Головна » Українська література |
Мета: розкрити світ почуттів і пристрастей, створений поетичним словом великого майстра; виховувати інтерес до поетичної творчості І.Франка, шанобливе ставлення до інтимних почуттів людей. Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть: розповідати про збірку інтимної лірики І.Франка «Зів’яле листя»; Методи і прийоми: словесні: бесіда, розповідь; Обладнання. Портрет І.Я.Франка, виставка творів, тексти поезії, хрестоматії, картки із завданням.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Епіграф до уроку: «Це такі легкі, ніжні вірші, з такою широкою гамою чувств і розуміння душі людської, що, читаючи їх, не знаєш, кому оддати перевагу: чи поетові боротьби, чи поетові-лірикові, співцеві кохання і настроїв»(М.Коцюбинський). Орієнтовний план проведення уроку 1.Організаційний момент. 1хв. 2.Актуалізація опорних знань(бесіда). 3хв. 3.Мотивація навчальної діяльності. 4хв. 4.Сприйняття та засвоєння нових знань. 30хв. 5.Узагальнення знань.2хв. 6.Етап оцінювання. 3хв. 7.Домашнє завдання. 2хв.
Хід уроку І. Організаційний момент ІІ. Актуалізація опорних знань Учитель. На попередніх уроках ми ознайомилися з життєвим шляхом Івана Франка. Кількома словами сформулюйте відповіді на запитання: Який він, Іван Франко? Отже, те, що нам може знадобитися на сьогоднішньому уроці, ми пригадали. Працюємо далі. ІІІ. Мотивація навчальної діяльності Учитель. Спробуйте уявити осінь...Яка вона? Чи завжди тепла, яскрава, сонячна? А буває холодна, волога, сумна... Вітер зриває жовте листя з дерев і кидає нам під ноги. Падають листочки на мокру від дощу, а може, й від сліз землю. Можливо, на таких листочках закарбовані найпотаємніші, найніжніші порухи поетової душі, які лягли на папір і стали віршами, що склали збірку «Зів’яле листя». Подивіться на епіграф до сьогоднішнього уроку. Це вислів М.Коцюбинського. Як характеризує письменник ліричні твори Івана Франка? На сьогоднішньому уроці ми спробуємо розібратися в магічній силі слів кохання І.Франка, а допоможуть нам у цьому «жмутки любові і болю», які виникли під впливом особистих почуттів до жінок, яким віддав своє серце І.Франко. Про О.Рошкевич, Ю.Дзвонковську, Ц.Зигмунтовську ми вже дещо дізналися, прочитавши твір Р.Горака «Тричі мені являлася любов…». Поезії І.Франка допоможуть нам пізнати автора як простого, звичайного чоловіка, з його болями і життєвими негараздами, з його чистою, відкритою до людей душею, з його великими і світлими почуттями, що звуться любов’ю, а також уявити думки, співпереживання ліричного героя. ІV. Сприйняття та засвоєння нових знань Учитель. Важко знайти в літературі подібну поетичну розповідь про страждання змученої душі людини, яка зазнала нещасливого кохання. Збірка «Зів’яле листя» побачила світ 1896 року. Вона складається з трьох частин, так званих «жмутків» (циклів), що складаються із «зів’ялих листочків» (віршів). Автор назвав збірку ліричною драмою, хоча, власне це була драма його життя. Звернемо погляд до таблиці і пригадаємо ознаки, які властиві драмі і ліриці. Драма драматичний конфлікт; Лірика висока емоційність, схвильований тон розповіді; Як ви гадаєте, який твір можна вважати ліричною драмою? Взагалі, драма Франка – унікальне явище. У своїй передмові він пише: «Герой оцих віршів, той, хто в них виявляє своє «я», – небіжчик. Був се чоловік слабої волі та буйної фантазії. Йому властиві поривання до праці, до життєвої активності, але само реалізуватися вони не можуть. Він все ж таки спромігся на рішучий вчинок: наклав на себе руки». Отож «драма» – це передача віршами «духовного настрою» героя. А тепер звернімося до «жмутків», їх розуміння та аналізу. І працювати ми будемо в групах, які досліджуватимуть певний «жмуток» і спробують скласти мовленнєві портрети ліричного героя та жінки, яку він кохав.
Робота в групах. 1.Інструктаж та організація роботи в групах.(Учні отримують завдання на картках). 1 група. Опрацювати перший «жмуток», прочитавши вірші «Не знаю, що мене до тебе тягне», «За що, красовице, я так тебе люблю», «Раз зійшлися ми случайно», «Не надійся нічого», «Безмежне поле в сніжному завію», «Як на вулиці зустрінеш», «Привид», «Епілог». Дати відповіді на запропоновані запитання та зробити висновок. 2 група. Опрацювати другий «жмуток», прочитавши вірші «Зелений явір, зелений явір», «Ой ти, дівчино, з горіха зерня», «Червона калино, чого в лузі гнешся?», «Я не тебе люблю, о ні», «Чого являєшся мені…», «Що щастя? Се ж ілюзія», «Хоч ти не будеш цвіткою цвісти», «Сипле, сипле, сипле сніг». Дати відповіді на запропоновані запитання та зробити висновок. 3 група. Опрацювати третій «жмуток», прочитавши вірші «Вона умерла! Слухай!...», «Не можу жить, не можу згинуть», «Тричі мені являлася любов», «Надходить ніч…», «Матінко моя ріднесенька!», «І ти прощай! Твого ім’я», «Самовбійство – се трусість», «Отсей маленький інструмент». Дати відповіді на запропоновані запитання та зробити висновок. 2. Звіти груп.
1-а група. Одна несміла, як лілея біла, З зітхання й мрій уткана, із снов Сріблястих, мов метелик, підлетіла. Скільки поезій увійшло до першого «жмутку»? (20 поезій) Капітан групи робить висновок.
2-а група. Явилась друга – гордая княгиня... Скільки поезій увійшло до першого «жмутку»? (20 поезій) Якою ви уявляєте калину в цій поезії? (Мужньою, яка не боїться ні бурі, ні грому, прагне духовного багатства життя). Які ще слова-образи є в цій поезії? Що вони символізують? Які символи взаємопов’язані? Чому? Виразно прочитати вірш «Чого являєшся мені у сні?». Із скількох частин складається ця поезія? Яким почуттям пройнятий цей вірш? (Він трагічний, але далекий від песимізму). Капітан групи робить висновок.
3-я група. Явилась третя – женщина чи звір? Які вірші увійшли до третього «жмутку»? Скільки їх? (20 віршів) Капітан групи робить висновок.
V.Узагальнення знань Робота з епіграфом уроку. – Як ви розумієте слова М.Коцюбинського? Прокоментуйте цей вислів на основі опрацьованого на уроці. VI. Етап оцінювання Оцінюється діяльність учнів на уроці. VIІ. Домашнє завдання
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |