Головна » Українська література

І. Карпенко-Карий. «Сава Чалий» - історична трагедія. Сава Чалий - уособлення трагічної самотності, неординарної особистості

Мета: продовжити роботу над текстом, захопити учнів до уважного прочитання, удосконалювати уміння працювати самостійно, у парах, групах; з’ясувати, в чому суперечливість героя, вчити давати психологічну характеристику герою, звертаючи увагу на душевний стан його. Розвивати навички виразною читання, здатність до співпраці, мислення, творчу уяву. Виховувати почуття патріотизму, інтерес до минувшини.

Тин уроку: урок-психологічне дослідження

Обладнання: портрет письменника, виставка книг, малюнки учнів, картки.

 

Епіграф:

«Не проти народа я воюю, а проти гайдамак,

народові ж бажаю миру і спокою, щоб він під

панською рукою добув широкої освіти і прав

на вільне і корисне життя для всього краю».

І.Карпенко-Карий «Сава Чалий»

 

Зміст уроку

І. Організаційна хвилина.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

«Мозковий штурм». Кому із героїв належать слова?

1. Паля і шибениця - ось мій девіз.

(д 2, я 5 – Потоцький)

 

2. Не по душі мені кривава праця. Садить на палю - це не шляхетське діло.

(д 1, я 1 - Шмигельський)

3. Я бажаю рівності, спокою, щастя, добра не тільки шляхті, а всім людям!

(д 2, я 1 - Шмигельський)

4. Нащо те життя мені здалося, коли щодня безчестям покривають голови козачі?

(д 2, я 8 - Гнат)

5. О, коли б я мав тепер сто рук і в кожній зміг тримати десять шабель, щоб заплатить гордині і покарати її пиху. Або дома не бути, або слави добути.

(д 1 - Гнат)

ІІІ. Оголошення теми та мотивація навчальної діяльності

- Сьогодні ми і повинні з'ясувати, чому Сава так і не здобув слави національного героя. А ще ми знаємо, що І.Франко назвав драму «гострополітичною і глибокосучасною п’єсою». Чому? Ви дасте відповідь на це проблемне питання в кінці уроку.

IV. Робота над образом Сави Чалого. Психологічне дослідження.

1. Вступне слово. Історична довідка: учень-історик розповідає про Саву як реальну особу.

Учитель проводить бесіду.

2. Перше знайомство з Савою заочне: про нього говорять козаки, сам герой з’являється лише у кінці І дії.

- Що ж ми дізнаємося про героя? Чий син? Яку освіту отримав? Як до нього ставились інші герої?

- Випишіть у зошити слова, характеристики Сави: (д 1, я 1).

(«Сава - митець, вигодував Чалий Саву козакам на славу»; «він хоче людей і віру боронить…», «пани тільки Сави Чалого бояться»; «не кожний з ним зрівняється»; «…з тобою, Саво, і на смерть не страшно»).

3. У яві 8, дії 1 Сава Чалий виголошує свою мрію про розбудову нової України (стр. 346). А в кінці дії 1 він знову непримиримий ворог панства (стр. 348). Це свідчить про суперечливість героя. Автор протиставляє двох друзів колишніх – запального Гната Голого і поміркованого Саву Чалого. Сава піддається впливу Шмегельського і щиро зізнається йому в своїх намірах. Яких? (д 3, я 5, с.362)

4. Творче читання діалогу Гната і Сави (д 3, я 6. с. 363).

- Як стали називати Саву тепер козаки?

(ірод, харциз, зрадник, вовк, бусурман) (д 4)

5. То в чому ж суперечливість характеру Сави? (д 5, я 2, с 388)

- У чому він зізнається дружині? Він бачить свою помилку але чи ж горя-кривди хотів своєму народові? «Тихе, мирне життя десь за Дніпром» - мрія Сави. Хіба не погана мрія? (Зося: «Сава (Гната) так любить, а він на нього ножа точить?»)

Сава: «Вигодую сина козакам на славу». Це все свідчення того, що так і не зміг Сава стати шляхтичем.

6. Прочитайте в особах останні слова Сави і відповідь Гната йому (читають підготовлені учні).

7. Чи в усьому звинувачує автор Саву, чи, можливо, в чомусь і згоден з ним?

Робота по варіантах:

І варіант – звинувачує Саву, посилаючись на текст

ІІ варіант – оправдовує Саву, наводячи факти із п’єси.

V. Закріплення засвоєного матеріалу

1. Творча робота в групах. На партах конверти із завданнями.

Рефлексії.

1 група. Написати листа Саві Чалому

2 група. Написати від імені Сави пану Потоцькому лист, який так і не встиг написати Чалий.

3 група. Намалювати словесно (в кольорах) ілюстрацію до останньої сцени «Розправа із Савою Чалим».

4 група. Дібрати символ або метафору, якими б можна було передати суть образу Сави і суть образу Гната.

5 група. Продовжити висловлювання: «Якби довелося вибирати серед персонажів друга, ми б обрали…»

група. Закінчити речення: «Прочитавши п’єсу, я зрозумів…»

VI. Підсумок. Оцінювання

- Як епіграф до уроку характеризує Саву?

- Чому ж Г Франко назвав п’єсу «глибоко сучасною»?

- Чи це й сьогодні так?

VІI. Домашнє завдання

1) виписати цитати до образу Гната Голого; з’ясувати, чому пана Шмегельського вважають шукачем гуманного, мирного шляху розв’язання конфлікту між селянами та шляхтою;

2) творчій групі підготувати усне висловлювання «Чому я сумував, читаючи твір?...»


Теги: Карпенко-Карий, Коваленко В.О.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 1603/221


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar