Головна » Українська література

М. Вовчок. Життєвий і творчий шлях. Відданість безмежному коханню та почуття відповідальності в оповіданні „Максим Гримач”

Тема: ознайомити учнів з життєвим та творчим шляхом М. Вовчок, опрацювати зміст оповідання «Максим Гримач», визначаючи жанр твору, ознаки романтизму в ньому, особливості сюжету;

розвивати вміння коментувати зміст твору, власне бачення у розв’язанні конфліктної ситуації, висловлювати свої судження, аналізувати та встановлювати причинно – наслідкові зв’язки у творі;

виховувати повагу до творчої особистості письменниці, позитивні моральні якості, толерантність у відношеннях між людьми

Тип уроку: засвоєння нових знань

 

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності школярів

Вступне слово вчителя

Справжня людина не може бути щасливою, коли поряд страждають. Марко Вовчок мріяла про суспільство, де поважаються права людини, де відсутнє поневолення особистості. Як вона, жінка, могла за це боротися, сприяти вихованню такого суспільства! Тільки своїм високохудожнім, задушевним і разом із тим сильним словом. Вольові, романтичні характери її героїв надихали, вселяли надію на те, що загальновизнані людські цінності  - розум, любов, справедливість, чесність і порядність — переможуть.

Про одвічну тему кохання й перешкоди на шляху закоханих  про проблему батьків та дітей, про  значення матеріального статку  ми будемо говорити на сьогоднішньому уроці.

ІІ. Оголошення теми, мети уроку.

ІІІ. Основний зміст уроку

Живу думкою одною про ті світлі часи,

коли людина стане володарем своєї долі, свого щастя.

Марко Вовчок

 

1. Розповідь Марка Вовчка

-  Доброго дня, діти. Мене звати Марія Олександрівна Вілінська, а літературний псевдонім маю Марко Вовчок.
            Народилася я  22 грудня 1833 року в Росії – в Орловській губернії, у сім’ї збіднілого дворянина. Перші роки дитинства  я провела в умовах поміщицького маєтку. Мій  батько, капітан у відставці Віденський, був, як і мати, завжди лагідним, привітним, веселим. Матір моя знала кілька мов, любила музику, українські пісні й стала  моєю першою вчителькою. Коли мені було лише 6 років, а двоє менших братиків були ще зовсім маленькі, помер батько. Мати одружилася з поміщиком-гультяєм, який, граючи в  карти, промарнував маєток, брутально ставився до кріпаків, за що ті хотіли його вбити. Щоб уберегти мене  від тяжких вражень, мати часто відвозила до своєї двоюрідної сестри Писарєвої. Коли мені було 12 років, мене віддали до Харківського пансіону шляхетних дівчат, де я навчалася 3 роки.

У харківському пансіоні викладалися різні науки, але найбільше уваги приділялося французькій мові, музиці, танцям, вихованню світських манер і вмінню поводитися в шляхетному товаристві.

По закінченню пансіону у 1848 році я поїхала до тітки в Орел, де я займалася вихованням її дітей — хлоп­чини шести й дівчинки п'яти років. Увесь вільний час я  проводила в бібліотеці Мордовіних за читанням Пушкіна, Гоголя, Лєрмонтова, Некрасова, Тургенева.  У будинку Мордовіної проводилися літературні вечори, де були представники прогресивної інтелігенції. Серед учасників цього  гуртка був і засланий в Орел за діяльність у Кирило-Мефодіївському товаристві студент Київського університету Панас Маркович. Одружившись із ним 1851 року, я  виїхала на Україну, але через матеріальну скруту ми були змушені міняти місця мешкання. Опанас продовжував збирати фольклор і брав з собою мене в села, які виїжджав. Так я вивчила українську мову, добре познайомилася зі звичаями. Побутом українців. А головне – проникла ся до співчуттям до їхньої долі. Особливо мене хвилювала доля жінок. Допомогти я могла лише пером. І тоді почала писати.

Клас ділиться на 3 групи, кожна група задає по 2 питання

2. Інтерв’ю:

Який доробок становить ваша творчість? (100 оригінальних творів і стільки ж перекладів)
Назвіть найвідоміші свої твори. (2 книги «Народних оповідань», повісті «Інститутка», «Кармелюк»)
З якими журналами ви співробітничали за кордоном і які твори вийшли в той час? (Журнал «Современник»; твори – «Ледащиця», «Лимерівна», «Три долі», «Глухой городок», «Тюлевая баба»)
Яким  було тематичне спрямування вашої творчості? (За тематикою моя творчість була різноманітною, але провідною темою є життя селян – непримиренність між кріпосниками та поневоленим народом)
Чому часто в своїх творах ви зверталися  до романтичного стилю? (Тому що я в своїх творах поетизувала сильний характер народу, його волелюбність, повставала проти антигуманних порядків)

3. Теорія літератури.

Повторення композиції твору:

 експозиція – хутір Максима Гримача, розмірене життя його сім’ї;
зав’язка – відмова Катрі всім хлопця, бо кохає козака Семена;
розвиток дії – зустріч Катрі з козаком;
кульмінація  - божевілля Катрі, трагічне закінчення життя;
розв’язка – страждання Максима Гримача, заміжжя другої дочки

Ознаки романтизму:

присутність національно – історичної тематики;
ідеалізація патріархальних відносин;
поєднання національного та соціального першоджерела;
перебування ліричного героя у гармонії з природою;
возвеличення патріотизму та здатності до самопожертви

ІV. Художній аналіз твору

1. Жанр твору

За жанром «Максим Гримач», як вважають літературознавці, не  просто оповідання, а оповідання-балада. В його основі лежить баладний мотив розлуки дівчини з милим, який загинув. Тому сюжет розвивається швидко й бурхливо: відбувається гостре зіткнення характерів і трагічна розв'язка. Оповідання будується не на деталях і повноті розкриття характерів, а на силі вражень та емоцій, які виникають у читачів.

2. Композиція твору:

3.Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

• Які конфлікти розвиваються у творі «Максим Гримач»?

Між закостенілими патріархальними звичаями і щирим почуттям любові двох молодих людей;
між батьками  та дітьми;
між чесною працею та нечесним промислом;
між багатством і бідністю;
між любов'ю до дочки та жадібністю.

4. Інформаційне гроно  за схемою:

-соціальний статус;

- зовнішність;

- характеристика;

- вдача героя

І – Максим Гримач

Удовець, мав двох дочок;

портрет і зовнішність;
готовий допомогти в скрутну хвилину;
зневага до шляхти;
мав авторитет як батька;
веселий;
страждав через втрату дочки

ІІ – Катря

Звикла жити в розкошах;
гордовита;
майстриня до вишивки;
принципова та цілеспрямована;
віддана в коханні

ІІІ – Семен

Молодий козак;
вродливий парубок;
любов до Катрі;
смерть героя

5. Стилістичні особливості

- Назвіть реалістичне та романтичне в творі щодо Катрі.                                                              

 

Реалістичне  :                                                            Романтичне:

- гарно вдягалася;                                      - життя з коханим або

смерть;

-  відмовляла женихам;                            - за ніч від горя   

                                                           посивіла;

- була вірною;                                              - плела вінок з чорного

                                                                       та білого маку;

- вміла вишивати;                                        - одягла перстень, як

                                                                            одружена перед                                                          

                                                                            смертю;

- попрощалася з батьком перед стратою;       - збожеволіла від

                                                                              надто сильних

                                                                              почуттів

6. Інтерактивна вправа «Айсберг»

Айсберг – велика брила льоду, що відкололася від льодовика або льодового бар’єра і сповзла в море, переважна маса якої знаходиться під водою.

 

Завдання для учнів:

доберіть асоціативні поняття до слова «конфлікт» і напишіть їх в правому кутку від айсберга (неприємність, смерть, трагедія, страх, небезпека);
доберіть асоціативні поняття до слова «айсберг» і напишіть їх в лівому  кутку від айсберга (холодний, небезпечний, гострий, руйнівний, таємничий, ворожий).

 

Чи можемо ми порівняти  поняттяз групи «конфлікт» та з групи» айсберг»?
Як з точки А можна потрапити в точку Б без втрати? (Обійти, перепливти, перелетіти)
Як уникнути небезпеки зіткнення з підводною частиною?
Чи можливо уникнути проблеми, яким шляхом?
Схарактеризуйте конфлікт, виходячи із зроблених записів, порівняйте конфлікт з айсбергом. (Висновок: конфлікти, як і айсберги, несуть небезпеку та руйнацію, є холодними та загрозливими)

 

Проблемне запитання до учнів

- Чи можна було уникнути трагедії? Яким чином?

Рішення учнів щодо розв’язання конфлікту у творі:

батько дозволив Катрі одружитися із Семеном: позитивне – були б разом; негативне – жили б незаможно (а, можливо, нажили б статку);
Катря  поїхала б з козаком: позитивне – загинули б разом (можливо, б не загинули); негативне  - страждання рідних

 

7. Прослуховування пісні про кохання

8. Зачитування учнями творчих робіт:

І – Батьки та діти – одвічна проблема (есе)

ІІ – Твір на тему «Найсвятіше людське почуття»

ІІІ – Поезія «Така любов буває раз в ніколи»

V. Підсумок уроку

1.Міні – дискусія: «Хто винен у смерті Катрі – батько чи соціальні умови життя, у яких перебували герої?»

2.Інтерактивна вправа «Слово – асоціація»

«В моєму розумінні кохання – це…»

 

Слово вчителя

Глибокої чарівності, не підвладної часу краси і сили сповнена творчість Марка Вовчка, зокрема її одинадцять оповідань під назвою «Народні оповідання». Хвилюючі, правдиві історії з народного життя просто і задушевно розповідають самі їх учасники або свідки подій. І це не безсторонні спостерігачі тих життєвих картин. Вони дають народну оцінку всім подіям і вчинкам героїв, поділяють

простодушні вірування й турботи народу, співчувають його горю та радості. Ці твори романтично забарвлені, в  них звучать мотиви народних пісень, далекі відголоски і стародавніх переказів, легенд. Мабуть, кожен з вас, читаючи твори Марко Вовчок  візьме щось позитивне, добре, щире і для себе особисто: навчиться вірно кохати, бути взірцем у наслідуванні  чеснот людини, тому що саме такі літературні твори навчають людину бути Людиною.

VІ. Домашнє завдання

 

Обов’язково :  Скласти цитатну характеристику героїв твору

На вибір: 

скласти сюжетний ланцюжок твору;
написати твір «Мої позитивні і негативні риси характеру»


Теги: Гніденко О.Б., Марко Вовчок
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 104/25


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar