Головна » Українська література

Богдан Лепкий. «Цвіт щастя». Прагнення кожної людини бути щасливою

Мета. Повторити відомості про життєвий і творчий шлях Богдана Лепкого, удосконалювати вміння виразно читати і аналізувати твір, виділяти головну думку, знаходити та коментувати реальне і уявне у творі, характеризувати образ головного героя; порівняння літературний твір із «Легендою про щастя», формувати світогляд, кругозір, висловлювати власні роздуми про щастя людини; розвивати творчу уяву учнів, прищеплювати риси доброти, чуйності, щирості.

Тип уроку. Урок позакласного читання

Обладнання. «Плитка шоколаду», ілюстрації до новели «Цвіт щастя», мультимедійна презентація, проектор,запис пісні О. Білозір «Щастя», тлумачний словник

Хід уроку

І. Організаційна частина

Привітайте в добрий час  гостей посмішкою й миром.

А тепер за парти всі сідайте рівно, і до роботи візьмімось сумлінно!

ІІ."Психологічна настанова" ( Слайд 1)

Прослуховування пісні «Щастя»

Ця чудова пісня О.Білозір надихне на тему сьогоднішнього уроку.

З якими творами з літератури асоціюється у вас ця пісня?

II. Актуалізація опорних знань.

На сьогоднішньому уроці поговоримо про щастя.

(Значення щастя у тлумачному словнику)

Щастя – стан цілковитого задоволення життям, відчуття вдоволення та безмежної радості, яких зазнає хто-небудь;

Досягнення, успіх, удача;

Доля, талан, добробут, щасливе життя.

Щасливий – який зазнав щастя, радості. ( Слайд 2)

Слово вчителя.

Запитання «Що таке щастя?», напевно, постає перед кожною людиною бодай раз у житті. Та чи будь-хто здатен знайти свій цвіт щастя? Чи готовий іти ген-ген у незнану далечінь, аби відшукати те, що упродовж усього існування людства залишається вічною таїною? ( Дата, тема)

 ІІІ. Оголошення теми і мети уроку ( Слайд 3)

Лев Толстой говорив,що щаслива та людина,яка має в житті мету та мрію.

Ми теж чітко маємо знати мету і завдання уроку.

Сформулюйте її:
-повторимо біографію Б.Лепкого
-удосконалимо вміння виразно читати і переказувати твір, виділяти головну думку; характеризувати образ головного героя,

-поспілкуватися на цікаву тему з однокласниками,поділитися своїми думками.

Проведемо дослідження: визначимо жанр твору Б.Лепкого «Цвіт щастя», подивимося, чи існує зв'язок між твором і усною народною творчістю і спробуємо з’ясувати, що ж таке щастя й чи можна його досягти.

ІV. Основний зміст уроку 

1.Прислівʾя про щастя (Презентація)

  Удома ви повинні були підібрати прислів’я про щастя, які б могли стати епіграфом до твору Б.Лепкого «Цвіт щастя». Зачитайте їх.

Яке з прислів’їв найбільш влучне і може стати епіграфом до твору? Чому?

У давньослов'янській міфології доля уособлювала щастя. Щаслива доля -- хороша, чепурна, а лиха — запухла, заспана. Із поширенням християнства зміцнювалась віра в те, що доля дана кожному Богом і уникнути її неможливо.

Повторення відомостей про життєвий і творчий шлях Б. Лепкого

(Слайд 4)

Чи чули ви про «гормони щастя»?У нашому мозку виробляються ендорфіни,що полегшують проведення нервового імпульсу до центру задоволення. Це збудження надає нам почуття легкості,радості,бадьорості.
Наприклад,підвищенню концентрації ендорфінів сприяє поїдання шоколаду.
Отож,і я вам хочу запропонувати вправу «Шоколад».

Перед вами таблиця-символічна плитка шоколаду, де на кожній її частинці вміщений факт з біографії Б. Лепкого про який вам потрібно буде пригадати і прокоментувати.

Тернопільщина

Родинний герб

Марко Мурава,Нестор

Сильвестр Яричевський

Віденський університет

«Слово о полку Ігоревім»

Богданівка

«Казка мойого життя»

«Журавлі»

 

Твори Б.Лепкого для дітей несуть особливий настрій. Це тому, що письменник жив на чужині й болісно переживав розлуку з рідним краєм, тужив за ним. Подумки повертався на батьківщину, і це було одночасним поверненням у світ дитинства, пропахлим чебрецем і м'ятою,  свіжоспеченим хлібом, великодньою паскою і різдвяною кутею. І це було дійсно щастя…

3. Робота над текстом твору

Процитувати відповідні рядки з новели, прокоментувати їх.

— Що відповіла мати синові, коли той спитав у неї про значення слів «щастя»,»доля»?

— Про який цвіт почув хлопець від матері і зацікавився ним?

— Знайдіть у тексті опис місячної ночі.

-- Чому, на думку хлопчика,люди не могли нарвати квітів щастя?

— Зачитати речення, в якому йде мова про прийняте хлопчиком рішення.

— З якою промовою вода звернулася до хлопчика? Зачитайте.

--Які зміни відбулися в хлопцеві, коли той став дорослим?

— Чи зникло у хлопця бажання шукати квітку щастя після невдалої спроби?

Опрацювання матеріалу з теорії літератури ( Слайд 5)

Отже, діти, епічний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом називається новелою. ( Запис у літературознавчий словник)

- За жанром «Цвіт щастя» - це новела (з італ. новина)

Для новели характерні: (Слайд 6)

лаконізм;

яскравість і влучність художніх засобів;

усталена композиція (переломний момент у сюжеті, кульмінація)

одна сюжетна лінія;

мінімум персонажів;

сконцентрованість увага на змалюванні внутрішнього світу, переживань та настроїв героїв;

динамічний сюжет.

 А який іще літературний жанр вам нагадує новела? Чому? (Легенда – народна оповідь про життя якоїсь особи чи незвичайну подію, оповиту фантастикою, казковістю).

Зв'язок з усною народною творчістю ( Слайд 7)

Що спільне у новелі та легенді?

Мати, маленький хлопчик, квітка щастя

(Учень - народознавець розповідає  «Легенду про щастя»).

Ви чули легенду про щастя? Стверджують, що воно перебувало у золотистому, щільно стуленому пуп'янку тюльпана. Ніхто не міг дістатися до нього, хоча й намагалися: хто — силою, хто — хитрощами, хто — заклинаннями. І йшли до тієї квітки і старі, й молоді, здорові й каліки, ішли царі з шляхетним почтом і жебраки з торбами, йшли багатії-марнотрати і злидарі без шеляга за душею. Натовп біля квітки збирався і згодом розходився ні з чим. Щастя нікому не давалося до рук.

Та ось одного разу луками, де росла ця квітка, йшла, натомлена тяжкою працею, бідна жінка, яка вела за руку свого маленького сина, їй хотілося бодай подивитися на пуп'янок чарівної квітки щастя, якого вона так і не побачила за все своє життя, лише тяжко зітхала, згадуючи про нього.

Жінка тихенько, із завмиранням серця наблизилася до квітки... Раптом її хлопчик, побачивши пуп'янок чарівної квітки, дзвінко і голосно, як може лише дитина, розсміявся..

Робота в групах ( Слайд 8)

— Завдання для  групи « Фольклористи». Знайти художні засоби в описі вечора, виписати їх

Художні засоби: «по вечірнім, тихім блакиті», «по дрімливій воді», «синявим кольором», «місячне світло лилося і обливало», «котилася вона (вода) дрібонькими, як морщини на старечім лиці, хвилями».

— Завдання для  групи «Критики». Запишіть композицію новели

Експозиція: розповідь матері своєму синові про щастя і долю людську.

Зав’язка: бажання хлопця знайти цвіт щастя.

Розвиток дії: вранці-рано хлопчик намагається потрапити на інший берег ставка.

Кульмінація: хвороба хлопчика.

Розв’язка: продовження вже дорослого хлопчика пошуків квітки щастя.

— Завдання для  групи «Дослідники». Випишіть цитатну характеристику героя

 "Мамо, я хочу того гарного цвіту. Скажіть, де він росте, я піду за ним. Я піду за ним і принесу його для вас і для себе».
«Пильно-пильно вдивлявся він великими, синіми очима в далеку далечінь... » 
«Чому то люди не рвуть того цвіту?... Не знають, як через воду поплести. Але я знаю». 
Лікар: «Коли сильна природа, так при Божій помочі переможе. А як ні, то піде за щастям, за вічним щастям». 
«Маленький кучерявий хлопчик... виріс і змінився. Змужнів і пізнав життя».

Завдання для  групи «Мистецтвознавці». Випишіть, що уявне і реальне у новелі

Для учнів, які слабо засвоюють навчальний матеріал тестові завдання

Тест за новелою Б. Лепкого «Цвіт щастя» 
1. На питання дитини «Що таке щастя?», мати відповіла, що це: 
а) радість і задоволення;

 б) гармонія з оточуючим тебе світом; 

в) доля;

г) Бог.
2. Хата, де жила жінка з дитиною, знаходилася: 
а) неподалік від смерекового лісу;

б) на горбочку; 
в) поруч з панським маєтком;

г) у долині.
3. Який художній засіб використав Б. Лепкий у фразі: «...за хвилину виплив місяць»? 
а) епітет;

б) порівняння;

 в) метафору;

г) анафору.
4. Коли хлопчик був у ліжку, приготувавшись до сну, то мати йому: 
а) проспівала колискової;

б) розповіла цікаву казочку; 
в) прочитала молитву;

г) проспівала українську народну пісню.
5. Під вікном хати вночі співав: 
а) жайворонок;

б) соловей;

 в) невідомий птах;

г) зозуля.
6. Хлопчик сподівався, що дістати той чарівний цвіт щастя йому допоможе: 
а) мати;

б) вода ставу;

 в) добрий дідусь;

г) розраховував на себе. 
7. Квітку щастя Б. Лепкий у творі називає: 
а) пахучою і променистою;

б) яскравою і привабливою; 
в) ніжною і сяючою;

г) круглою і гарячою.
8. Щоб переплисти на інший берег ставка, хлопець звернувся до: 
а) лебедя;

 б) хвилі;

 в) чарівного човника;

г) рибалки.
9. Під час ранішньої мандрівки хлопчик відчув з лісу пахощі: 
а) м’яти;

б) живиці;

в) бузку;

г) конвалії.
10. Ранішня прогулянка для героя закінчилась: 
а) його хворобою;

 б) неприємною сутичкою зі сторожем; 
в) тим, що він знайшов квітку-щастя;

г) посварила матуся.

11. Завдяки кому вже дорослий хлопець пізнав «усі цвіти на світі»? 
а) матусі;

б) старому вчителеві ботаніки;

в) професору університету;

г) відвідував гурток.

12. Твір «Цвіт щастя» закінчується риторичним запитанням, яке стосується пошуку хлопцем квітки-щастя: 
а) «Та чи дістане її? Хто знає?»; 
б) «А чи ви знайшли цей чарівний цвіт?»; 
в) «Для чого ж шукав він цей цвіт? Як ви вважаєте?» 

г) « Чи існує квітка щастя?»
 За кожну правильну відповідь 1 бал. 

Гімнастика для очей

 

 Тема: прагнення хлопчика знайти квітку щастя.

 Ідея: возвеличення цілеспрямованості, наполегливості, бажання бути щасливим.

Міні – проект " Я- художник»

— Якби ви були художниками, яку картину намалювали б?

Учень - дослідник  «Кольори у новелі». ( Слайд 9)
Випереджаюче завдання для обдарованих дітей

Порівняйте трактування щастя – долі Б.Лепким «Цвіт щастя», І. Липою «Близнята», О. Стороженком «Скарб».

Письменники,художники,музиканти вдавалися до цієї теми у своїх творах: І.Франко «Украдене щастя», А.Малишко «Дума про щастя», Б.Лепкий «Цвіт щастя»,а що вже говорити про цілу «філософію щастя» Г.Сковороди.
От і група учнів теж спробували себе в ролі митців слова. (Вірші про щастя,твір – перевтілення «Я – квітка щастя»)

V. Підсумок і узагальнення вивченого

Вправа «Квітка» ( Слайд 10)

Для відчуття себе щасливою людиною потрібно багато різних факторів і кожному свої. Уже давно досліджено,що квіти є супутниками щасливих відчуттів. Їх аромат,колір,форма сприяють гарному настрою,радості. У народі багато легенд та повір`їв,пов`язаних із квітами. Наприклад,пошуки квітки щастя папороті,п`ятипелюсткової квіточки бузку, чотирилисткової конюшини.
У кожного з вас є на парті пелюстка. На ній ви повинні одним словом дати відповідь на питання:у чому ви вбачаєте своє щастя? (Формується з пелюсток квітка щастя).

Багато поколінь людей замислювались над проблемою щастя і нещастя,долі та недолі.

Повідомлення про День соборності України ( Слайд 11)

Щастя для держави – бути незалежною, соборною.

-Ти моє зернятко колоскове, -
Мати сину стиха промовля.

- Щастя не шукай ти у підкови,
Щастя – це народ твій і земля!
Щастя – це любити Батьківщину,
Буть їй сином відданим завжди,
Берегти її, мій любий сину,
З року в рік щоденно від біди.
Ця поезія належить українському поету Віктору Геращенку.

( Слайд 12). День соборності України — свято України, що відзначається щороку 22 січня в день проголошення Акту возз'єднання Української Народної Республіки й Західноукраїнської Народної Республіки, що відбулося в 1919 році.
22 січня 1919 р. у Києві на Софійській площі відбулися урочисті збори, на яких був проголошений Акт Злуки (об’єднання) українських земель, засвідчений Універсалом про об’єднання УНР і ЗУНР в єдину Велику Україну.
День Соборності – це нагадування про те, що сила нашої держави – в єдності українських земель.
21 січня 1990 року живий ланцюг утворений сотнями тисяч людей з'єднав Київ та Львів на пам'ять про цю подію.

 Це акт повернення українського духа в українське тіло, державотворчий акт.

5.Слово вчителя

Виведення формули щастя-класична філософська проблема. Складність її в тому,що щастя не має рамок,воно в русі,завжди нове,несподіване.
Формулу,рецепти щастя намагалися вивести давні вчені -науковці - Піфагор, Сократ, Авіцена,Діоген. Але все марно. Адже для кожної людини воно своє,неповторне.

VІ. Підсумок уроку

- Чи досягли поставлених завдань?

- На якому етапі уроку працювалося найцікавіше?

Звернення до епіграфа уроку.

Оцінювання учнів. (Картки самооцінювання)

VІІ. Домашнє завдання

Прочитати М. Трублаїні «Шхуна «Колумб», виразно читати або переказувати цікавий епізод твору;

підготувати повідомлення «Хто такий Колумб?»

визначити тему, головну думку та композицію твору;

скласти 6 тестових завданнь за твором;

намалювати малюнки;

*написати твір на пригодницьку тему.(На вибір)


Теги: Нечваль І.М., Лепкий
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 611/36


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar