Головна » Українська література

Кобзар завжди живий у пам’яті народній…

Мета: згадати найяскравіші сторінки життя і творчості Т.Г.Шевченка, висвітлити багатогранність його таланту; навчати учнів творчо виконувати поставлені завдання; сприяти виробленню навичок виразного читання, виховувати любов до літератури.

 

Епіграф:  Живи, поете, в бронзі і граніті,

Живи, поете, в пам”яті людській,

Живи в піснях, живи у “Заповіті”,

У слові праведнім, у славі віковій.

Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття.

Тебе своїм сучасником звемо.

Великий Кобзар Тарас Григорович Шевченко – це людина, яка стала справжньою легендою, символом нескореності духу, рідкісної творчої обдарованості. Ним по праву пишається Україна, його ім’я знане в усьому світі. У багатьох оселях є його портрети.

Святкування шевченківських днів, проведення ювілеїв, присудження Шевченківської премії, створення музеїв, присвоєння імені Т. Г. Шевченка навчальним закладам, вулицям, скверам і паркам, будинкам культури, встановлення пам’ятників і меморіальних дошок тощо свідчать про те, як високо оцінює наш народ діяльність славетного поета і художника.

Всесвітня Рада Миру занесла ім’я Т. Г. Шевченка до списку видатних людей світу.

Т. Г. Шевченко наснажував свою поезію думками і почуваннями народу, його побутом, історією, його стражданнями і радощами, його любов’ю і ненавистю, його багатющою усною творчістю. Вирісши з народних джерел, поезія Т. Г. Шевченка природно стала надбанням народу, надбанням усього людства.

Щороку потрібно поглиблювати в учнів знання творчості славетного поета, і для цього слід використовувати найрізноманітніші заходи: бесіди, доповіді, виставки, літературні вечори, вікторини, читацькі конференції, конкурси читців як творів Т. Г. Шевченка, так і творів, йому присвячених, конкурси малюнків до творів Т. Г. Шевченка, вишивок, виробів із пластиліну чи глини тощо.

 

Конкурс «Кобзар завжди живий у пам’яті народній…» має визначити загальні знання учнів про життєвий та творчий шлях Т.Г.Шевченка.

Протягом недовгих літ життя Тарас Шевченко зорав свою ниву і засіяв її словом добра, любові, правди та волі. Тож давайте і ми кинемо чисті зерна великої вдячності на Шевченкову ниву.

 

Літературна вікторина за біографією Т.Г. Шевченка

 

1.   Звідки пішло прізвище Шевченко?

2.   Як звали батьків Тарасових, коли вони народились?

3.   Назвіть братів і сестер Шевченка.

4.   Коли батьки Тараса переїхали в село Моринці і де вони там жили?

5.   Де і коли народився Тарас Шевченко?

6.   Коли і в кого почав навчатися грамоти малий Тарас?

7.   Коли померли батьки поета?

8.   Куди їздив Тарас на торговицю з чумаками? В якому творі є згадка про це?

9.   Де поневірявся Тарас Шевченко, осиротівши?

10. Чим закінчилася перша спроба Тараса навчитись малярству?

11. Хто був першим учителем малювання у Тараса Шевченка?

12. З ким дружив Тарас Шевченко у дитинстві?

13. Як Тарас Шевченко опинився у Вільно?

14. Хто був учителем малювання Шевченка у Вільно?

15. Хто допомагав Шевченкові вивчати польську мову?

16. Який малюнок Шевченка зберігся з часів Вільно?

17. Коли Шевченко вперше прибув до Петербурга?

18. Як Шевченко потрапив до Ширяева, що дало йому навчання у цього маляра?

19. У якому творі розповідає Шевченко про свою зустріч з Сошенком? Як вона сталася?

20. Назвіть друзів Тараса Шевченка до викупу з кріпацтва.

21. Якими творами Шевченко звернув на себе увагу письменників та художників Петербурга?

22. Твори яких письменників читав Тарас Шевченко до викупу?

23. Хто і про кого сказав: «Это самая крупная свинья в торжевских туфлях»? В якому творі Шевченка є згадка про це?

24. У якій повісті описано викуп Шевченка на волю? Хто піклувався про визволення Шевченка?

25. Скільки запросив Енгельгардт за кріпака Тараса Шевченка?

26. Коли і де відбулася лотерея?

27. Як було вручено відпускну Шевченку?

28. Що написав Тарас Шевченко своєму братові Микиті про своє визволення з кріпацтва?

29. Де вчився Шевченко після викупу?

30. Які нагороди одержував Шевченко, навчаючись в Академії художеств?

31. Які твори ввійшли до першої збірки Шевченка? Як вона називалась?

32. Як зустріла громадськість вихід «Кобзаря»?

33. Де влаштовувалися творчі зустрічі письменників у Петербурзі і яку участь брав у них Шевченко?

34. З ким листувався Шевченко, навчаючись в Академії художеств?

35. Де ще друкував свої твори Шевченко на початку своєї творчості?

36. З ким дружив Шевченко під час навчання в Академії художеств?

37. Коли і з ким виїхав Шевченко у першу подорож на Україну?

38. У яких місцях побував Шевченко під час першої подорожі по Україні?

39. Чому і коли повернувся Шевченко до Петербурга?

40. Що робив Шевченко після закінчення Академії художеств?

41. Де побував Шевченко під час другої подорожі по Україні?

42. Чи мріяв Шевченко жити в Києві і де сподівався працювати?

43. З ким приятелював Шевченко, перебуваючи на Україні в 1845—1846 рр.?

44. Як організувалося Кирило-Мефодіївське товариство?

45. Яку мету ставило Кирило-Мефодіївське товариство, яка в ньому була участь Шевченка?

46. Як було викрито Кирило-Мефодіївське товариство?

47. Де і коли був заарештований Шевченко?

48. Що було знайдено у Шевченка при арешті на переправі у Києві?

49. Що було справжньою причиною заслання Шевченка?

50. Хто допитував учасників Кирило-Мефодіївського товариства, як тримав себе на суді Шевченко?

51. Як було покарано Шевченка за участь в Кирило-Мефодіївському товаристві?

52. З ким зустрічався Шевченко в Оренбурзі і куди його повезли далі?

53. Як жилося Шевченку в Орській фортеці?

54. Як Шевченко вирвався з Орської фортеці?

55. З ким дружив Шевченко під час експедиції по Аральському морю?

56. Як Шевченко попав на Кос-Арал і які поезії там написав?

57. З якою метою був Шевченко в Оренбурзі і з ким він там зустрічався?

58. Чому і як покарали Шевченка за порушення заборони писати і малювати?

59. Як Шевченко потрапив у Новопетровське укріплення, як там йому жилося?

60. З ким зустрічався Тарас Шевченко в Новопетровському укріпленні?

61. Хто       клопотався про помилування Шевченка після смерті Миколи І?

62. Як звільнився Шевченко із заслання і куди поїхав з Новопетровського укріплення?

63. З ким зустрічався Шевченко в Астрахані і як виїхав у Нижній Новгород?

64. Як зустрів Нижній Новгород Шевченка, як там йому жилося? Що робив Шевченко у цей період?

65. Хто з російських артистів приїхав у Нижній Новгород для зустрічі з Шевченком і яку п'єсу поставив на честь повернення поета?

66. У кого гостював Шевченко в Москві, повертаючись із заслання в Петербург?

67. Коли і як прибув Шевченко після заслання в Петербург?

68. Хто були найближчими друзями Шевченка в Петербурзі після повернення з заслання?

69. Як жив Шевченко в Петербурзі після заслання?

70. Коли і з якою метою виїхав Шевченко з Петербурга на Україну?

71. Де побував Шевченко на Україні під час третьої подорожі, з ким зустрівся?

72. Де мріяв оселитися Шевченко на Україні?

73. За що заарештували Шевченка на Черкащині?

74. В яких колах перебував Шевченко в Петербурзі в останні роки свого життя?

75. На якому році життя помер Шевченко і де його було поховано?

76. Як громадськість вшанувала пам'ять Шевченка?

77. Який композитор написав близько ста мелодій на слова Шевченка?

78. Який художник ілюстрував поему Шевченка «Кавказ», взявши епіграфом слова: «Споконвіку Прометея там орел карає»?

79. Коли на могилі Шевченка поставлено пам'ятник?

80. Чи знаєте, хто з поетів сказав про Шевченка: «Він був селянський син і став князем в царстві духа. Він був кріпаком і став великою силою людських культур. Він був простак і відкрив професорам і вченим новіші і свободніші степені. Він терпів 10 літ від російської воєнщини, а зробив більше для свободи Росії, ніж 10 подібних армій».

81. Хто написав ці слова: «Він був поетом, якого ми до того не мали: поетом для всіх, поетом народним, поетом гноблених, але не скорених. Народжений матір’ю-кріпачкою і сам кріпак, він став борцем, революціонером титанічної сили».

82. Які художні твори про життя Шевченка ви знаєте?

 

«АУКЦІОН ЖАНРІВ»

1.     Назвіть балади, які написав Т.Шевченко.(«Причинна», «Тополя», «Утоплена», «Русалка», «Лілея»)

2.     Назвіть поеми Кобзаря. («Гайдамаки», «Сліпий», «Катерина», «Наймичка», «Сова», «Княжна», «Марія», «Неофіти», «Москалева криниця», «Єритик», «Кавказ», «Сон», «Чернець», «Сотник», «Осика», «Гамалія», «Варнак» та інші.)

3.     Назвіть Шевченкові повісті. («Наймичка», «Варнак», «Капитанша», «Княгиня», «Музыкант», «Художник», «Несчастный», «Близнецы», «Прогулка с удовольствием и не без морали».)

 

«ЗГАДАЙ НАЗВУ»

1.         «Сидить собі в старій ряднині…»

2.         «А хату раєм називають…»

3.         «Веселі здалека палати…»

4.         «По діброві вітер виє…»

5.         «Як понесе з України…»

6.         «І не пом’яне батько з сином…»

7.         «На свічку Богу заробляла…»

8.         «В темний садочок на Україну…»

9.         «І усміхнулася небога…»

10.    «Нема в мене хати…»

 Відповіді: 1.«І золотої, й дорогої»;  2.«Якби ви знали, паничі»;  3. «Зоре моя вечірняя»;  4. «Тополя»; 5. «Заповіт»; 6.«Мені однаково…»;7. «Сонце заходить»;8.  «І виріс я на чужині»; 9. «Сон»; 10. « Мені тринадцятий минало».

 

 

 «ЛІТЕРАТУРНИЙ РЕДАКТОР»

Відновити пропущені слова в рядках.

1.     «Садок вишневий ….Хрущі над вишнями гудуть». … -

2.     «Малого сліду… На нашій славній Україні».

3.     «Як у Дніпра… - Воду позичає». 

4.     «Цвітуть сади, біліють хати, А на горі…

5.     «Наша дума, наша… - Не вмре, не загине».

6.     «Уже прокликали … -  А я собі в буряні».

7.     «Нема на світі… -  Немає другого… ».

8.     «Весело сонечко ховалось В веселих…»

9.     «Ну що б, здавалося, слова, Слова та голос - …»

10.                       «Біленькі хати повалялись,   Стави …»  

11.                       «Світає… Край … палдає…»

 

«ШЕВЧЕНКО-ХУДОЖНИК»

1.     Репродукції Шевченкових творів розрізані на квадрати чи трикутники. Завдання – скласти картину і визначити її назву. Час змагання – 3 хвилини.

2.     Створити «живу картину» за репродукціями полотен Т.Г.Шевченка чи репродукцій, які передають різні періоди життя Тараса Шевченка.

3.     Юні  ілюстратори: намалювати ілюстрацію до твору Шевченка.

 

« АВТОПОРТРЕТ»

(Завдання: розкласти репродукції автопортретів Т.Шевченка без зазначення року їх написання в хронологічній послідовності. Час – 5 хвилин).

 

«СЛОВО ПРО КОБЗАРЯ»

(Завдання: вказати автора висловлювань.
 

1.     «Невмираючий дух поета, як і раніше, витає над Україною. Невмовкаюче роздається його віще слово і сіє на народній ниві невмируще насіння оновлення»

2.     «Він був сином мужика і став володарем у царстві духа»

3.     «Творчість Шевченка є благородною частиною нашої спадщини»

4.     «До того часу, поки народи будуть воювати за свою незалежність і демократичні права, вірші Шевченка читатимуться різними мовами»

5.     «Не бронзою пам’ятників, а вірністю, любов’ю і правом сина входить Великий Кобзар у життя народів»

6.     «Народ Шевченка не забуває і ніколи не забуде. Поет живе в серцях свого народу»

7.     «Тарас Шевченко народився в українській землі, під українським небом, проте він належить до тих людей-світочів, що в пошані всього людства знаходять своє безсмертя»

8.     «Читайте Шевченка, а там отворена вам ціла проява, історія і душа українського народу»

9.     «Вірші Шевченка завжди залишаються щирим виявом українського єства, виявом страждань і відваги його народу»

10.                       «Шевченко так промовисто висловив невмирущу рішучість людини боротися за волю та її незгасну віру в кінцеву перемогу»

Відповіді: 1. Павло Грабовський; 2.Іван Франко; 3. Джон Кеннеді; 4. Назим Хікмет; 5. Михайло Стельмах; 6. Максим Рильський; 7. Олесь Гончар; 8. Василь Стефаник; 9. Браян Малруні; 10. Дуайт Ейзенгавер

 

«ЗАПОВІДІ ТАРАСА»

(Завдання: встановити назви творів, із яких взято вислови)

1.     Не дуріте самі себе,
Учітесь, читайте,
І чужого научайтесь,
Й свого не цурайтесь.
 

2.     Наша дума, наша пісня
Не вмре, не загине…
От де, люде, наша слава,
Слава України!
 

3.     Не вмирає душа наша,
Не вмирає воля.
І неситий не виоре
На дні моря поле.
 

4.     …хто матір забуває,
Того Бог карає,
Того діти цураються,
В хату не пускають.
 

5.     Усі на сім світі –
І царята, і старчата –
Адамові діти.

 

Відповіді:   1. «І мертвим, і живим, і ненарожденним…»

2. «До Основ’яненка»

3. «Кавказ»

4. «І мертвим, і живим, і ненарожденним…»

5. «Сон» ( «У всякого своя доля…»

 

Конкурс «СТОРІНКАМИ ПРОЧИТАНИХ ТВОРІВ»

Які твори починаються такими словами:

 

1.     Погибнеш, згинеш, Україно,

Не стане знаку на землі!

А ти пишалася колись

В добрі і розкоші!

2.     За горами гори, хмарою повиті,

Засіяні горем, кровію политі.

3.     Б’ють пороги, місяць сходить,

Як і перше сходив…

Нема Січі, пропав і той,

Хто всім верховодив…

4.     Все йде, все минає, і краю немає…

Куди ж воно ділось? Відкіля взялось?

5.     По діброві вітер виє,

Гуляє по полю…

6.     У всякого своя доля

І свій шлях широкий?

 

Народні прислів’я, приказки  про Т.Г. Шевченка

 

Шевченко народ захищав, а про себе забував.

Тараса думки будуть жити віки.

Хто Шевченка прочитав, той багатший серцем став…

Шевченківський “Заповіт” буде жити тисячу літ.

Тарасівська “Катерина” – це народна дитина.

Шевченко за народ бідував, бо з народу сам походжав.

Шевченко панів викривав, за це й сам страждав.

Шевченкові твори сяють, мов ясні зорі.

Тарасів “Заповіт” облетів увесь світ.

Тарасів “Кобзар” – народу великий дар.

Цар Шевченка гноїв, а душі не зломив.

Хто читав “Заповіт” – рвав кайдани, рушив гніт.

Хто “Кобзаря” читав, той панів прокляв.

В наш чудовий час вічно житиме Тарас.

За те цар Шевченка боявся, що той людям волі добивався.

 

Т.Г.Шевченко і географія

Де відбуваються події цих творів?

Поема «Єретик»   (Чехія).
Поема «Наймичка»  (Україна, хутір).
Поема «Кавказ»  (Кавказ, Чечня).
Поема «Гамалія»  (Морський похід козаків у Туреччину).
Поема «Неофіти» (Стародавній Рим).
Поема «Сон»  (Україна, Сибір, Петербург).
Вірш «Садок вишневий біля хати» (Українське село).

 

«ЖИВИ В МЕНІ ТИ, СПІВ СВЯТИЙ ТАРАСА…»

(Завдання: назвати вірші Тараса Шевченка, покладені на музику, впізнати мелодію твору)

 

«АКРОВІРШ»

Пригадайте,  яка  особливість   акровіршів?

( Акровірш – поетичний  твір,  у  якому  початкові  літери  кожного  віршового  рядка,  прочитувані  зверху  вниз,  розкодують  слово  чи  фразу,  присвячену  певній  особі  або  події.)

Завдання: скласти акровірш, присвячений Т.Г.Шевченку.

 

Підведення підсумків вікторини

 

Використані джерела

1.     Красицький Дмитро. Шевченківська вікторина. – Видавництво ЦКЛКСМУ «Молодь». – Київ, 1964

2.     Т.Г.Шевченко. «Кобзар»

3.     Прислів’я та приказки українського народу.

4.     Репродукції картин Т.Г.Шевченка.


Теги: Шевченко, Денисенко С.І.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 1107/194


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar