Головна » Українська література

Л. Костенко. Розповідь про письменницю. «Пісенька про космічного гостя», «Дощ полив»

Мета:  зацікавити учнів особистістю і творчістю письменниці,  допомогти їм усвідомити  ідейно-художній зміст поезії, розвивати творчі здібності учнів, навички виразного читання, коментування; виховувати любов до природи, Всесвіту, естетичні почуття, позитивне мислення; культуру усного мовлення.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: портрет письменниці, збірки її дитячих творів,  ілюстрації до них, карта зоряного неба, ілюстрації учнів, тлумачний словник.

  «Усе високе і прекрасне в нашому житті,  науці і  мистецтві  створено розумом за допомогою фантазії, і багато чого - фантазією за допомогою розуму».

                                                                                                   Микола Пирогов                      

Хід уроку

І. Організаційний момент

II. Формування емпатійної здатності (емоційного настрою)

     Вправа «Усмішка по колу»

                                 Методичний коментар

      Учні беруться за руки, дивляться в очі вчителю, а потім одне на одного, усміхаються, бажають  чогось доброго, світлого.

ІІI. Мотивація навчальної діяльності учнів

Учитель. Сьогодні ми розпочинаємо знайомство із  творчістю поетеси, яка свого часу стала легендою. Нам з вами випала честь жити в одну епоху  з Ліною Костенко, бо саме такі люди «держать небо на плечах. Тому і є  висота».

ІV. Актуалізація опорних знань учнів

Учитель. Ви мали випереджаюче завдання: всі повинні були прочитати статтю підручника про Ліну Костенко;

1 група – створити ілюстрації до поезій «Пісенька про космічного гостя»,

«Дощ полив»;

2 група – підготувати повідомлення про космос.

Пригадайте, що ви знаєте про Ліну Костенко?

Відповідь учнів: Ліна Костенко ( 1930 рік) – відома українська поетеса. Народилася в селі Ржищеві на Київщині  в родині вчителів. Їй було 6 років, коли батьки переїхали до Києва. Навчалась в Київському педагогічному інституті. Працювала на Київській кіностудії ім. О. П. Довженка.  Автор кількох поетичних книжок, віршованих романів. Лауреат міжнародної премії Франческо Петрарки, Державної премії УРСР імені Т.Г. Шевченка. Її вірші перекладено багатьма мовами світу.

V. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу

 Учитель. Ліну  Костенко  називають « королевою української поезії»  двадцятого століття. А зараз я роздам текст із більш повною інформацією про поетесу. Працювати будемо, використовуючи систему «Поміч»

Методичний коментар

Система «Поміч» пропонує для роботи певну систему знаків з конкретним змістовним наповненням. Працюючи над даною стратегією, пропонується працювати олівцем, позначаючи одиницю прочитаного тексту однією з позначок, залежно від того, чому вона відповідає:

«V» - це я знаю;

«+» - нова інформація;

«-»- суперечить тому, що я знаю;

«?» - інформація дивує мене.

Ліна Костенко. У народі кажуть: доля усміхнулася чи доля відвернулася. То, можливо, доля – це неземна дівчина, що веде нас по життю.; коли всміхнеться, нам щастить. ( «?»)

Ліна Василівна Костенко народилася 19 березня 1930 року в місті Ржищеві. Ліні було 6 років, коли сім`я переїхала до Києва. З 6 років до 11 років – найкраща пора дитинства у Київській Венеції. («V»).

Дівчинці було 11 років, коли почалась війна. Довелось скуштувати гіркої біженської долі, просити прихистку  в чужих домівках, пізнавати  українських людей у найтяжчих життєвих ситуаціях. («+»).

По війні у Києві закінчила школу. У 14 років почала писати вірші. («+»).

У 1952 році стає студенткою  Літературного інституту імені Максима Горького у Москві. («V»).

У 1956 році  закінчує інститут з відзнакою. («+»).

У 1957 році вийшла друком перша збірка « Проміння землі». За нею -«Вітрила». («+»).

Справжньою літературною подією став вихід третьої збірки «Мандрівки серця» 1961 року. («+»).

На своєму літературному шляху Ліні Костенко довелося пережити  п’ятнадцятирічне невизнання її як митця. Це був сумний період у житті поетеси і в історії літератури взагалі. Але і тоді вона писала. Писала і складала в шухляду. Не зламалась, не зневірилась, а шліфувала своє поетичне слово.(+).

Поверненням Ліни Костенко була книжка поезій «Над берегами вічної ріки», а пізніше з’явився роман у віршах «Маруся Чурай».(+).

Пише поетеса і для дітей. Саме для них видала збірку «Бузиновий цар»(+).

У 2010 році випустила свій перший роман у віршах  «Записки українського самашедшого».

Нещодавно Ліна Костенко представила свою нову книгу «Річка Геракліта»(+)

Зараз поетеса займає активну життєву позицію(V).

Донька Ліни Костенко Оксана Пахльовська ( відомий культуролог, перекладач і поет) згадує, що вони, діти, «… були дуже вредні…але завжди знали одне правило: хоч яку шкоду зробиш, - все нічого. Однак не можна – брехати – ні іншим, ні собі. Основа маминих стосунків з нами і зі світом – довіра і надійність! (+).

Учитель. Ліна Костенко у своїй творчості звертається до Всесвіту, вірить в існування позаземних цивілізацій. Сьогодні ми будемо працювати над віршем « Пісенька про космічного гостя».Зверніть, будь ласка,  увагу на

епіграф до уроку.  Як би ви його прокоментували?                                      Інтелектуальна розминка ( Робота з кросвордом для активізації знань, якими учні вже оволоділи ).

 

Учитель. З перших букв кросворду ви відгадайте ключове слово до вірша

« Пісенька про космічного гостя».

К – прізвище відомої української поетеси, яка ще за життя стала легендою

 ( Костенко);

О – ім’я доньки Ліни Костенко ( Оксана);

С –  назва сузір’я, що нагадує ящірку ( Саламандра );

М – ім’я відомого українського письменника Вороного ( Микола);

О – псевдонім матері Лесі Українки ( Олена Пчілка);

С – група віршованих рядків, об’єднаних одним змістом, розміром і певним порядком римування, який повторюється у слові ( строфа).

 

 Учитель. Давайте послухаємо повідомлення учнів про досягнення в космічній галузі

1 учень: З давніх-давен  таємниця космосу була об’єктом людського пізнання, людської фантазії. Давньогрецький філософ Сенека казав: « Якщо б на землі зірки можна було бачити тільки з одного місця, туди б нескінченним потоком ішли  мешканці нашої планети».

 З розвитком науки мрії  людини перетворилися на реальність. Після відкриття закону Архімеда стало зрозуміло, чому дерево не тоне у воді. Тоді почали будувати не тільки дерев’яні човни і кораблі, а й літальні апарати, легші за повітря. У 1783 році брати Монгольф`є з Франції вперше виготували кулю з паперу і наповнили її гарячим димом. Це стало початком повітроплавання.

2 учень. Людина мріяла уже несказанно – вилетіти в космос. Першим,  хто  оцінив можливості реактивних двигунів для польоту в космос, був Костянтин Ціолковський.

4 жовтня 1957 року  словники народів світу збагатилися новим словом «супутник». У цей день вперше у світі наполеглива праця вчених на чолі із С.П. Корольовим, що  народився в Україні у місці Житомир, людство подолало силу земного життя. Земля раділа – з’явився новий штучний супутник, зроблений руками людини. Почалась нова ера в історії людства -космічна.

3 учень.  Запуски йшли один за одним. Другий, третій супутник, польоти в бік місяця. Перший космічний пасажир – Лайка. 12 квітня 1961 року люди планети Земля стежили за першим космічним польотом. Він тривав приблизно 2 години. (108 хв.), але всім здавався вічністю. 16 червня 1963 року полетіла в космос перша жінка Валентина Володимирівна Терешкова. 18 березня 1965 року Олексій Леонов з борту корабля « Восход – 2» здійснив  перший в історії вихід у відкритий космос. 1984 рік – перший вихід людини  у відкрий космос без зв’язку з кораблем.

4 учень. Зараз Україна  - одна з п’яти міцних космічних держав. Більшість  космічних кораблів запущені українськими ракетоносіями.

-  Виразне читання вірша « Пісенька про космічного гостя».

- Обмін враженнями від  прочитаного.

. Бесіда з учнями.

     1. Про що б ти  розпитав хлопчика? ( Я б запитав, чи є там школа, чи дружать між собою діти, чи є пори року, ріки, озера, моря, ліси, тварини. Чи  були війни або якісь негаразди? Якою мовою розмовляють?)

     2. А про що б розповів йому? ( Про себе, свою сім`ю, про селище, в якому живу, про свого найкращого друга).

    3. Чи є у вірші деталі життя і побуту українців? ( Так, авторка згадує про давній український звичай: зустрічати гостей хлібом-сіллю, згадує про те, як розтирають в Україні мак)

     4. Чи сподобалася гостю наша мова? ( Так, він навіть взяв «жменьку слів» із нашої землі).

- Демонстрація карти зоряного неба, малюнків на космічну тему.

- Словникова робота. Учні записують до словників:

Галактика  - космічна система, що складається із зір та туманностей;

Туманність Андромеди – сузір’я Північної півкулі неба, одна з найближчих до Землі галактик;

Бероніка (Вероніка) – сузір’я Північної півкулі неба, в Україні видиме навесні;

Кортеж – урочиста процесія, виїзд.

 Робота в групах (на дошці записані правила роботи в групах).

   1 група. Знайти і пояснити лексичне значення слів: макогін ( дерев’яна палиця із потовщеним кінцем, якою  розтирають мак у макітрі); смарагдовий ( яскраво – зелений); ранети ( сорт яблук).

    2 група. Визначити розмір вірша ( п’ятистопний хорей).

    3 група. Який основний мотив вірша? ( Дружба, що не знає кордонів, українська гостинність).

    4 група. Якою ви уявляєте собі авторку вірша? ( Доброю, красивою душею, патріоткою, яка вболіває за рідну мову, вірить у її майбутнє).

    5 група. Яким ви бачите космічного гостя? ( Це синьоокий хлопчик, який дуже нагадує нас. Він прибув із мирною місією – встановити із землянами контакт, щоб в подальшому мирно співпрацювати).

Повідомлення учнів про результати роботи. 

Учитель Ліну Костенко  називають «королевою української поезії» двадцятого століття, яка вміє бачити красу світу, адже тільки творча, надзвичайна людина могла створити такий твір ( звучить поезія «Дощ полив…»).

 Хорове читання твору.

Бліц - опитування:

- Яким настроєм пройнята поезія?

- Що тобі нагадує літній дощ? Він іде, періщить, бенкетує, шумить,

  дріботить, підстрибує…Що ще?

- Що означає вираз «полив’яний день»?

- Чому корів поетеса називає квасолькою.  що доганяє хмари у полях?

Робота в групах.

   I-а група. Визначає тему, ідею, основну думку вірша.

   II-а група. Визначає художні засоби, розмір вірша.

Далі: «Усне малювання».

Діти, давайте на хвилину заплющимо очі, спробуємо уявити дощ:він тихий, сумний, радісний, полохливий…

- Намагайтеся уявити і в інтонаціях голосу, власних образах передати захоплення картиною природи.

- Розкажіть, користуючись текстом, що ви  «чули», «бачили», «відчули»?

 

Далі: «Художня галерея».

 

- Письменник малює словом, художник-  фарбами. Як називається опис природи?

- Зверніть увагу  на виставку наших малюнків.

- Що спільного у цих малюнках, ілюстраціях з опрацьованими на уроці літературними творами?

 

VI. Закріплення матеріалу

Використовуємо стратегію «Вільне письмо».

Методичний коментар

Для роботи за даною стратегією  виділяється 6 хвилин. Протягом цього часу учням пропонують записати свої думки щодо вивчених поезій. До уваги не беруться помилки, стиль. Суть роботи полягає в тому, щоб допомогти учням зафіксувати свої емоції, не соромлячись їхнього існування.

 

Учні дають відповідь на одне із питань:

Чи віриш ти в існування  позаземних цивілізацій? Коли так, то якою уявляєш зустріч з ними? Якщо ні, то чому?
Як ти гадаєш, чи кожна людина вміє бачити  красу світу?  Що, на твою думку, означає вислів «краса душі»?

 VII. Підсумок уроку

     Гра «Мікрофон»: «Яке відкриття для себе ти зробив сьогодні на     

      уроці?»

    

VIII. Домашнє завдання

    1.Навчитися виразно читати поезії.

   2.Написати   твір – мініатюру «Я - дощова краплинка» або  «Я  в гостях на іншій планеті».


Теги: Вервейко Л.І., Костенко
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 234/27


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar