Головна » Українська література

Ігор Калинець, „Писанка”

Мета:  ознайомити учнів із життям і творчістю письменника, допомогти осягнути красу й оригінальність  його поезій;   розвивати навички виразного читання ліричних творів, коментування ролі художніх засобів вираження для створення образів;  виховувати повагу до рідних.

 Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу.

Використані сучасні технології навчання.   Інформаційна технологія навчання. Урок з використанням програмно - методичного забезпечення інституту інформаційних технологій. Далі:ПМЗ ІІТ

Обладнання . Носії інформації: слайди, програмно-методичне забезпечення  інституту інноваційних технологій, комп’ютер , мультимедійний проектор.

Хід уроку

.І. Створення позитивного настрою. Магнітофон.  Тихо звучить пісня про маму Н.Яремчука

 ІІ. Актуалізація опорних знань.

1.Інтерактивна вправа: діалог вчителя та учнів.

- Доброго дня , діти.  Вітаю вас на черговому уроці української літератури.

Вмощуйтесь зручненько та слухайте уважненько..

- Чи правильне моє твердження:

   -  Музика , яку слухають мої шестикласники, створює у них гарний , поетичний настрій?      

- А який настрій є гарний , розтлумачте , будь ласка.

                          (той , що викликає позитивні емоції, почуття)               

-А як ви розумієте вислів  «поетичний настрій « ?  Від якого слова утворилось слово поетичний ?

                        (поезія передає почуття ліричного героя, значить

п о е т и ч н и й – той , що викликає гарні почуття)  .

Ось ви і назвали основну ознаку поетичних творів : передавати почуття  ліричного героя і викликати їх у читача.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

ПМЗ ІІТ: слайд із зображенням соняшника  і вірша  І.Драча про соняшник.

1. Уявна  гра »  Станьмо соняшниками»

1.Прочитаймо   спочатку подумки, а потім вслух уривок  поезії  І. Драча :

          Поезіє, сонце моє оранжеве!

         Щомиті якийсь хлопчисько

         Відкриває тебе для себе,

         Щоб стати навіки соняшником.

Навіщо треба ставати соняшником? Давайте поміркуємо.

Якою мовою, прозовою чи віршованою ,написані прочитані вами рядки?Аргументуйте

Діти.

Є рими, ритм , мова близька до пісенної.
Спробуйте передати зміст поетичних рядків прозовою мовою.
 Якийсь хлопчисько відкриває для себе поезію, щоб стати соняшником.

        Учитель:

Оце дивина виходить! Як зрозуміти вислів « Щоб стати навіки соняшником «?Навіщо ним ставати?Що уособлює соняшник?

    Діти:

Соняшник уособлює  одвічний потяг людини до світла,  жовтий колір- колір  тепла. Значить, вислів « щоб стати соняшником « означає стати теплішим , світлішим , кращим душею.

Спробуємо і ми відкрити для себе дивосвіт поезії І Калинця « Писанка», щоб , як і хлопчик, стати соняшниками, тобто кращими душею.

ІУ. Вивчення нового матеріалу.

1.Запис в зошити дати, виду роботи, теми уроку.

2.Цілепокладання .

  Вільне обговорення завдань уроку у ході евристичної бесіди.

Учитель.

 Ознайомимось зі змістом поезії І.Калинця « Писанка « .

          Що значить  ознайомимось зі змістом?

Учні.(з допомогою вчителя)

-  Визначимо його тему, основну думку.

- Визначимо художні засоби вираження , використані автором для розкриття основної думки;

 - Спробуємо  хоч уявно стати «соняшниками» - тобто кращими душею, світлішими, добрішими. ;

3.Знайоимство з автором. Пропедевтичне завдання з метою зосередження уваги слухачів.

Спочатку, як зазвичай, познайомимось з автором, прослухаємо розповідь про нього, а найбільш уважні знайдуть відповідь на запитання:

Що найбільше запам’яталось авторові з дитинства?

Слайди ПМЗ ІІТ:

Коротко про письменника . Поет для дітей. Писанки.  (Комп’ютерна версія інституту інформаційних технологій.)

4 .Бесіда за змістом прослуханого.

-Що запам’яталось Ігореві Калинцеві з дитинства?  (Свято Великдень, писанки, паски).

 4.Словникова робота.

- Що таке писанка? ( великоднє яйце, прикрашене візерунками, узорами , розписами)

- Чим вимальовували узори? ( писачком , спеціальною щіточкою вимальовували філігранні узори)

Усі слова, сказані мною, ви розумієте?

  Філігранний -  прочитаємо з підручника визначення слова.

Словничок (комп’ютер ПМЗ ІІТ)

 

4.Знайомство зі змістом поезії.

Настав час познайомитись зі змістом поезії, яка уже так нас зацікавила.

А  виразне читання на пам'ять  підготувала для нас  Оля. А ви прослухайте і спробуйте вгадати настрій ліричного героя .

5.Бесіда за змістом твору.

 Учитель. Ось ми і виконали перше завдання: ознайомились зі змістом твору.

Про що в ньому розповідається?
То ж яким настроєм пройнятий вірш Ігоря Калинця  « Писанка» ?

(Святковим,урочистим, казковим,  бо його навіяли спогади автора про дитинство, про святкування у родині Великодня, випікання пасок, фарбування та розмальовування дивних візерунків на писанках)

Які образи присутні у поезії? (писанки)
Як автору вдалось створити образ писанки, що йому допомогло? (Художні засоби мови)
Які саме?    Спробуємо розшукати їх у тексті ( Робота з підручником)

Слайд.

Тропи

Приклади

Епітети

Дивний писачок , дивовижний світ , ясні сонця

Порівняння

Дзвенить, як згусток сонця , вона (писанка)як згусток сонця

Метафори

Мандрує писанка , горить

Колористика

По білому яйці ;цибулинний , золотий узвар; оранжево горить; білі оболоні

Права колонка таблиці на слайді незаповнена, її заповнюють учні .

Висновок.   Створити неповторний, дивний образ писанки допомогли такі  художні засоби вираження : епітети, порівняння, метафора, та а святковий настрій- колористика.

-А у поезії незримий , але відчутний впродовж усього твору ще один, він незримо присутній

( мами.)

-  Як же зображує її автор? ( У роботі ,вона …(епітети з тексту),так розкривається її внутрішня краса. Такою вона йому запам’яталась).

- До якого висновку підводить нас автор? (питання нелегке, бо висновок, як і образ мами, прихований).

- Поважати маму, традиції українського народу, свято берегти їх.

Розкривається о.д. через образ писанки.

Учитель.

- Що виражає заголовок: тему чи основну думку?Аргументуйте.

Учні.

- Тему, бо немає у заголовку слова, яке передає ставлення до писанки.

- Додайте слово, щоб заголовок виражав основну думку

- Святкові(мамині, Великодні, незабутні, філігранні, неповторні) писанки.

  6.Творча робота з метою аналізу життєвих ситуацій.

    «За що я люблю свою маму»(Компютер, ПМЗ ІІТ)

Учитель. А мама ось така невтомна, любляча, і так потребує ласки! Давайте і ми, як автор,скажемо їй  добре слово, похвалимо за турботу, невтомну працю, за її зовнішню та внутрішню красу. А почнемо свою похвальну промову словами  Я за те люблю свою маму, що вона…

Музика. Написання творів- мініатюр.( слайд ПМЗ ІІТ)

7.Презентація  творів про маму .

 Учитель підсумовує: то ж частіше звертайтесь до неї з  такими ніжними словами, зігрівайте її теплом і ласкою,  увагою, даруйте їй ніжні і проникливі слова.

7.Культура мовлення.( слайди ПМЗ ІІТ)

7.1 Гра «Давайте повчимося бути ласкавими»

-  Ви обмежилися  звертанням мамо  до найдорожчої людини .Чи можна дібрати синоніми ?

- Матусю, мамочко,  мамуню, матінко,  матусечко , мамцю , нене , ненько , рідненька…

7. 2 Народна мудрість про маму

7.3 Читаємо прислів’я про маму.

7.4 Рядки любові (поети про маму)Читаємо уривки з поетичних творів про маму

У.Узагальнююча бесіда

Бесіда з комп’ютерною підтримкою .Слайди ПМЗ ІІТ

-Що необхідно людині для того, щоб творити писанки ?(талант, хист, уміння, бажання, настрій)

- Чому І .Калинець обрав автором писанок свою маму? ( доброта , талановита ,спостерігав, як вона священнодіяла  )

- Чим мама розмальовувала писанки? (писачком).

-Чи можна вважати її чарівницею? ( так, вимальовує незвичайні узори: птахів, звірів, трави, створювала їх сама , а не змальовувала)

- Яким уявляє дитина світ за допомогою писанок? ( чарівний, барвистий, святковий )

- Які кольори переважають у маминих писанках?

-А які ви бачили писанки, що на них зображено?

- Яке значення мають писанки для ліричного героя  і кожного з нас?

УІ. Рефлексія

Компютер, ПМЗ ІІТ «Пісня про маму»  тихо ,»Чорнобривці»

 На фоні:

 - Що найбільше вам сподобалось на уроці, які відчуття у вас виникли,?

 - Діти, а чи стали ми хоч трішечки схожими на соняшник.? Якщо так , то чому?

Почніть словами:  Я зрозуміла, що …

УІІ. Оцінки . Д/З :напам’ять  «Писанка»,  прислів’я про маму в бібліотеці

УІІІ. Підсумок уроку.

Зараз прозвучать мої традиційні слова, які сповістять про кінець уроку. Ви залишатимете кімнату і,той , у кого   у душі виникли почуття , які   хоч трохи зробили його  схожим на соняшник, той   і візьме його із моїх рук

Отже, увага, урок закінчено, мені було приємно з вами працювати, до побачення.

Музика.

Діти беруть соняшники, вирізані з паперу, прикріпляють до одягу, бо вважають, що твір Калинця «Писанки «зробив їх кращими, світлішими…


Теги: калинець, Криворотенко О.Г.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 201/14


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar