Головна » Українська література

Г. Тютюнник «Климко». Образ головного героя. Ідея самопожертви заради рідних, близьких

Мета:розвивати вміння аналізувати поведінку персонажів, формувати активну життєву позицію, виховувати позитивні риси характеру, відповідальність за своїх близьких; вчити характеризувати образ головного героя, висловлювати власне ставлення до прочитаного, розмірковувати про значення доброти й сутності в людському житті.

Тип уроку:урок формування й удосконалення вмінь характеризувати художній образ.

Обладнання: індивідуальні картки оцінювання, картки із завданням, комп’ютер, аркуші А4, презентація.

Методи, прийоми, форми роботи:асоціювання, бесіда, робота в групах, характеристика образу, складання таблиці.

 

Хід уроку

І. Організація класу.

ІІ. Мотиваційний етап.

1. Слово вчителя.

Сьогодні на уроці ми продовжуємо вивчати повість Г.Тютюнника «Климко».

(Слайд №1).

Це урок аналізу літературного образу. Важливий урок! Адже характеристика образів, з’ясування їх суперечностей – основне в аналізі літературного твору.

Розкриваючи образи, ми знайомимося з моделями минулого, сучасного, вчимося жити, не повторюючи своїх та чиїхось помилок, виражати певне ставлення до героїв. Вчимося бачити не тільки зовнішню, а й внутрішню красу людини.

Отож запрошую вас до діалогу.

2. Актуалізація опорних знань:

Діалог:

Давайте пригадаємо значення слова альтруїзм.
Хто такі альтруїсти?

(Альтруїзм  - безкорисливе піклування про благо інших і готовність жертвувати особистими інтересами).

Які асоціації викликає у вас слово самопожертва.

(Укладання асоціативного ряду):

Самопожертва – героїзм, смерть, необдуманий вчинок, вдячність, любов.

3. Знайомство з епіграфом уроку.( Слайд №2)

У мене слово самопожертва асоціюється зі словами М. Луківа, які я вибрала епіграфом до нашого уроку.

Людина ціниться по тому,

Чи вона зробила, що могла,

Скільки сил у неї вистачало,

Щоб на світі більше щастя стало

Як розумієте ці рядки?
До епіграфа ми ще повернемось, коли вам треба буде дати відповідь на таке проблемне запитання:
Чи можна словами М.Луківа охарактеризувати головного героя? Як саме?

А головним героєм повісті «Климко» є …Климко. (Слайд №3)

(Пропоную записати тему уроку)

ІІІ. Оголошення теми уроку.

«Г. Тютюнник. «Климко». Образ головного героя. Ідея самопожертви заради близьких, рідних» ( Слайд №4)

ІV. Основна частина.

1. Читаючи прозові твори, ми не раз говорили про те, що художній твір – це певна система, і все в ній підпорядковано з’ясуванню задуму автора – розкриттю образів, ідеї.

- Давайте ж пригадаємо, які прийоми образотворення використовує автор, щоб створити образ в художньому творі.

(Повторення прийомів за таблицею «Прийоми образотворення»).( Слайд №5).

1. Портрет.

2. Пейзаж.

3. Мовлення героя.

4. Авторська характеристика.

5. Характеристика героя іншими персонажами.

6. Вчинки за різних обставин.

2. Перевірка домашнього завдання:

- А які ж прийоми використав у своїй повісті «Климко» Григір Тютюнник, щоб «намалювати» образ Климка?

- Це питання досліджували вдома групи, і зараз ми дізнаємось про результати їх досліджень. Але спочатку заповніть чотири колонки таблиці. ( Слайд №6).

(Учні працюють самостійно на картках, перевіряємо написане)

Образ Климка

1. Ім’я

Климко

2. Вік

10 -11 років

3.Освіта

Початкова

4.Рідні, друзі

Дядько Кирило, Зульфат, вчителька…

5.Риси зовнішності

 

6.Риси характеру

 

(Далі слухаємо виступи і записуємо головне в таблицю)

1. Виступ І групи:

Досліджували портрет Климка і як саме він характеризує героя:

(Питання додаткові, які ставляться учасникам групи)

Чому Г.Тютюнник детально не описує рис обличчя героя?
Чому Г.Тютюнник наділив свого героя саме синіми, а не карими, сірими, зеленими очима. Адже Г.Тютюнник велику увагу приділяє очам. Спекулянт наділений кам’яними очима, бабуся, якій хлопчик подає милостиню, вилинялими, вологими, звірятко гадалки мало дрібні, хитрі очі, а Климко – сині.

( Слайд №7).

2. Виступ ІІ групи:

Досліджували, як автор використовує пейзаж, щоб охарактеризувати свого героя Климка.

Яка роль у цих описах таких деталей, як бузкове небо, червоно-вогненне. Адже Тютюнник надавав деталі неабиякого значення. Він писав: «Класичний аналіз психіки в наш час не пройде потрібна деталь…»

(Запис у таблиці)

3. Виступ ІІІ групи:

Дослідити таке: як говорить Климко, які риси вдачі виявляються в його мовленні?

Отже, які риси вдачі виявили?

(Запис у таблиці)

4. Виступ ІV групи:

Досліджували слово автора у творі, а саме, як автор характеризує свого героя.

Як автор ставиться до свого героя?

(«Я люблю стареньких і малих, і тих – і тих за мудрість і доброту»)

(Запис у зошитах)

5. Виступ V групи:

Досліджували, як інші герої ставляться до головного героя, характеризують його.

Чи є запитання до героя? Які саме? (Учні ставлять запитання герою(учню групи).

(Роблять запис у зошитах рис характеру героя)

V. Підсумок І частини уроку:

- Які прийоми образотворення уподобав автор?

- Виступ якої групи сподобався найбільше? Оцініть виступи.

VІ. Продовження роботи:

1. Слово вчителя:

- Який прийом образотворення не розглянуто нами?

- Так, учинки за різних обставин.

Дуже важливий прийом. Адже ніщо повніше не скаже про людину, як її вчинки.

Г.Тютюнник писав: «Мені потрібен факт, який максимально виразить мого героя». Давайте пригадаємо п’ять ключових епізодів повісті, в яких найяскравіше виявляються риси характеру героя.( Слайди 9-12)

(Показую  ілюстрації, запитую, що на них зображено).

1. Зустріч із вчителькою на базарі.

2. Облога у Слов’янську.

3. Лікування у тітки Марини.

4. Милостиня бабусі.

5. Постріл на станції Дебальцево.

2.Робота в групах:

Завдання кожній групі: (Слайд № 8)

Прочитати виразно фрагмент, зображений на малюнку.
Визначити, які саме риси характеру героя виявилися у цьому вчинку?
Назвати провідні риси характеру, записати на аркушах.

3. Виступи груп:

(1учень – виразно читає, 2 - аналізує, 3 учень вивішує на дошці аркуш із записаною рисою характеру, що виявилася в певному епізоді).

(Учні роблять запис у зошитах рис характеру Климка, перевіряємо записане.).

 ( Слайд №13).

 

Яка риса характеру є провідною?
Що спонукає героя допомагати людям? (любов до людей).

4.Узагальнююча бесіда.

- Чи мав герой негативні риси характеру?

- Отже, автор у своїй повісті створив образ ідеальної людини?

- Яка ж людина, на думку автора, є ідеальною? Якими рисами характеру вона наділена?

- Повернімось до епіграфа уроку: ( Слайд № 2)

- Чи можна охарактеризувати словами М. Луківа головного героя? Чому?

(Климко жив не для себе, усім допомагав, жертвував собою не заради вигоди, а тому, що  любив людей).

- Чому ж тоді автор свою повість закінчує смертю Климка?

- Чому такий герой гине?

- Можливо, автор цим хотів сказати, що такі люди, як Климко, не живуть довго, вони згорають, як свічки, швидко!

- Пригадайте героїв художніх творів української, зарубіжної літератури, історії, які жили б так, як Климко, віддаючи серце людям.

- А чи зустрічали ви таких людей у реальному житті, абсолютно ідеальних?

- Чому ж тоді Г.Тютюнник, який ставив собі за мету відтворювати реальні картини життя, створив образ нереальної людини?

(Прагнути бути схожим на нього, виховувати в собі ці якості).

-А яку ж саме провідну рису характеру втілив автор в образі Климка?

(Ідею самопожертви).

- Григір Тютюнник вірив, що якби в нашому суспільстві було б побільше таких людей, як Климко, які б не тільки споживали, а й віддавали, то ми б з вами жили в іншому суспільстві, у розвиненій країні і були б щасливі.

- Але це думка автора, моя думка. А ваші думки щодо того, чи риси характеру Климка є популярними в наш час, озвучте у своїх творах.

VI. Домашнє завдання. (Слайд № 15).

Твір – роздум на тему «Чи є Климко героєм нашого часу?»

VII. Релаксація. Оцінювання.

1. Оцінювання роботи в групах.( Спікери ставлять оцінки на карточках).

2. Незакінчене речення: ( Слайд № 16).

«Сьогодні на уроці я повторив….

я усвідомив…

мене схвилювало…

я навчився…»


Теги: Тютюнник, Грищенко О.В.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 1309/104


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar