Головна » Українська література

І. Кочерга „Ярослав Мудрий”. Складність характеру Ярослава

Мета уроку: на основі твору І. Кочерги, історичних джерел намалювати літературний, історичний, політичний та психологічний портрети Ярослава Мудрого, що допоможе пояснити складність характеру князя; розвивати вміння аналізувати літературний образ, зв’язне монологічне мовлення, критичне мислення, вміння узагальнювати, робити висновки; виховувати патріотизм, прагнення до знань, толерантність.

Тип уроку: урок-дослідження з використанням учнівських міні-проектів.

План уроку.

І. Презентація теми.

1 слайд.                                                  Лиш власне ймення, прізвище й дві дати

На камені – це все, що будеш мати

В своєму розпорядженні колись,

Щоб зрячому про себе нагадати.

Д. Павличко

     Учитель пропонує учням прокоментувати рубаї Д. Павличка.

Вчитель. Що може сказати живим ім’я людини, якої вже нема? Якими подіями наповнений проміжок між двома датами (народження та смерті), викарбуваними на надмогильному пам’ятнику?

     В одній з історій Бруно Ферреро розповідається, як до майстра, що робив пам’ятники, прийшов чоловік, у якого помер батько. Він розказав, що батько прожив багате життя, зробив чимало добрих справ, і попросив це якось відобразити на пам’ятнику.

– Що, на вашу думку, зробив майстер? (Зробив довшою риску між датами)

 Проміжок між цими датами – це найдорожче, що є на цій землі, - людське життя. В основному такі імена й дати нічого не говорять або говорять зовсім мало. Але є одиниці, що залишили своє ім’я не лише на холодному камені, а й у діяннях – добрих чи злих. І ці імена не тьмяніють, не стираються з пам’яті наступних поколінь.

     Сьогодні ми поставимо риску між датами народження і смерті, які віддалені від нас тисячею років, тобто прочитаємо діяння, а за іменем побачимо саму людину.

2 слайд. Ярослав Мудрий     978 – 1054,     портрет.

     У зовнішності переважали риси, притаманні слов’янам Наддніпрянщини. Був людиною високою на зріст (близько 175 см), з міцною будовою тіла, більше розвиненою правою рукою.

     Обличчя видовжене, з різко випнутим носом дещо хвилястої форми, тонко окреслені, відносно неширокі вилиці.

 -   Чи можна назвати Ярослава Мудрого красивим?

-         Чи тільки зовнішність визначає красу людини?

-         А що ще?

     Із історичних джерел, і з твору І. Кочерги Ярослав постає людиною складною, суперечливою.

3 і 4 слайди                Тема і завдання уроку (запис у зошити).

Кожен з нас у театрі життя грає декілька ролей. Які ролі доля довірила зіграти Ярославу Володимировичу?

5 слайд                                  Син       Князь       Воїн

Батько       Ярослав       Політик

Чоловік       Будівничий

Проблемне питання:

-         Як ви думаєте: чим більше ролей, тим легше чи важче їх грати? А чи всі ролі вдаються однаково добре?

II. Розкриття теми уроку.

Ярослав Мудрий – постать історична, тому перше дослідження – Міні-проект “Історичний портрет”

5 – 11 слайди

Вчитель. У передмові до драматичної поеми І.Кочерга зазначив, що йому доведеться відтворити складність суперечливого характеру Ярослава Мудрого: “Мені захотілося побачити образ Ярослава у внутрішньому конфлікті, в боротьбі двох напрямів його творчої енергії – бойового і мирнобудівничого”. Ось як про це говорить сам Ярослав.

Учень. (Монолог Ярослава). “Раніш закон, а потім благодать”.

Мені казав це піп із Берестова

Іларіон, гораздо мудрий муж,

“Раніш закон, а потім благодать…”

… О, якби міг іти я тим шляхом,

Де тишина і мудрість благодаті,

Щоб, меч важкий поклавши і шолом,

Таланти білі й храми будувати…

І в істини золотоверхий храм

Ввійти собі і двер відкрити вам.

Але важке в князів на плечах брем’я…

 А я ж весь вік воджу в походи рать…

Раніш закон, а потім благодать .

Христос сказав – несу не мир, но меч…

Ні, друже мій, нема шляхів готових,

Щоб давній гріх зложити з людських плеч

І мудрий рай тут на землі зростити.

Береться мудрість не із заповітів,

А із шукань і помилок гірких.

А щоб людей добру призвичаїти

Чимало князь голів голів стинає злих…

Бо кроткий вік без кроків не создать, -

Раніш закон, а потім благодать.

Людей учу я страхом і книжками,

Але і сам я у людей учусь.

Бо мудр народ і житиме віками

В трудах і битвах вихована Русь.

Вчитель. Якби життя Ярослава Мудрого зобразити у вигляді пристрою з маятником, то цей маятник коливався б між двома позначками. Якими? (“закон” і  “благодать”)

-         А як ви розумієте ці поняття?

12 слайд                Словник

¢ “закон” – дотримання норм і правил, які регулюють відносини у суспільстві (для Ярослава це боротьба за єдність держави)

¢ “благодать” – мирна творча діяльність (будівництво храмів, бібліотек, переписування книг, виховання дітей,…)

-         А у який бік частіше “схилявся” маятник? Чому? (Раніш - закон)

Вчитель. Дійові особи твору І. Кочерги також ставляться до Ярослава по-різному, кожен має свою думку, часто вони діаметрально протилежні, як у вченого монаха Сильвестра та монаха – художника Микити.

Послухаймо цей діалог.

Учні читають діалог з І дії, потім розкривають сюжетні лінії:

Сильвестр – Ярослав

Микита – Ярослав

13 слайд (висновок)    “Той, хто хоче звинувачувати, не повинен поспішати”   (Ж. Б. Мольєр)

Вчитель. Не прості стосунки Ярослава з дружиною Інгігердою, дочкою шведського короля Олафа ІІІ Скотконунга.

Сюжетна лінія Інгігерда – Ярослав (розкриває учень).

14 слайд        Портрет Інгігерди

Вчитель. Стаючи на захист Русі, князь, напевно, не асоціює її (Русь) з народом, якщо наказує покарати її представника, що заступився за честь коханої. Що каже про князя Журейко, київський каменщик?

Сюжетна лінія Журейко – Ярослав (відповідь учня)

Вчитель. Ярослав вів мудру зовнішню політику, встановлюючи родинні зв’язки з європейськими королівськими домами. Його так і називали - “тесть Європи”.

15 – 18 слайди Міні-проект “Тесть Європи”.

Вчитель. З цих міркувань Ярослав видає і свою улюблену дочку Єлизавету за норвезького витязя Гаральда, перед цим відправивши його “здобуть корону, землю, славу”. Чи не образило це гордого Гаральда?

Сюжетна лінія Гаральд – Ярослав (дослідження учня)

Вчитель. Ми могли переконатися, що складність характеру Ярослава зумовлена його державницькою діяльністю насамперед: “Державне поле треба корчувать, щоб виросла у ньому благодать”. Але характер, як відомо, досліджує така наука, як психологія.

Що скаже вона про складність характеру Ярослава?

19 – 20 слайди  Міні-проект “Психологічний портрет”.

Вчитель. Україна – правонаступниця Київської Русі. Ярослав Мудрий керував нею 1000 років тому. А чи може він слугувати прикладом для сучасних керманичів?

21 слайд  Міні-проект “Політичний портрет”

III. Рефлексія.

Вчитель. Ми змогли розглянути образ Ярослава з різних точок зору. І готуючись до уроку, читаючи твір І. Кочерги, слухаючи дослідження своїх друзів, ви не хотіли б задати Ярославу Мудрому якесь питання? Сьогодні маєте таку можливість.

Метод “Крісло”

Вчитель. А що ви б зробили не так, якби були на місці Ярослава?

Метод “Якби…”

IV. Підсумок уроку.

22 слайд

Відповіді на питання:

-         Чи можна Ярослава Мудрого назвати красивою людиною? За що?

-         Яка з ролей зіграна  найкраще, а яка найгірше?

-         Чи маємо ми право засуджувати тих людей.ґ які на нашу думку, роблять неправильний вибір?

Вчитель. Кожна людина обирає свій життєвий шлях, адже у кожного своя дорога до храму.

І нарешті, яку риску ви поставите між датою народження і смерті князя Ярослава Мудрого?

978   1054

V. Оцінювання.

VI. Домашнє завдання: Опрацювати матеріал підручника про Уласа Самчука (підготувати повідомлення); читати повість “Марія”.


Теги: Кочерга, Попович С.В.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 1086/214


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar