Головна » Українська література

Ярослав Стельмах „Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера”. Жанрові особливості твору

Мета. Викликати інтерес до самостійного читання художніх творів,формувати навички свідомого вибору книг для читання, аналізу їхнього змісту, називання моральних настанов, які вони містять; розвивати культуру зв’язного мовлення, логічне і критичне мислення, спостережливість, творчу уяву,пам‘ять; виховувати почуття любові до книги, природи, позитивні риси характеру на прикладі головних героїв твору.

Тип уроку: урок узагальнення матеріалу.

Обладнання: портрет Я. Стельмаха, бібліотечка творів письменника, анкети, кросворд.

Хід уроку

Організаційний момент ( звучить музика)

Привітання вчителя

Стали, діти, всі рівненько,

Усміхнулися гарненько,

Настрій на урок взяли

Й працювати почали.

Працюватимем старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у нашім шостім класі

Учні просто молодці.

Налаштування на роботу.

Девіз нашого уроку такий:

Не просто слухати, а чути,

Не просто дивитись, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

Вступне слово вчителя

         Сьогодні урок з вивчення повісті Я. Стельмаха  є для нас завершальним. Тема уроку: «Ярослав Стельмах «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера». Жанрові особливості твору. Допитливість, винахідливість, кмітливість хлопчиків – головних героїв. Мета уроку: зробити підсумок, чого ми навчилися, які висновки для себе зробили, які особливості притаманні пригодницькому твору. А головне,— дати відповідь на ключове питання, поставлене на початку роботи з твором: «Чи може пригодницький твір навчити чогось корисного?»

II. МОТИВАЦІЯ ВИВЧЕННЯ МАТЕРІАЛУ

  Попередньо серед учнів класу проводилось опитування, про результати якого нам повідомить соціолог.

Учень-соціолог. В анкеті було запропоновано три питання:

1)Чи любите ви читати пригодницькі твори?

а) так - 25 учнів( 96%);

б)ні -1 учень (4%)

2) Чим вони вас приваблюють?

а)   Цікавими подіями – 17 учнів ( 65%);

б)   веселими героями – 12 учнів (46%);

в)   розумними думками – 7 учнів (26%);

г)   повчальними ситуаціями – 15 учнів (58%).

3) Як на вашу думку, пригодницькі твори мають розважати чи навчати?

а)розважати – 23 уч.  (88%);

б) навчати – 22 уч. (85%).

 Отже,за результатами анкетування 25 учнів люблять читати пригодницькі твори, 17 учнів вважає привабливим цікаві події; 12— веселих героїв; 7учнів — розумні думки; 15 учнів — повчальні ситуації. Більшість вважає (23 уч.), що пригодницький твір має розважати.

Під час пояснень учень-соціолог демонструє діаграми, складені за результатами опитування.

III. ОСНОВНА ЧАСТИНА УРОКУ. УЗАГАЛЬНЕННЯ МАТЕРІАЛУ

1. Узагальнення теоретичних понять

Учитель. Дякую за повідомлення. Виходячи з результатів анкетування, бачимо, що розваги — це перше, що приваблює нас у авантюрних творах. І це невипадково, адже що таке пригодницький твір?

Учень. Це твір, у якому зображені непередбачені, несподівані події, випадки, що трапляються з героями під час подорожі, мандрівки тощо і часто пов'язані з ризиком.

Учитель. Саме так.

Робота в парах

Доведіть, що це й твір належить до пригодницького за допомогою методу «Прес»:

Я вважаю,…

Тому що…

По – перше,…

По – друге,…

Отже,…

Учитель. Дійсно цей твір належить до пригодницького. Отже, на перший погляд видається, ніби пригодницький твір має розважати, а його герої не зможуть навчити нас нічого корисного. Саме цю думку покликана була підтвердити група психологів, акторів, літературознавців та експертів. Вони добирали найцікавіші  матеріали, щоб допомогти нам.

2. Узагальнення змісту твору

Учень — головний редактор. Сьогодні до нас у гості завітав редактор  дитячого журналу, який хоче висвітлити найголовніші моменти з життя головних героїв, які характеризують їх  як кмітливих, винахідливих, допитливих. Давайте спробуємо довести, що вони дійсно такі.

2.1.Учні наводять приклади, посилаючись на текст.

2.2. Виступ групи акторів

Інсценізація уривку, який містить  повчальний характер.

Ото життя пішло в нас!

Удень ми тільки й сиділи над книжками, сперечались, робили різноманітні припущення і бігали до бібліотеки, а надвечір рушали до нашого озера.

Палеозойська, мезозойська ери, карбонський, пермський, юрський, тріасовий періоди дивилися на нас зі сторінок томів викопними потворами, а ми намагалися вичитати, вгадати, хто з них був пращуром нашого озерного жителя. (...)

Якось, коли ми прогулювались берегом, Митько сказав:

- Ти знаєш, що мені спало на думку?
-Що?

Село наше зветься Юрківкою через те... Ну, бо від юрського періоду.
Ти, Митю, мабуть, уже зовсім здурів. Завчився.
Точно-точно, якийсь зв'язок тут є.
І хто ж, по-твоєму, так його назвав?
Люди, які раніше тут жили.
Коли раніше, в юрському періоді? Тут самі ящери тоді жили. Мабуть, ящери його так і назвали, правда? Хай, думають, раз ми живемо в юрському періоді, то й село, що тут буде, зватиметься Юрківкою. Приїде колись сюди Митько, нас добрим словом згадає. Так?
Смійся, смійся...
Та ти не переживай, Митю, - заспокоїв я його. - Ти знаєш, що Я придумав? Назвати оцього-от, - показав на озеро, - котрий отут живе, Митькозавром. На твою честь.
От здорово! - зашарівсь Митько. Але тут же запитав: - А чому саме на мою? Адже ми з тобою разом, гм... працюємо.
Але ж головний у нашій експедиції ти.
Е, ні, я не згоден. Хай буде... Хай буде, скажімо, Митькозавр Стеценка із Юрківки. Ой, дивись...

За три кроки від нас безладно лежало кілька воронячих пір'їн і біля самої води знову чітко вирізьблялись на піску таємничі сліди.

А вранці їх не було, - згадав я. - Отже, воно вилазило вдень.
Та ще й ворону зжерло, - підхопив Митько.

Діти, скажіть, будь ласка, які риси головних героїв ви побачили  під час перегляду уривку.

Учитель. Отже, герої твору дійсно допитливі, винахідливі та кмітливі.

2.3.Виступ групи психологів, які доповнять характеристику головних героїв (учні готують характеристику заздалегідь)

2.4. Група літературознавців пропонує розгадати кросворд

Отже, наші дослідження показують, що пригодницький твір  не тільки розважає, але й навчає. Чого найбільше хотів навчити Я. Стельмах своїм твором? Щоб дізнатися про це, розгадаємо кросворд.

Відгадайте кросворд та у виділених клітинах отримаєте, що допомогло головним героям повісті Я. Стельмаха «Химера лісового озера, або Митькозавр із Юрківки» у їхніх пригодах.

 

Назва одеколону, яким друзі рятувалися від комарів.
Назва села, де жила Митькова бабуся.
Назва операції, що провалилася разом із дідом Трохимом.

4. Що допомогло хлопцям у вивченні зоології та палеонтології? 5.Інструмент, який використав Василько, щоб налякати хлопців.

6. Назва, яку придумали друзі для дивозвіра, що живе у лісовому озері?

Таким чином, твір найбільше навчає дружбі.

2.5. Зверніть увагу на епіграф, як  ви розумієте цей вислів?

Дружба - найнеобхідніша для життя. (Аристотель )

2.6. Виступ експертів, які роблять висновок: «Чого навчає цей твір?»

IV. Підсумок уроку

Метод « Незакінчене  речення»

« Мені твір сподобався тим, що він навчає…»
«Треба відзначити роботу таких учнів…»

Піднесіть руки ті, хто вважає зараз, що пригодницький твір може повчати, а не тільки розважати. Отже, пригодницька література покликана навчати розважаючи. І це довів нам  не тільки Я. Стельмах, а й В.Нестайко, а до нього Жюль Верн. Тому навчайтеся читати уважно, знаходити вихід з будь – якої ситуації та цінуйте дружбу.

V. Оцінювання учнів

VI. Домашнє завдання

Написати твір – роздум на тему:« Чим мені сподобався винахід Сергія та  Митька?» або « Шукайте пригод – і життя буде веселішим», або « Дружба – найцінніший скарб».


Теги: Заворотченко Л.А., стельмах
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 1414/173


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar