Головна » Українська література

Михайло Стельмах «Гуси-лебеді летять»

Мета: сприяти зацікавленню семикласників особою письменника, його творчістю;

поглибити знання про жанри епосу, зокрема розкрити поняття «автобіографічна повість»;

виробляти вміння добирати цитати для підтвердження власної думки;

виховувати любов до батьків, до рідної землі, малої батьківщини.

Випереджувальне завдання: прочитати повість «Гуси-лебеді летять»; підготувати повідомлення про життя М. Стельмаха.

Обладнання: портрет письменника.

 

Я простий сіроокий хлопчина –

Син своєї нової землі,

На мені галіфе з полотнини,

І мені славно жити в селі.

… тут сонце нанизує дні

На жита,  на червону пшеницю,

На гаї і на юність мою,

І тому, як в казкову жар-птицю,

Я закоханий в землю свою!

М. Стельмах

 

 

Хід уроку

І. Організаційно-мотиваційний етап.

1. З’ясування  емоційної готовності. Рефлексія настрою.

2. Актуалізація суб’єктного досвіду «Незакінчене речення».

      «Моє дитинство – це …»

3. Коментар епіграфа.

4. Оголошення теми й мети уроку.

5. «ЗХВ» («Знаю – хочу дізнатись – вчив»).

знаю

хочу дізнатись

вивчив

 

ІІ. Операційно-пізнавальний етап.

Заслуховування учнівських повідомлень про основні віхи та цікаві епізоди з життя М. Стельмаха.
Створення психологічного портрета письменника.

Яким бачили М. Стельмаха його сучасники?
Яким ви уявляєте його?
Який духовний світ потрібно мати, щоб написати повість, як «Гуси-лебеді летять».

Бесіда за змістом твору.

Яке враження справив на вас твір? Чи легко читався текст?
Які слова виявилися незрозумілими?
Чи виникли запитання у процесі читання?

З’ясування поняття автобіографічна повість, дилогія.

Робота з підручником.

Словникова робота.

Диктатура – влада диктатора – того, хто має в державі необмежену владу.

Колгосп (складноскорочене слово) – колективне господарство, соціалістична форма виробничого об’єднання селян для колективного ведення сільськогосподарських робіт, що ґрунтується на усуспільненні основних засобів виробництва; колгоспи існували в СРСР.

Комнезам (застар.) – комітет незаможних (бідних) селян.

Виразне читання.

Учитель читає початок твору до слів: «Тільки тепер дивлюся на свої ноги…», поставивши перед читанням запитання:

Що особливого у викладі матеріалу?
Яким є початок повісті?

Читання в особах.

Діалог Михайлика з дідом.

Бесіда за змістом.

Що казкового є на початку повісті? Які казкові герої, слова, вчинки наявні?
Чому, по-вашому, таку форму використав письменник для початку автобіографічної повісті?
Чому маленькому Михайликові лебеді навіяли в уяві казку?
Як характеризує хлопчика таке сприйняття дійсності?

Мовний аналіз фрагментів повісті.

Прочитати синонімічні ряди дієслів, які М. Стельмах використав в одному абзаці:

а)  «йти» - плентатись, …

б) «лаяти» - сварять, …

в) іменники, якими називає мама сина – махомет, …

Чого досягає письменник, використовуючи такі різновиди лексики?
Який настрій створюють ці слова?

 

ІІІ. Рефлексивно-оцінювальний етап.

Бесіда.

Який твір називають автобіографічним?
Які вам відомі автобіографічні твори?

Самооцінка роботи на уроці.

«Вважаю, на цьому уроці …»

 

ІV. Домашнє завдання.

         Знайти в тексті повісті пейзажі, визначити їхню функціональну роль; пригадати зміст повісті «Зачарована Десна» О. Довженка.

 

Урок 2

Тема. Михайло Стельмах. «Гуси-лебеді летять». Єдність світу природи і світу дитячої душі. Образ Михайлика, його сприйняття дорослого світу

 

Мета: охарактеризувати світ природи та світ дитячої душі;

пояснити роль образного бачення світу в житті людини;

розкрити образ головного героя – малого Михайлика, чутливого до краси хлопчика;

розвивати в учнів творчу фантазію, естетичне бачення світу; виховувати любов до природи; бажання оберігати її.

 

Обладнання: ілюстрації учнів до твору.

 

Самий смисл буття чи не в тому, щоб жити у мудрій злагоді з природою, знати насолоду праці і поезію людських взаємин. І щоб навчитися цим дорожити, треба відчути потребу це берегти.

Олесь Гончар

 

Дитинство – це справді і майбутня доля, і майбутнє життя.

Євген Гуцало

 

Хід уроку

І. Організаційно-мотиваційний етап.

1. Забезпечення емоційної готовності до уроку.

Продовжити речення.

«Це щаслива пора – дитинство…»

2. Актуалізація суб’єктного досвіду й опорних знань.

3. Оголошення теми.

4. Визначення очікуваних результатів.

 

ІІ. Операційно-пізнавальний етап.

Слово учителя.

 

Ловили віти дощ зелений,
Спускали вниз важкі разки.
В жита ввігнались дужі клени,
Клювали листом колоски.
Прорвали небо перші вдари,
А ниви колосом шумлять,
Гарячі щуки плещуть в хмарі,
І в невід ловить їх земля…
Уже світлішає над гаєм,
Дощем пахучим день промок.
По воду райдуга спускає
Кінці коромисла в ставок.

 

Так Михайло Стельмах у вірші описав мальовничу природу Прибужжя, де минали дитячі та юнацькі роки письменника. Тут відкрилася йому поетична краса природи, таємниця людського життя. У творі дуже виразно звучить мотив шанування природи. Людина – її добрий і мудрий господар, який повинен любити й оберігати її красу.

Бесіда.

Як Михайлик був зачарований весняною красою, зокрема польотом лебедів?
Хто і яким чином допомагає Михайлику сприйняти довкілля?
Чому для хлопчика природа – це казка?
Через що хлопчик полюбляє ліс, багато часу перебуває в ньому?
Чим пояснити те, що Михайлик сприймає природу, її красу по-особливому, душею?

 

Робота зі схемою (робота в групах).

Учні знаходять цитати, що стосуються названих у схемі предметів, визначають у них зорові, звукові та інші наявні деталі, пояснюють їхню роль.

Бесіда.

Як ви охарактеризували б людину, котра бачить у навколишньому світі стільки краси?
Наскільки природа вплинула на вчинки хлопчика, його поведінку, вдачу?

 

Технологія «Кластер».

Учні називають риси характеру Михайлика, пояснюють в якій ситуації і як вони проявляються в повісті.

 

 

Узагальнення вчителя.

Головний герой повісті – Михайлик, сільський хлопчик, син бідних людей. Він надзвичайно допитливий: хоче багато знати, довідатися…

 

ІІІ. Рефлексивно-оцінювальний етап.

Словесне малювання (від імені Михайлика змалювати природу рідного села (міста): «Я і мій світ: ми разом і назавжди»).
Повторне прочитання епіграфа.
Кольорова рефлексія настрою.

 

ІV. Домашнє завдання.

         Об’єднавшись у групи, дібрати цитати й підготуватися до характеристики образів.

         1 група – діда;

2 група – матері;

3 група – батька;

4 група – бабусі.

 

Урок 3

Тема. Звичаї, традиції українців. Символ образу гусей-лебедів в повісті М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять»

 

Мета: через художнє слово пояснити учням, як письменник намагався яскраво відобразити звичаї та традиції українського народу в повісті «Гуси-лебеді летять»;

з'ясувати символічний образ гусей-лебедів; розвивати в учнів вміння характеризувати образ головного героя;

збагачувати мовний запас;

виховувати шанобливе ставлення до природи, пошану до звичаїв і традицій народу, прищеплювати любов до наслідків власної праці.

 

Обладнання: портрет М. Стельмаха, текст твору, дидактичний матеріал (тестові завдання).

 

Все, що рідне, хай нам буде Найдорожче і святе, Рідна віра, рідна мова, Рідний край наш-над усе!

 

       Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів.

    Бесіда.

- Над яким твором ми зараз працюємо?

- Хто є автором?

- Дати визначення, що таке повість.

- Який твір називається автобіографічним?

 - Доведіть, що твір «Гуси-лебеді летять» є автобіографічним.

- Визначить тему й ідею твору.

 

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

- Поясніть основну думку епіграфа.

1.   Народознавчий конкурс.

а)  3 якою свійською твариною ходять хлопчики-колядники на різдвяні

     свята? (Коза).

б) Як у різних місцевостях України називається гілочка свяченої верби? (Верба, лоза, шутка).

в) На  яке народне свято трави і квіти набирають найбільшої сили? (Івана Купала).

г) Який колір символізує радість життя і любов? (Червоний).

д)  Рослина, що є символом отчого краю, нашої рідної України? (Калина).

е)  Для чого в часи козаччини перед походом дівчина дарувала нареченому вишиту хустку? (Як символ вірності).

2.   Робота в творчих групах.

Клас ділиться на дві групи для короткотривалої роботи. Кожна виконує одне із запропонованих завдань. Потім представник групи звітує.

 

 

І ГРУПА

З'ясувати, що таке символ і пригадати, які символи наявні у даному творі, і що можуть символізувати.

 

Символічною є сама назва.

Лебеді, які щороку відлітають на зиму в теплі краї, а потім повертаються, символізують плин життя - пройшов ще один рік. Вони також означають щасливе дитинство, відродження. Дід Дем'ян: «От і принесли нам лебеді на крилах життя... Весну й життя. Тепер все почне оживати: скресне крига на річках та озерах; розмерзнеться сік у деревах, прокинеться грім у хмарах, а сонце своїми ключами відімкне землю».

        3емля - символізує отчий дім, живу істоту, щедрість, родючість.

        Чоботи - достаток.

         Церква - символ вічного Бога; спасіння, духовне єднання.

Хата - символ Всесвіту; рідної землі, тепла, родинного затишку.

Хліб - сіль - символ гостинності, добробуту, взаємодопомоги, братерської дружби.

Страшний суд - символ справедливості, неминучості покарання за скоєне зло; символ рівності перед Богом; символ нового життя та безсмертя.

Рушник - символ злагоди, любові, подружньої вірності, гостинності, працелюбності.

 

Поміркуйте, що символізують слова, якими називає наречений Мар'яну, (княгиня, зірочка - дівочу красу, незгасимість кохання).
Пригадайте, які риси людської вдачі символізує дід Дем'ян?

II ГРУПА

- Пригадайте, які звичаї й традиції наявні у творі? 

 

а) «Убога хатина Михайликових батьків, прикрашена вишитими рушниками й кетягами калини, три хлібини й грудка солі на столі, свячені страви у мальовничих полу мисниках».

б) Оранка, особливо весняна. Урочисте випроважання плугатарів у поле, а ввечері зустрічали старі й малі.

в)  Виспівування щедрівок, любов до народної пісні.

г)  Зберігання у вузликах різного насіння.

д) Прибирання хати перед смертю.

е)  «В ті часи молодь у нас прилюдно не цілувалась ні на вулиці, ні в п'єсі».

- Подумайте, для чого ж автор вводить до твору стільки символів і звичаїв?

 

4. Вікторина на краще знання героїв повісті.

1.   «В її устах і душі насіння було святим словом. І хоч не раз вона нарікала на свою мужицьку долю, проте нічого так не любила, як землю».

                                                                                              (Мати)

2.   «Обличчя... таке, наче вона молиться. Це тому, що вона дуже любить сад. Доглядає і уболіває над ним...»

(Бабуся)

3.   «Сніг не сніг, а вчитися треба. Тепер головне - свіжа сорочка і чиста совість».

                                                                                              (Батько)

4.   «Треба десь зробити січкарню, драча чи кирата, співаючи зробить, дайте тільки заліза, дерева...»

(Дід Дем'ян)

5.   «Біля самого вориння стояла чорнява худенька дівчина років восьми, очі в неї карі, з краплинами роси, рум'янці темні, а губи відстовбурчувались рожевим потрісканим вузликом і чогось радіють собі...»

 (Люба)

6.   «Другого дня тато взяв мене, обстриженого, на купаного й зодягненого в нову сорочку і штанці, за руку і повів до школи...»

                                                                                     (Михайлик)

 Слово вчителя. 

Отже, М.Стельмах з великою любов'ю відтворює звичаї й традиції українського народу;відображає призабуту естетику праці селянина: як жінки тіпають коноплі, прядуть, вибілюють полотна;як урочисто проводжають плугатарів у поле на оранку; як майстерно роблять свою справу гончар чи стельмах. Стельмах - пристрасний оборонець ладу сільського життя, всього доброго й красивого, що відтворено досвідом українського селянина протягом віків. Стельмах - патріот своєї батьківщини.

 

 Бесіда за питаннями.

Учні відповідають на запитання, підтверджуючи висловлене цитатами з твору.

а) Чим Михайлик відрізнявся від інших героїв твору?

б) Чим захоплювався хлопчик в дитинстві? Як це вплинуло на майбутнє письменника?

в) Які книжки полюбляв читати Михайлик?

г) Як хлопчик ставився до навчання? Чим це пояснити?

д) Чому герой по-різному ставиться до мешканців села? Навести 2-3 приклади.

е) У чому виявилась доброта, чемність хлопчика?

є) Чим пояснити те, що політ гусей - лебедів Михайлик сприймав по-особливому?

ж) Який талант мав хлопчик?

і)3а допомогою кого і чого формується кругозір, світогляд героя?

ї) Чи вдалося М.Стельмаху реально відобразити власне дитинство у творі?

 

ІV. Підсумок уроку.

  Тест.

1. Михайликові дуже хотілося піти в лісову далечінь і подивитися з берега на лебедів,але:

а) не пускала мати; б) не мав чобіт; в) треба було йти до школи.

2.Найбільше   Михайлик полюбляв з мамою:

а) садити; б) випікати хліб; в) доглядати за худобою.

3.Який   художній засіб використав М. Стельмах,висловлюючись:

«На човнику й веслі від нас від'їхав травень»?

а) порівняння; б) метафору; в) епітет.

4.Навчаючись у школі, Михайлик вирішив написати:

а) вірш; б) нарис; в) п'єсу.

5.Чим Михайлик пригостив голодних однокласників, які сховалися під театральною сценою:

а) пиріжком з калиною; б) пряженим горохом; в) шматком чорного хліба.

6. Найбільше бабуся Михайлика полюбляла доглядати:

а) сад; б) городину; в) худобу.

7.      Дід Дем'ян розповідав, що лебеді на крилах приносять:  

            а) щастя; б) життя; в) казку.

8. Михайлик   з бабусею ходив до:

         а) лісу збирати горіхи; б) церкви; в) церковного титаря.

9. Твір  «Гуси -лебеді летять...»М.Стельмах присвятив:

а) своїм батькам; б) всім маленьким читачам; в) допитливим і кмітливим.

10.Звідки Михайлик знав,що за плугом навіть сам Бог ходив? З:

а) Біблії; б)щедрівок; в) колядок.

11.Своєю слабкістю головний герой вважав:  

а) збирання ягід; б) полювання з дідом; в) читання.

12.Найбільше Панас Дем'янович цінував у людях:

а) кмітливість і винахідливість; б) швидкість і пунктуальність;

в)свіжу сорочку і чисту совість.

 

Правильні відповіді:

1.6 2.а З.б 4.в 5.6 6.а 7.6 8.6 9.а 10.6 11.в 12.в.

 

V.  Домашнє завдання.

Скласти план до характеристики образу Михайлика та підготувати малюнок «Мій улюблений герой твору».


Теги: стельмах, Балашкевич А.В.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 8147/199


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar