Головна » Українська література

М. Рильський. Поезії «Дощ», «Люби природу не як символ». Єдність людини та природи, зв’язок між станом людської душі та довкіллям

МЕТА: (СЛАЙД 2)

-  Навчальна: проаналізувати програмні ліричні твори, визначити поетичні засоби.

- Виховна: виховувати прагнення до єдності з природою, вираження своїх почуттів.

-  Розвивальна: розвивати творчу уяву, логічне мислення.

ТИП УРОКУ: засвоєння нових знань і формування вмінь.

 ОБЛАДНАННЯ: портрет письменника, підручник, індивідуальні картки-заготовки «Кольорова образність», кросворд-дерево «Природа».

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

 

І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

1. Забезпечення емоційної готовності до уроку.

Робота з епіграфом (СЛАЙД 3)

Люби природу не для себе,                                                                                                                     

Люби для неї.

2. Поянення функції дерева – кросворда, що висить на дошці (в кінці уроку дерево має розцвісти).

 

II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

III. СПРИЙНЯТТЯ І ОСМИСЛЕННЯ  НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Вступне слово вчителя (СЛАЙД 4)

Сьогодні на уроці ми познайомимося ще з одним майстром слова, відомим українським поетом Максимом Тадейовичем Рильським. Давайте з’ясуємо за допомогою підручника, а саме його форзаца, де ж народився письменник. (Робота з літературною картою, що вміщена на форзаці підручника)

Опрацювання біографії письменника (СЛАЙД 5)

Отже, ми помандрували літературною картою і дізналися, що письменник народився в Києві. А тепер пропоную вам ближче познайомитися з життєвим шляхом поета. А працюватимемо ми таким чином: в ході читання біографії         М. Рильського пропоную вам складати запитання для інтерв’ю з письменником.

(Робота з підручником)

Слово вчителя

У поезії Максима Рильського найголовніше місце посідає тема людини і природи. У кожному рядку ніби відбувається їхнє єднання. Автор доводить, що людина і природа нероздільні. У роздумах про життя поет доходить висновку, що людина не може існувати без природи, особливо наголошує на людському відчутті краси. Максим Рильський майстерно відтворює звуки природи, тонко розуміє її «мову». Він вплітає в рядки поезії надзвичайно яскраві спостереження. Читаючи ці рядки, мимоволі переймаєшся поетовими емоціями, переживаєш разом з ним радість бачення прекрасного. (СЛАЙД 6)

Дощ — таке явище природи, яке нікого не залишає байдужим. Для одних він — надокучлива перешкода прогулянкам та іграм або якійсь роботі на вулиці, для інших — благодатна, довгоочікувана небесна волога, на котру чекає кожна квіточка, травинка, деревце. Недаремно діти бігали під теплим літнім дощиком і співали:

Дощику, дощику, припусти                                                                                                    Та на бабині капусти…

Коли довго не було дощу й міг постраждати врожай, виходили в поле з хресним ходом і молебнями, просили в Бога життєдайної небесної води. Про дощ складено багато художніх творів, і з одним із них ми ознайомимося сьогодні на уроці. (СЛАЙД 7)

Робота з підручником.

Виразне читання поезії М. Рильського «Дощ» вчителем. (СЛАЙД 8)
Лексична хвилинка (проводиться за питаннями учнів.)
Робота з текстом. Рубрика підручника «Поміркуй над прочитаним».(СЛАЙД 9)
Вправа «Кольорова образність» (робота з індивідуальними картками – заготовками). Учні отримують індивідуальні картки – заготовки, на яких за допомогою кольорів, розфарбовуючи олівцями праву колонку картки, передають настрій поезії. (СЛАЙД 10)

 

КАРТКА «КОЛЬОРОВА ОБРАЗНІСТЬ»

БЛАГОДАТНИЙ, ДОВГОЖДАНИЙ,

ДИВНИМ СЯЙВОМ ОСІЯННИЙ,

ЗОЛОТИЙ ВЕЧІРНІЙ ГІСТЬ

ВПАВ БАДБОРО, СВІЖО, ДЗВІНКО

НА ЗАКУРЕНІ БУДИНКИ

ЗГОЛОДНІЛИХ ПЕРЕДМІСТЬ.

ВІДКРИВАЙ ГАРЯЧІ ГРУДИ,

МАТИ-ЗЕМЛЕ! ДОЩ ОСТУДИТЬ,

ОЖИВИТЬ І ЗАПЛІДНИТЬ, -

І ПШЕНИЦЕЮ Й ЯЧМЕНЕМ

БУЙНИМ ПОВІВОМ ЗЕЛЕНИМ

БІЛІ СЕЛА ЗВЕСЕЛИТЬ.

 

Слово вчителя

Ви молодці, добре справилися з завданням. А тепер давайте поглянемо на ілюстрацію Олени Кормухіної до вірша і порівняємо, наскільки співпала кольорова гама ваша й художниці.

(Декілька учнів виходять до дошки, коментують свою картку і вивішують її на дошку)

Слово вчителя

Любив поет і осінь,  і весну, і зиму, і гаряче літо, захоплювався досконалими витворами природи — квіткою, листочком, деревом, струмочком. І дуже вболівав за те, щоб зберегти красу та багатство природи, не зіпсувати, не знищити бездумною людською діяльністю, не порушити гармонію в ній. Адже від цього залежить доля усього людства. Про це ми й поговоримо далі.

Робота з підручником

Виразне читання поезії М. Рильського «Люблю природу не як символ» вчителем. (СЛАЙД 11)
Лексична хвилинка. Рубрика підручника «Будь уважним до слова».(СЛАЙД 12)
Робота з текстом. Рубрика підручника «Поміркуй над прочитаним». (СЛАЙД 13)
Дослідницько-пошукова робота. Заповнення кросворда-дерева. Учням пропонується ще раз уважно перечитати текст поезії і знайти в ньому слова, які б відповідали клітинкам кросворду. Той учень, який перший знаходить слово, виходить до дошки і вносить його в кросворд. (СЛАЙД 14)

VI. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО

Інтерактивна вправа «Мікрофон». (СЛАЙД 15)

Краса поезій М. Рильського, на мій погляд, полягає в тому…

Рефлексійна анкета (СЛАЙД 16)

Чи сподобався тобі проведений урок?                                                               

а) так, дуже;    б) не дуже;   в) ні

Як ти працював на уроці?

а) слухав учителя й інших учнів;                                                                                                             

б) слухав учителя і відповідав;                                                                                             

в) активно брав участь в обговоренні;                                                                               

г) не працював

Проведений урок мені сподобався, бо на ньому:

а) я почувався впевнено і спокійно;                                                                                      

б) було цікаво;                                                                                                                  

в) ми вчилися самостійно здобувати і застосовувати знання;                                                    

г) ми оволодівали читацькими вміннями;                                                                 

д) ми розвивали вміння захищати свою думку;                                                                                  

е) ми розвивали власні здібності;                                                                                                                    

ж) міцно засвоювали програмовий матеріал.

Чи сподобалось тобі працювати з книгою?

а) так, дуже;    б) не дуже;   в) ні

VІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Отже, у своїх віршах М. Т. Рильський не тільки зображує поєднання людини і природи, а й заклинає не обкрадати себе духовно, не відсторонюватись від краси в житті, від чарівного світу природи, мистецтва. Лише в єднанні корисної праці і краси людина може бути по-справжньому щасливою в житті.

А зараз я пропоную вам заквітчати наше дерево. Якщо ви отримали позитивний настрій на уроці, то підійдіть до дерева і подаруйте йому квіточку.

VIІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (СЛАЙД 17)

Вивчити поезію напам’ять (за вибором);
Підготувати розповідь про М. Рильського у вигляді інтерв’ю;
Літературний проект.

(СЛАЙД 18)


Теги: Рильський, Авксентієва Ю.М.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 1544/168


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar