Головна » Українська література |
Тема: ознайомити учнів з життєвим та творчим шляхом М. Вовчок, опрацювати зміст оповідання «Максим Гримач», визначаючи жанр твору, ознаки романтизму в ньому, особливості сюжету; розвивати вміння коментувати зміст твору, власне бачення у розв’язанні конфліктної ситуації, висловлювати свої судження, аналізувати та встановлювати причинно – наслідкові зв’язки у творі; виховувати повагу до творчої особистості письменниці, позитивні моральні якості, толерантність у відношеннях між людьми Тип уроку: засвоєння нових знань
Хід уроку І. Мотивація навчальної діяльності школярів Вступне слово вчителя Справжня людина не може бути щасливою, коли поряд страждають. Марко Вовчок мріяла про суспільство, де поважаються права людини, де відсутнє поневолення особистості. Як вона, жінка, могла за це боротися, сприяти вихованню такого суспільства! Тільки своїм високохудожнім, задушевним і разом із тим сильним словом. Вольові, романтичні характери її героїв надихали, вселяли надію на те, що загальновизнані людські цінності - розум, любов, справедливість, чесність і порядність — переможуть. Про одвічну тему кохання й перешкоди на шляху закоханих про проблему батьків та дітей, про значення матеріального статку ми будемо говорити на сьогоднішньому уроці. ІІ. Оголошення теми, мети уроку. ІІІ. Основний зміст уроку Живу думкою одною про ті світлі часи, коли людина стане володарем своєї долі, свого щастя. Марко Вовчок
1. Розповідь Марка Вовчка - Доброго дня, діти. Мене звати Марія Олександрівна Вілінська, а літературний псевдонім маю Марко Вовчок. У харківському пансіоні викладалися різні науки, але найбільше уваги приділялося французькій мові, музиці, танцям, вихованню світських манер і вмінню поводитися в шляхетному товаристві. По закінченню пансіону у 1848 році я поїхала до тітки в Орел, де я займалася вихованням її дітей — хлопчини шести й дівчинки п'яти років. Увесь вільний час я проводила в бібліотеці Мордовіних за читанням Пушкіна, Гоголя, Лєрмонтова, Некрасова, Тургенева. У будинку Мордовіної проводилися літературні вечори, де були представники прогресивної інтелігенції. Серед учасників цього гуртка був і засланий в Орел за діяльність у Кирило-Мефодіївському товаристві студент Київського університету Панас Маркович. Одружившись із ним 1851 року, я виїхала на Україну, але через матеріальну скруту ми були змушені міняти місця мешкання. Опанас продовжував збирати фольклор і брав з собою мене в села, які виїжджав. Так я вивчила українську мову, добре познайомилася зі звичаями. Побутом українців. А головне – проникла ся до співчуттям до їхньої долі. Особливо мене хвилювала доля жінок. Допомогти я могла лише пером. І тоді почала писати. Клас ділиться на 3 групи, кожна група задає по 2 питання 2. Інтерв’ю: Який доробок становить ваша творчість? (100 оригінальних творів і стільки ж перекладів) 3. Теорія літератури. Повторення композиції твору: експозиція – хутір Максима Гримача, розмірене життя його сім’ї; Ознаки романтизму: присутність національно – історичної тематики; ІV. Художній аналіз твору 1. Жанр твору За жанром «Максим Гримач», як вважають літературознавці, не просто оповідання, а оповідання-балада. В його основі лежить баладний мотив розлуки дівчини з милим, який загинув. Тому сюжет розвивається швидко й бурхливо: відбувається гостре зіткнення характерів і трагічна розв'язка. Оповідання будується не на деталях і повноті розкриття характерів, а на силі вражень та емоцій, які виникають у читачів. 2. Композиція твору: 3.Інтерактивна вправа «Мозковий штурм». • Які конфлікти розвиваються у творі «Максим Гримач»? Між закостенілими патріархальними звичаями і щирим почуттям любові двох молодих людей; 4. Інформаційне гроно за схемою: -соціальний статус; - зовнішність; - характеристика; - вдача героя І – Максим Гримач Удовець, мав двох дочок; портрет і зовнішність; ІІ – Катря Звикла жити в розкошах; ІІІ – Семен Молодий козак; 5. Стилістичні особливості - Назвіть реалістичне та романтичне в творі щодо Катрі.
Реалістичне : Романтичне: - гарно вдягалася; - життя з коханим або смерть; - відмовляла женихам; - за ніч від горя посивіла; - була вірною; - плела вінок з чорного та білого маку; - вміла вишивати; - одягла перстень, як одружена перед смертю; - попрощалася з батьком перед стратою; - збожеволіла від надто сильних почуттів 6. Інтерактивна вправа «Айсберг» Айсберг – велика брила льоду, що відкололася від льодовика або льодового бар’єра і сповзла в море, переважна маса якої знаходиться під водою.
Завдання для учнів: доберіть асоціативні поняття до слова «конфлікт» і напишіть їх в правому кутку від айсберга (неприємність, смерть, трагедія, страх, небезпека);
Чи можемо ми порівняти поняттяз групи «конфлікт» та з групи» айсберг»?
Проблемне запитання до учнів - Чи можна було уникнути трагедії? Яким чином? Рішення учнів щодо розв’язання конфлікту у творі: батько дозволив Катрі одружитися із Семеном: позитивне – були б разом; негативне – жили б незаможно (а, можливо, нажили б статку);
7. Прослуховування пісні про кохання 8. Зачитування учнями творчих робіт: І – Батьки та діти – одвічна проблема (есе) ІІ – Твір на тему «Найсвятіше людське почуття» ІІІ – Поезія «Така любов буває раз в ніколи» V. Підсумок уроку 1.Міні – дискусія: «Хто винен у смерті Катрі – батько чи соціальні умови життя, у яких перебували герої?» 2.Інтерактивна вправа «Слово – асоціація» «В моєму розумінні кохання – це…»
Слово вчителя Глибокої чарівності, не підвладної часу краси і сили сповнена творчість Марка Вовчка, зокрема її одинадцять оповідань під назвою «Народні оповідання». Хвилюючі, правдиві історії з народного життя просто і задушевно розповідають самі їх учасники або свідки подій. І це не безсторонні спостерігачі тих життєвих картин. Вони дають народну оцінку всім подіям і вчинкам героїв, поділяють простодушні вірування й турботи народу, співчувають його горю та радості. Ці твори романтично забарвлені, в них звучать мотиви народних пісень, далекі відголоски і стародавніх переказів, легенд. Мабуть, кожен з вас, читаючи твори Марко Вовчок візьме щось позитивне, добре, щире і для себе особисто: навчиться вірно кохати, бути взірцем у наслідуванні чеснот людини, тому що саме такі літературні твори навчають людину бути Людиною. VІ. Домашнє завдання
Обов’язково : Скласти цитатну характеристику героїв твору На вибір: скласти сюжетний ланцюжок твору;
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |