Головна » Українська література

Леся Українка. „Давня казка”. Проблеми та мотиви: роль митця в суспільстві та суть людського щастя

Мета уроку:

 Дидактична:

[*]     з’ясувати основні мотиви, що звучать у творі;

[*]       учням розуміння Лесею Українкою ролі митця в суспільстві, служіння музі й народові;
[*]     високі моральні риси народного співця.

Розвивальна:

[*]     асоціативне мислення, вміння висловлювати свою думку;
[*]     акторські здібності учнів;
[*]     навички роботи із літературним матеріалом;
[*]       співпраці у групі;
[*]     пам’ять, увагу, зв’язне мовлення.

 

Виховна:

[*]     на аргументи: виховувати чесність, незламність; сприяти формуванню ідеалів справедливості.

Методична:

[*]     методику застосування інтерактивних методів на заняттях з української літератури.

Тип уроку: комбінований

 

Форми та методи проведення уроку: розповідь вчителя, повідомлення учнів, інсценізація, бесіда, робота у парах, метод «Мозковий штурм», «Гронування», «Асоціативний кущ»

 

 

Технічні засоби навчання: комп’ютер, мультимедійний проектор.

 

Обладнання: портрет Лесі Українки, викладка книг, карта, портрет філософа Зенона; ілюстрації із зображенням Бертольдо та народного поета, кросворд; презентація, музичний супровід.

Епіграф.

Так, я жива! Я буду вічно жити!

Я в серці маю те, що не вмирає.

                                           Леся Українка

 

 

Хід уроку

І. Організація початку уроку

1. Вступне слово вчителя

Сл. 1 (природа)(На фоні музики: запис пташиного співу, пробудження природи вчитель вітається з дітьми та гостями)

Добрий день! У добрий час!

Рада діти бачить Вас!

Ви  почули всі дзвінок,

Він покликав на урок

Кожен з вас приготувався,

на перерві постарався.

Ми Вам раді, гості любі!

Повернімось до гостей

Привітаймось

Діти: «Добрий день!»
Вчитель:
Ми вітаєм щиро Вас

Та запршуєм ласкаво

На урок у 8 клас.

(Сідайте)

Діти, мене звуть Світлана Анатоліївна. Як ви вже зрозуміли зустріч наша відбулася на уроці української літератури.

Тому я Вас дуже прохаю не шуміти, руку гарно підіймати, на уроці – не дрімати, а знання мерщій хапати.

  Тож часу не гаємо і урок розпочинаємо!

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Слово вчителя з елементами бесіди

Діти, я хочу почати наш урок невеличким уривком, послухайте його уважно і скажіть з якого він твору. (Вчитель читає уривок із казки «Рукавичка», а діти говорять з якої саме казки його взято.)

Йшов собі дід лісом, та загубив рукавичку. От біжить мишка, улізла в ту рукавичку, тай сидить. Коли скаче жаба та й каже:….

     Сл. 2 - З якого твору взято цей уривок? (Казка «Рукавичка»)

     Сл. 3 - А що таке казка? (Казка – це розповідний твір про вигадані, а часто й фантастичні події)

        Сл. 4 (ілюстрації з дитячих казок: 1.«Рукавичка»,2. «Колобок»та ін..)

- Діти,не так давно ви були зовсім маленькими і кожному з вас  матусі, бабусі розповідали різні казки «Курочка ряба», «Колобок», «Ріпка», та інші, ви їх слухали із задоволенням та цікавістю.  Та ви вже восьмикласники і знайомитесь з різними поетичними творами.

- Отже, скажіть, який останній твір, ви вивчали на уроці української літератури?

 (Твір «Давня казка». Автор Леся Українка).

Сл. 5 (Фото Л. Українки та ілюстрація з давньої казки)

Який цей твір за жанром? (жанр твору: ліро-епічна поема-казка)
Яку поему ми називаємо ліро – епічною?

( Ліро – епічна поема - це

      

       Вчитель: Молодці, діти! Ось ми і пригадали, який твір ви вивчали на попередніх уроках і хто є його автором. 

А зараз ми з’ясуємо, як ви засвоїли біографічні відомості з життя Лесі Українки. Я  пропоную вам пограти  в гру і граючись перевіримо ваші знання.

2.Перевірка домашнього завдання.(на фоні тієї ж музики)

Гра, яку ми з вами зараз проведемо називається «Хто швидше?»

2.1 Проведення гри «Хто найшвидше?» (Робота в парах «Обличчя до обличчя»).- 4 пари

  Вона заключається в розгадуванні кросворду. Коли кросворд буде розгадано правильно, то  із букв, записаних по вертикалі у виділених клітинках ви  маєте  прочитати назву першого надрукованого у львівському журналі вірша 14-річної Лесі. («Конвалія»)).  Яка команда перша виконає  завдання, та й отримує  фішку.

Сл. 6

1. Дівоче прізвище Лесі Українки   (Косач)

2. Край, який поетеса називала рідним куточком (Волинь)

3.  Поема про роль поета і поезії в суспільстві («Давня казка»)

4. Місто, у якому похоронена Леся Українка  (Київ)

5. Місто у Грузії, де часто бувала і померла  поетеса (Сарамі)

6. Ім'я старшого брата Лесі Українки (Михайло)

7. Прізвище чоловіка Лесі Українки (Климентій Квітка)

8. Місто, у якому народилась майбутня поетеса (Звягель)

Ми пригадали вивчене про життя і творчість поетеси.

В той час, коли пари працюють з кросвордом, всі останні приймають участь у грі  «мозковий штурм», завдяки якій ми перевіримо  як ви зрозуміли незнайомі вам  слова в поемі «Давня казка».  Я буду говорити звичні вам слова, а ви називатимете мені те слово, яке використала в своїй поемі Леся Українка.

Отже, чотири пари отримують кросворд, а всі останні працюють разом зі мною. (Роздаю кросворди).  Хто перший розгадає кросворд підніме руку і отримає фішку за виконане завдання.

 «Мозковий штурм».

(Словникова робота) за поемою «Давня казка»

Отже, починаймо штурмувати:

Сл. 7 (на слайді слова)

 (Словникова робота) за поемою «Давня казка»

    1. Задоволений. (Догодний.)

    2. Обов'язково. (Конечне.)

3. Мисливець. (Мисливий.)

4. Пані, в Італії так шанобливо звертаються до жінки. (Донна.)

5. Пісня про любов, яку виконували під вікном коханої. (Серенада.)

6. Той, хто повідомляв про важливі події. (Герольд.)

7. Струнний щипковий музичний інструмент. (Лютня.)

8. Дурниця, щось пусте. (Байка.)

(За кожну правильну відповідь учень отримує фішку)

Отже, діти ми згадали з вами незнайомі слова, а тепер подивіться на дошку кросворд розгадано і із букв записаних по вертикалі у виділених клітинках ми вже можемо   прочитати назву першого надрукованого у львівському журналі вірша 14-річної Лесі. («Конвалія»))

Сл. 8    Розгаданий кросворд

  ІІІ. Повідомлення теми та очікуваних результатів роботи

1.Слово вчителя.

— Діти, ось ми і згадали вивчений вами раніше матеріал: життєвий і творчий шлях поетеси. Та на цьому «Давня казка» для Вас ще не закінчиться.

Сл. 9 (тема уроку) Сьогодні ми з вами будемо продовжувати працювати над цією поемою, а саме: поговоримо про проблеми і мотиви у творі: роль митця в суспільстві  та суть людського щастя.

Ви вже  вивчали творчість Л. Українки. Читали та вивчали напам’ять  її поезії.

Сл.. 10   Очікування.  Зверніть будь ласка увагу на дошку і скажіть, з якого вірша ці рядки

                                           1  Може, квіти зійдуть - і настане

Ще й для мене весела весна.

                                                                                2 Леся Українка  «Contra spem spero!»

  Леся Українка чекає на весну і сподівається, що в неї ще все буде гаразд і квіти  для поетеси  є символом  віри в життя.

 У вас на партах також є квіточки.  Напишіть, будь ласка, на них чого ви чекаєте від цього уроку.(мелодія)

Діти оголошують свої очікування, а вчитель оголошує мету уроку.

…. Чого ти чекаєш від цього уроку?

Тож, діти, будемо сподіватися, що ваші сподівання справдяться.

      Сл.. 11   Сьогодні на уроці ми будемо з’ясовувати основні мотиви, що звучать у творі, з’ясуємо роль митця в суспільстві, служіння музі й народові; розкриємо високі моральні риси народного співця

2.Робота в зошитах.

Діти, відкрийте свої зошити і запишіть, будь ласка сьогоднішню дату і тему уроку

3.«Асоціативне гроно». 

Слово вчителя з елементами бесіди

Діти, зверніть свою увагу на епіграф до нашого уроку

Сл.. 12                                                              Так, я жива! Я буду вічно жити!

Я в серці маю те, що не вмирає.

                                           Леся Українка

Що саме мала на увазі, пишучи ці рядки, Леся Українка?
Що ви можете сказати про її характер?

        (На дошці карта та портрет Зенона)

      Говорять, що Леся Українка має стоїчний характер.

     Колись у далекому – далекому минулому грецький мудрець – філософ Зенон проводив свої заняття біля портика Стоя в Афінах. Він говорив, що людина має надавати перевагу розумові, а не почуттям серця, повинна мужньо і стійко переносити життєві труднощі, негаразди. Так виник філософський напрям – стоїцизм, а його прибічники стали називати стоїками. Тепер про людину, яка виявляє стійкість і мужність, незламність волі під час життєвих випробувань, говорять, що вона має стоїчні риси характеру.

 Саме таким стоїчним характером і володіла видатна українська поетеса Леся Українка.

Давайте спробуємо охарактеризувати  Лесю Українку: Хто вона… Яка вона…

 

Сл.. 13 (По черзі з’являється кожна гілочка)

Складання «Асоціативного куща»

Учні за питаннями вчителя складають асоціативний кущ.

1. Діти, назвіть будь ласка справжнє ім’я Лесі українки. (Лариса Петрівна Косач) 

2.    Хто вона? Актриса чи поетеса

3.    Як звали матір Лариси? (Олена Пчілка)

4.   З якими віршами Л.Українки знайомились та вивчали у 6 класі («Мрії», «Як дитиною, бувало…», «Тиша морська») 

 5. Яке випробування спіткало поетесу? (боротьба з хворобою)   

 6. Що весь час супроводжувало Л. Українку?  (талан)                                       

 7. Ліро-епічна поема, яка вперше була надрукована у журналі „Життє і слово” («Давня казка»)

 

Отже, Леся Українка, Лариса Петрівна Косач – це талановита поетеса, яка мужньо бореться з хворобою, і вона є автором поеми «Давня казка».

Сл. 14 - Діти, сформулюйте  тему, яка пронизує кожне слово поеми «Давня казка» (відповіді учнів) (Тема твору: роль поетичного слова у житті суспільства)

Сл.15  Висновок вчителя:

        «Давня казка» — твір про силу поетичного слова, зокрема про надихаючу й мобілізуючу роль його у визвольній боротьбі, про єдність поета з народом.

Сл.16  (портет І. Франка та його слова)І. Франко назвав «Давню казку» Лесі Українки однією «з найкращих і найхарактерніших окрас нашої нової літератури».

2. Бесіда за змістом прочитаної поеми «Давня казка».

— Назвіть центральних персонажів поеми. (Народний поет і граф Бертольдо.)

Сл.16.  Розігрування сцени першої зустрічі поета й Бертольда в особах. С. 148 -150

— Що є кульмінацією у розвитку конфлікту поміж ними? (Поет виступає як натхненник народного повстання; в афористичній формі підноситься думка про найвище, найголовніше призначення поезії.)

 

Сл.17 Робота  з підручником

— Знайдіть у тексті і зачитайте відповідь поета на запрошення Бертольдо стати «придворним співцем» та прокоментуйте її. С. 163 -164

(Не поет, хто забуває

Про страшні народні рани...

Відповідь поета графові була свого роду естетичною декларацією, але кожне слово було і ділом героя поеми.)

Сл.18 Словникова робота (Декларація –   це  документ, офіційна заява,

яка проголошує основні принципи внутрішньої та зовнішньої політики

 

     — Назвіть «діла» героя поеми.

(Був з народом і в радощах, і в біді; складає пісні, що закликають повстати проти гнобителів-панів; гордо відкидає запрошення Бертольдо; його думки вільні; він непохитний у своїх поглядах і віддає життя, обстоюючи їх).

— Знайдіть і зачитайте в тексті епізод, в якому йдеться про боротьбу наступних поколінь і її завершення. С. 165 - 166

3. Метод « Дослідження»

Сл..19 - Діти, вдома ви працювали в групах,досліджували та характеризували героїв поеми «Давня казка» поета та Бертольда. Тож зараз ми дізнаємося, які відомості вдалося зібрати нашим дослідницьким групам.

 Я запрошую до слова капітана  дослідницької групи поета. Шановний капітане, підведіть, будь ласка підсумок своєї роботи.

 

Група поета. Виступ учня

 

      Цитатна характеристика.

      Додатковий матеріал.(Випереджувальне завдання)

Упродовж всього твору Леся Українка показує поета у тісному зв'язку з жит­тям і боротьбою свого народу. У своїх піснях поет відображує думки і погляди трудящих мас, і тому його пісні «розходяться по світу стоголосою луною».

            Поет любить народ і віддає йому свій великий талант. Живучи серед на­    

       роду, він ніколи не буває самотній. До нього в убогу хату раз у раз   

       приходила молодь слухати пісні. Зв'язок з народом надавав поетові сили і 

       натхнення для творчості.

 Своєю відданою працею для трудящих він заслужив у них велику повагу і довір'я. Народ уважає його своїм ватажком і під його проводом іде на повстання проти панів:

                                         Нас таки чимале військо,

Маєм свого отамана,

Він у нас одважний лицар...

Леся Українка показує поета як людину волелюбну і сміливу. Він гордо і незалежно поводить себе з паном, не схиляється перед його владою і силою, відмовляється від багатства і слави, які пропонує йому Бертольдо:

Не поет, хто забуває

 Про страшні народні рани,

 Щоб собі на вільні руки

  Золоті надіть кайдани!

Він не скоряється й тоді, коли граф загрожує йому в'язницею. Леся Українка перша в тодішній літературі змалювала образ поета-співця соціальної війни між класами, а не народами.

В образі народного поета-громадянина Леся Українка висловила думку, що поезія повинна служити трудовому народові, допомагати йому у повсяк­денному житті в боротьбі проти визискувачів.

Сл.19   Інформаційне ґроно до характеристики образу героя.

Тож, давайте закріпимо, читаючи ланцюжком риси характеру поета, який цей герой.

 (Учні ланцюжком зачитують риси характеру поета)

 

Хвилинка відпочинку

Слово вчителя. У поета була пісня і дзвінкою, і гучною, бо розходилась по світу стоголосою луною… Більшість його пісень були сумними, бо боліла душа за народ…

Тож давайте трішки відпочинемо: сядьте рівненько, заспокойтесь і послухайте чому сумує скрипаль

 

Пісня «Сум  скрипаля.»

 

Слово вчителя.  Трішки відпочили, а тепер знову до праці. Ми дізналися все про поета, підвели підсумки, а тепер послухаємо групу Бертольдо. Запрошуємо капітана цієї групи.

 

    Цитатна характеристика.

Додатковий матеріал. Випереджувальне завдання)

 

В образі графа Бертольдо Леся Українка показала ті ворожі народові сили, проти яких борються трудящі.

Лицар дивується, коли бачить вплив поетового слова на сільську молодь. Практичний в усьому, позбавлений творчої фантазії, лицар вбачає у цьому «диявольське наводження», чаклування. Поет для лицаря — ворожбит, хоч і допоміг палким і чулим словом привернути до нього горде й неприступне серце панни Ізідори. Бертольдо вирушає воювати до чужих міст. Його військо супроводить пісня про рідний край, який завжди у серці, незважаючи на роз­луку. Щасливий і сп'янілий від перемог лицар не чує тих пісень, думаючи про власну звитягу. Та коли щастя відвернулося од нього і в війську поча­лися чвари, а слухняні раніше вояки рвуться повернути зброю проти нього, його рятує глумлива пісня військових співців про недбалого вояка. І знову пісня домоглася свого: вона повернула воякам відвагу, а з нею й перемогу в бою. Перемогла не Бертольдова хоробрість, а поетове слово.

Граф Бертольдо зображений жорстоким експлуататором, пихатим і гоно­ровитим паном, вірним слугою короля і ворогом трудящих. Нікчемний граф все своє життя проводить в бенкетах та розвагах. Він має величезні багатства, придбані тяжкою працею селян, награбовані на війні, але його це не задо­вольняє. Бертольдо встановлює нові податки, мита на панщину.

                     

Жорстокість, бундючність і грубість пана виявляється у його вчинках і словах словах. Вперше зустрівши поета в лісі, він грубо наказує йому зійти з дороги:

                                     Бачте,- крикнув,- що за птиця!

                                      Чи не встав би ти, небоже?

 

Коли поет глузливо відмовився від милостині пана, той, знову спалах­нувши, «крикнув згорда»: «Годі жартів! Бо задам тобі я гарту!».

Переляканий революційними піснями, в яких поет закликає «пробити пану груди», Бертольдо наказує:

Гей, ловіть співців, в'яжіте!

У тюрму його, в кайдани!

Непокірному поетові Бертольдо загрожує:

...в тюрму його закину,

Там він, клятий, і загине!

 

Поряд з погрозами, якими пан хоче примусити поета замовкнути, він вдається до підкупу і лицемірства»

Такою мовою Леся Українка характеризує Бертольда як жорстокого дес­пота й експлуататора.

      Сл. 20.Лицар Бертольдо

Інформаційне ґроно до характеристики (учні читають ланцюжком)

 

Сл. 21  - Молодці, діти  ви добре попрацювали і отримуєте дипломи  юних дослідників!

Висновок: ми охарактеризували героїв поеми і визначили їх місце в суспільстві, а тепер  працюючи з підручником, згадаємо зміст самої поеми

4. Робота з підручником. Ми охарактеризували героїв поеми та визначили їх місце в суспільстві, а тепер працюючи з підручником ще раз пригадаємо зміст поеми.

Виразне читання учнями уривків з поеми.

Завдання:

- Знайдіть в тексті і зачитайте рядки, в яких говориться про реакцію Бертольдо на відмову поета...»; с.164

-  Знайдіть і прочитайте в тексті рядки, в яких описується перший візит – прохання  Бертольдо до поета. С.154 – 155

— Знайдіть в тексті і прочитайте виразно рядки, які характеризують  «одважного лицаря»;(фішка)с. 160

 

5. Робота над аналізом прочитаного.

— Пісні поета завжди відбивали думки і почуття людей, широко розносилися світом. Надихаючи народ, вони стають великою силою. Тремтить граф Бертольдо, почувши з уст народних співців складену поетом сатиричну пісню. Чому?

(Пісня висміює панські вигадки про «вищість породи», «блакитну кров», «білу кість дворянства»).

 

 

ІV. Закріплення вивченого.

— Дайте відповідь на запитання: «Чим повчальна «Давня казка» для поетів усіх епох?»

— Прочитайте, яку думку стверджує Леся Українка в поемі «Давня казка».

Сл.22 

 

(«Ніякий гніт, ніяке насильство не може придушити прагнення народу до волі».)

Сл. 23 - Які проблеми порушені у поемі «Давня казка»?

(   - роль поета і поезії у житті суспільства;    проблема людського щастя. )

Обговорення очікувань учнів

- Діти, на початку уроку ви написали на квітах те, чого ви чекали від цього уроку. Скажіть, чи справдилися ваші  сподівання?

Діти коментують свої очікування.

- Тож давайте уквітчаємо вінком наших сподівань, вінком шани і любові славну доньку українського народу – Лесю Українку.

Сл. 24  Діти створюють віночок із своїх квіток-очікувань навколо портрета поетеси.(мелодія)

-  Наступний слайд -«Мікрофон». Продовжіть речення:

 «Твір Лесі Українки «Давня казка» актуальний до цього часу, тому що…»

 

V. Підбиття підсумків.

Всі ви, діти, молодці,

Гарно працювали!

І сьогодні за урок отримуєте бали

(Оцінювання)

VІ. Домашнє завдання.

Зверніть увагу на дошку і запишіть завдання додому. Кожен з вас

.   -  скласти план розгортання сюжету поеми;

     - малюнки до окремих епізодів твору, які найбільше запам’яталися, вразили або сенкан за змістом поеми;

     -  підібрати 6 питань тестового характеру за  творчістю Лесі Українки;

 

Але дзвоник пролунав.

Він мені і вам сказав,

Що урок вже час кінчати,

Треба йти відпочивати.

Тож закінчився наш урок.

За роботу по заслузі

Щиро дякую Вам, друзі. 

 

Діти, мені ще хочеться вам побажати, щоб навчання вам завжди було у задоволення, щоб Вас завжди цікавило щось новеньке і щоб з вашого словникового запасу ніколи не зникало таке чудове питаннячко «Чому?»

Пісенька  «Чомучка»

Шановні гості, я хочу привітати  Вас з наступаючим святом Святого Миколая. Побажати Вам всього найкращого. А ось ці талісманчики Нового 2012 року нехай принесуть Вам тільки хороше.


Теги: Пакета С.А., Леся Українка
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 1162/79


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar