Головна » Українська література

Місто, у якому я живу

         Мета: розширювати знання учнів про рідне місто, наголосити на потребі оберігати, як святиню, все те, що пов’язує нас із рідною землею; розвивати інтерес до вивчення історії та культури рідного міста, знати більше про нього; виховувати в учнів стійке почуття національної свідомості й високої духовності, любов до рідного міста, краю. Прищеплювати любов до рідного слова, літератури.

         Обладнання: карта Донецька; символ міста (прапор, герб); картини з краєвидами Донецька; на дошці записана тема уроку; грамзапис пісні «Спят курганы темные»; конверти із завданням для команд.

 

Хід уроку

 

         Починає звучати грамзапис пісні «Спят курганы темные». Під час звучання учні читають вірші.

 

         І-й учень

   Що таке Батьківщина?

   За віконцем калина,

   Тиха казка бабусі,

   Ніжна пісня матусі.

         ІІ-й учень

   Дужі руки у тата,

   Під тополями хата,

   Під вербою криниця,

   В чистім полі пшениця.

         Учитель

   Батьківщина – це те місце, де людина народилася, де промовила перше слово, зробила перший крок. І куди б не закинула її доля, їй неодмінно світитиме вогнем отой найперший Берег Дитинства.

   - Діти, яка країна є для вас Батьківщиною?

   - А яке місто?

         Учень

   Місто троянд і вугілля,

   Місто добрих сердець.

   Здогадалися, друзі?

   Любий наш Донецьк!

 

         Історична довідка (учні подають інформацію про Донецьк)

 

         І-й учень

   Донецьк розташований на південному сході України у верхів’ях річки Кальміус.

         ІІ-й учень

   Це одне з величезних промислових міст України, займає територію 358 м2, з населенням більше ніж 1 млн. чоловік.

         ІІІ-й учень

   Сьогодні це мегаполіс, який динамічно розвивається, у якому сконцентровані високий промисловий та науковий потенціал.

         ІV-й учень

   Донецьк – це центр культури та мистецтв України.

         V-й учень

   Має свою символіку. Прапор, верхня частина якого блакитного кольору, з сонцем, яке сходить, символізує Схід України; нижня, чорна – вугілля, землю, нічне Азовське море. Центральним елементом герба Донецької області стала блакитна пальма на золотому фоні.

 

         (Учень звертає увагу на дошку, де розташована символіка міста)

 

         Учень

   Зверніть увагу на слова, записані на дошці:

«Любити свій край – це все про нього знати:

про його людей, їхні заняття в минулому і тепер…»

   - Як ви розумієте ці рядки?

 

         (Відповіді дітей: коли люди люблять свій край, своє місто, то намагаються зберегти визначні пам’ятки, підкреслити індивідуальність, зберегти в пам’яті імена гідних його громадян, і особливо подякувати тим, хто піднявся на його захист у тяжкі хвилини)

 

         Учитель

   Сьогодні ми перегорнемо декілька сторінок історії нашого міста та перевіримо, чи все про нього знаємо. Для цього розділимося на 3 команди, кожна команда обере командира.

 

Робота в групах

 

         І завдання пов’язане з назвою команди.

   Перед вами букви, ви повинні з них скласти назву вашої команди, вона пов’язана з історією міста.

         ІІ завдання

   Дайте інформацію про людей, з якими пов’язана назва міста. Від чого походить назва Донецьк?

 

         (Учні подають заздалегідь підготовлену інформацію)

 

         ІІІ завдання

   Сьогодні – це місто, яке має 9 районів. Кожна команда по черзі називає по 1 району.

         ІV завдання

   Райони складаються з вулиць. Вам пропонується 3 картки з назвами вулиць мікрорайону «Текстильник». Дайте інформацію про людей, на честь яких названа вулиця.

 

         (Командири витягують картки з назвами вулиць).

 

         Поетична хвилинка.

 

         Учитель

   Історію Донбасу, його щирих, привітних людей прославляли і прославляють у своїх віршах поети нашого краю.

         І-й учень

В.Сосюра

   Донеччино моя,

   Моя ти Батьківщино,

   Тобі любов моя

   І всі мої чуття!

         ІІ-й учень

А.Кравченко

   Немало у світі зелених лісів,

   Розлогих степів і квітучих лугів.

   Немало у світі морів голубих,

   Річок голосних і озерець ясних…

   Та тільки немає такої землі,

   Як наша, співуча, у златі й сріблі…

         ІІІ-й учень

   Тут славлять піснями

   Героїв таких, що землю тримають

   На плечах крутих,

   Що світло й тепло добувають для нас,

   І їх Батьківщина – преславний Донбас.

         ІV учень

В.Біляїв

   О, предків дар, співуче наше слово!

   Ти заодно буття зерно і плід!

   Із-під тяжких пластів чужої мови

   Ти стало джерелом мені від ранніх літ!

         V завдання

   А тепер спробуйте себе як поети. Складіть чотири віршовані рядки про наше місто.

 

         (Учні зачитують складені вірші)

         VІ завдання

   Малюнок-асоціація «Наше місто» (з поясненням).

         VІІ завдання

   На дошці вертикально записане слово Донецьк. Представники команд пишуть своєму місту побажання, яке починається першою буквою:

                   Д – добра

                   О – оптимізму

                   Н – новизни

                   Е – елегантних людей

                   Ц – цілеспрямованості

                   Ь

                   К – краси

         Учитель

   Я приєднуюсь до ваших побажань і вважаю, що саме вам, майбутньому поколінню, втілювати їх у життя.

 

         На фоні пісні «Спят курганы темные» звучать вірші.

 

         І-й учень

   Хлібами степ до обрію пропах,

   Над ним зоря, немов свіча вечірня,

   О, краю мій, загублений в степах,

   Моя любов тобі лишилась вірна.

         ІІ-й учень

   Можливо, десь і кращі є краї,

   І там, либонь, по-іншому стрічають,

   Я ж в простори закоханий твої

   Земля Донецька, краю мій коханий!


Теги: Володіна Л.В., Донецьк
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 86/5


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar