Головна » Українська література |
Мета уроку: допомогти учням у визначенні проблем, ідей твор, у складанні порівняльної характеристики героїв; навчати учнів висловлювати власні судження; розвивати навички аналізу ліро - епічного твору та вміння виділяти головне в тексті; виховувати у школярів почуття вдячності, людської гідності та толерантності. Обладнання: портрет письменниці, ілюстрації до твору, план порівняльної характеристики героїв, плакати до інтерактивної вправи «Займи позицію», контрольні листи.
Хід уроку Організація класу (1 хв.) Вступне слово вчителя Як і кожного поета, справжнього митця, Лесю Українку турбувала проблема ролі поета й поезії в суспільстві. Відповідь вона шукає у багатьох творах, серед них і поема «Давня казка». У Лесі Українки «казка давня», але вона пройшла випробування часом, її проблеми та ідеї актуальні й донині. Гарний мистецький твір відзначається своєю багатогранністю. Про грані чудової поеми Лесі Українки «Давня казка» ми поговоримо сьогодні на уроці. Актуалізація опорних знань (8 хв.) Пригадати факти з біографії Лесі Українки, зачитуючи листи до письменниці (друга/однокласника/редакції газети), у яких розказано про цю незвичайну людину (3-4 листи).
Гра «Так чи ні»
Поет був красивим і щасливим. (Ні) Після взаємоперевірки учні виставляють свої оцінки в контрольні листи. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу. 1.Самопрезентація літературних героїв (10 хв.). (Виходять герої у відповідних костюмах і розповідають про себе). Бертольдо Добрий день, панове! Чи впізнали ви мене? Авжеж, хіба можна мене не впізнати. Я славний лицар Бертольдо! Були часи, коли я не вірив у силу слова, той химерний світ поезії я віддав би за справжнє графство, за гарний замок, за поцілунок від коханої дівчини. Але одного разу я насправді закохався і звернувся до Поета за допомогою. Я попросив, щоб Поет склав серенаду, яка б зачарувала мою кохану. І Поет мені допоміг, кохана стала моєю дружиною. Я вирішив нагородити Поета, але так нагородив, що навіть забув запросити на весілля. Ну то й що? Хіба простолюдину було б цікаво серед знатних панів? Я дуже мужній і сміливий, я завоював багато міст зі своїм військом. Але на війні мені й моїм воїнам знову допоміг Поет зі своїми піснями. Повернувшись додому, я вирішив щедро нагородити його сріблом і золотом. Але він відмовився. Дурний, чи хтось може відмовитись від грошей? Після повернення з війни король зробив мене заможним графом. Я став зневажати простий люд, керуватися лише власними інтересами і вигодою. Я вважаю, що той, хто має владу, має все. Мені хотілося жити ще краще і ще заможніше, тому я примушував працювати на себе людей все тяжче й тяжче. Мене не турбувало, що людям жилося погано, адже так і повинно бути. По усіх далеких війнах Я привчався до грабунку А тепер в своїй країні Я шукаю в тім рятунку. Але на моєму шляху став давно знайомий мені Поет. Я дуже добре пам’ятаю, як його пісні втішали мене і моє військо в чужому краї, тому вирішив знову нагородити його, щоб він припинив складати про мене лихі пісні. Я запропонував йому гарну хату в замку та хотів зробити своїм придворним співцем. Але він, дурень, знову відмовився. Тоді я вирішив зупинити його по-іншому – посадити у в’язницю. А що, хіба я мусив сидіти і чекати, коли мене вб’ють? Я вважаю, що вчинив правильно, а ви? Поет Доброго дня, шановні! Дозвольте представитись, я – Поет! Я маю безцінний талант до складання віршів. Я маю все на світі, бо поезія допомагає мені долати всі кордони, я можу мати все, чого запрагне моя душа, на крилах думки я можу полинути в таємні світи: Скрізь гуляю, скрізь буяю, Мов той вітер дзвінкий в полі, Сам я вільний і ніколи Не зламав чужої волі. У мене дуже багато друзів, тому що мої пісні зачаровують усіх. Своїм словом я можу дати і пораду, і розвагу кожному. Я дуже люблю природу, люблю слухати шум діброви, люблю розмовляти з нею. За допомогу людям не беру ніякої плати, бо вважаю справу свою благородною. А благородство купити не можна: Золотих не хочу лаврів, З ними щастя не здобуду, Як я ними увінчаюсь, То поетом вже не буду. Я дуже багата людина, але духовно: Бачите – оця діброва, Поле, небо, синє море – То моє багатство – панство І розкішне, і просторе. При всьому свому багатству Я щасливий завжди й вільний. Якщо я комусь щось дарую, то назад не одбираю. Я дуже жалкую лише про те, що колись допоміг Бертольду, тільки завдяки моїм віршам він має те, що має. Бертольдо ж вирішив за це мені віддячити – посадити до в’язниці. Та й в темниці буду вільний, - Маю думи – чарівниці, Що для них нема на світі Ні застави, ні границі. І мого прудкого слова Не затримає темниця, Полетить воно по світі Наче тая вільна птиця. Я не можу спокійно дивитися й мовчати, коли знущаються з людей. Своїм словом я закликаю народ не коритися долі, виступати проти несправедливості: І поет від свого люду Не почує слів догани В день сумний, коли на нього Накладатимуть кайдани. Я поважаю людину і багату, і бідну, поки вона не чинить кривди іншим. Тому вважаю, що живу правильним життям. А ви? Робота над порівняльною характеристикою героїв за планом (8 хв.) Клас ділиться на дві групи: одна характеризує Поета, інша – Бертольдо. План порівняльної характеристики персонажів Хто такі Поет і Бертольдо? - у діях і вчинках; - у ставленні до людей; - в характерах. 4. Як розв’язується протистояння між героями? 3. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм» (5 хв.) Визначення ідей і проблем, які піднімає Леся Українка в творі. Орієнтовні відповіді: Утвердження сили мистецтва і його високого призначення ( Запис до зошитів ідей твору) Інтерактивна вправа «Займи позицію» (8 хв.) Теза: «Поети повинні служити владі, а не народу». Завдання: довести або спростувати тезу. Підведення підсумків уроку (1 хв.) Довести думку: «Твір Лесі Українки «Давня казка» є актуальним і до цього часу».
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |