Головна » Українська література

Дивовижний світ поезій Ірини Жиленко: „Жар-птиця”, „Підкова”, „Гном у буфеті”

Мета: стисло ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом І.Жиленко; допомогти усвідомити ідейно-художній зміст поезій; висловлювати власні роздуми про щастя і шлях до нього, про цінності, які потрібно берегти у сучасному світі; розвивати навички виразного та усвідомленого читання поезії, уміння творчо мислити, робити власні висновки;

виховувати вміння бачити красу навколо, шанувати доброту, дружбу, прищеплювати повагу до творчості І.Жиленко, інтерес до наслідків власної праці.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: портрет письменниці, ілюстрації до виучуваних поезій, мультимедійний супровід.

Форми роботи: робота в групах, випереджувальне завдання «Інтерв’ю з автором », твір-мініатюра, технологія «незакінчене речення», сенкан, самостійне читання, виразне читання, аналіз поезій, прийом «асоціативний ряд» до понять «краса», «щастя».

Епіграф: «Хто дрімає, той щастя не має»

Народна приказка

Проблемне питання: Що треба зробити, щоб бути щасливим?

Міжпредметні зв’язки: образотворче мистецтво, музичне мистецтво, естетична культура, психологія, укр. мова.

Хід уроку

І. Організаційно – вступна частина.

1. Лірична хвилинка. Лунає пісня про щастя на мотив «Happy New Year». Діти, яка пролунала мелодія: радісна чи сумна?

Про що співається?

2. Слово вчителя. Діти, учіться радіти життю, поспішайте робити добро, тримайтеся з гідністю за будь-яких обставин.

Адже доброта, чуйність, уміння розділити чужий біль, підтримати друга у важку хвилину, розрадити в горі – це риси характеру, завдяки яким людина завжди відчуває себе потрібною, корисною, а це і є щастя.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

1.Створення асоціативного ряду.

Щастя→…

2. Цілевизначення і планування.

Діти, я думаю, що сьогоднішній урок допоможе кожному з Вас зрозуміти, у чому полягає щастя, який шлях до нього і які цінності потрібно берегти в сучасному світі. Тому перед вами стоятиме проблемне питання: «Що треба зробити, щоб бути щасливим?» Слайд №1

3. Повідомлення теми, мети уроку.

Отже, на нас чекає зустріч із дивовижним світом поезій Ірини Жиленко «Жар-птиця», «Підкова», «Гном у буфеті». Це і є темою нашого уроку. Слайд №2.

Тому, діти ви сьогодні ознайомитесь із творчістю поетеси Ірини Жиленко. Поринете у художній зміст її поезій, спробуєте висловити свої роздуми і почуття, викликані художнім словом.

4. А народна приказка «Хто дрімає, той щастя не має» є епіграфом до нашого уроку. Поясніть, будь ласка, як ви розумієте слова? У класі є такі учні, які отримали випереджувальне завдання. Яке? Отже, будь ласка, якраз доречно. Послухаймо їхні думки.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

1. Інтерв’ю з поетесою.

Діти, яке було домашнє завдання?

Отже, у вас є можливість взяти уявне інтерв’ю у поетеси та задати їй запитання, які вас цікавлять

2. Робота зі словником.

Інтерв’ю – призначена для опублікування в пресі, передачі по радіо, розмова журналіста з політичним, громадським або яким-небудь діячем; прес – конференція.

(виходить уявна поетеса-учениця)

Кореспондент. Шановна Ірино Володимирівно, Ви народилися в Києві. Де ви працювали, коли закінчили Київський державний університет імені Т.Г.Шевченка? Дякую.

Поетеса. Працювала вихователькою в дитячому садку, далі – в редакціях газет « Молодь України», «Літературна Україна», в журналі «Ранок»

Кореспондент. Скажіть, будь ласка, коли почали з’являтися ваші перші літературні твори? Дякую.

Поетеса. Саме на сторінках цих видань і почали з’являтися мої перші (зокрема, й поетичні – з 1958 року) літературні твори.

Кореспондент. Ваші друзі по перу заглиблювалися в складні світові проблеми, а Ви підносили хвалу і славу повсякденному мирному життю в його найбуденніших проявах. Тож який девіз Ви висловлювали у своїх збірках?

Поетеса. Мій девіз – це любити землю, любити людей, любити працю і ранкові гомони і в ім’я всього сущого на землі творити «оду радості», «оду весні».

Кореспондент. Пані Ірино, Ви автор багатьох поетичних збірок. Лауреат Державної премії України імені Тараса Шевченка. А які книжки Ви написали для дітей? Дякую.

Поетеса. З-під мого пера вийшло 5 збірок для дітей: «Достигають колосочки», «Вуличка мого дитинства», «Двічі по два – дорівнює кульбабці», «Казки буфетного гнома», «Новорічна історія про двері, яких нема, і про те, як корисно іноді помилятися номером».

Кореспондент. Дуже дякуємо, що Ви погодилися на зустріч із нами.

IV. Актуалізація опорних знань учнів.

Слово вчителя.

Діти, всі ми живемо у світі переповненому емоцій, думок, почуттів. Тому поетеса хоче, щоб всі діти вірили у добрі і прекрасні чудеса, у гномів, Діда Мороза. І саме у її поезіях постають образи-символи.

1. Пригадайте, будь ласка, що таке символ?

(Особливий образ, що має багато значень.)

- Ось подивіться на цей малюнок («Жар-Птиця»)

- Як ви думаєте, що він символізує? (Стати везучим, досягти чогось значного.)

- А що символізує підкова?(Знайти щастя)

- Подивимось уважно на цей малюнок (Гном), Ваші думки? (Родинна реліквія, сімейний затишок.)

У поезіях І. Жиленко присутня лірична героїня. Звернете увагу у якій саме.

2. Скажіть,будь ласка, хто такий ліричний герой?

(Образний двійник автора у творі (найчастіше поезії), який є носієм емоцій, почуттів, думок.)

Діти вибирають символи. (Виберіть,будь ласка, на ваш смак, для себе символ. )

Формування груп відповідно до символів.

Сформуйте групи.

V. Опрацювання навчального матеріалу.

Робота в групах.

Слайд № 3 порада «Як читати поезію»

1. Самостійне читання поезій. (по групах)

І гр. - «Жар –Птиця»

ІІ гр. – «Підкова»

ІІІ гр. – «Гном у буфеті»

Звернути увагу на пам’ятки «Як працювати у групі»

2. Виразне читання поезій. (вибір найкращого читця у групах.)

Кожна група виставляє оцінки сусідам груп.

3. Бесіда

І гр.

- Що означає вислів спіймати жар-птицю? Пригадайте народну казку з подібною назвою.

- Коли відбуваються події, зображені у творі? Реальні вони чи фантастичні? (Зимою, на Новий Рік, фантастичні)

- Знайдіть у поезії описи зовнішності жар-птиці та Гави.

ІІ гр.

Слайд№4(«Чи знаєш ти,що…»)

- Чи присутня лірична героїня в поезії? З яким проханням звернулася вона до підкови? (Зачитати… «Світи тут, на вікні. Щоб все мені збулось»)

- Які казкові образи є в поезії? (Дідусь Мороз, сімсот роззяв)

- Чому героїня поезії вирішила повернути підкову Дідові Морозу?

- (Тільки та людина, яка хоче дарувати щастя оточуючим, здатна на такий вчинок.)

ІІІ гр.

Як ти думаєш чи добрий буфетний гном? Що він уособлює? Знайти слова для підтвердження думки.

- Які риси характеру гнома?

- За що його люблять діти?

4. Фізкультхвилинка

5. Гра «Формула щастя » (Кожна група записує зі своєї поезії «формулу щастя» до схеми.)

6. Проблемне питання. «Мікрофон» Слайд №1

Ось і наблизились ми з вами на відповідь проблемного питання нашого уроку.

Зачитайте його ще раз уголос.

Діти, чи готові ви дати відповідь?

7. Індивідуальне завдання. Намалювати країну Щастя (Усно.)

Слово вчителя.

Діти, давайте доручимо комусь усно намалювати країну Щастя. Гаразд?

8. Дослідження художніх засобів у поезіях. Слайд№5

(Групи обмінюються поезіями.) – час 3 хв.

1гр.- «Гном у буфеті»

2гр. – «Жар-Птиця»

3 гр. – «Підкова»

VI. Закріплення вивченого

1. Перегляд мультфільму «Що воно є це ваше щастя?»

2. Бесіда.

- Чи вважаєте ви цю бабусю щасливою?

- Чому вона щаслива,адже вона живе на смітнику?

- Що є щастям для цієї бабусі?

- Які образи-символи ви побачили в мультфільмі?

-В якій поезії І. Жиленко є подібні сюжети?

VII. Підсумок уроку.

Технологія «Продовж речення» Слайд №6

- Найважливіше призначення людини …

- Для мене справжнє щастя- це …

Слово вчителя.

Отже, сьогодні ми з вами мандрували дивовижним світом поезій І. Жиленко і зрозуміли, що кожен повинен прокласти певний шлях до щастя, щоб навколо тебе світ став добрішим, радісним, чарівним. Недаремно говорить народна приказка, що є епіграфом до уроку «Хто дрімає,той щастя не має».

VIII. Оцінювання учнів. Аргументація оцінок. Слайд№7

Тест. «Оцінка уроку»

Оцініть своє ставлення до сьогоднішнього уроку, підкресливши той бал, який відповідає вашій оцінці.

5-6 балів – мінімально задоволений (а);

7-8 балів – задоволений (а);

9-10 балів – добре;

11-12 балів – дуже добре.

IX. Домашнє завдання. Слайд № 8

Обов’язкове. Підготувати розповідь про Ігоря Калинця.

Додаткове. Дослідити чи є спільні мотиви у поезіях Ірини Жиленко та Ігоря Калинця.

X. Прощання з класом.

Беруться за руки і разом: «Бажаємо щастя»

Урок хочу завершити такими словами:

Щастя – це вічна дорога земна,

Щастя – це літо, зима і весна,

Щастя – це сонце, злива і сніг,

Щастя – це пісню ділити на всіх,

Щастя – це віра в добро і любов,

Щастя – це музика вільних дібров,

Щастя – це друзі і рідний твій дім.

Щастя – це світ, подарований всім.


Теги: Прокоп’юк Л.В., Жиленко
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 324/18


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar