Головна » Українська література

Іван Франко „Сойчине крило” - жіноча доля в новітній інтерпретації. Образ героя - уособлення боротьби між „естетикою” та „живим чоловіком”

Мета. Опрацювати зміст новели І.Франка. Розкрити світ почуттів і  пристрастей, створений великим майстром, на основі прочитаного  твору. Творчо осмислити основний морально-етичний пафос твору;  неоднозначність образу Марії. Удосконалювати навички роботи над  змістом твору, уміння учнів досліджувати особливості новели.  Формувати вміння висловлювати власні думки. Розвивати логічне  мислення, мовлення, увагу школярів. Виховувати інтерес до творчості  І.Франка, чистоту й благородство почуттів.

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

I. Організаційна частина.

II. Актуалізація опорних знань.

1.- Кожна людина неповторна особистість. Одна гарно малює, інша складає вірші, хтось створює шедеври.

А про нього говорять так: «Знаємо його як Великого Каменяра, вічного революціонера, українського Мойсея. І як зазначав М.Коцюбинський, «людина, яка б вона сильна не була, не може жити самою боротьбою, самими громадськими інтересами. Трагізм особистого життя часто вплітається в терновий вінок життя  народного». Це людина, що кохає і страждає, радіє і тужить, вірить і зневірюється».

- Про кого ці слова?

2. Бліц-опитування.

- Які збірки І.Франка знаєте?

- Яка сподобалася найбільше? Чому?

- Яку будову має?

- Кому присвятив вірші?

- Які поезії стали піснями?

3. Пропоную послухати одну із них.

(В.Козловський «Чого являєшся мені у сні?»)

- Які думки й почуття викликала пісня?

4. Бесіда.

– Часто між закоханими тисячі  кілометрів. Як вони спілкуються між собою?

- Як це могло  відбуватися  в 1905 році?

5. Вірш.

Я так люблю твої листи,

Бо в них твого тепла частина,

Це – найдорожче, це безцінне,

Це вириває з самоти.

Я так люблю твої слова,

За ними теплота безмежна,

Гортаю тихо, обережно

Листи, і серце ожива…

Навіть коли життя безбарвне,

Сонце засмучене негарне,

У тих листах живе мій рай.

                    Костянтин Хмара

- Говорять, чужі листи читати не можна. А ми познайомимося з одним через сприйняття героїв твору.

III. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Тема уроку.

Завдання уроку:

опрацювати зміст новели;
розкрити багатогранність письменника через його твір, переживання, роздуми героїв;
творчо осмислити морально-етичний пафос твору;
виявляти власні життєві пріоритети.

Епіграф.

                                                           Кохання – як вода – плавке та бистре, рве,                               

                                                           грає, пестить, затягає й топить.

                                                                                                       Леся Українка

IV. Сприймання учнями нового матеріалу.

1. Історія написання.

«Сойчине крило» було вперше надруковано в зб. «На лоні природи» в

1905 році. Твір має підзаголовок «Із записок відлюдька». За свідченням І.Франка, новела написана в грудні 1905 року. Це період, коли йшла російсько-японська війна. Про це дізнаємося з твору.

Що стало причиною написання сказати важко. Але це період у житті І.Франка складний: період розчарувань, втрат.

2. Словникова робота.

- Поясніть значення слів, що зустрічаються у творі.

Самітник – людина, яка відсторонюється від світу.

Кореспонденція – листування між окремими особами; сукупність поштових відправлень.

Адресат – одержувач листа.

3. Проблемне питання.

- Перед тим, як розпочнемо роботу над змістом твору, поставлю проблемне питання.

Чи може кохання повернути людину до життя?

4. Бесіда за змістом прочитаного.

- Назвіть головних героїв твору.

- Як Хома вирішив зустрічати Новий рік?

- Чи завжди він так святкував?

- Хто в цьому винен?

- Яку звістку отримав напередодні Нового року?

- А сам любив писати листи?

- Що знайшов у листі?

- Де взяла крила Маня?

- Про кого він дізнався з листа?

- Як склалося життя Сойки?

- Чи легко Хомі було читати листа?

Тема твору: історія кохання Хоми й  Мані, розповідь про життєві пригоди дівчини після  її зникнення.

Сойка пише: «Це тільки нарис, скелет моїх пригод. На докладне оповідання не стало б ні папер, ані часу, ані сили».

5. Композиція твору.

- Яка композиція твору?

Твір оригінальний за своєю композицією. В експозиції ми дізнаємося про Хому, який святкує  своє сорокаріччя напередодні Нового року. Це скептик, якого не можна нічим здивувати. Проголошує кредо: «Жити  для  себе самого, з самим собою, самому в собі».

Поясніть ці слова.

Зав’язка твору – отриманий лист із незнайомою адресою. Коли читає його, то відбувається діалог двох закоханих сердець.

Лист є своєрідним композиційним центром.

У чому незвичайність часової організації твору?

Дійсно, фабульний час триває декілька годин, а сюжет охоплює життя героїні.

Розвиток дії – пригоди Марії.

Кульмінація – чи зможе пробачити Хома Сойку.

Розв’язка – повернення Марії.

6. Асоціативний ланцюжок.

- Як склалося життя  Сойки після розлуки з коханим?

- З якими чоловіками звела її доля?

Хома(Массіно) – Генрись -  Зигмут – Володимир Семенович – Свєтлов – розбійник Сашка – капітан Серебряков – Микола Федорович.

Як виглядав Генрись, коли познайомився з Марією?
Як зустрілася Сойка з Володимиром Семеновичем?
Чим займався Свєтлов?

7. Вибіркове читання.

1.Ким був Генрись?(Злодій).

2. Що зробив Володимир Семенович із Марією?(Програв у карти).

3. Як жилося з капітаном Серебряковим? (Жила разом з його дружиною).

Отже, нелегко було Марії.

Основна думка твору: потрібно берегти те, що маєш.

8. Бесіда.

– Чи були в героїні моменти слабкості, коли вона не мала виходу із ситуації?

- Що вона хотіла зробити з собою?(Повіситися, втопитися).

- Як ви думаєте, що її стримувало?

9.Жанр твору.

 І.Франко визначив жанр твору як оповідання. Чи погоджуєтеся ви?

Так, «Сойчине крило»  має ознаки новели: напружений сюжет, драматизм твору, незвичайне закінчення.

Жанр: новела.

10.Життя героїні дуже складне, схоже на сон.

- На який сон схоже життя героїні?

(Уривок напам’ять читає учениця).

« Чи ти віриш у сни, Массіно?

Чи снилося тобі коли  таке, що ти злякався чогось і втікаєш? А за тобою погоня. Якісь вороги, якісь скажені собаки, якісь дикі звірі. Женуть щодуху, з різних боків. Ти біжиш із усієї сили, швидше, швидше, а вони за тобою. А з боків усе нові. Ось і спереду забігають. Ти вбік скачеш і знов біжиш. Рад би летіти, а тут у тебе ноги слабнуть, робляться мов олов’яні. Щось немов хапає за них. Ти падеш, а під тобою земля провалюється. Ти летиш, летиш униз і все ще чуєш за собою погоню. Секунда, друга, третя, а кожна довга, як вічність, а  страшна, як пекло. Ти ждеш, що ось-ось розіб’єшся о щось тверде – і прокидаєшся. Ти весь мокрий від поту, серце б’ється швидко, дух у груді заперло, ти весь тремтиш і ще не знаєш, що се було перед хвилею, сон чи ява?

Чи переживав ти коли такий сон, Массіно? А тепер подумай собі, що такий сон з усіма його страховищами я переживаю отеє вже три роки. Не секунди, а тижні, місяці, роки. А в них кожда година здібна вбити живу душу.

А я жию і, як кажуть мої аматори, виглядаю нічого собі.

Я давно отупіла на всі страховища свого життя. Я відівчилася плакати, відівчилася жалувати, відівчилася боятися чого-небудь».

11. Характеристика головної героїні.

- Якою ж постала перед нами Марія?

(Відповідає учениця).

Доповніть розповідь цитатами.

12. Образ Массіно.

- Яким постає на початку твору Хома?

- Чи кохав він Маню?

- З чого це видно?

- Чи здатний він на всепрощення?

- Дійсно, це вже жива людина: «Де ти, озовися? Нехай у сю новорічну годину хоч дух твій перелине через мою хату і торкне мене своїм крилом! Може, і я прокинуся, і стрясу з тебе ті пута, і рвонуся до нового життя!»

13. – Що спільного між цими героями?(Глибокі почуття, перевірені часом; бажання щастя).

14. Твір прочитується як парадигма втечі – порятунку.

- Доведіть це.

15. Символи.

Сойчині крила – кохання.

Сукня героїні – збережене  почуття.

Дзвінок у двері – повернення любові.

16. Займи позицію

- Чи зміг би я пробачити Марію?

17. - У чому гуманізм новели?

- Чи актуальний твір сьогодні?

18. Пояснення проблемного питання, епіграфа.

- В огляді «Новини нашої літератури» А.Крушельницький відзначив, що «Сойчине крило» зі зб. «На лоні природи» - «найбільш  інтересне оповідання, бо доктор Франко підносить усім любов на незвичайний високий п’єдестал – обтрясає її, що так скажу, із земських пут…».

V.Підсумок уроку.

VI. Домашнє завдання.

Виконати  завдання на с.141-142; прочитати «Украдене щастя»Івана Франка.


Теги: Ритченко Н.Г., франко
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 390/52


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar