V. Рефлексія

Продовжіть речення

На уроці я дізнався …

                   зрозумів …

                   навчився …

VI. Домашнє завдання.

    Скласти план до казки «Летючий корабель», навчитися за ним переказувати. Намалювати ілюстрації до казки (за бажанням).


Теги: Лупиніс М.З., народні казки
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 1430/161


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar