Головна » Українська література |
Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю письменника, допомогти осягнути красу й оригінальність його поезій; розвивати навички виразного читання ліричних творів, коментування ролі художніх засобів вираження для створення образів; виховувати повагу до рідних. Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу. Використані сучасні технології навчання. Інформаційна технологія навчання. Урок з використанням програмно - методичного забезпечення інституту інформаційних технологій. Далі:ПМЗ ІІТ Обладнання . Носії інформації: слайди, програмно-методичне забезпечення інституту інноваційних технологій, комп’ютер , мультимедійний проектор. Хід уроку .І. Створення позитивного настрою. Магнітофон. Тихо звучить пісня про маму Н.Яремчука ІІ. Актуалізація опорних знань. 1.Інтерактивна вправа: діалог вчителя та учнів. - Доброго дня , діти. Вітаю вас на черговому уроці української літератури. Вмощуйтесь зручненько та слухайте уважненько.. - Чи правильне моє твердження: - Музика , яку слухають мої шестикласники, створює у них гарний , поетичний настрій? - А який настрій є гарний , розтлумачте , будь ласка. (той , що викликає позитивні емоції, почуття) -А як ви розумієте вислів «поетичний настрій « ? Від якого слова утворилось слово поетичний ? (поезія передає почуття ліричного героя, значить п о е т и ч н и й – той , що викликає гарні почуття) . Ось ви і назвали основну ознаку поетичних творів : передавати почуття ліричного героя і викликати їх у читача. ІІ. Мотивація навчальної діяльності. ПМЗ ІІТ: слайд із зображенням соняшника і вірша І.Драча про соняшник. 1. Уявна гра » Станьмо соняшниками» 1.Прочитаймо спочатку подумки, а потім вслух уривок поезії І. Драча : Поезіє, сонце моє оранжеве! Щомиті якийсь хлопчисько Відкриває тебе для себе, Щоб стати навіки соняшником. Навіщо треба ставати соняшником? Давайте поміркуємо. Якою мовою, прозовою чи віршованою ,написані прочитані вами рядки?Аргументуйте Діти. Є рими, ритм , мова близька до пісенної. Учитель: Оце дивина виходить! Як зрозуміти вислів « Щоб стати навіки соняшником «?Навіщо ним ставати?Що уособлює соняшник? Діти: Соняшник уособлює одвічний потяг людини до світла, жовтий колір- колір тепла. Значить, вислів « щоб стати соняшником « означає стати теплішим , світлішим , кращим душею. Спробуємо і ми відкрити для себе дивосвіт поезії І Калинця « Писанка», щоб , як і хлопчик, стати соняшниками, тобто кращими душею. ІУ. Вивчення нового матеріалу. 1.Запис в зошити дати, виду роботи, теми уроку. 2.Цілепокладання . Вільне обговорення завдань уроку у ході евристичної бесіди. Учитель. Ознайомимось зі змістом поезії І.Калинця « Писанка « . Що значить ознайомимось зі змістом? Учні.(з допомогою вчителя) - Визначимо його тему, основну думку. - Визначимо художні засоби вираження , використані автором для розкриття основної думки; - Спробуємо хоч уявно стати «соняшниками» - тобто кращими душею, світлішими, добрішими. ; 3.Знайоимство з автором. Пропедевтичне завдання з метою зосередження уваги слухачів. Спочатку, як зазвичай, познайомимось з автором, прослухаємо розповідь про нього, а найбільш уважні знайдуть відповідь на запитання: Що найбільше запам’яталось авторові з дитинства? Слайди ПМЗ ІІТ: Коротко про письменника . Поет для дітей. Писанки. (Комп’ютерна версія інституту інформаційних технологій.) 4 .Бесіда за змістом прослуханого. -Що запам’яталось Ігореві Калинцеві з дитинства? (Свято Великдень, писанки, паски). 4.Словникова робота. - Що таке писанка? ( великоднє яйце, прикрашене візерунками, узорами , розписами) - Чим вимальовували узори? ( писачком , спеціальною щіточкою вимальовували філігранні узори) Усі слова, сказані мною, ви розумієте? Філігранний - прочитаємо з підручника визначення слова. Словничок (комп’ютер ПМЗ ІІТ)
4.Знайомство зі змістом поезії. Настав час познайомитись зі змістом поезії, яка уже так нас зацікавила. А виразне читання на пам'ять підготувала для нас Оля. А ви прослухайте і спробуйте вгадати настрій ліричного героя . 5.Бесіда за змістом твору. Учитель. Ось ми і виконали перше завдання: ознайомились зі змістом твору. Про що в ньому розповідається? (Святковим,урочистим, казковим, бо його навіяли спогади автора про дитинство, про святкування у родині Великодня, випікання пасок, фарбування та розмальовування дивних візерунків на писанках) Які образи присутні у поезії? (писанки) Слайд. Тропи Приклади Епітети Дивний писачок , дивовижний світ , ясні сонця Порівняння Дзвенить, як згусток сонця , вона (писанка)як згусток сонця Метафори Мандрує писанка , горить Колористика По білому яйці ;цибулинний , золотий узвар; оранжево горить; білі оболоні Права колонка таблиці на слайді незаповнена, її заповнюють учні . Висновок. Створити неповторний, дивний образ писанки допомогли такі художні засоби вираження : епітети, порівняння, метафора, та а святковий настрій- колористика. -А у поезії незримий , але відчутний впродовж усього твору ще один, він незримо присутній ( мами.) - Як же зображує її автор? ( У роботі ,вона …(епітети з тексту),так розкривається її внутрішня краса. Такою вона йому запам’яталась). - До якого висновку підводить нас автор? (питання нелегке, бо висновок, як і образ мами, прихований). - Поважати маму, традиції українського народу, свято берегти їх. Розкривається о.д. через образ писанки. Учитель. - Що виражає заголовок: тему чи основну думку?Аргументуйте. Учні. - Тему, бо немає у заголовку слова, яке передає ставлення до писанки. - Додайте слово, щоб заголовок виражав основну думку - Святкові(мамині, Великодні, незабутні, філігранні, неповторні) писанки. 6.Творча робота з метою аналізу життєвих ситуацій. «За що я люблю свою маму»(Компютер, ПМЗ ІІТ) Учитель. А мама ось така невтомна, любляча, і так потребує ласки! Давайте і ми, як автор,скажемо їй добре слово, похвалимо за турботу, невтомну працю, за її зовнішню та внутрішню красу. А почнемо свою похвальну промову словами Я за те люблю свою маму, що вона… Музика. Написання творів- мініатюр.( слайд ПМЗ ІІТ) 7.Презентація творів про маму . Учитель підсумовує: то ж частіше звертайтесь до неї з такими ніжними словами, зігрівайте її теплом і ласкою, увагою, даруйте їй ніжні і проникливі слова. 7.Культура мовлення.( слайди ПМЗ ІІТ) 7.1 Гра «Давайте повчимося бути ласкавими» - Ви обмежилися звертанням мамо до найдорожчої людини .Чи можна дібрати синоніми ? - Матусю, мамочко, мамуню, матінко, матусечко , мамцю , нене , ненько , рідненька… 7. 2 Народна мудрість про маму 7.3 Читаємо прислів’я про маму. 7.4 Рядки любові (поети про маму)Читаємо уривки з поетичних творів про маму У.Узагальнююча бесіда Бесіда з комп’ютерною підтримкою .Слайди ПМЗ ІІТ -Що необхідно людині для того, щоб творити писанки ?(талант, хист, уміння, бажання, настрій) - Чому І .Калинець обрав автором писанок свою маму? ( доброта , талановита ,спостерігав, як вона священнодіяла ) - Чим мама розмальовувала писанки? (писачком). -Чи можна вважати її чарівницею? ( так, вимальовує незвичайні узори: птахів, звірів, трави, створювала їх сама , а не змальовувала) - Яким уявляє дитина світ за допомогою писанок? ( чарівний, барвистий, святковий ) - Які кольори переважають у маминих писанках? -А які ви бачили писанки, що на них зображено? - Яке значення мають писанки для ліричного героя і кожного з нас? УІ. Рефлексія Компютер, ПМЗ ІІТ «Пісня про маму» тихо ,»Чорнобривці» На фоні: - Що найбільше вам сподобалось на уроці, які відчуття у вас виникли,? - Діти, а чи стали ми хоч трішечки схожими на соняшник.? Якщо так , то чому? Почніть словами: Я зрозуміла, що … УІІ. Оцінки . Д/З :напам’ять «Писанка», прислів’я про маму в бібліотеці УІІІ. Підсумок уроку. Зараз прозвучать мої традиційні слова, які сповістять про кінець уроку. Ви залишатимете кімнату і,той , у кого у душі виникли почуття , які хоч трохи зробили його схожим на соняшник, той і візьме його із моїх рук Отже, увага, урок закінчено, мені було приємно з вами працювати, до побачення. Музика. Діти беруть соняшники, вирізані з паперу, прикріпляють до одягу, бо вважають, що твір Калинця «Писанки «зробив їх кращими, світлішими…
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |