Головна » Українська література

Ліна Костенко «Чайка на крижині»

Мета уроку: поглибити знання учнів про життя і творчість Ліни Костенко, розпочати роботу щодо аналізування поеми  „Чайка на крижині”, на прикладі цього твору дослідити різницю між матеріальним і духовним; розвивати вміння виразно читати поетичні твори, грамотно висловлювати свої думки, почуття, спостереження, робити висновки; уміти розшифровувати, коментувати метафоричний підтекст образів; виховувати почуття пошани, поваги до творчості Ліни Костенко, прищеплювати високі моральні якості учням, прагнення духовно збагачуватися.

Учні повинні знати: біографію  Ліни Костенко, зміст поеми „Чайка на крижині”, познайомляться з розгорнутою притчевою метафорою.

 Учні повинні вміти: виразно читати поетичні твори Ліни Костенко, грамотно висловлювати свої думки, почуття, спостереження, робити висновки.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: портрет Ліни Костенко, бібліотечка її творів, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки, схеми), використання комп’ютера, тести.

                                                                      ХІД УРОКУ

І.Організаційний момент

ІІ. Вступне слово вчителя

З давніх-давен прийшов до нас особливий вид мистецтва – мистецтво слова, література, яка за законами краси творить особливу реальність, відображає дійсність у художніх образах. Бути  Поетом – це не лише вміння писати вірші десь в тиші нічного кабінету або похапцем на клаптиках паперу, перетворювати звичайні слова на гармонію звуків і образів. Поет, діти, - це людина, яка живе перш за все з відкритою душею, дарує людям радість, мрію.

На сьогоднішньому уроці мені хотілося б, щоб ви, діти, пригадали, що вам відомо про життя і творчість відомої письменниці Л.В.Костенко? (Не кривила душею, залишалася стійкою у своїх переконаннях.)

          Чи запам'яталися вам твори письменниці, які вивчалися у 6 класі?

           За що українці шанують і поважають Л.Костенко? (За чесність, за вміння дарувати людям мрію, іти на крок попереду)

Більшість її творів – це (поезії). Дайте визначення поезії, як літературному жанру (Поезія – це невеликий художній твір у віршах).

Які проблеми порушувала Л.Костенко у своїх творах? (Добро і зло «Кольорові миші», бережливе ставлення до природи; дружба і зрада, індивідуальність, її переслідування).

Назвіть риси характеру, які, на ваш погляд, цінує Л.Костенко в людині (чесність, любов, дружбу, справедливість, взаємодопомогу).

ІІІ. Презентація уроку

Сьогодні на уроці ми з вами продовжимо розмову про людину, яка живе поруч з нами, її часто називають совістю нації, царівною української поезії. І це не просто пишні слова, Л.Костенко не тільки видатний митець, вона – своєрідний символ України.

Відкрийте монітори і давайте прочитаємо  тему нашого уроку  „Л.Костенко. коротко про письменницю. Поема «Чайка на крижині» Розгорнута притчева метафора про духовність людини – її неповторну „крилатість””.

На цьому уроці, ми з вами, діти, поглибимо знання про життя і творчість Л.Костенко.

Діти, після вивчення  цієї теми, що ви зможете самостійно робити: (відкривають програму, з якою будуть працювати на уроці)?

-   виразно і вдумливо читати поему «Чайка на крижині»;

-   пояснювати  відмінність між матеріальним і духовним;

-   висловлювати свої думки про духовне наповнення кожної людини, способи його проявів у реальному житті;

-   обговорювати необхідність бути духовно розвиненою особистістю.

У вас на столах лежать оцінювальні картки, де ви оціните свої відповіді, виражаючи їх в балах (самооцінювання).

 

Картка самооцінки роботи на уроці

№ з/п

Коментар учня

Як я працював на уроці

Оцінка

1. Я повторив раніше вивчений матеріал

2. Я висловлював нові ідеї

3. Я плідно працював у парі, виконував письмові вправи

4. Зможу скласти узагальнюючу розповідь про життєвий і творчий шлях Ліни Костенко

5. Настрій на уроці, мої очікування

 

[P1] 

IV. Вивчення нового матеріалу

Запишіть в зошитах число, класна робота, тему уроку і епіграф до нашого уроку (відкривають програму, з якою будуть працювати на уроці).

Це  слова Ліни Костенко:

 

Я вибрала долю собі сама

І що зі мною не станеться –

У мене жодних претензій нема

До Долі – моєї обраниці.

 

Бесіда за епіграфом уроку

- Якби ви пояснили значення слова доля?

За тлумачним словником, доля – хід подій, збіг обставин, напрям життєвого шляху, що ніби не залежить від бажання, волі людини.

- Чи можливо долю «запрограмувати», передбачити або змінити?

- Що незвичного в цій строфі? (Долю вибрала собі сама).

- Підберіть синоніми до слова доля. (Талант, фортуна, фатум, планета, зірка, зоря, хрест)

V. Вивчення нового матеріалу

Це  слова Ліни Костенко:

Я вибрала долю собі сама

І що зі мною не станеться –

У мене жодних претензій нема

До Долі – моєї обраниці.

 

Бесіда за епіграфом уроку

-        Якби ви пояснили значення слова доля?

За тлумачним словником, доля – хід подій, збіг обставин, напрям життєвого шляху, що ніби не залежить від бажання, волі людини.

-        Чи можливо долю «запрограмувати», передбачити або змінити?

-        Що незвичного в цій строфі? (Долю вибрала собі сама).

-        Підберіть синоніми до слова доля. (Талант, фортуна, фатум, планета, зірка, зоря, хрест)

V. Вивчення нового матеріалу

Діти, домашнім завданням вам було підготувати інформаційні проекти та ознайомитися  з біографією Л.Костенко. Наш клас був поділений на 2 підгрупи: «Біографи», «Літературознавці».

1)      слово надаємо групі «Біографи».

Діти, бути поетом – це треба бути ким?

(Жити з відкритою душею, творити радість високого мистецтва, дарувати мрію, йти на крок попереду). Познайомившись з Л.Костенко, ми бачимо, що це поетеса, перед якою стає на коліна вічність…

2)      До слова запрошуємо групу «Літературознавці». Діти, основні дати запишіть в зошити (на моніторах комп’ютерів текст)

Вчитель

Ліна Костенко – митець непростої долі. І сьогодні неповторність і відвага є її мистецьким і життєвим девізом. З 1991 року Ліна Василівна їздить до Чорнобильської зони у складі історико-культурної експедиції, в якій працює як рядовий дослідник. Багатьох людей, мешканців зони, вона знає особисто. Із  виступу Ліни Костенко: «Я поїхала в Чорнобильську зону. І в ці роки я дуже багато була там, тому що мені було в тій  Чорнобильській зоні легше, ніж у цій незалежній Україні…

Часом я – це мовчання задушевної вільної людини. Я вам відверто це кажу…»

-        Чому Ліна  Костенко, здобувши світове визнання, самовіддано присвячує себе спілкуванню з простими мешканцями Чорнобильської зони?

(Спілкуючись з цими  людьми вона за допомогою слова намагається припинити неуважність, байдужість і нехлюйство людське. Припинити ту душевну підлість, яка дозволяє людям не бачити цієї трагедії. Бо тут зосереджене вся історія народу (Вишита на рушниках, вихована новелами)).

-        Якою постає перед нами Л. Костенко?

Подумайте, свої відповіді запишіть на листочках і складемо з вами гронування

 

VI. Робота над  твором Л.Костенко «Чайка на крижині».

Діти, сьогодні ми познайомимось з поемою Л.Костенко «Чайка на крижині».

В цій поемі  поетеса роздумує про смисл життя людини.

Возвеличує любов до рідного краю, до всього, що з ним пов’язано, перебуваючи далеко за його  межами.

Основна думка:

А) «Нащо крилатим» ґрунт  під ногами?

Б) «Для мене той край найкращий, де виросли крила мої».

Жанр: поема (великий за розміром віршований твір, у якому є сюжет )

 

Композиція.

Твір складається з п’яти частин:

- «Надбережжя»;

- «Крила на Одрі»;

- «Крила»;

- «Ґрунт»;

- «Усміх».

Вони мають закінчену думку, але в той же час пов’язані з перебуванням Л.Костенко у Польщі, зокрема у порту міста Шецин, та міркуваннями поетеси про життя людини, її призначення на землі, любові до рідного краю.

Давайте пригадаємо, із яких частин складається твір? (експозиція, зав’язка, кульмінація, розв’язка).

Експозиція: опис портового надбережжя Шеціна, змін, які відбуваються з приходом весни.

Зав’язка: розмірковування поетеси над призначенням крил людини.

Кульмінація: хвилювання поетеси, які викликав корабель  із рідної землі.

Розв’язка: гостювання поетеси у Польщі.

Кожна частина має свій сюжет. Сюжетом І частини є: перебування ліричної героїні  в Польщі, зокрема порт Шецін, спостерігає з красою Одри, кораблями біля причалів.

-        Хто має бажання продекламувати ІІ і ІІІ частину твору напам’ять

(Читають уривки напам’ять)

-        Хто головний герой в цій поемі? Це образ чайки, чи під цим образом розуміємо когось іншого. В образі чайки змальована сама Ліна Костенко.

Давайте поглянемо на малюнок. Чи відтворює він сюжет поезії «Крига на Одрі»?

Так. Бо наступила весна, ламається крига. На одній з крижин вона побачила чайку. Це підштовхнуло її до роздумів про смисл життя людини.

А що буде сюжетом ІІІ частини твору?

Людина має крила, але як птах не літає, бо людські крила зроблені не з пуху, а з правди, чесності, довір’я, вірності, з пісні, надії,  поезії, мрії.

Сюжет IV частини

Героїня полюбляє Польщу за її легенди, мову, звичаї, але для неї рідний край – найулюбленіший.

Сюжет V частини

Побачивши корабель з прапором рідного краю, героїня зрозуміла, що де б ти не був, а рідний край для кожної людини – є наймилішим, дорогим.

Які художні особливості може  використовувати у своєму творі Ліна Костенко?

Метафори, епітети, повтори, риторичні запитання.

Поділіться на малі групи (по 4 чоловіки).

Завдання для кожної групи. Перечитати зміст ІІ і ІІІ частини і знайти в тексті:

І група – метафори – червоним

ІІ група – епітети – зеленим.

ІІІ група – риторичні запитання – чорним.

IV – риторичний оклик – жовтим.

 

Метафори: „зима не вдягла … свиту”, „земля … часом вже й приміряла”, „зима… пошукала, поплакала…, стелила… сперечалася… несла… збиралась”, „дерева проснулись”, „лід потемнів” , „крига буйно ломилась”.

Епітети:

„Одра темна, широка”.

Риторичні запитання:

„Що ж робити?”

„Ти куди ж розігналась?”

„Чи, бува, не до самого моря?”

„Ну, а що, як її розливає вода весняна?”

„Ну, а що, коли їй та удержать тебе несила”

„Нащо крилатим ґрунт під ногами?”

Риторичний оклик: „Дивна Людина!”

Повтори: „Ну, а що…”

Риторичні запитання:

„А якже Людина?”

„А що ж Людина?”

Риторичний оклик:

 „А крила має?”

Повтори:

”У кого - …”,

„А крила має?”

А зараз, діти, відпочинемо. (Релаксація )

Обговорення змісту поеми за запитаннями.

- Які зміни відбулись на Одрі з приходом весни?

І на Одрі лід потемнів.

Крига буйно ломилась.

У відкриті двері протоки.

Лід кришився, б’ючись

Об каміння берегове!

-        Чому героїня поеми звернула увагу на самотню чайку?

 В образі чайки Л.В. Костенко розуміє сильну, вольову людину, яка здатна вистояти перед усіма стихіями життя, теж як чайка зуміла вистояти усі стихії природи і злитись з ними воєдино.

- Як поводить себе самотня чайка? (Самовпевнено пливе вперед, так як і Л.Костенко.)Чи є щось спільне між цим морським птахом і героїнею твору? (Є. Тому, що Л.Костенко не побоялась життєвих негараздів, утисків, принижень (її поезію раніше не видавали). Була самовпевнена, ішла вперед, підіймала народ до здійснення мрій.)

Чим пояснити те, що, на думку поетеси, „…крилатим ґрунту не треба?”. (Тому що вони духовно багаті і збагачують інших.)

-        Що потрібно в житті для птаха, а що для людини?

(Птасі – небо, воля, хмари; для людини – земля, поле, кара, воля).

Чи є у вас крила? Якщо так, то з чого вони зроблені? Прокоментуйте. (Є. Крила роблять людину – людиною. Зроблені вони з правди, чесності і довір'я, совісті.)

Вступне слово вчителя  про глибоке духовне наповнення людини – її «крилатість», що проявляється індивідуально.

Коли читали поезію «Крила» Л.Костенко, кожний із вас, мабуть, звернув увагу на символічне значення людських крил. Чим дорослішою стає людина, тим і крила її стають більшими.

Для чого людині потрібні крила? Хіба вона літає? Так. Людина літає не тільки уві сні. Крила для кожного є тим глибоким духовним наповненням, що проявляється індивідуально.

Чому людина має крила, а не може літати? Це залежить від самої людини, її прагнення, бажання, цілеспрямованості, наполегливості, старанності.

Робота над поезією Л.Костенко «Крила»

Бесіда за запитаннями

-        Назвіть істот в природі, які мають крила (птахи, мухи, бджоли, коники). Для чого вони їм потрібні? (Рівновага, захист від негоди, засіб для здобування їжі.)

-        Коли говорять людині, що у неї виросли крила за плечима? (Коли людина переживає успіх, високі почуття кохання.)

Вступне слово вчителя  про глибоке духовне наповнення людини – її «крилатість», що проявляється індивідуально.

Коли читали поезію «Крила» Л.Костенко, кожний із вас, мабуть, звернув увагу на символічне значення людських крил. Чим дорослішою стає людина, тим і крила її стають більшими.

Для чого людині потрібні крила? Хіба вона літає? Так. Людина літає не тільки уві сні. Крила для кожного є тим глибоким духовним наповненням, що проявляється індивідуально.

Чому людина має крила, а не може літати? Це залежить від самої людини, її прагнення, бажання, цілеспрямованості, наполегливості, старанності.

Робота над поезією Л.Костенко «Крила»

Бесіда за запитаннями

-        Назвіть істот в природі, які мають крила (птахи, мухи, бджоли, коники). Для чого вони їм потрібні? (Рівновага, захист від негоди, засіб для здобування їжі.)

-        Коли говорять людині, що у неї виросли крила за плечима? (Коли людина переживає успіх, високі почуття кохання.)

 -       Чим людські крила відрізняються від пташиних? Як про це говориться в поезії (з мрії, надії…)

-        Які риси характеру цінує Л.Костенко в людині? (Чесність, взаєморозуміння, вірність.)

-        А чи має крила сама поетеса? Якщо так, то які? (Має. Тому що вона чесна, щедра, турботлива, яка має пісню.)

Гра «Мікрофон». А зараз обговоріть в своїх групах питання: «Як би ви скористалися крилами, якщо мали б їх?» і дайте мені відповідь.

(Оглянули б світ, свою землю, відганяли б від сонця хмари, берегли землю від буйних вітрів, захищали маленьких птахів, створювали прохолоду в гарячі дні.)

Складання схеми

А зараз давайте складемо інформаційне гроно про людські крила:

 

Правда

Чесність

Довір’я

Людські крила                             Вірність у коханні

Вічне поривання

Швидкість до роботи

Щедрість та турботи

Пісні, надії, поезії, мрії

 

Закріплення опрацьованого матеріалу

 

Проведення тестового опитування (на комп’ютері)

А зараз поміняйтеся зошитами і перевіримо чи правильно ви виконали завдання.

1. в);   2. б); 3. а);  4.а);  5.а);  6.б);  7. б);   8.б);  9.в);  10.а);  11. б);  12. а).

 

Підсумок уроку

Діти, скажіть чого варта творчість Л.Костенко?

 

Метод „Прес”

Я вважаю, що … (творчість Л.Костенко варта наслідування)

Тому що … (її поезії вражають неповторністю)

Наприклад … (вірші про духовне наповнення кожної людини)

Отже… (це справді талановита поетеса)

 

Складання колажу – дерева побажань із різнокольорових листочків.

А) жовті – усе, що сподобалось на уроці.

Б) зелені – найцікавішим було…

 

В) червоні – хотілося б дізнатися більше про …

 

Домашнє завдання

Прочитати І, IV, V частини «Чайка на крижині», визначити сюжет і композицію в усіх частинах, підкреслити художні особливості твору. Написати міні-твір на тему «Людські крила» - творча група.

 

Додаток 1

Тестове опитування

1.      Ліна Костенко народилась:

а) 1960 року;

б) 1891 року;

в) 1930 року;

г) 1911 року.

2.      За жанровою спрямованістю „Чайка на крижині”:

 а) поезія в прозі;

 б) поема;

 в) ліричний вірш.

3.      Ідеєю поеми „Чайка на крижині” є:

а) возвеличує любов до рідного краю;

б) захист природи;

в) історія благородного птаха;

г) святість материнської любові.

4.      Описуючи Одру Л.Костенко зазначила, що вона:

а) темна і широка;

б) голуба і глибока;

в) мутна і мілка.

5.      Побачивши чайку, лірична героїня здивувалась тим, що пташина:

а) самотньо плила на крижині;

б) не встигла відлетіти у вирій;

 в) не змогла спіймати рибу.

6.      „Нащо крилатим під ногами...”:

а) крижина;

б) ґрунт;

 в) деревина.

7.      Людина хоч і не літає та має:

а) велике бажання злетіти;

б) крила;

в) практичні навички.

8.      До якої країни прибула лірична героїня?

а) Канади;

б) Польщі;

в) Угорщини.

9. З чого, на думку поетеси, зроблені крила у людини:

а) зі сміливості;

б) з пуху;

в) з чесності.

10.Той край є найкращим для поетеси, де:

 А) виросли у неї крила;

Б) найкращі люди;

В) відбулося багато історичних подій

11. Тільки тоді можна вирушати в полі, як вважає поетеса, коли маєш... (Л.Костенко „Чайка на крижині”):

 а) освіту і досвід;

 б) ґрунт під ногами;

 в) батьківське благословення.

12. Хоча людина і має крила, але, вважає поетеса, вона:

а) тужить за рідним краєм;

     б) повинна не тільки перебування в небі, а й обробляти свою землю;

б) зобов’язана допомагати всім на землі.

 

Відповіді

1)      В;        2)      Б;            3)      Б;            4)      А;           5)      А;            6)      А;           7)      Б;           8)      Б;          9)      Б;        10)    В;           11)    А;            12)    Б;           13)    А.


Теги: Угринович Т.Є., Костенко
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 4405/294


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar