Головна » Українська література

Благородство, мужність, вірність запорізьких козаків. Характеристика Павлуся. ТЛ: романтичний герой (А. Чайковський „За сестрою”)

Мета: допомогти учням усвідомити ідейно - художній зміст повісті, розкрити образи козаків їхні звичаї та традиції, дати визначення героїко - романтичної повісті та поняття романтичний герой; розвивати навички роботи з текстом, характеризування образів виділення головного; висловлювати власну думку про прочитане; виховувати на прикладі образів козаків лицарські чесноти, віру в перемогу добра й справедливості; розуміння того, що за щастя треба боротися, що необхідно готувати себе до життєвих випробувань.

Хід уроку.

1. Організація класу

2. Оголошення теми, мети, завдань уроку, мотивація навчання

Девіз уроку: «Через моря, ліси, степи й долини

Де калиновий цвіт і солов'їний спів

Через літа й століття всюди лине

Крилата й горда слава козаків.»

3. Актуалізація опорних знань учнів _

1. Вступне слово вчителя

Один із   дослідників   творчості   А. Чайковського В. Яременко

писав:

«Його історична проза будила ( й будитиме далі любов до книжки, до історії свого народу та його козацької слави, до завзяття й відваги, побратимства, безоглядної самопожертви, але самопожертви розумної, виваженої любов'ю до своєї землі й народу».

Повість «За сестрою» створена письменником (1907) на основі довготривалого вивчення історичних матеріалів про часи татарських нападів на українські землі. Звичайно, письменник художньо обробив історичні факти, створив за допомогою творчої уяви переконливий образ романтичного героя, наповнив твір цікавими та незвичайними пригодами й обставинами.

2. Літературний диктант

1.   У якому селі відбувалися описувані автором події?

(Спасівці)

2.  Який славний рід козаків жив у Спасівці?

(Судаків)

3.  З скількох осіб складалася рідня Судаків? Назвіть їх.

(Шести, д. Андрій, син Степан, жінка Палажка, сини Петро й Павло, Ганна)

4.  Як звали головного героя повісті?

(Павлусь)

5. Хто вночі напав на село?

(Татари)

6.  Що знайшов Семен Непорадний у сідлі хлопчикового коня?

(Золото, гроші)

7. Чому козаки брали із собою вісімдесятилітнього діда Панаса?

(Бо він лікував і розважав)

8. Ким виявився малий Павлусь для козака Петра?

(Рідним братом)

9.  Чим пригостить Павлусь брата Петра?

(Бубликом з медом)

10.  Як Семен непорадний спіймав татарина?

(На аркан)

11.  Як звати сина Ібрагіма ханського Девлет - Гінея?

(Мустафа - ага)

12.  Кого попросив викупити і звільнити з неволі Павлусь у   Девлет - Гінея

(Невільника - земляка Остапа Швидкого)

4. Подача нового матеріалу.

У центрі повісті - захоплююча, неймовірна історія Павлуся з козацького роду Судаків, який урятував із татарського полону сестру Ганнусю.

Це героїко - романтична повість. Давайте з'ясуємо, яка ж повість називається героїко - романтичною?

Словникова робота.

героїко - романтична повість   стор. 294 - 295

романтичний герой.

Спробуємо визначити героїчні та романтичні риси повісті.

Героїчні

Романтичні

боротьба козаків з татарами захист вітчизні побратимство вірність вірі та присязі готовність       до       подолання труднощів гордість козацтва

головний герой весь час потрапляє у виняткові 5 незвичайні обставини, переслідує благородну мету порятунку, сестри, виявляючи при цьому незвичайну кмітливість.

 

Проблемні запитання:

1. Чи можемо ми назвати Павлу ся романтичним героєм?

Так, бо цей хлопчик потрапляє у складні ситуації, зазнає різних пригод, але завдяки своїй сміливості та розуму з честю виходить зі скрути, рятує інших, поєднуючи в собі силу, сміливість із ніжністю, щирою Любов'ю та товариськістю.

2.   Коли Павлусь обдуривши батька й брата втік шукати сестру, Недоля сказав: «Якщо   хлопець із цього вийде цілим, то   знайте, що   з нього Кошовий буде» (Буде чи ні?)

Бесіда:

1.  Вам треба було виписати цитати до образу Павлика.

(учні зачитують цитати, коментують)

2.   А які ще риси Павлика можна виділити?

(план стор. 85)

3.  Характеристика козаків - запоріжців ( стор,85)

( у пор. з татарами)

Робота з підручником с тор. 75

1.   Відповідальність

2.   Благородство

3.   Вірність вірі і обов'язку.

стор. 76. 4. Товариська взаємодопомога

стор. 80 5. Уміння пристосовуватись до життя в польових умовах

стор. 83 6. Деяка жорстокість

стор. 90 7. Сімейні традиції, фізичне загартування

стор. 92. 8. Вірність обов'язку і даному слову.

Дійсно, козаки благородні, відважні, мужні люди. Недарма в народі про них складено багато прислів'їв та приказок -   Козацькому роду нема переводу Де козак там і слава

-   Козак не боїться ні туги ні грому

- То не козак, що не думає отаманом бути.

- Хліб, сіль та вода - це козацька їда

- Терпи козак - отаманом будеш

-  Береженого Бог береже, а козака шабля стереже

-  Бог не без милості, козак не без долі.

Заключна бесіда.

Тож які риси Павлу ся та козаків ми візьмемо з вами у своє шкільне, а потім і доросле, самостійне життя? (діти відповідають)

Домашнє завдання.

Уявіть, що вам доручили зняти останню серію фільму «За сестрою». Поділіть її на кадри, давши кожному з них заголовок ( кінорежисери, письменники) намалюйте ілюстрації до повісті (художники)

Підсумок уроку. Оцінювання ( коментарі).


Теги: Чайковський, Венгренюк О.І.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 503/45


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar