Головна » Українська література

Любов Пономаренко „Гер переможений”

Мета: шляхом складання кіносценарію, проаналізувати новелу Л. Пономаренко «Гер переможений»; на основі тексту аргументовано довести, що полонений Фрідріх – це не вроджений вояка, яким бачили його діти, а звичайна людина, яка на зло завжди відповідала  посмішкою; розвивати критичне мислення учнів; виховувати гуманізм.

Форма проведення: створення кіносценарію

Хід уроку:

 І Мотивація навчальної діяльності

1. Організаційний момент

Оголошення теми та мети уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Вступне слово вчителя про післявоєнні роки відбудови країни. Розповідь учитель може супроводжувати демонстрацією  фотоматеріалів та кінохронік.

ІІІ Створення кіносценарію

Епізоди сценарію:

Полонені німці зводять квартал.
Фрідріх копає грядочку.
Місто не сердилося на німців
Прийшла осінь
Самогубство Фрідріха.
Знахідка з минулого.

Учитель задає запитання, а завдання учнів полягає в тому, щоб відповідь на це запитання знайти у тексті твору.

Кадр 1. Полонені німці зводять квартал

На першому плані  іде будівництво, за кадром лунає брутальна лайка.

Питання (П): З яким почуттям працювали полонені?

Відповідь (В): «з любов'ю і розпачем», «боялися»

П: Як поводяться охоронці?

В: «чіпляються поглядом і байдуже погиркують: «Шнель, бидлота, шнель!»»

 

Кадр 2. Фрідріх копає грядочку.

Крупним планом показати проталу землю, як Фрідріх скопав маленьку грядочку, обгородив її камінням і посіяв нагідки.

П: Знайдіть слова, які передають стан Фрідріха під час цієї роботи

В: «він клав між грудочками зернини, як потім притоптував їх і … усміхався»

П: Що він сказав дітям, які спостерігали за ним?

В: «гут…кіндер..гут»

П: Як повели себе діти, коли полонених німців повели в барак?

В: «розвоювали ту землицю, розкидали каміння»

Крупним планом показати грядочку, на якій стоїть зроблений з паличок хрест.

За кадром лунає скрегіт лопат у розчині, стукіт дужок відер, бухикання Фрідріха і гиркання охоронця.

 

 Кадр 3. Місто не сердилося на німців

П: Як люди жаліли німців?

В: «роздивлялися картки їхніх дружин та дітей, приносили щось із одягу..»

П: Якою буде реакція німців?

В: «всміхалися, дякували, називали вдів «фрау»»

Крупним планом показати Фрідріха з фотокарткою двох дівчаток у білих сукенках і білих черевичках.

П: Що робили діти у відповідь?

В: «цілу весну і ціле літо топтали і розкидали його грядку»

П: Як виглядав Фрідріх?

В: «був худий, гнилозубий і брудний»

П: Що любили робити діти?

В: «ціляли в нього грудками, любили, коли саджав нас на коліна та співав своїх дурних німецьких пісень»

 

Кадр 4. Прийшла осінь

Крупним планом показати прихід осені: листя опадає, вітер несе його вулицею.

П: Знайдіть слова, що робив німець восени?

В: «не садив грядку, ходив, хитаючись, харкав кров'ю»

П: Як ставився тепер до нього охоронець?

В: «замість «шнеляти» простягав йому цигарку і дозволяв лежати під стіною»

П: Чим займався Фрідріх на дозвіллі?

В: «робив прикраси зі шматочків цегли – сонця і квіти»

П: Яка реакція була у людей, коли вони роздивлялися його прикраси?

В: «подовгу стояли, роздивлялися і навіть сплакували»

 

Кадр 5. Самогубство Фрідріха.

Ранок. Біля стіни бараку проходив охоронець.

П: У якому положенні охоронець побачив Фрідріха?

В: «спиною до людей, понуривши голову»

П: Чому охоронець не одразу здогадався, що Фрідріх вчинив самогубство?

В: «він стояв»

П: Де його поховали?

В: «за містом»

П: Що можна показати крупним планом, що лишилося після Фрідріха?

В: «поруч із нагідкою стояв зроблений із паличок хрест»

 

Кадр 6. Знахідка з минулого.

Минуло півстоліття. Показати будинок, який збудував Фрідріх.

П: У якому стані був будинок?

В: «не тріснула жодна стіна, не струхла і не всохла підлога»

П: Як знайшли рукавицю Фрідріха?

В: «вибили цеглину»

П: Що було у рукавиці?

В: «фотокартка двох дівчаток»

П: Чим можна закінчити міні – фільм?

В: крупним планом показати фото дівчат, в очах яких німе питання: «Ви не знаєте, де наш тато?»

 

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

Рефлексія

Уявіть, що головний герой заховав  у рукавицю, окрім фотографії своїх дочок ще й лист для них, у якому розповів про своє життя в чужій країні.

Завдання : напишіть від імені героя лист, відтворивши в ньому  думки, переживання, почуття, які, на вашу думку, супроводжували Фрідріха.

 

V. Домашнє завдання. Закінчіть речення: На уроці я зрозумів…

 

VІ. Підсумки, оцінювання.


Теги: Риженко О.О., пономаренко
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 139/9


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar