Головна » Українська література

Григір Тютюнник „Дивак”

Мета: ознайомити учнів із творами письменника (назви творів, їх тематика ); розвивати вміння відчувати красу людей; збагачувати внутрішній світ дитини, сприяти формуванню національної свідомості; навчити розуміти внутрішній світ героя оповідання.

Тип уроку:   вивчення та пізнання нового.     

Обладнання: портрет  і твори  письменника, підручник.                                                                            

                                                                              З любові і муки

народжується письменник ‒

іншого шляху в нього нема.

Григір Тютюнник

 

                                                                                                  Він просто жив любов'ю ‒ до людей,

до всього сущого на землі.

Анатолій  Шевченко

 

Перебіг уроку

1. Організація уроку.

2. Повідомлення теми, мети уроку.

3. Обговорення епіграфів.

4. Робота над новим матеріалом.

    Учитель. Народився Григір Михайлович Тютюнник  5грудня 1931 року в селі  Шилівці  на Полтавщині. Залишився без батька, коли минуло  п 'ять років. Біль непоправної втрати ятрив Григорові душу. Усе життя  носив у серці світлий образ дорогої людини й неодноразово звертався  до нього у своїх творах(«Три зозулі з поклоном», « В сутінки »).

     З шести років жив на Донбасі. Його  забрав  до себе батьків брат…     

     Почалася війна. В одинадцять років вирушив  додому, на Полтавщину,бо   дядько пішов на фронт. Цей період життя описано в повісті «Климко».

   У 1947 році,після війни, Григір  працював слюсарем у м. Харкові («Смерть кавалера», «Вогник далеко в степу»).

   У листопаді1951 року був  призваний до армії. Служив на Далекому Сході чотири роки флотським радистом.

    Після  демобілізації  пішов  у восьмий клас,а потім у десятий вечірньої школи. П 'ять щасливих років навчався  «в університеті  на філологічному факультеті—те,що я й любив».

 

Потім перше оповідання «В сутінки»…Маючи диплом  учителя російської мови та літератури, улітку  1962 року Григір Тютюнник разом  із дружиною виїхав за місцем призначення  на Донбас. Працював у вечірній школі. Тут народився син Михайло( другий син Василь народився в Києві).

З осені 1963 року письменник  жив у Києві.

У жовтні 1963 року в газеті  «Літературна Україна» під рубрикою «Перше знайомство» було надруковано його новелу «Дивак».

 

Ось саме це оповідання ми й почнемо читати сьогодні на уроці. Діти, запишемо у зошити тлумачення слів:

 

Дивак — це той, хто своєю  поведінкою та  вчинками викликає здивування.

        

         Дивакуватий — це той, хто  своєю поведінкою, учинками викликає здивування;трохи дивний.

 

  5.Інтерв'ю-завдання-опитування-змагання для декількох груп п'ятикласників (закінчити  речення).

    —  В оповіданні розповідається  про…     

    —  Хто та  чому хоче іншим Добра?..

    —  Диваки справді існують,бо…  

   

  6.Виразне читання  учнями  уривків  оповідання,переказ прочитаного.

           Оцінювання.

 

       7.  Підсумок  уроку.  

     — Сподобалось оповідання чи  ні? Чому?

—   Що саме до душі, які уривочки  з твору?Чому?

—   Чи справді Олесь – дивак?

      

       8.Домашнє  завдання.

     — Навчитись виразно читати оповідання «Дивак»(підручник  с…)

     — Ілюстрації до твору. 

     — Уміти переказувати прочитане.

 

Урок №2

Тема.          Григір Тютюнник. «Дивак».

Мета:         перевірити засвоєння вивченого; продовжити вивчення  твору;        формувати          мовленнєву та читацьку  культуру  учня,     активну      громадянську позицію; виховувати любов та повагу до  людей, Вітчизни.

Тип уроку: урок-практикум.

Обладнання:  портрет  і твори   письменника,  підручник.   Ілюстрації     до

 оповідання «Дивак».

                                                                 Найблагородніші    наші      

                                            вчинки будуть знецінені, якщо    хоч

                                            одна людина зазнає кривди.          

                                                                      Григір       Тютюнник          

 

                 Перебіг уроку

1.Організація уроку.

 

2.Перевірка домашнього завдання (переказування змісту оповідання;     про цікаві сторінки біографії  письменника; оцінювання   школярів).

 

3.Повідомлення теми, мети уроку.

 

4.Про  епіграф.(Учитель).

 

5. Гра  «Вірний товариш».

              Діти об'єднуються  в команди (3-4). Допомагаючи один  одному,  із  підручника    вибирають  та   зачитують  уривочки  про дивацтво   Олеся. Розкривають образ  хлопчика-мрійника,хлопчика-дивака,який любить природу, розпізнає навколишній світ та хоче Добра всім…

              «Прокіп хлюскав  батогом і лаявся. А Олесь сердито  сопів  у нього над вухом  і підбивав руку …

              ‒ Не  бий,‒ благає Олесь.‒Бачиш: важко».

    Оцінювання.

 

6.Творча робота.

 

    Завдання:скласти  усний  твір-роздум  про хлопчика-дивака сьогодні. Адже нині теж існують  такі Олесі-диваки.

    Яке ставлення до  них?

    Як би ви сприймали такого товариша? Насмішкувато?

    Чи намагалися    б  зрозуміти  душу  та  радіти, що   це  дуже  добре,  що    саме такі діти та дорослі трапляються на життєвому шляху.

     Оцінювання.

 

7. Практична  десятихвилинка –6 - 7 речень   «свого»  закінчення  оповідання (оцінювання  п'ятьох–шістьох   дітей  класу     після  прочитання    виконаних робіт)

           «Народжувався новий день…Олесь прокинувся усміхнений і   задоволений!Із ним завжди поруч його рідненька  матусенька. Які  ж казочки вона знає…Та й дід Прокіп мене любить. А ще  весь світ природи  д и в н и й

і прекрасний! Життя…»

 

8.  Коментування дітьми своїх ілюстрацій.

     Оцінювання.

9.Підсумки уроку.

— Чому  ми вивчали  оповідання «Дивак»?

 — Чи хотів здивувати нас автор  твору?  Для чого?

 — Значення  прочитання  тексту між рядками.

      Оцінювання.

10.Домашнє завдання.

Перечитати оповідання.

Написати  твір-мініатюру «Малий Олесь  та  навколишній світ».

 

Тлумачний       словничок

 

‒ Бір             Сосновий або інший  хвойний ліс;також мішаний ліс із            переважанням сосни. Узагалі  будь-який ліс.

‒ Бовдур.      Димар  (у хаті, на хаті).

‒ Байрак.      Ліс  у  яру, в  долині  або яр,   порослий  лісом,чагарником.

‒ Вальок  (снігу).  Грудка (снігу)…

‒ Верчики (  хмелю ). (розм.)  Скручений жмут чого-небудь або що-небудь загорнене,згорнене,згорток;  (діал.) Плетений бублик.

 

‒ Кушир.        Багаторічна  трав'яниста рослина, що росте у воді; водяна кропива.

‒ Левада.        Присадибна ділянка землі з сінокосом, городом  та плодовим садом або іншими деревами.

‒ Навильник. Кількість сіна, соломи, підібрана на вила за один раз.

‒ Розприндитися. Образитися, розсердитися на  кого- небудь.

‒ Смілка.       Смола  (пестливе)

‒ Скирта.       Великий стіг сіна, соломи або необмолочених снопів хліба,

укладених певним способом для зберігання просто неба.


Теги: Тютюнник, Каспер Н.М.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 348/25


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar