Головна » Українська література

Дівчина з легенди - Маруся Чурай. Поетичний світ полтавської піснетворки

Мета: ознайомити учнів з постаттю легендарної полтавської поетеси, з легендою про Марусю Чурай, з її пісенними шедеврами. Допомогти учням створювати уявний портрет Марусі; розвивати навички виразного читання, коментування пісень, висловлювання власних суджень з приводу прочитаного, пояснення художніх засобів,які використовуються у піснях; виховувати пошану до обдарованих людей, бо добра слава про них житиме серед людей вічно.

Обладнання: презентація, підручник, виставка книг і публікацій « Слово про Марусю Чурай»

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Епіграф уроку:

Людей такого рідкісного дару

Хоч трохи треба, люди, берегти,

Ця дівчина не просто так Маруся.

Це – голос наш, це – пісня, це - душа.

Ліна Костенко

 

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Підготовка учнів до свідомого і активного засвоєння нового навчального матеріалу

Вступне слово вчителя:

Діти,ви любите таємниці, чари, загадки? Так склалося,що в історії української культури є ще чимало недосліджених сторінок, чимало нерозгаданих таємниць. Ми не знаємо багатьох поетів,композиторів, твори яких й досі живуть у народі. На сьогоднішньому уроці ми ознайомимося з легендарною поетесою, постать якої оповита «ореолом чарів і загадковості».

Дослідники – фольклористи розділилися у твердженнях: одні вважають, що ця особа історична і є автором багатьох популярних пісень, інші – це заперечують. Тільки уявіть собі, ця жінка народилася 386 років тому, але й до сьогодні дискусії про її реальність тривають. Хочете знати хто вона? Це Маруся Чурай! Ми теж з вами у кінці уроку зможемо хоча б припустити хто вона – витвір народної фантазії чи історична особа?

- Обговорення епіграфа уроку

- Запис у зошити теми і епіграфа уроку уроку.

III. Засвоєння нового навчального матеріалу

1. Учитель.Перш ніж ми будемо знайомитися з самою Марусею, давайте поговоримо про ту частинку України звідки вона родом, адже тільки рідна земля може дати натхнення кожному справжньому творцю.

- Знайдіть у книжках (стр. 24-25) звідки Маруся родом (з Полтави)

- Які ви знаєте визначні місця Полтави (Хрестовоздвиженський монастир, пам’ятник Слави, Полтавський краєзнавчий музей)

- Хто ж прославив нашу Полтаву? Хто з відомих людей пов’язаний з Полтавою? (Іван Котляревський, Петро I, Панас Мирний, Тарас Шевченко)

- Ми можемо цей список продовжити… Чиїм ім’ям? (Марусі Чурай)

2.Учитель.Хто ж така Маруся Чурай?

- Повідомлення про Марусю і її батька

Учитель. Після смерті Чурая дружина залишилася удвох з донькою. Сусіди їх любили, чим могли допомагали. Маруся любила складати пісні, гарно співала. Часто говорила віршами.

До нас дійшло два різних описи полтавської красуні. Ось як описує О. Шкляревський портрет Марусі, який бачив у оселі Г. Квітки - Основ’яненка:

«Маруся була справжня красуня, суто в українському стилі: дрібненька, трохи худорлявенька, струнка, як струна, з привабливим засмаглим личком, з карими очима під густими бровами та довгими віями. Голівку дівчини покривало розкішне, чорне, як смола, волосся, заплетене в широку косу до колін»

В історичній повісті О.Шаховського «Маруся – малоросійська Сафо» говориться,що «чорні очі її горіли,як вогонь у кришталевій лампаді,обличчя було біле,як віск,стан високий і прямий,як свічка,а голос…Ой,що то за голос був!. Такого дзвінкого й солодкого співу не чувано навіть від київських бурлаків». До нас дійшло два різних описи полтавської красуні

- Які ж риси характеру мала Маруся? Яка вона була (добра, ніжна, гарна)

Учитель. Маруся була чарівною і недивно, що вона подобалася місцевим парубкам (хлопцям). Її кохав, але ніколи не говорив про свої почуття Іван Іскра – козак війська Богдана Хмельницького,але серце дівчини належало іншому Григорію Бобренку – молодому козаку. Він був безхарактерний, любив Марусю, але послухав матір і одружився на багатій дочці осавули Галі Вишняк.

Навесні 1648р. почалася національно-визвольна війна українського народу проти польської шляхти під проводом Б. Хмельницького. Допомагати боротьбі піднявся і Полтавський полк козаків, у якому служили Іван і Григорій. Для Марусі це була така тяжка розлука з коханим і,очевидно, саме тоді вона й склала чудову пісню «Засвіт встали козаченьки»

3.Виразне читання пісні «Засвіт встали козаченьки» (стр. 25-26)

4.Еврестична бесіда за змістом пісні «Засвіт встали козаченьки»

- Який епізод з життя запорожців відображено у пісні?

- Опиши, якою ти уявляєш героїню пісні (розгляд картини – стр. 25) «Проводи козака».

- Чому,на вашу думку, у підручник вміщена репродукція картини М.Пимоненка «Проводи козака»? Як вона пов’язана зі змістом пісні?

- У даній пісні є пескливо-зменшувальні слова (синочок, миленький, вороненький), є вигуки ой – навіщо (щоб передати щирість і емоційний стан дівчини Марусі).

- Прослуховування пісні «Засвіт встали козаченьки», яку український композитор Микола Лисенко взяв за основу увертюри до опери “Тарас Бульба».

5.Учитель.Восени 1648 року бойові дії тимчасово зупинилися і козаки, скориставшись перемир’ям, повертаються додому. Маруся з нетерпінням чекала Гриця, але він не з’явився. Вона дізналася, що Гриць одружився – скорився волі матері.

Особисті переживання, її туга за коханим вилилась у пісню «Віють вітри, віють буйні» (стр. 27-28). До речі,саме цю пісню Іван Котляревський використає у відомій п’єсі « Наталка Полтавка».

- Робота в групах.Створіть уявний портрет Чураївни

- Прослуховування пісні «Віють вітри, віють буйні» у виконанні учениці музичної школи.

6 Учитель. Якось одна з подруг Марусі Меланія Барабаш улаштувала вечорниці. Чураївна те ж там була, бо мала надію побачити Гриця. Він прийшов, але з молодою дружиною. Маруся сміялася і,мабуть, тоді виник у неї план помсти коханому. Вона запросила до себе Гриця і що сталося,ми можемо дізнатися, прочитавши пісню «Ой не ходи, Грицю».

7.Виразне читання пісні «Ой не ходи, Грицю» (стр. 28)

8 Учитель. Туга переповнювала її серце. Коли мертвого Гриця понесли до церкви, Маруся прибігла туди і, ридаючи розповіла про свій злочин. Її посадили до холодної. Незабаром мав відбутися суд. У день страти на центральному майдані Полтави збирався народ. Два кати витягли непритомну Марусю на поміст. Коли писар почав читати вирок, з’явився Іван Іскра з гетьманським універсалом, в якому було сказано:

«У розумі ніхто не губить, кого щиро любить, а тому наказую: зарахувати голову полтавського урядника Гордія Чурая, відрубану ворогами нашими, за голову його дочки Марусі Чурай як пам’ять про героїчну загибель батька, заради чудових пісень, що їх вона складала».

- Знайдіть у підручнику, які ж пісні написала Маруся Чурай? (їх 23 пісні)

9 Учитель. Немає достовірних даних про смерть Марусі. Одні говорять, що вона пішла до Києва там і померла в одному із монастирів. Інші доводять – вона повернулася додому, хворіла на сухоти і померла на самоті.

Але для українського народу вона не померла.

Вона живе у піснях, у тих творах, які присвятили їй.

- Повідомлення учня. Хто присвятив твори Марусі Чурай?

10 Учитель. Полтавці свято шанують пам’ять про славну землячку. Її іменем названі вулиці, співоче поле, ансамблі, конкурси.

- Кого ще називають у нас не тільки у Полтаві, а й у Україні (Раїсу Кириченко)

- Розповіді учнів про Раїсу Кириченко; вшанування пам’яті про полтавську співачку хвилиною мовчання

- Просуховування пісні «Чураївна» у виконанні Раїси Кириченко

- Громадськість Полтави ще з кінця 1970-х років порушувала питання про спорудження пам’ятника Марусі Чурай. Але справа ця виявилася далеко не простою, бо вирішувалося питання хто вона – конкретна особистість чи дівчина – легенда. Ви дізналися про цю дівчину - то хто ж вона з вашої точки зору? Лише у 2005 році викладачам Полтавського національного технічного університету імені Юрія Кондратюка вдалося створити оригінальний проект. Спорудження пам’ятника здійснювалося на спонсорські кошти, а урочисте відкриття відбулося у 2006 році.

Піснярка в довгому вбранні, боса, з віночком у руці, зажурено схилила голову, мабуть, складаючи новий твір. Пам’ятник встановлено біля фонтану поряд із приміщенням театру імені Миколи Гоголя. Це місце підходить як найкраще,бо театр – це храм музики. На жаль,багато людей ніколи не чули про існування Марусі Чурай

IV. Підсумок уроку

Інтерактивний метод “мікрофон»

- Про творчість якої відомої особи ми говорили на уроці!

- Що цікавого і нового ви дізналися?

- Звернемося до епіграфа. Який дар мала Маруся і чому ми повинні берегти її?

- Хто ж така Маруся,на вашу думку, витвір народної фантазії чи реальна особа?

Учитель. Мені здається,що не важливо,була Маруся легендарною чи історичною особою. Головне,що її пісні житимуть у народі,а вона житиме у своїх піснях.

Письменник Михайло Стельмах так сказав про Марусю Чурай:

«Є прадавні скарби, що намертво лежать у землі, є й живі скарби, що йдуть по землі, йдуть від покоління до покоління, огортаючи глибинним чаром людську душу. До таких скарбів належить і народна пісня. Три віки ходять пісні приписані Марусі Чурай по нашій землі, три віки любові подаровано людям. А попереду вічність, бо велика любов і велика творчість – невмирущі»

Співоча земле! Край талановитий,

Натхнення геніям ти щедро дарував…

Пісні народні, щирі, мов молитва,

Ти Чураївни голосом співав.

Цілющі, певно, тут вода й повітря,

Натхнення можна пити з джерела.

Тому й думки прозорі та нетлінні,

І жар серцям земля моя дала.

Ми повинні гордитися тим, що саме полтавська земля дала світові геніальну піснярку Марусю Чураївну, повинні зробити все від нас залежне, щоб і наступні покоління могли вслухатися у чаруючі її пісні.

V. Домашнє завдання: - вивчити напам’ять пісню “Засвіт встали козаченьки»; - вміти розповідати про Марусю Чурай;

- членам літературної студії скласти вірш про талановиту землячку


Теги: Йова О.П., Маруся Чурай
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 2356/173


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar