Головна » Українська література

Іван Андрусяк „Стефа і її Чакалка”

Мета. Пропагувати читання сучасної літератури для дітей та юнацтва; познайомити учнів з життєвим та творчим шляхом І.Андрусяка; закріплювати знання з теорії літератури; розвивати пам'ять, логічне мислення, творчий потенціал, кмітливість,  вміння систематизувати та аналізувати; створити умови для розвитку інформаційної, соціальної та комунікативної компетенцій; виховувати вдумливого читача, шану й любов до української літератури, до Батьківщини, до культури.

Обладнання. Текст, виставка книг серії «Сучасна дитяча проза», смайлики, поезія Л.Глібова «Журба», костюми, тестові завдання, картки, відгук на прочитану книгу.

 

Хід уроку

1.     Організаційний момент. «Смайлики» (сигнальні картки жовтого та зеленого кольорів, що демонструють настрій учнів на початок уроку).

 

2.     Актуалізація опорних знань

 

-         Фронтальне опитування

Що таке казка?

Яка казка називається літературною?

Що таке повість?

-         Літературна хвилинка.

Читання «ланцюжком» та аналіз поезії Л.Глібова «Журба»

 

Стоїть гора високая,

Попід горою гай,

Зелений гай, густесенький,

Неначе справді рай.

 

Під гаєм в'ється річенька:

Як скло вона блищить;

Долиною зеленою

Кудись вона біжить.

 

Край берега, у затишку,

Прив’язані човни;

А три верби схилилися,

Мов журяться вони, -

 

Що прийде любе літечко,

Повіють холода,

Осиплеться їх листячко –

І понесе вода.

 

Журюся я над річкою –

Біжить вона, шумить.

А в мене бідне серденько

І мліє, і болить.

 

Ой річечко, голубонько!

Як хвилечки твої –

Пробігли дні щасливії

І радості мої.

 

До тебе, моя річенько,

Ще вернеться весна;

А молодість…не вернеться –

 Не вернеться вона!..

 

Стоїть гора високая,

Зелений гай шумить;

Співають пташки голосно

І річечка блищить…

 

Як хороше, як весело

На білім світі жить!..

Чого ж у мене серденько

І мліє, і болить?

 

Болить воно та журиться –

Що вернеться весна,

А молодість…не вернеться –

Не вернеться вона!

 

Бесіда

-         Який настрій викликає у вас цей вірш?

-         Які художні засоби використав поет?

-         Чого сумує поет?

 

3.     Мотивація навчальної діяльності учнів.

Проблемне запитання.

Що таке щастя? Які моменти життя, на вашу думку, можна назвати щастям?

Чи відноситься до таких моментів дитинство? Чому?

 

4.     Повідомлення теми та завдань уроку.

 

5.     Сприймання та усвідомлення учнями теоретичного матеріалу.

 

5.1.                     Слово вчителя

Ким вас лякали, можливо, й лякають  батьки, коли ви їх не слухаєте, чи, скажімо, хочете ще побалуватись – а вже давно час вкладатися в ліжечко? Бабаєм?Бабою Ягою?Страшним Дідом? А ось на Слобожанщині, в нашому краї такий персонаж – Чакалка!

Гадаєте, все це вигадки дорослих, а насправді Чакалка нікого не забирала до лісу? Ох, ні… Принаймні дівчинка Стефа і її друзі чудово знають, як воно все відбувається насправді і з чим можна зіткнутися ТАМ! Знають, що буває з акулою, котра проковтнула шльопанці; від чого шаліє великий український мореплавець Миклухо-Маклай; якою гидотною Чакалка годує поцуплених дітлахів; ба навіть бачили заповітну мрію кожного шкодливого учня – справжнісінькі руїни школи!

А про це все вам із добрим гумором оповів колись дуже серйозний і страшенно дорослий письменник Іван Андрусяк, котрий стверджує, що за час написання цієї повісті й сам геть здитинів.

Давайте послухаємо цікавинки - відомості про життєвий та творчий шлях письменника, котрі підготували учні.

 

5.2.                     Повідомлення учнів про життєвий та творчий шлях Івана Андрусяка.

Іван Михайлович Андрусяк народився 28 грудня 1968 року  в селі Вербовець на Гуцульщині (Косівський район Івано-Франківська область). Отримав вищу філологічну освіту в Івано-Франківському державному педагогічному інституті ім..В.С.Стефаника, а управлінську – в українській академії державного управління при Президентові України та The University of North London.

 

Мешкає в Києві, працює редактором та журналістом. Лауреат літературного конкурсу видавництва «Смолоскип» та премії «Благовіст». Тексти перекладалися англійською, німецькою, польською та вірменською мовами. Поетичні збірки: «Депресивний синдром» (1992), «Сад перелітний» (2001), «Дерева і води» та інші.

 

5.3.                     Літературний диктант

Рік народження І.Андрусяка (1968)

Село, де народився І.Андрусяк (Вербовець)

Має дві освіти (філологічну та управлінську)

Проживає в ( м. Києві)

Професія (редактор та журналіст)

Лауреат конкурсу  видавництва («Смолоскип») та  премії («Благовіст»)

 

Кожна правильна відповідь оцінюється в 2 бали.

 

5.4.                     Виставка книг серії «Сучасна дитяча проза»

 

5.5.                     Опрацювання тексту дівчачої повістини «Стефа і її Чакалка»

-         Словникова робота: виписати в зошит незнайомі та незрозумілі слова.

-         Переказ найцікавіших епізодів повістини від першої особи.

5.6.                     Фізкультхвилинка

-         Робота в групах: інсценування розділів на розсуд вчителя (костюми готує  вчитель)

-         Віднови послідовність

На аркушах, прикріплених на дошці, записані фрази з твору, але не за розвитком сюжету, довільно. Завдання: відновити послідовність подій.

v Стефа – сміхотунчик.(1)

v Тато справа казочку розказує, мама зліва пісеньку співає.(2)

v Ще у Стефи є Чакалка.(3)

v - Ти чого сюди прийшла, малявко? (4)

v …І тоді прийшла Чакалка (5)

v - Та це ж Ірця! – радісно вигукнула Стефа.(6)

v Нелегке, ой, яке нелегке життя у Чакалки!(7)

v Стефу розбудив хрущ (8)

v Тікати від Чакалки виявилося навіть дуже весело (9)

v А невдовзі вийшли на галявину, де росло багато щавлю.(10)

v Чакалка – вона хто? Казка!(11)

v - То що, мені все це наснилося? – вголос здивувалася Стефа.

 

6.     Систематизація та узагальнення знань та вмінь

6.1.                     Виконання тестових завдань

 

v Стефа є

a.     Татійка

b.     Мамійка

c.      Бабусійка

v Стефа аж у

a.     Ясельній групі

b.     Старшій групі

c.      Середній групі

v Чого боїться тато?

a.     Висоти і стоматолога

b.     Глибини і терапевта

c.      Висоти і педіатра

v Ким працює мама?

a.     Лікарем

b.     Вчителькою вчителів

c.      Бухгалтером

v Що робила Ліза?

a.     Писала математику

b.     Вчила вірш

c.      Читала оповідання

v Як Стефу поцупила Чакалка?

a.     Перенесла до свого мішка

b.     Перенесла у свою торбу

c.      Поклала на плече

v Що збиралася зробити Чакалка?

a.     З’їсти дітей

b.     Продати їх

c.      Перевиховувати 

v Де жила Чакалка?

a.     В пам’ятнику

b.     В школі

c.      В печері

v Що оголосили діти Чакалці?

a.     Війну

b.     Мир

c.      Подяку

v Кого хотіла виростити Чакалка з дітей?

a.     Помічників

b.     Чакалок і Бабаїв

c.      лицарів

v Хто допоміг Стефі втекти?

a.     Синички

b.     Хрущ

c.      Ворони

v Що порадила Стефа Чакалці?

a.     Заховатися від усіх

b.     Працювати в справжній школі

c.      Втекти

 

6.2.                     Слухання відгуку на прочитану книгу ( «Стефа і її Чакалка») учнів попередніх років.

Приклад

Нещодавно я прочитала книгу Івана Андрусяка «Стефа і її Чакалка». Коли тільки-но почала читати, то мене вразила лексика твору. Вона повністю передає мовлення маленьких дітей, і ти повертаєшся у своє дитинство, до дитсадка.

Продовжуючи читати книгу далі, мені ставало все цікавіше і цікавіше дізнаватися про розвиток подій у повістині. Відносини в сім'ї, розповіді та казки батьків для дітей – все це показує справжню реальність повсякденного життя звичайної сім'ї, бо батьки майже завжди зайняті роботою, і  не можна сказати, що мало, але трішки недостатньо уваги приділяють своїм маленьким допитливим діточкам.

Згадуючи своє дитинство, можу сказати, що мене лякали Бабаєм, Бабою Ягою, але про Чакалку я почула вперше з книги. І стало цікаво, яка ж вона ця Чакалка? Чому її бояться діти? Врешті-решт ця істота здалась мені спочатку дуже страшною, але потім я почала ставитися до неї з розумінням. Стало навіть жаль її, через її самотність та прагнення допомогти хоч якось батькам. Бо виявляється її роль – зробити так, щоб дитина через свої вчинки зрозуміла свою поведінку та прагла змінитися на краще, адже дорослі роблять усе, щоб їхнім діточкам жилося добре.

Прочитавши останню сторінку, згадала мультфільм про Петрика П'яточкіна, бо, прокинувшись, і Стефа, і Петрик усвідомили свої помилки. Можливо, кожен з нас, бувши дитиною, одного ранку прокинувся і згадав подібний сон. Але коли підростаєш, то  усі дитячі сни та побоювання відходять на задній план після проблем сьогодення.

Хочеться сказати, що книга справила на мене гарне враження, бо я опинилася в головній ролі, в казковій країні дитинства. Вона дає змогу переглянути і усвідомити свою поведінку незалежно від того, скільки  тобі років на даний момент. Я гадаю, що книгу І.Андрусяка «Стефа і її Чакалка» можна читати і дітям, і дорослим. Дітям – для розваги, а дорослим – для поліпшення настрою, кращого розуміння поведінки своїх дітей, а особливо для повернення, хоч на мить, у своє дитинство, де все просто і весело.

Раджу всім прочитати цю книгу! Вона читається дуже легко та швидко. Не гайте часу, поспішайте до бібліотеки!

Велике спасибі Автору!

6.3.                     Словесне малювання

Намалюйте образ Чакалки.

 

7.     Підсумок уроку

-         Чи можна назвати дитинство «хвилиною щастя» людського життя?

-         Чи варто цінувати кожну хвилину життя?

-         На вашу думку, чому автор назвав повістину дівчачою?

 

Мікрофон

Найцікавішим для мене на уроці було…

 

8.     Оцінювання результатів роботи учнів.

 

9.     Домашнє завдання.

Записати заголовки до кожного розділу повістини.

Придумати ще один розділ до повістини.

Намалювати ілюстрацію до епізоду, який сподобався.


Теги: Андрусяк, Кіченко Є.В.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 382/18


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar