Головна » Українська література

Леся Українка. Поема „Давня казка”. Образи та ідеї поеми

Мета уроку: допомогти учням у визначенні проблем, ідей твор, у складанні порівняльної характеристики героїв; навчати учнів висловлювати власні судження; розвивати навички аналізу ліро - епічного твору та вміння  виділяти головне в тексті; виховувати у школярів почуття вдячності, людської гідності та толерантності.

Обладнання: портрет письменниці, ілюстрації до твору, план порівняльної характеристики героїв, плакати до інтерактивної вправи «Займи позицію», контрольні листи.

 

Хід уроку

Організація класу (1 хв.)
Оголошення теми і мети уроку (1 хв.)
Мотивація  навчальної діяльності учнів (2 хв.)

Вступне слово вчителя

     Як і кожного поета, справжнього митця, Лесю Українку турбувала проблема ролі поета й поезії в суспільстві. Відповідь вона шукає у багатьох творах, серед них і поема «Давня казка». У Лесі Українки «казка давня», але вона пройшла випробування часом, її проблеми та ідеї актуальні й донині. Гарний мистецький твір відзначається своєю багатогранністю. Про грані чудової поеми Лесі Українки «Давня казка» ми поговоримо сьогодні на уроці.

Актуалізація опорних знань (8 хв.)

Пригадати факти з біографії Лесі Українки, зачитуючи листи до письменниці (друга/однокласника/редакції газети), у яких розказано про цю незвичайну людину (3-4 листи).
Літературна гра «Так чи ні» (проводиться у формі літературного диктанту із взаємооцінюванням).

 

Гра «Так чи ні»

 

Поет був красивим і щасливим. (Ні)
До оселі Поета постійно приходила молодь. (Так)
Лицар Бертольдо був благородним та ввічливим. (Ні)
Поет сказав, що має стільки багатства, що його стане й на лицаря. (Так)
Бертольдо зацікавився та вирішив подружитися з Поетом. (Ні)
Граф визнав дивну силу слова. (Так)
Поет допоміг лицареві завоювати серце вродливої донни Ізідори. (Так)
Поет допоміг лицареві завоювати бусурманське царство. (Так)
Бертольдо щедро нагородив Поета. (Ні)
Граф справді був спочатку гідний щастя – чинив справедливо, був лагідний до підданих. (Так)
По далеких війнах граф привчився до грабунку. (Так)
Поет вирішив стати наближеним до графа, щоб допомогти трудящим полегшити їхню долю. (Ні)

     Після взаємоперевірки учні виставляють свої оцінки в контрольні листи.

Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

1.Самопрезентація літературних героїв (10 хв.). (Виходять герої у відповідних костюмах і розповідають про себе).

Бертольдо

     Добрий день, панове! Чи впізнали ви мене? Авжеж, хіба можна мене не впізнати. Я славний лицар Бертольдо!

     Були часи, коли я не вірив у силу слова, той химерний світ поезії я віддав би за справжнє графство, за гарний замок, за поцілунок від коханої дівчини. Але одного разу я насправді закохався і звернувся до Поета за допомогою. Я попросив, щоб Поет склав серенаду, яка б зачарувала мою кохану. І Поет мені допоміг, кохана стала моєю дружиною. Я вирішив нагородити Поета, але так нагородив, що навіть забув запросити на весілля. Ну то й що? Хіба простолюдину було б цікаво серед знатних панів?

     Я дуже мужній і сміливий, я завоював багато міст зі своїм військом. Але на війні мені й моїм воїнам знову допоміг Поет зі своїми піснями. Повернувшись додому, я вирішив щедро нагородити його сріблом і золотом. Але він відмовився. Дурний, чи хтось може відмовитись від грошей?

     Після повернення з війни король зробив мене заможним графом. Я став зневажати простий люд, керуватися лише власними інтересами і вигодою. Я вважаю, що той, хто має владу, має все. Мені хотілося жити ще краще і ще заможніше, тому я примушував працювати на себе людей все тяжче й тяжче. Мене не турбувало, що людям жилося погано, адже так і повинно бути.

По усіх далеких війнах                                                                                                             Я привчався до грабунку                                                                                                       А тепер в своїй країні                                                                                                               Я шукаю в тім рятунку.

     Але на моєму шляху став давно знайомий мені Поет. Я дуже добре пам’ятаю, як його пісні втішали мене і моє військо в чужому краї, тому вирішив знову нагородити його, щоб він припинив складати про мене лихі пісні. Я запропонував йому гарну хату в замку та хотів зробити своїм придворним співцем. Але він, дурень, знову відмовився. Тоді я вирішив зупинити його по-іншому – посадити у в’язницю. А що, хіба я мусив сидіти і чекати, коли мене вб’ють?

     Я вважаю, що вчинив правильно, а ви?

Поет

     Доброго дня, шановні! Дозвольте представитись, я – Поет! Я маю безцінний талант до складання віршів.

     Я маю все на світі, бо поезія допомагає мені долати всі кордони, я можу мати все, чого запрагне моя душа, на крилах думки я можу полинути в таємні світи:

Скрізь гуляю, скрізь буяю,                                                                                                Мов той вітер дзвінкий в полі,                                                                                           Сам я вільний і ніколи                                                                                                          Не зламав чужої волі.

     У мене дуже багато друзів, тому що мої пісні зачаровують усіх. Своїм словом я можу дати і пораду, і розвагу кожному. Я дуже люблю природу, люблю слухати шум діброви, люблю розмовляти з нею.

     За допомогу людям не беру ніякої плати, бо вважаю справу свою благородною. А благородство купити не можна:

Золотих не хочу лаврів,                                                                                                           З ними щастя не здобуду,                                                                                                      Як я ними увінчаюсь,                                                                                                          То поетом вже не буду.

     Я дуже багата людина, але духовно:

Бачите – оця діброва,                                                                                                    Поле, небо, синє море –                                                                                                       То моє багатство – панство                                                                                                     І розкішне, і просторе.                                                                                                      При всьому свому багатству                                                                                                    Я щасливий завжди й вільний.

     Якщо я комусь щось дарую, то назад не одбираю. Я дуже жалкую лише про те, що колись допоміг Бертольду, тільки завдяки моїм віршам він має те, що має. Бертольдо ж вирішив за це мені віддячити – посадити до в’язниці.

Та й в темниці буду вільний, -                                                                                        Маю думи – чарівниці,                                                                                                      Що для них нема на світі                                                                                                    Ні застави, ні границі.                                                                                                             І мого прудкого слова                                                                                                       Не затримає темниця,                                                                                              Полетить воно по світі                                                                                                    Наче тая вільна птиця.

     Я не можу спокійно дивитися й мовчати, коли знущаються з людей. Своїм словом я закликаю народ не коритися долі, виступати проти несправедливості:

І поет від свого люду                                                                                                         Не почує слів догани                                                                                                             В день сумний, коли на нього                                                                                Накладатимуть кайдани.

    Я поважаю людину і багату, і бідну, поки вона не чинить кривди іншим. Тому вважаю, що живу правильним життям. А ви?

Робота над порівняльною характеристикою героїв за планом (8 хв.)

     Клас ділиться на дві групи: одна характеризує Поета, інша – Бертольдо.

План порівняльної характеристики персонажів

Хто такі Поет і Бертольдо?
Що є спільного в рисах характеру цих героїв?
У чому граф і Поет різняться:

 - у діях і вчинках;

 - у ставленні до людей;

 - в характерах.

      4. Як розв’язується протистояння між героями?

3. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм» (5 хв.)

  Визначення ідей і проблем, які піднімає Леся Українка в творі.

Орієнтовні відповіді:

Утвердження сили мистецтва і його високого призначення
Ідея вільної творчості, особистої свободи
Поет і поезія повинні служити народу, а не владі
Людина повинна бути вдячна за допомогу
Не можна побудувати свого щастя за рахунок інших, роблячи нещасним когось
Духовне має перевагу над фізичним       тощо

     ( Запис до зошитів ідей твору)

Інтерактивна вправа «Займи позицію» (8 хв.)

     Теза: «Поети повинні служити владі, а не народу».

     Завдання: довести або спростувати тезу.

Підведення підсумків уроку (1 хв.)
Домашнє завдання (1 хв.)

Довести думку: «Твір Лесі Українки «Давня казка» є актуальним і до цього часу».
Вивчити уривок з поеми напам’ять (за вибором  8 – 10 строф).


Теги: Авксентієва Ю.М., Леся Українка
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 637/28


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar