Головна » Українська література

Марина Павленко „Чи шкідливо ходити покрівлями гаражів?”. Характеристика образів твору

Мета: ознайомити учнів із дитячою сучасною українською прозою, зокрема, із  творчістю  Марини Павленко, розглянути повість "Чи шкідливо ходити покрівлями гаражів?", за змістом твору розкрити характеристику образів головних героїв - братика та сестрички  Сойченків, які ростуть і виховуються в неблагополучній сім'ї; розвивати логічне мислення, зв’язне мовлення; прагнення до самовиховання; формувати вміння давати власну оцінку прочитаному й виховувати любов до книги .

Обладнання: виставка книг сучасної української прози, інноваційні технології, портрет письменниці, епіграф, картки, ілюстрації до твору, книга Марини Павленко "Чи шкідливо ходити покрівлями гаражів?".

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Епіграф. Хто полюбить книгу, той далеко піде в своєму розвитку.

                Книга рятує душу від здерев'яніння .

                                         Тарас Шевченко   (Слайд 1)                                                       

 

Перебіг уроку

Організаційна частина

Мотивація навчальної діяльності.

- Споконвіку книжка була нашим добрим другом, який завжди підкаже, заспокоїть,  навіє приємні спогади, занурить у світ дитинства.

Про що сучасна дитяча проза? Чи треба її читати? Давайте сьогодні довіримося пильному спостережливому оку художників слова й подивимося на себе очима митців .Так, саме вони помічають те важливе в нашому житті, на що ми іноді не звертаємо уваги .

Оголошення теми та завдання уроку.

- Ми сьогодні дізнаємося про творчість сучасної письменниці Марини Павленко, розглянемо повість "Чи шкідливо ходити покрівлями гаражів?", розкриємо проблему твору, проаналізуємо головних героїв, познайомимося з новими книжками сучасної української  дитячої прози, які вийшли у видавництві "Грані-Т".

Сприйняття та осмислення нового матеріалу.

Знайомство з Мариною Павленко (у формі інтерв’ю).

У клас заходить учениця-старшокласниця, яка виконує роль письменниці Марини Павленко, учитель бере інтерв'ю.                

 - Розкажіть, будь ласка, про себе?

 - Я, Марина Павленко, народилася 30  березня 1973року в селі  Старичах Яворівського району Львівської області в родині вчителів. Дитинство минуло на рідній для батьків Черкащині. Закінчила Уманський державний педагогічний інститут ( нині – університет ) ім. Павла Тичини. Кандидат педагогічних наук, доцент. Викладаю сучасну українську літературу на кафедрі української літератури та народознавства Уманського державного педагогічного університету ім.П.Тичини. (Слайд 2 )

 - Які досягнення ви маєте в галузі літератури?

  -Я переможець і лауреат багатьох літературних конкурсів : "Гранослов "(1966р. - поезія, 2002р. - проза), "Привітання життя "(Львів, 1966.р.), "Смолоскип"(2000, 2001, 2002 рр.), "Коронація слова"(Київ, 2004р.), конкурсу Української бібліотеки у Філадельфії (США, 1998р.), конкурсу на кращу поему, присвячену річниці незалежності України (США, 2000р.), Світової організації українських жіночих організацій (СФУЖО) (2005р.), "Портал" (2006р.), Всеукраїнського конкурсу сучасної новели імені Валер'яна Підмогильного (2005р.). Нагороджена Міжнародною недержавною  українсько-німецькою премією імені Олеся Гончара за збірку "Як дожити до ста", літературною премією"Благосвіт" за монографію "Тичинська "формула українського патріотизму. 2006 року стала лауреатом ІІ  премії  імені Богдана Лепкого за роман "Санта  Лучія в кирзових чоботях".(Слайд 3)

- Який письменник для вас нині  є своєрідним взірцем?

- У мене є дуже багато улюблених письменників, але казати, що орієнтуюсь на якісь конкретні взірці?.. Якщо уявити собі такий ідеальний взірець, то це, наприклад, буде сукупність Шевченкового незламного духу й Стефаникової стислості, плюс Лесина драматичність, плюс метафоричність Ігоря Калинця, плюс затишна енергетика Ірини Жиленко ,плюс, плюс ,плюс…(Слайд 4)

- Чим ще ви захоплюєтеся, крім літератури?

- Захоплююся малюванням. Створила ряд книжок-розмальовок, ілюструвала власні книжки "Чар-папороть" і "Півтора бажання".( Слайд 5)

- Дякуємо за знайомство.

Учитель.

- А які твори сучасної дитячої прози ви читали?

   У клас заходить учениця-старшокласниця, яка виконує роль рекламного агента.

 Рекламний агент:

Українська книга – це невичерпне джерело натхнення, патріотизму, вона виховує любов і пошану до рідного слова. Тож пропоную вашій увазі цікаві та повчальні твори сучасних дитячих письменників.

 Нове місто, нова школа, новий клас – і ти для всіх новенька. Як знайти друзів серед однокласників і не нажити ворогів та заздрісників? У книзі  Коношенко Євгенії  "Неля сходить зі стелі" Неля вже не ходить по стелі, адже вона подорослішала, а дівчаткам не личить ходити вниз головою…

 Але що це? У класі новенький! І, здається, він може не лише ходити по стелі, а значно більше, набагато більше! І сказати, що цьому особливо зраділи вчителі, означало б збрехати… А це значить, що справжні пригоди тільки починаються…Тож подорожуйте, маленькі читачі, разом з героями твору.

  А книга Лариси Денисенко "Ліза та цюця П " – справжня пригодницька історія про те, як  Цюця П дивним чином опинилася в квартирі Андрійка Злодійка і як її знайшли цюцепошуковці за допомогою собак, пташок і навіть Варки-Пліткарки. Справді, святкова історія про те, як Ліза та Цюця П нарешті зустрічаються, а також про нові мрії, подорожі.

 "Дивні дні Гані Грак" Любко Дереша – книжка-несподіванка для тих, хто звик до класичної дитячої прози. Автор, один з найпопулярніших сучасних українських письменників Любко Дереш, уникає штампів не тільки в літературі для дорослих, а й для школярів. Ось і героїня цього твору Ганна Грак, учениця 4 класу середньої школи, опиняється на грані реального та побаченого. Що ж вона там побачила і які висновки зробила - читайте в цій незвичайній та захопливій оповіді.

 Трапляються пригоди, які складно пояснити, але від того вони ще більше захоплюють.

Такими пригодами сповнена книга Катерини Лебедєвої "Птаха Корабель". Хто він? Корабель, що ширяє в небі, чи птах, який плаває безкраїм морем? Так одразу й не пояснити. Тож відкривай швидше першу сторінку й поринай у світ загадкового!

- Про решту видань ми познайомимо вас наступного уроку позакласного читання. Вищезгадані книги ви можете замовити в Інтернет-магазині видавництва "Грані-Т" або придбати в книгарнях. Деякі з видань є в нашій шкільній бібліотеці.

Тож бажаємо вам отримати задоволення від спілкування з книгами …  (Слайд 6)

Учитель. Ми знову повертаємося до творчості Марини Павленко. Удома ви читали повість "Чи шкідливо ходити покрівлями гаражів?".(Слайд 7)

(Запис у зошитах дати, теми уроку, епіграфа.)

Словникова робота

Археологія – наука , що вивчає давні побут і культуру людського суспільства на підставі речових пам'яток минулого.

Тротуар – пішохідна доріжка з боків вулиці, площі.

Канапа – те саме, що диван, тапчан.

Паркан –стіна , звичайно дерев'яна , що обгороджує що-небудь.

Контейнер -  змінний пристрій, у якому перевозять вантажі .

Ілюзія – оманливе , хибне сприймання людиною дійсності.

Трапеза – у монастирі  обідній стіл з їжею та частуванням. ( Слайд 8 )

Бесіда за прочитаним текстом

Назвіть головних героїв повісті Марини Павленко "Чи шкідливо ходити покрівлями гаражів?".
Що ви дізналися про їхню сім'ю?
Де проживала мама Ганнусі й Ромчика?
Хто така Дарина Іванівна?
А що ви дізналися про  тата дітей?
А чи часто діти запізнювалися на уроки?
Як діти ставилися до домашніх тварин?
Чи любила мама своїх діточок? Доведіть.
Як поводилися діти в пришкільному таборі?
Що несла Ганнуся бабусі, коли йшла провідувати її?
Якого  побачила батька Дарина Іванівна, коли побувала в Сойченків удома?
Як ви розумієте назву твору?
Чи  зустрічаються в наш час такі сім'ї, де мама працює, а тато - алкоголік?
Яке враження справив на вас цей твір? ( Слайд 9 )

4. Робота в групах

Учитель. Тож  давайте складемо характеристику дійових осіб твору дібравши цитати або  відповідні рядки з  твору. Попрацюємо в групах.

 I група

- Охарактеризувати Ромчика та Ганнусю Сойченків.

II група

- Дарина Іванівна – класний керівник братика та сестрички.

III група

Розкажіть про маму і тата Сойченків. ( Слайд 10)

 IV. Закріплення нового матеріалу.

Вікторина "Чиї це слова?"

1.- Дарино Іванівно, напишіть, будь-ласка коли ми виходимо зі школи?(Ганнуся)

2.- У такий холод ви с кожної колонки п'єте воду?(Дарина Іванівна)

3.- Та що там – уроки! Нам оно жити нема де! Тато знов запив і вигнав з квартири.(Ромчик)

4.- Ви вже даруйте, що мої  розледащили до ручки. Вірите, знов нема на них ні сил, ні часу!(Мама)

5.- У них таке розвинене чуття мови! Так виховано й розумно розповідають усілякі історії! Такі цікаві придумують казки!…(Вихователька літнього табору)

6.- Мама каже, що це мої гроші! А я собі знаю, як бути: потроху-потроху назбираю, покладу в корзину – і на День матері подарую мамі! (Ганнуся) (Слайд 11)

 V. Підбиття підсумків уроку

  Інтерактивна вправа "Мікрофон"

- Моя сім'я…

 Оцінювання навчальних досягнень.

Заключне слово вчителя

  Алкоголізм – соціальне лихо, несумісне з принципами моралі. Він згубно впливає на виховання дітей, руйнує сім'ї. П’яниці втрачають людське обличчя, стають порушниками закону й громадського порядку.

 Наш урок добігає кінця. Бажаю вам обов’язково розмірковувати над своєю поведінкою, учитися самоорганізованості та самоконтролю, а також уміти відповідати за свої вчинки. Бажаю вам справжніх друзів. Читайте, бо книги роблять наше життя яскравішим і цікавішим, навчають нас бути гарними людьми.

 

 Домашнє завдання

Написати відгук про прочитану книгу.(Слайд 12)


Теги: Павленко, Щербина Л.М.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 278/24


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar