Головна » Українська література

Емма Андієвська «Казка про яян»

Мета: переконати учнів у самобутності та неповторності творчого почерку Е. Андієвської, ознайомити їх із притчею „Казка про яян”; розвивати вміння працювати з текстом, фідшукуючи в ньому ключові фрази; вчити формулювати власні висновки про твір, усвідомлювати морально-етичні цінності, що допомагають бачити красу світу, гармонійно і щасливо жити в ньому.

 

На дошці чи екрані:

- Епіграф: П О С П І Ш А Й   Р О Б И ТИ  Д О Б Р О 

- Повинні знати:

зміст „Казки про яян”;
основні відомості про Е. Андієвську

- Повинні вміти:

виразно і вдумливо читати казку;
виділяти фантастичні елементи казки;
визначати головну думку твору, відшукуючи ключові фрази;
формулювати власні висновки про твір і його ідеї.

- Проблемне запитання: ЧИ  БУЛИ ЯЯНИ ЩАСЛИВИМИ? У  ЧОМУ  ЩАСТЯ  ЛЮДИНИ?

- Карта-підсумки роботи над дослідницьким проектом „Нашого цвіту по всьому світу ”

- Портрет Емми Андієвської

 

Випереджальні завдання, які отримали учні у процесі підготовки до уроку

Підготувати короткі повідомлення на тему: „Нашого цвіту по всьому світу” (індивідуальні завдання)
Підготувати інформацію про  життєвий шлях Е.Андієвської за такими інтернет-адресами:

www.ji /viv.ua / n  35 tekxt/andijevska. htm

http:// users. belgacom. net  / babowal / andi - men. htm

Дослідити творчість Емми Андієвської – художниці.
Принести невеличкі скриньки, які є вдома для зберігання дрібних речей, можна й картонну з-під цукерок, у них покласти дзеркальця.

 

ХІД   УРОКУ

Організація класу.

Повідомлення теми і завдань уроку

Постановка проблемного запитання:

 

 ЧИ  БУЛИ ЯЯНИ ЩАСЛИВИМИ? У  ЧОМУ  ЩАСТЯ  ЛЮДИНИ?

 

       -  Перевірка пропедевтичної домашньої роботи:

 

       1.    „Нашого цвіту по всьому світу ” (Повідомлення учнів)

 

Учитель:

Українське слово, без перебільшення,  лунає в цілому світі. У США та Канаді, в європейських країнах та далекій Австралії творили й творять українські письменники. Давайте пригадаємо, чому так сталося?

    2.   Інформація про  життєвий шлях Е.Андієвської (Повідомлення учня)

    3.  Емма Андієвська – художниця  (Повідомлення учня з презентацією). Порівняння робіт Емми Андієвської і Марії Приймаченко

Емма Андієвська-художниця

Незвичайною є малярська майстерність Емми Андієвської- В анотації до її виставки, яка розгорнулась навесні 1994 року в Києві, в Українському Домі. наводилась така оцінка її творчості з німецької газети «Зюддойче цайтунг;» «Емма Андієвська не лише відома на Заході як художниця з даром оригінального творчого мислення, її малярство комунікативне, довірливо налаштоване до людей.

    Органічний світ Емми Андієвської привабливий. Він також надреальний, в ньому синтезується досвід європейського малярства: сила експресіоністів, поезія   Шагала. Ті малярство інтуїтивне. Яскраві відкриті барви, колоризм — енерготворчий струмінь її творчості».

    Художниця виставлялася в багатьох країнах світу. Вперше глядачі (побачили її акварелі в Мюнхені в 1956 році, потім в Нью-Йорку — у 1989 році, Емма ілюструвала свої збірки «Архітектурні ансамблі» та «Знаки».

 

   У творчому доробку Емми Андієвської-письменниці – поетичні та прозові збірки, романи. Письменницю цікавить людина, її внутрішній світ, стосунки з іншими, сенс життя. Цікавими і повчальними є оригінальні казки Емми Андієвької. Одну з них ми сьогодні розглянемо.

   Але спершу я пропоную вам зазирнути  у чарівні скриньки, які я просила принести на урок. У них хтось із вас, можливо, знайде відповідь на запитання:  „Хто найважливіший у світі?” Чи згідні ви з відповіддю, яку бачите у дзеркальцях?

  Багато хто на запитання про найголовнішу, найяскравішу, наймудрішу людину у світі відповість: „Я”.

  Людей, які найбільше люблять себе, називають ЕГОЇСТАМИ. Емма Андієвська таким людям придумала іншу назву – ЯЯНИ. „Казку про яян” я просила вас вдома прочитати. Прочитали? Добре. Тому що ваше завдання на сьогоднішній урок:

 

 

Повідомлення учнів на основі пропедевтичної роботи

    -    Що ви можете сказати про притчу „Казка про яян”, сподобалася?

    -    Чи можна стверджувати, що описане у творі відбувається насправді?

Які фантастичні елементи є в „Казці про яян”?

 

Щоб розібратися, хто ж такі яяни, чому й коли люди стають яянами,  як не стати яянином, пропоную об’єднатися в групи і попрацювати над міні-проектом, віднайшовши у творі ключові, тобто основні фрази.

(Проектую тему міні-проекту і таблицю, яку потрібно заповнити)

 

Х Т О  Т А К І  Я Я Н И?

 

Чому люди стають яянами?

Які риси допомагають пастушкові не стати яянином?

 

-    Як бачимо, пастушок часто починає свої речення займенником „Я”, однак він не бажає виокремитися, стати вище над іншими, а, навпаки,  пропонує своє „Я” іншим.

 

Зачитайте вислови хлопчика-пастушка, адресовані брамі. Зверніть увагу на його дії і прокоментуйте їх.

„Перед брамою він...”

Можливі відповіді:

Пастушок обережно посадив дідуся на плечі, отже, турбується про нього.  Перед брамою низько вклонився – це означає,  що в нього величезне бажання покинути місто.

А що ви можете сказати про мову хлопчика, якою він звертається до брами?
Пастушок не хоче залишатися серед яянів. А як зрозуміти сказане ним дідусеві: „Я хочу, аби ти бодай перед смертю дихнув свіжим повітрям”? Невже в місті не було чим дихати?

Дослідницька робота в групах з текстом казки.

У визначених кожній групі для опрацювання частинах тексту знайти відповідь на запитання: «Чому було пастушкові страшно серед яян?»

 

Страшно

бути серед людей і залишатися самотнім
бачити щодня багато облич, але не чути жодного слова
будувати вежі-будинки, що весь час руйнуються, і нікого туди не запрошувати

 

„Дихнути свіжим повітрям” – це ( намалювати стрілочки)

 

вирватися на волю
жити повноцінно
усвідомлювати себе потрібним людям.

 

Тому, вирвавшись на волю, пастушок вигукує: „Тепер ти бачиш, який гарний цей світ!”

То (звернути увагу на проблемні запитання)  ЧИ  БУЛИ ЯЯНИ ЩАСЛИВИМИ?

 

М Е Т О Д – П Р Е С

Я вважаю, що яяни...

 Тому що...

Отже...

МІКРОФОН

 

У  ЧОМУ  ЩАСТЯ  ЛЮДИНИ?

Отже, яяни уособлюють, що?

-   Е Г О Ї З М

     -    А пастушок?

     - Л Ю Б О В  Д О  Л Ю Д Е Й

- Що побачив пастушок замість дідуся?

- Мішок,  по саму зав’язку наповнений діамантами.

- То чого вчить нас казка-притча?

 - Поспішай робити добро – і Бог віддячить тобі

Завдання для творчих учнів:

Уявіть, що до нас на урок завітала Емма Андієвська. Вам потрібно від імені класу висловити враження від „Казки про яян”. Підготуйте невеличкий виступ, щоб озвучити його.

 

Рефлексія

Після цього уроку я зрозумів...

Найбільше мене вразило...

Я хочу...

Виступ 1-3 творчих учнів

 

Домашнє завдання:

Розповісти членам родини про Емму Андієвську.
Вибрати з тексту все, що стосується дідуся,  і переказати це від третьої особи. Чи побачив дідусь інший, кращий світ?
Знайти в Біблії„Притчу про сіяча”( вдома чи в бібліотеці), прочитати


Теги: Синчук Г.Я., Андієвська
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 567/33


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar