Головна » Українська література

Г. Малик. «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Морально-етичні проблеми твору: добро і зло, відповідальність за свої вчинки, уміння

    Мета  уроку:     

     навчальна: ознайомити з найважливішими фактами біографії письменниці; зі змістом повісті–казки, визначити жанрову своєрідність та морально – етичні проблеми твору; навчити розкривати символічний зміст казкових персонажів; оцінювати вчинки казкових персонажів; формувати вміння аналізувати вчинки інших та власні;

   розвивальна: розвивати  критичне мислення, усне мовлення, пам’ять, навички аналізу художнього твору;

   виховна: виховувати інтерес до різножанрових творів художньої літератури, прагнення доводити все розпочате до кінця$ почуття прекрасного, позитивні риси характеру, прагнення творити  добро; стимулювати творчу активність за допомогою ІКТ.

       Очікувані результати:    після уроку учні

знатимуть:   найважливіші факти біографії Г. Малик,  ідейно-художній зміст повісті - казки;  особливості виразного читання   твору;

умітимуть: розповідати найважливіші відомості з біографії письменниці, виразно і  вдумливо  читати твір,   розповідати  про  свої відчуття під час читання, проводити  аналогії  між  зображеним  і  баченим  у  реальному житті, працювати в   групах,  брати участь у  бесіді;          

зможуть:   розвивати  навички  проведення  власних  спостережень, критичного мислення,  увагу,  пам’ять, логічне мислення.  

Тип уроку:     урок вивчення нового матеріалу

Теорія літератури: повість - казка

Обладнання: портрет Г. Малик, виставка, присвячена  творчості письменниці,    ілюстрації учнів до твору, мультимедійна   презентація до уроку

Методи і прийоми:     технологія «Мікрофон »,  «Незакінчене речення», «Мозкова атака», «Сенкан», «Мить гордості», робота в малих групах, виразне читання казки та бесіда за прочитаним, евристична бесіда, рольова гра «Зустріч із письменницею», проблемне питання

Випереджувальні завдання: прочитати І-ХV розділи повісті, об’єднання у групи, виконання завдань,  ілюстрації до казки                           

                                                         Зміст уроку:                                                                                  

                                               1-а 30-хвилинка

 І. Мотиваційний етап  

З'ясування емоційної готовності учнів до уроку. (Учні виражають свій настрій за допомогою дієслів: хвилююся,  чекаю, сподіваюся  тощо. Учитель бажає успіху на уроці.)

   Технологія «Мікрофон»: «Від сьогоднішнього уроку я очікую...»

Актуалізація суб'єктного досвіду та опорних знань: 

а) ланцюжок «Пригадай» (учні пригадують вивчені раніше жанри художньої літератури, визначення казки)

б) обмін у парах інформацією про те,на які групи поділяються казки, які особливості фантастичних казок; озвучення    висновків.

в) «Мозкова атака»

Що таке казка?                                                       

Які види казок вам відомі?

Які казки ви читали?

Чому навчають вас ці твори?

г) «Мікрофон» (робота з виставкою книг)

Які книги сподобались на виставці?

Чи читали ви їх раніше?

Які за жанром твори містять ці книги? (казки)

Чому, на вашу думку, і діти, і дорослі люблять читати казки?

 Технологія «Незакінчене речення»: «Я думаю, що  повість – казка Г. Малик цікава, тому що...»

Учитель. Сьогодні, діти, ми ще раз поринемо в чарівний казковий світ. Казка знову відкриє нам світ мудрості, добра й фантазії, навчить долати будь – які перешкоди. Отже, нас чекають «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» - цікава повість – казка сучасної письменниці Галини Малик

II. Оголошення теми уроку, цілевизначення та планування діяльності (використання мультимедійної дошки)

    -  Чи є в когось доповнення й зміни до цілей та плану уроку? (Відповіді учнів.  За потреби –  коригування   й уточнення цілей уроку)

 III.  Сприйняття й первинне усвідомлення нового матеріалу

   (Під час роботи на уроці учні проводять необхідні  записи в робочих зошитах на розсуд учителя)

   1. Пояснення епіграфа: Прокоментуйте вислів Галини Малик, що є епіграфом до нашого уроку:

          Доки я жива – книжка не помре: я буду її читати і видавати.

      (Письменниця велике значення приділяє створенню творів художньої літератури, у служінні народові бачить сенс свого життя)

     2. Проблемне питання: У ході роботи на уроці ми маємо знайти відповідь: «Чи були у вашому житті випадки, коли ви мали неприємності через незакінчену справу? Чи треба доводити справи до кінця?»

      3. Вивчення біографії письменниці,з’ясування цікавих моментів її життя.

   Випереджувальне завдання: ( до сьогоднішнього уроку ви об’єдналися в такі групи:

1 група - «Юні дослідники» (досліджували біографічні відомості про письменницю та її творчість);

2 група- «Журналісти» (підготували інтерв’ю з Г.Малик);

3 група- «Актори» ( Сценка: головна  героїня  –Аля завітала    на урок)

4 група- «Художники» (ілюстрували епізоди казки – повісті).

Учитель. Отже, я бачу, що ви готові до нової мандрівки казкою. А з чого ж почати подорож? Звісно, зі знайомства з письменницею.

      а) Найважливіші факти з біографії Г.Малик.

 1 група. Повідомлення юних дослідників. 

     Народилася Галина Малик  12 серпня 1951р. у місті Бердянську Запорізької області. 1964р.сім’я переїхала в селище Середнє поблизу Ужгорода. Дівчинка гарно вчилася, мала веселу вдачу, почуття гумору й зовсім не збиралася бути письменницею. Своє перше знайомство з книжкою запам’ятала на все життя. Це сталося в день її народження, коли мама зробила малій Галинці диво – подарунок – збірку «Українські народні казки», яка стала для неї і «букварем, і розвагою, і цілим новим світом». Любов до Закарпаття письменниця пронесла через роки,адже коли сім’я Маликів переїхала на Донеччину, Галина повернулася і вступила до Ужгородського університету. Писати майбутня авторка почала ще зі шкільного віку. Коли сама стала мамою, почала створювати віршики для своєї донечки. Згодом Г.Малик почала писати казкові повісті для дітей. Із персонажами цих творів увесь час трапляються якісь пригоди, відбуваються небезпечні та радісні події.

Учитель: узагальнення сказаного про письменницю, додаткові відомості.

    «Мить гордості»

      За повісті «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» та «Подорож у королівство сяк – таків» у 1988 році Галині   було присуджено премію ім. О. Копиленка. Із незвичайними пригодами Алі, невгамовної героїні цих повістей, уже познайомились юні читачі Іспанії, Франції, Німеччини та інших країн. А за останню повість, яка називається «Злочинці з паралельного світу», Г. Малик було присуджено звання лауреата літературної премії ім. Лесі Українки 2003 року. «Незвичайними пригодами Алі в країні Недоладії» зацікавилася Одеська кіностудія і планує зняти мультфільм. Книга друкувалася іспанською, німецькою, угорською, англійською мовами.

      б) Рольова гра «Зустріч із письменницею»

Учитель. Сьогодні до вас у гості завітала письменниця

2 Група «Журналісти»  (Діалог із письменницею)

    Журналіст. Пані Галино, чому Ви стали писати саме для дітей?

    Автор. Можливо, тому, що люблю дітлахів і вбачаю потребу пояснити їм якісь прості важливі істини.

     Журналіст. Як і коли Ви почали писати?

   Автор. Пригадую, коли навчалася в 5 класі. У школі був вечір. Присвячений пам’яті       Т. Шевченка. Було оголошено конкурс на кращих читців. Я написала невеликий віршик, прочитала його й отримала першу премію. Це мене, звичайно, надихнуло. І я почала писати.

   Журналіст. Як називався Ваш перший твір, де він був надрукований і скільки років Вам тоді виповнилося?

   Автор. Перший мій твір було надруковано в обласній газеті «Закарпатська правда», коли мені було 14 років. Звався він «Осінь».

    Журналіст. Ваші перші твори були присвячені  донькам?

  Автор. Так. Коли моїй старшій доньці було сім років, я почала помічати, яка вона непосидюча: що не почне, то все кине. Мені хотілося, щоб дочка була більш зібраною, відповідальною. Я почала шукати в літературі твір, аби показати їй, що станеться, якщо ми не будемо доробляти до кінця свої справи, але нічого не знайшла. Так була написана казка «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»

  Журналіст. Яка Ваша улюблена дитяча книга?

  Автор. «Аліса в країні чудес».

  Журналіст. Чому кажуть, що Галина Малик – це Ваш псевдонім?

  Автор. Тому що це моє дівоче прізвище. Прізвище мого тата. Я ж починала писати ще зі школи. Тоді мене знали саме як Галину Малик. А потім я вийшла заміж і не хотіла змінювати прізвище в публікаціях. Хоча за паспортом моє прізвище Курій.

  Журналіст. А як Ви відпочиваєте?

 Автор. Моє хобі – ловити рибу, плавати. Також люблю збирати гриби, яких у нас на Закарпатті багато. Понад усе люблю море й ліс.

 Журналіст. Що Ви побажаєте своїм читачам?

 Автор. Мати мету в житті, мирного неба в країні.

Учитель. А тепер настав час для роботи над казкою.

3 група «Актори».  Рольова гра «Зустріч із головною героїнею Алею» (інсценізація)

Учитель. А ось  іще один гість. До нас завітала Аля. (До класу заходить дівчинка: ластовиння на носі, дві кіски, одна з яких заплетена, друга - ні)

Аля. Я-Галя, але мама з татом називають мене Алею.

 Я не люблю робити справи до кінця! Усе мені набридає. Нещодавно я потрапила до країни Недоладії. Там я зустріла дивних мешканців. Я хочу додому (плаче). Допоможіть повернутися, благаю.

Учитель. Діти, ви готові допомогти Алі? Тільки плідна ваша праця на уроці  врятує цю дівчинку.

в) Бесіда

- Чому Аля потрапила до країни Недоладії? (Знайдіть уривок і зачитайте)

- Як ви думаєте, чи правильно робила дівчина?

- Чому країна, у яку потрапила Аля, називається Недоладією?

- Хто живе в цій країні?

-Чи можна сказати, що Аля відкладала на завтра те,що можна зробити сьогодні? Це добре чи погано?

- Чи схожі ви на головну героїню?

 4 група «Художники» (Учні, які підготували ілюстрації, розповідають,яких героїв або яку подію вони відтворили)

Підсумок 1-ї 30-хвилинки

                              2-а 30-хвилинка

     4. Теорія літератури

     Учитель. Художні твори бувають різних видів ( жанрів). Багато жанрів ви вже знаєте. Пригадайте їх (казки, легенди, міфи, народні перекази, вірші, оповідання).

     Сьогодні ви познайомитесь із новим жанром – повістю. Отже, повість – це великий розповідний прозовий твір, у якому широко змальовано життя одного або кількох героїв протягом тривалого або важливого за подіями часу. Повісті властиві такі ознаки:

прозова мова;
великий обсяг;
декілька героїв,
розповідь про події.
Доведіть, що цей твір –повість.
Одним із досить цікавих жанрів дитячої літератури є повість – казка, яка створює

вигадані світи, але при цьому дає можливість знайомитися зі світом реальним. Персонажі таких казок діляться на дві групи – тут є звичайні люди (як правило, діти) і чарівні персонажі, яких зустрічають головні герої, потрапляючи в чарівний світ.

Читаючи цей твір, ви, напевно, звернули увагу на незвичайних героїв. Назвіть їх. (Недороль Десятий, Недоштанько, Недороба, Недовус, Недопопелюшка тощо)

- До якої групи належить головна героїня-Аля?

ІV. Систематизація та узагальнення вивченого матеріалу

Робота над змістом

- Хто є головним персонажем казки? Чому дівчинка носила саме таке ім’я?

- Опишіть зовнішній вигляд Алі. Прочитай її портрет у казці.

-У який момент життя дівчинки ми знайомимося з нею?

- Казка починається словами: «Аля грюкнула  кімнатними дверима і притулила долоні до гарячих щік». Як ви думаєте, чому оповідь починається саме з цього речення, а не з розповіді про святкування дня народження бабусі?

- Як змінюється настрій героїні протягом першого розділу казки? Назвіть почуття, які їй довелося пережити.

- Чому і як Аля потрапила до Недоладії? Чи було це справедливо, на вашу думку?

- З ким потоваришувала дівчинка в дивній країні?

- Чому про Недочеревика сказано, що він чудернацький? Підтвердіть відповідь трьома прикладами з тексту.

- Яке заклинання перенесло Алю в країну Недоладії? Прочитайте його.

- Що незвичного побачила Аля в Недоладії? Наведи три приклади дивовижного.

- Хто живе в країні Недоладії? Прочитай пояснення Недоладька.

- Знайдіть портрет Недоладька. У 3 і 4 розділах двічі згадано одну художню деталь, яка найточніше характеризує Недоладька. Знайди і прочитай її. Про як рису характеру свідчить ця деталь?

- Опишіть місто Недоград. Чому воно було таким на вигляд?

- Охарактеризуйте правителя країни - Недороля Десятого. Це добрий чи поганий персонаж казки? Чому ви так вважаєте?

- Яку історію розповів Недороль про Першого Недорадника? Чому він рубав голови?

-Знайдіть у тексті інструкцію «Як перенестися з країни Недоладії». Що потрібно було зробити для цього?

-Які перевтілення ми бачимо в Алі протягом казки?

-Чи пішла подорож до Недоладії їй на користь? Обґрунтуйте свою думку.

-Яким ви уявляєте Недоладька? На вашу думку, це позитивний герой чи ні? Доведіть. Чи симпатизує йому письменниця?

- Які риси йому властиві? (Доброзичливість, чуйність, бажання допомогти іншим)

- Чи схожий на нього Недорадник?

- Отже, до якої категорії ми відносимо його? (до негативних героїв)

- Охарактеризуйте його.( Заздрість до Недороля зробила цього персонажа жорстоким, жага влади стала метою його існування)

- Який висновок зробите для себе з цієї казки?                             

2. Тренінг «Найкмітливіший»

 Пригадайте, які справи треба було завершити в казці, щоб:

- звільнити країну від Першого Недорадника? (домалювати йому голову);

- зробити приємне бабусі (довишивати рушника);

- допомогти недоладянам (домалювати те, чого не вистачало);

- повернутися додому (полагодити годинник);

- зробити з Недоладька звичайного хлопця (домалювати йому вухо, виправити обличчя);

- бути гарною перед поверненням додому (доплести косу).

3. Вікторина «Таємнича валіза»

Учитель пропонує учням відгадати, кому з персонажів казки належить валіза за переліком речей, які там знаходяться:

вуглинка, голка з моточком червоних ниток, стрічка для волосся (Аля)
червоні шнурки, книга з інструкцією, зелений черевик (Недочеревик)
сокира, лицарські обладунки, шолом (Перший Недорадник)
спис, шматок залізних грат, жменька волосся з бороди (Гвардієць Недороба)

       Підсумок ІІ 30-хвилинки

                                                                                                                   3-я 30-хвилинка

4.Визначенння теми та ідеї твору (колективно)

Тема: зображення країни незавершених справ та пригод Алі в цій країні.

Ідея: засудження лінощів, жорстокості й неробства, спонукання до праці та завершення усіх розпочатих справ.

5.Складання «Сенкану»

1) Повість

2) Цікава, повчальна

3) Навчає, знайомить, захоплює

4) Повість – великий прозовий твір

6.Тестове опитування

1. Що відрізняло Алю від інших дітей?

А Вона нічого не могла доробити до кінця;

Б вона була дуже розумна;

В вона була зовсім непосидюча;

Г вона була звичайною дівчинкою.

2. Як вона вишила подарункового рушничка для бабусі?

А повністю, з гарним квітковим візерунком;

Б вишила лише половину рушника;

В поставила тільки один хрестик;

Г вишила кілька квіточок.

3. Кого побачила Аля у своїй кімнаті?

А Домовика у старій одежі;

Б маленького чоловіка у величезних черевиках;

В невідому істоту в чудернацькому костюмі;

Г кролика в маленькому капелюсі.

4. Хто першим зустрівся дівчинці в дивній країні?

А Песики з рюкзаками;

Б котики в чоботях;

В кролики в окулярах;

Г рибки під парасольками.

5.Як називалась країна, до якої потрапила Аля?

А Недоладія;

Б Недоділанія;

В Недоробія;

Г Недопрація.

6. Хто був правителем  диво-країни?

А Недороб Десятий;

Б Недоділь Десятий;

В Недороль Десятий;

Г Недононь Десятий.

7. Чому перший Недорадник носив лицарський шолом?

А Йому це подобалось;

Б він був лицарем;

В у нього не було іншого капелюха;

Г у нього не було голови.

8. Що знайшла Аля в домі Недочеревика?

А Двері,які вели до її кімнати;

Б інструкцію з повернення додому;

В свої втрачені речі;

Г голову Першого Недорадника.

9. Чому не працював годинник на головній площі Недограду?

А Не вистачало хвилинної стрілки;

Б не вистачало годинної стрілки;

В був зламаний годинниковий механізм;

Г циферблат було пошкоджено.

10. Як Аля допомогла недоладянам?

А Доробила все, що було недороблено;

Б перемогла Першого Недорадника;

В прогнала з країни Недочеревика;

Г допомогла Недоладьку завоювати трон.

11. Який тип мовлення покладено в основу тексту?

А Опис;

Б розповідь;

В роздум;

 12. Визначте стиль мовлення повісті-казки:

А розмовний;

Б науковий;

В художній;

Г публіцистичний.

V. Рефлексія та оцінювання

Технологія «Незакінчене речення»:

- На сьогоднішньому уроці для мене найбільшим відкриттям було…

- Інформація, отримана на уроці, дозволяє зробити висновок…

- Сьогодні я дізнався…, навчився…, зрозумів…

- На уроці мені було…

- Удома я розповім батькам (сестрі, брату) про…

2. Чи справдилися ваші очікування щодо уроку? (Технологія «Мікрофон») 

 VІ. Підсумок уроку: узагальнююча бесіда

Наша мандрівка в казкову країну скінчилась.

Усі ви, я бачу,дуже сьогодні стомились,

тож роздаю вам очікувану нагороду –

гарні оцінки за плідну й сумлінну роботу.

Звернення до проблемного питання

Чи вдалося нам знайти відповідь на проблемне питання?
Так. (Отже, авторка за допомогою Алі доносить до читачів головну думку казки про те, що кожна розпочата справа має бути завершена. Треба боротися з власними лінощами та пам’ятати, що найкраща справа та,  яка має результат).

Звернення до епіграфа. Звісно, твори сучасної письменниці Галини Малик дуже цікаві, повчальні, тому нехай Бог їй посилає довгії літа та багато нових  творчих досягнень.

      VІІ. Завдання додому.

       - Знати біографію письменниці;  дочитати   повість-

        казку до кінця (С. 101- 142);

   - уміти визначати тему та ідею твору, характеризувати героїв;

     -  творче завдання на вибір:

- від Алиного імені написати її бабусі листа, у якому пояснити, чому дівчинка не приготувала подарунок на день народження;

- переказати своїм батькам події перших семи розділів повісті-казки від імені Алі. Описати її почуття від пережитих подій.

 

                             Література:

Авраменко О.М. Українська література. Підручник для 5 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Грамота, 2013. –      С. 99 – 139.
Малик Г. Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії. – Вінниця: Теза; Соняшник, 2005. – 128 с.  
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Українська література. 5 – 9 класи / Р.Мовчан, К.Таранік-Ткачук, М.Бондар, О.Івасюк, С.Кочерга, Л.Кавун, О.Неживий, Н.Михайлова. –  К., 2012.
Шеретько Ю. Галина Малик: «У дитячій літературі немає заборонених тем»: [Інтерв’ю] / Ю. Шеретько // Друг читача. – 2006. – №1, січень. – С. 4.
 uk.wikipedia.org  www. wz.lviv.ua, матеріали мережі Іnternet.


Теги: Мізікіна Л.М., Малик
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 2889/132


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar