Головна » Українська література

Микола Гоголь. Літературна діяльність. Оповідання „Вечір проти Івана Купала”

Мета: познайомити із постаттю Гоголя-українця; оглядово познайомити із творчою спадщиною з наголосом на її українськості;  закріпити відомості про романтизм як мистецький напрям шляхом аналізу оповідання «Вечір проти Івана Купала»; з’ясувати суть мистецької течії «магічний реалізм»; формувати літературну та життєву компетентності учнів; формувати усвідомлення того, що Україна – країна визначних мистецьких талантів; виховувати переконання, що чистота душі, остереження гріха – Божий і людський заповіти.

Мета відкритого уроку: використання творів суміжних видів мистецтва у вивченні української літератури з елементами інтерактивного навчання та компаративного аналізу.

Обладнання:  текст вірша Т. Шевченка «Гоголю» (для кожного учня), М. Гоголя «Вечір проти Івана Купала» (для кожного учня); підручники; мультимедійна презентація; тематична виставка літератури «Українська демонологія»+підставка; емблеми із нумерацією як джерело розподілу на творчі групи (для кожного учня); кросворд (для кожного учня); атлас з курсу всесвітньої історії (для кожного учня); телевізор; відеозапис т/ф  "Я почитаюсь загадкой для всех..." ("Лтава"); картки самооцінювання (для кожного учня).

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Перебіг уроку

Організація навчального середовища (учнівські столи із 6-7 стільцями для 4-ох груп; на них кожному - вірш "Гоголю"; кросворд; картка для самооцінювання; атлас; емблема; уривок оповідання "Вечір проти Івана Купала").
Повідомлення теми, мети уроку.

Слово вчителя. (Електронні слайди.)

-                       …Чуден Днепр при тихой погоде, коли тихо і плавно мчить крізь ліси й гори повні води свої. Ані ворухнеться; ані прогримить. Дивишся, і не знаєш, іде чи не йде його велична широчінь, і здається, неначе увесь вилитий він зі скла, і неначе блакитний дзеркальний шлях, без міри в ширину, без кінця в довжину, плине і в'ється по зеленому світу. Любо тоді й жаркому сонцю глянути з височини і опустити промені у холод скляних вод, і прибережним лісам яскраво відбитися у водах. Зеленокудрі! вони припали разом з польовими квітами до вод і, схилившися, дивляться у них і не надивляться, і не намилуються світлим зразком своїм, і посміхаються до нього, і вітають його, киваючи гіллям. В середину ж Дніпра вони не сміють глянути: ніхто, крім сонця й блакитного неба, не дивиться в нього. Редко какая птица долетит до середины Дніпра. Розкішний! немає рівної йому ріки на світі…

-                       Автор цих усім відомих рядків – наш сьогоднішній герой Микола Гоголь (електронний портрет).

-                       Упродовж уроку усі ви будете активними, творчими, знаючими, а наприкінці самі себе оціните, зважаючи на позиції, зазначені у картці. ("Створення ситуації успіху".)

 

3. Перевірка домашнього завдання.

- Розгорніть зошити, позначте дату, вид роботи, тему уроку: "Літературна спадщина Миколи Гоголя". Перегляньте уривок т/ф, зверніть увагу на оцінку Гоголя-письменника.

Фрагмент т/ф «Я почитаюсь загадкой для всех…» («Лтава») про належність митця двом культурам – російській та українській.

-                       Аби довести справедливість такої оцінки письменника, працюючи в парі, у зошит випишіть в першу колонку назви, що представляють творчу спадщину Гоголя-письменника, у другу – топоніми (електронний слайд) (географічні назви), пов’язані з перебуванням у них митця. («Робота в парах».) Час - 2-3 хвилини.

-                       (Перевірка виконання.) Оперуючи назвами із першої колонки, розгадайте кросворд із такими завданнями (узяли бланки із кросвордами, приготувалися):

По горизонталі:

1) прикметник у назві поеми-роману, другий том якого був уласноруч спалений автором (мертві);

2) збірка, заголовок якої означає "вид орнаменту" (арабески);

3) ім'я головного героя першого, повністю знищеного автором після виходу, твору (1828) (Ганц);

4) драматичний твір-комедія, на прем'єрі якого у Петербурзі був присутній імператор Микола Перший ("Ревізор");

5) час доби у назві збірника повістей у двох частинах (вечір);

6) полтавське село, біля якого на хуторі відбуваються фантастичні події (Диканька).

По вертикалі: назва збірки, що починається повістю "Тарас Бульба" ("Миргород").

 

-                       (Електронна карта Європи.) Візьміть атласи (один - біля дошки) і простежте місця, куди занесла Миколу Гоголя доля, визначивши мету перебування (учився, подорожував, …).

1809, Великі Сорочинці, Миргородський повіт, народження

1809-1818, Василівка, дитинство

1818-1819, Полтава, повітове училище, навчання

1821-28, Ніжин, гімназія вищих наук, навчання

1828-36, Петербург, літературна праця, професорство, "Ганц Кюхельгартен", "Басаврюк, або Вечір проти Івана Купала", збірки "Вечори на хуторі біля Диканьки", "Арабески", "Миргород"

1836-39, Німеччина, Швейцарія, Франція, Італія, "Ревізор", "Мертві душі"

1839-42, Петербург

1842-47, Німеччина, Швейцарія, Франція, Італія

1848, батьківщина, "Мертві душі"

1852, Москва

- Чи був, на вашу думку, Гоголь у Києві? З якою метою? (Хотів викладати історію у Київському університеті.)

- На батьківщині Миколи Васильовича, у Великих Сорочинцях, 1844 року побував Тарас Шевченко. Після цих відвідин з'явився вірш-послання "Гоголю". Прослухайте його у виконанні вашого одногрупника. (Читання напам'ять.)

- Поглибити розуміння Гоголя-митця допоможе експрес-дослідження поезії. Візьміть текст поезії та олівець. Об'єднайтеся у чотири групи відповідно до емблематичних зображень і дослідіть, фіксуючи результати дослідження у зошит ("Аналіз у малих групах") (час - 3-4 хвилини):

1 - зміст поезії, її лейтмотив (увага - визначення!);

2 - тропи (увага - визначення!);

3 - строфіку й ритміку;

4 - ремінісценції твору (увага - визначення!). (Допомога групам.)

- Групи, по черзі представте результати...

- Добре! Наступне завдання групам: враження від знайомства із митцем у сенкані про нашого героя.

 

4.   Вивчення нового матеріалу.

- Великий Кобзар був щирим поціновувачем таланту нашого земляка. І ви, сама бачила,  не виняток. У жовтні минулого року дехто з нас скористався можливістю побувати на виставі "Тарас Бульба" у виконанні трупи Луганського обласного музично-драматичного театру. Поділіться враженнями, уявивши себе театральними критиками. ("Мікрофон".)

- Справді, у безсмертних творах Миколи Гоголя - справжня галерея наших співвітчизників. ("Галерея".) Познайомімося із ними, визначаючи риси національного характеру українців і фіксуючи їх у вигляді інформаційного грона. ("Інформаційне гроно".) (Електронний слайд.)

Фрагмент к/ф В. Бортка "Тарас Бульба"(електронний слайд).

- Які риси національного характеру проявилися у поведінці батька Тараса і сина Андрія? (Патріотизм, зрадливість, пошана до батька,...)

"Питання-спотикання".

- Хто із пращурів Гоголя став прообразом головного персонажа? (Прадід по батькові, соратник Б. Хмельницького, учасник Національно-визвольної війни 1648-57 рр., полковник Остап Гоголь.) (Електронний слайд)

- Щорічно третьої неділі серпня у рідному селі Гоголя - Великих Сорочинцях - свято. Яке? (Електронний слайд) Ярмаркують і гоголівські герої - Солопій Черевик та його дружина Хівря з красунею дочкою. (Електронний слайд.) Які вони? (Сварлива, пихата Хівря, залежний від неї Солопій, сором'язлива донька.)

"Питання-спотикання".

- Любив український ярмарок Гоголь, і у Василівці, і в Ніжині будучи. Від кого з рідних успадкував Микола Васильович пристрасть до видовищ? (Любов до видовищ викохав батько - Василь Панасович - письменник, організатор домашнього театру поміщика

Д. Трощинського, який чотири рази на рік у Василівці організовував ярмарок, де продавали свійських тварин.) (Електронний слайд.)

- 1967 року на Київській кіностудії знятий к/ф з містичною назвою "Вій" (електронний слайд).

Фрагмент к/ф "Вій"(електронний слайд). Який же він - українець Хома Брут? (Містичність, богобоязливість.)

- За мотивами повісті "Майська ніч, або Утоплена" теж створено кінофільм.

 Фрагмент к/ф "Майська ніч, або Утоплена" (електронний слайд). Яку моральну чесноту підкреслено? (Пошана до батьків,...)

"Питання-спотикання".

- Яке місце містичного у факті народження Миколи Гоголя? (Мати Марія Іванівна (електронний слайд) назвала сина на честь чудотворної ікони Миколая (електронний слайд).)

 - І сьогодні національний колорит гоголівських творів вражає. Так, українським телеканалом "Інтер" був створений мюзикл (електронний слайд) під назвою (електронний слайд) "Вечори на хуторі біля Диканьки". Що ви знаєте про цю назву? (Так називався збірник повістей із двох частин, що вийшов у Петербурзі в 1831, 1832 рр. і приніс Гоголю популярність.)

Фрагмент мюзиклу "Вечори на хуторі біля Диканьки"(електронний слайд). Як відпочивають українці? ("Інформаційне гроно".) (Весело, завзято, вигадливо, шануючи традиції...)

- Свята люблять усі. Найвеличнішим святом зимового циклу є... (Різдво). Свят-вечір і різдвяна ніч оповиті чаром, коли кожен - у передчутті невідомого. Родинна вечеря з 12 пісних страв, колядки - незмінні атрибути цього свята. Кажуть, бажання, загадане під час появи на небі у Святий вечір першої зірки, обов'язково збудеться.

В українського композитора Миколи Лисенка було єдине прагнення - зберегти наші самобутні традиції, звичаї, обряди, мову,  коли за мотивами повісті Гоголя "Ніч перед Різдвом" (електронний слайд) він написав оперу "Різдвяна ніч" (електронний слайд).

Фрагмент опери (електронний слайд).

"Питання-спотикання".

- Хто виховав у майбутнього митця шану до мовно-музичної культури українців? (Електронний слайд) (Бабуся по матері Тетяна Семенівна.)

- (Перевірка усвідомлення.) Чи зберегли сучасні українці чесноти пращурів? Що втратили? Що здобули? ("Мікрофон".)

 

- Справжньою перлиною української культури є народна пісня. Знайдіть у підручнику і зачитайте, що говорив Микола Гоголь про українську пісню (ст. 166, 169)? І в нас сьогодні звучить народна пісня у виконанні Альони.

(Звучить купальська пісня.)

- До якого календарно-обрядового циклу належить пісня?

- Як нині молодь святкує Івана Купала?

- На ст.170 підручника у рубриці "До речі..." прочитайте самостійно, як святкували Івана Купала в давнину, і олівцем позначте нову інформацію, яка ще не звучала. ("Читання з позначками".)

- Що нового ви дізналися про свято Купала?

- Відомості про свято Гоголь отримав у листі від матері і використав їх в оповіданні «Басаврюк, або Вечір проти Івана Купала», що вийшло окремим виданням у Петербурзі 1829 року.

- Щоб відновити події твору, об'єднаймося у нові групи відповідно до назв споріднених предметів ( 1) вогники+свічки 1, 2, 3; 2) вогники+свічки 4, 5, 6; 3) віночки+квіти 1, 2, 3; 4) віночки+квіти 4, 5, 6.) Кожна група ставить усно питання по змісту оповідання, які б починалися словами відомої інтелектуальної гри «Що? Де? Коли?» (! питання можуть дублюватися - передбачте заміну). («Робота у творчих групах».)

- Ваші питання...

+ Питання ведучого (поза конкурсом):

-                       Де у творі зустрічаються приклади романтичного змалювання дійсності? (Електронний слайд) Пригадаймо, для романтизму характерне:... Дослідіть  групою в поданих уривках (візьміть уривки оповідання) елементи фольклору та етнографії (звичаї, вбрання, народну лексику) (час - 2-3 хвилини):

1 - "...У тому хуторі з'являвся часто чоловік..." - "...то заткнув би він за пояс усіх парубків тодішніх".

2 - "Було, ні світ ні зоря, підкови червоних чобіток..." - "...Та й побрів прямісінько в шинок".

3 - "...Побачив Корж мішки і - розніжився..." - "...Словом, старі люди не пам'ятали ніколи ще такого бучного весілля".

4  - "...Що не робила Пидорка, і радилася з ворожбитами..." - "...і принесла оправу до ікони Божої Матері, оздоблену...")

-                       Коли, у яких ситуаціях, портрет персонажа увиразнює його стан? (Дослідження в групах.)

-                       Що ви дізналися про українську демонологію? (Електронний слайд) (Представлення результатів учнівського дослідження.)

-                       Поглибити уявлення про демонологію ви можете, скориставшись друкованими джерелами, представленими на нашій тематичній виставці.

 

5. Осмислення нового матеріалу.

-                       Літературна критика вважає Гоголя засновником мистецької течії – магічного реалізму. (Електронний слайд) Занотуйте визначення магічного реалізму у зошит. Підтвердіть чи спростуйте цю тезу, створивши таблицю "Реальне і фантастичне у творі". («Займи позицію».) Отже, я вважаю...

-                       Справді, людина так улаштована, що особливо бажане вона прагне отримати будь-що, чого б і скільки це не коштувало. Пропоную дискусію. Пам'ятайте правила ведення дискусії: говорити по одному, лаконічно й аргументовано! На вашу думку, (електронний слайд) сила влади грошей від розуму чи від диявола? («Дискусія».)

-                       Отже, пам’ятаймо: «Гроші дуже лихий пан, але вельми хороший слуга». На жаль, цього не розумів персонаж оповідання Петро Безрідний. Яким є його вибір з точки зору моралі? До чого він призвів? Чи став щасливим Петрусь?

-                       Пригадайте вивчені твори класиків світової літератури (електронний слайд) Йоганна Гете («Фауст»), Петра Гулака-Артемовського («Твардовський»), Адама Міцкевича («Пані Твардовська»), Василя Жуковського («Громобой»), Миколи Гоголя («Вечір проти Івана Купала»). Чий вибір був не таким, як Петра Безрідного? (Фауста із однойменної поеми Гете.)

-                       Правда, "Лишь тот достоен жизни и свободы, Кто каждый день идёт за них на бой!" (Фауст. - Гете, "Фауст")

 

6. Підбиття підсумків. Домашнє завдання.

-                       Який ваш особистий вибір? Чому? Напишіть. («Створення есе».) (Представлення міні-робіт.)

-                       Бережіть себе, дотримуйтеся Божого й людського заповітів. Чи вдалося це герою нашої наступної зустрічі, дослідіть дома, дібравши з різних джерел цікаві факти з життєпису

Т. Шевченка та проілюструвавши їх. Прочитайте балади «Причинна» і «Лілея».

 

7. Рефлексія. Самооцінювання.

-  На бланках самооцінювання виставте від 0 до 2 балів по кожній із позицій за сьогоднішню роботу. Оцінювання вчителя (спочатку учень називає оцінку. потім - учитель) (на вибір). Співставлення результатів. Здайте картки.

- Дякую за урок, діти. До побачення.


Теги: Савченко Т.О., Гоголь
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 434/27


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar