Головна » Українська література

Григір Михайлович Тютюнник. „Климко”. Морально-етичні уроки доброти, чуйності, турботи про рідних

Мета: з’ясувати, які уроки доброти, чуйності, турботи взяли для себе учні, прочитавши повість, розвивати вміння переказувати найбільш разючі епізоди, виховувати в учнів вищеназвані якості характеру; почуття відповідальності за свої вчинки, за свої слова, сприяти усвідомленню учнями вселюдської трагедії в роки війни та утвердження думки про несумісність дитинства й війни, розвивати творче мислення.

Тип уроку: комбінований.

 

Епіграф:                                                   О перший біль тих не дитячих вражень,

                                               Який він слід на серці залиша!

Л. Костенко

 

І. Організаційний момент

ІІ. Установчо – мотиваційний етап

Пояснити зміст прислів’я „Не одяг прикрашає людину, а добра справа”.
Слово вчителя.

Усі ми розуміємо, що які б ситуації в житті людини не траплялися, потрібно підійти до них обдумано, виважено, роздумливо, зберігаючи при цьому свою власну позицію, порядність, людяність, доброту, турботу про іншу людину.

Недарма й Творець заповідав нам любити й шанувати своїх батьків, любити свого ближнього, як самого себе.

Як же ж ці дорогоцінні людські якості: доброту, чуйність, турботу про іншу людину, самовідданість – розкрито Г. Тютюнником у повісті „Климко”. Ці високі моральні людські якості розкрито в системі людських взаємин.

 

ІІІ. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

Робота на 2 варіанти.

Хто з героїв повісті відповідає такій тезі:

І варіант – Людина – найвеличніша з усіх істот.

(Климко, дядько Кирило, дід Бочонок, Наталя Миколаївна, тітка Марина, швець, Зульфат, дідусь Гареєв)

ІІ варіант - Людина – найпідліша з усіх істот.

(Бородань з базару, Бочончиха, ворожка, поліцаї, німець у вагоні, італійці)

Розповідь про Климка устами героїв повісті.

Від імені Зульфата.
Від імені Наталі Миколаївни.
Від імені тітки Марини.
Від імені дядька Кирила.

Записати основні риси характеру Климка (знайти на підтвердження цитати).

1. Самопожертва.

2. Милосердя.

3. Чуйність.

4. Відповідальність.

5. Вдячність.

Тестові завдання до повісті „Климко”.

1. Чому Климко жив у дядька Кирила?

А   був сиротою;

Б   утік з дому;

В   пристав у найми.

2. Скільки картоплин накопав Климко?

А   24;

Б   57;

В   38.

3. Де жили Климко із Зульфатом?

А   у ваговій;

Б   у бараці;

В   на пероні.

4. Чому опинилася на базарі Наталя Миколаївна?

А   міняла трояндову сукню;

Б   купувала борошно;

В   спілкувалася з давньою подружкою.

5. Що приніс дідусь Гареєв у вагову?

А   торбинку сухарів;

Б   банку з молоком;

В   пакетик борошна.

6. Що зацікавило Климка на базарі?

А   гарна дівчина;

Б   хор;

В   гадалка Зіночка.

7. Де знаходилася сіль?

А   у Слов’янську;

Б   в Артемівську;

В   у Києві.

8. Скільки Климко заплатив шевцеві за тапочки?

А   5 рублів;

Б   12 рублів;

В   нічого.

9. Чому тітка Марина не хотіла відпускати Климка?

А   він був їй за сина;

Б   він був їй за наймита;

В   хотіла, щоб він відробив за сіль.

10. Чим пригощала тітка Марина Климка?

А   гарячим борщем;

Б   парним молоком;

В   смачною кашею.

11. Яке дерево хотів посадити Климко на могилі дядька Кирила?

А   смереку;

Б   червону калину;

В   вишню.

12. Як помер Климко?

А   від голоду;

Б   від фашистської кулі;

В   від підвищеної температури.

5.                 Продовжіть думку: „Якби автором був я, повість закінчилася б…”.

 

Опрацювання теоретичного матеріалу на с. 158 (уживання однорідних членів речення в художньому тексті).

 

ІV. Підсумок уроку

ü Слово вчителя.

ü Cенкан за початковим словом „КЛИМКО”.

 

V. Домашнє завдання

1.                     На вибір:   1. Скласти 12 тестів з 3 варіантами відповідей:

І варіант – за ІV розділом повісті;

І варіант – за V розділом повісті.

                           2. Написати листа Климкові.

2.                     Записати до читацького щоденника зміст твору Г. Тютюнника „Обнова”.

3.                     *Дібрати 5 - 6 прислів’їв про добро.

·  Від добра ніхто не тікає.              

·  Добре ім’я краще багатства.

·  Добре роби - добре й буде.       

·  Добре треба шукати, а зло саме прийде.

·  Доброго й корчма не зіпсує, а злого й церква не направить.

·  Світ не без добрих людей.


Теги: Тютюнник, Куксенко Н.В.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 872/215


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar