Головна » Українська література

Іван Франко. Казка «Фарбований Лис»

Мета: Охарактеризувати образ Лиса Микити, набути уміння і навичок аналізувати художній образ; висловлювати свою думку щодо прочитаного, ставлення до літературного героя, виховувати усвідомлене позитивне ставлення до красивого й доброго в житті  та негативне ставлення до зла.

Обладнання: підручник портрет письменника ілюстрації.

Тип уроку: формування вмінь та навичок.

Епіграф: Слова ласкаві, а думки лукаві.   ( народна мудрість)

Хід уроку

І. Організаційна частина

ІІ. Актуалізація опорних знань

Урок розпочинається за творчістю І. Франка

Літературний диктант. Закріплення матеріалу.

Де народився Іван Якович Франко?

а) у містечку Бережани на Черкащині;                        б) на Полтавщині;

в) в селі Нагуєвичі Дрогобицького повіту в Галичині.

2. Як називала мати сина?

а) Ясьо;                                           б) Іванко:                                    в) Яник.

3. Скільки років було Івасеві, коли його віддали до школи?

а) сім;                                             б) шість;                                      в) вісім.

4.  батько присутній на екзамені, заплакав:

а) радіючи за сина;      б) через нарікання сина;       в) через погану підготовку сина.

5. Як юнак заробляв на життя?

а) мив підлогу в школі;      в) малював паркани;        в) писав однокласникам твори.

6. За скільки днів навчився читати хлопчик:

а) 20;                                           б) 10;                                              в) 15.

7. Казка, створена письменником, називається:

а) народною;                               б) художньою;                             в) літературною.

8. У якому віці був Івась, коли померла його мати:

а) 11;                                             б) 13;                                           в) 16.

9. Скільки Іван Франко написав творів:

а) 50;                                              б) 60;                                          в) 35.

10. Скільки книжок у власній бібліотеці Франка:

а) Півтисячі;                                 б) Тисячу;                                  в) Триста.

11. у Якому краї народився Франко?

а) У Карпатах, Львівській області;            б) на Тернопільщині;       в) у Станіславі.

12. Якими мовами ще в дитинстві володів Франко:

 а)Українською, німецькою, польською;                    б) українською, англійською;

                                                в) Українською, російською

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Вступне слово вчителя.

Евристична бесіда

Казковий світ – чарівний і неповторний. Мандрувати його стежками завжди цікаво й повчально. Казка вимагає особливої атмосфери, тому вона – символ домашнього затишку, родинної злагоди. Ці почуття добре втілені в поетичних рядках. І в цьому їх привабливість.

 

 Отже, сьогодні ми продовжуємо вивчати літературні казки, зокрема казку Івана Франка “Фарбований Лис”. Ми розглянули зміст казки, прослідкували мову, якою написана казка. А сьогодні ми приділимо увагу головному героєві цієї казки.

Хто є головним героєм казки “Фарбований Лис”?

 

Ви, мабуть, помітили, що такий герой, як Лис, Лисичка дуже часто зустрічається як у народних, так і літературних казках. Чому це так? Напевно тому, що звір дуже розповсюджений у багатьох куточках землі, він вважається хитрим, кмітливим, спритним на полюванні, при роз добуванні собі їжі не цурається навіть людських осель.

 

Вправа 1. “Робота над переказом”.

 ( Учні переказують казку І. Франка “Фарбований Лис”)

Яким постає Лис Микита на початку твору?

( хитрим, сміливим, гордим, хвалькуватим)

Куди вирішив піти Лис у базарний день і чому?

( На торговицю у білий день, щоб вкрасти курку і цим доказати свою сміливість)

Чи вдалося Лису Микиті виконати свої горді нахваляння?
Яким постає він перед нами у скрутну для нього хвилину: таким же сміливим, гордим чи іншим? ( Боязливим)
Зачитати слова з тексту, які це підкреслюють, дотримуючись темпу читання.
Знайти і прочитати опис Лиса після неприємного перебування в діжі.
Яке враження справив Лис Микита на Вовчика – Братика?
Чому Вовк так перелякався? ( - Он там! Он там! Ой, та й страшне ж! Ой! Та й може ж!
Що зробила Мавпа Фрузя вовкові? ( вистригла йому три жменьки волосся з між очей і пустила на вітер.
 Як повівся Лис після невдалого полювання? Чому він вирішив добре виграти на своїй подобі? ( бо був хитрий, а ще побачив, що звірі тремтять перед ними.
 Чи схвалюєте ви його поведінку?
  Як Лис ішов до звірів? ( гордо піднявши хвіст вгору, надувшись він пішов углиб лісу, де знав, що є місце сходин для всієї лісової людності.
Інтерактивна вправа “Розігрування ситуації за ролями”.

А) Виразне читання уривка казки за ролями ( оповідач, Лис, звірі), починаючи від слів: “Тоді Лис перший заговорив до них ласкою…” до слів “Пішли дні за днем”.

Б) Обговорення прочитаного:

- Як ви почували себе в ролі?

- Що відчули звірі почувши цю розмову?

- Що відчув Лис? Як він поводився в цій ситуації?

- Яку рису характеру Лиса розкриває тут автор? ( Хитрість)

- Чи доречними є слова епіграфа уроку?

     Вправа 2. “Аналіз ситуації”. Знайти і прочитати рядки, в яких розкривається життя звірів за царювання Лиса.  Подумайте про що свідчать ці рядки?

Підсумок учителя. Саме в цьому уривку автор розкриває нам головну думку казки – бажання вищого жити за рахунок нижчого. Франко навмисне називає правління свого героя “добрим”, “справедливим”,  “м’якосердим”. Але це добро фальшиве, бо далі автор пише: “Хто був дужчий, той ліпший, а хто слабший, той ніколи не вигравав справи”. Удавка добрість Лиса насправді є замаскованою байдужістю до підлеглих, задовольнивши свої потреби, він не цікавиться долею звірів.

Хто видав Лиса? 
 Як звірі розправилися із своїм царем?

Мозкова атака.

Вчитель: Назвати риси характеру і записати на дошці під знаком “+”  і під знаком “-”.

     

Чому добрий справедливий м’якосердий цар подано з питаннями?

 ( сказано з іронією)

Фізкультхвилинка

Стало вранці ясне сонце,

Зазирнуло у віконце.

Ми до нього потягнулися

За промінчики взялися.

Будем дружно присідати,

Сонечко розвеселяти.

Встали – сіли, встали – сіли.

Бачте, як розвеселили?

Нумо, разом, нумо, всі, -

Потанцюймо по росі.

 

Метод, пошук інформації:

Учні об’єднавшись у групи, добирають цитати, які відповідають першим рисам характеру Лиса.

Група 1.

Гордість, кмітливість, самовпевненість, фантазія.

Група 2.

Сміливість, обережність, корисливість, самовпевненість.

Група 3.

Боягузливість, ризикованість., фантазія.

ІV. Закріплення матеріалу.

Бесіда – гра (дерево, а на ньому листочки з питаннями, учень відкриває листочок  і відповідає на запитання).

Чим пишався Лис?
Хто виявив Лиса на вулиці міста?
Чому собаки не знайшли лиса?
Як Лис використав свій дивний голубий колір і страшний вигляд?
Який був Лис Микита за характером автора?
Що пообіцяв Лис своїм товаришам?
Як звірі називали царя Остромисла?
Хто видав Лиса?
Чи справді лис був добрим і справедливим царем?
 Описати зовнішній вигляд Лиса Микити на початку і наприкінці твору.
Чого вчить нас ця казка?
Який би ви придумали кінець казки?
Чим сподобалася вам казка? А чим ні?
Як опинився Лис Микита у лісі?
Чому звірі повірили вовкові?
Що сталося з нашим героєм, коли серце його переповнилося?
За що розірвали Лиса?
Чи втече Лис від себе?
Чому казка має таку назву? Хто є головною дійовою особою?

 

Що допомогло Лисові врятуватися від собак: кмітливість чи випадковість?
Які риси характеру вбили Лиса?
Чому Лис обдурив звірів?

Закріплення матеріалу до дерева.

 

V. Підсумок уроку.

Інтерактивна вправа “Мікрофон”

 

Продовжіть речення:

- на сьогоднішньому уроці найбільшим відкриттям для мене було …

На уроці я дізнався…
Після знайомства з казкою “Фарбований лис” я мабуть, точно, ніколи …

Слово вчителя: Ознайомившись із казкою І. Франка “Фарбований лис” ми переконались, що обман ніколи не закінчується добром. Ця казка, як і багато інших творів мистецтва слова, змушують кожного з нас поглянути на себе через призму життя героя твору, Який я? Чи чесний зі своїми друзями, батьками, чи хочу бути лідером і щоб усі працювали на мене?

Можливо, вперше в житті вам спало на думку дати оцінку і своїй власній поведінці.

Англійське прислів’я влучно стверджує: “ Найдовша у світі відстань – відстань від голови до серця”. Бажаю вам подолати цю відстань і саме серцем дати відповідь на запитання: якою я зростаю людиною?

 

VI. Домашнє завдання.

                Придумати свій кінець казки  “Фарбований лис”.


Теги: Іванцюк Л.М., франко
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 908/75


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar