Головна » Українська література

Біографія Всеволода Нестайка. Уривок із повісті «Тореадори з Васюківки»

Мета:  знайомити учнів із життям та творчістю письменника, проводити роботу над змістом І розділу твору; розвивати почуття гумору, аналізу поведінки та вчинків  персонажів; виховувати товариськість, вірність у дружбі, оптимістичне  світобачення.

Обладнання: портрет письменника, плакат з портретами головних героїв, малюнки учнів до твору, підписи груп.

 

   І. Повідомлення теми та мети уроку

ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

  Учень підготував біографію.

  Бібліограф – уявний автор Всеволод Нестайко.

     Народився я 30 січня 1930 року в м. Бердичів на Житомирщині у родині службовців.

     А все своє свідоме життя прожив у Києві.

   Кожному на все життя запам’ятовується той урочистий день, коли мама

або тато беруть тебе за руку і проводжають до школи – ти йдеш перший

  раз у перший клас. І я запам’ятав – тато за руку не взяв, бо до того він уже       загинув. До школи мені йти не довелося, бо квартира наша була в приміщенні самої школи. З одного боку це було весело – жити у школі, а з другого… Я заздрив моїм друзям,  яким Ліна Митрофанівна записувала   у щоденник: « Завтра прийди з батьками!» Мені до щоденника нічого не  писали: моя мама була поряд.

 І все-таки, яке воно було довге і безтурботне, оте молодшо - шкільне життя – перші чотири класи.

   Та закінчилося воно раптово, враз,  одного дня – у сорок  першому, почалася війна. У 5-му класі так і не вчився, а після визволення пішов у 6-й  до школи на  Підвальній вулиці, 7-й, 8-й «пробіг» у школі на вулиці Гоголівській. Самотужки пройшов курс 9-го і перескочив у 10-й вечірньої школи робітничої молоді на Солом’янці. Після школи закінчив філологічний факультет Київського університету.

    Може, саме тому, що таке ненормальне було моє шкільне життя, і захотілося мені пізніше повернутися до школи і пожити в ній бодай у своїй уяві. От і почав писати про дітей та для дітей.

   Оповідання «Шурка і Шурко», повість-казка « В країні Сонячних Зайчиків», повість «Космонавти з нашого будинку», трилогія «Тореадори з Васюківки».

2. Асоціативний диктант до І розділу твору  Всеволода Нестайка « Тореадори з Васюківки».

Вчитель читає слова учні  записують тільки ті, які асоціюються з прочитаним твором.

   Веселий, сумний, нудний, нецікавий, цікавий, захоплюючий, безглуздий, неймовірний, фантастичний, жорстокий, страшний, повчальний, нерозумний, хороший.(зачитують)

 

3. Обмін враженнями щодо прочитаного

     - Хто такі тореадори?

  - Скільки епізодів пригод  хлопців у цьому розділі ви б виділили?

  - Що здалося смішним у цьому розділі і чому?

 - Які риси характеру виявилися у героїв Яви та Павлуші в цьому розділі?

ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

         Робота в групах:

     1- психологи;

     2- літературознавці;

     3- кіносценаристи.

    Психологи

  Готують характеристику головних героїв.

      Ява Рень - головний герой повісті Всеволода Нестайка « Тореадори з Васюківки». Справжнє ім’я його Іван. Коли було йому 1,5 роки, він хотів сказати: «Я – Ваня», а вийшло «Ява» і так його прозивало все село. Зі слів його друга ми узнали, що сім’я його « інтересна». Батько грає на скрипці, мати – депутат райради, ланкова кукурудзоводів. Дід – мисливець завзятий. Ява має меншу сестру Яришку.

   А в самого Яви  характер як сталь. Це хлопець енергійний, емоційний та вразливий, може легко впасти в паніку, розуміє, що найбільша цінність людини –  це  життя, і його слід прожити гідно, щоб залишити добру пам’ять. Весь час придумував нові пригоди, щоб прославитись. Всі ці прикрі пригоди, які придумує Ява, робляться з благородними і світлими намірами, але він ще дитина і на такі серйозні плани не вистачає досвіду.

 Ява добрий, щирий, любить природу.

   Павлуша Завгородній – друг і побратим Яви Рень. Розповідь ведеться від імені Павлуші. Можливо, в образі Павлуші сам письменник – Всеволод Нестайко в дитинстві.

    Павлуша сміливий сільський хлопець. Вміє цінувати друзів. У всьому підтримує Яву, перший іде на примирення. Він не проти прославитися і разом з Явою заради слави,  придумував різні «штуки - викаблуки».  І навіть дід Салимон сказав, що Ява і Павлуша – орли! Соколи! Гангстери!

  Павлуша – добрий, вірний товариш.

   Ява Рень і Павлуша Завгородній.

   Коли читаєш твір, то на перший погляд васюківські тореадори Ява Рень і

Павлуша Завгородній – звичайнісінькі бешкетники, хулігани, зривники дисципліни. Але якщо придивитися пильніше – то вони схожі на кожного з нас.

  Герої не поділяються на лише гарних – позитивних та лише поганих – негативних, вони такі, які бувають у житті.

   Головне у такій неприємній ситуації зрозуміти, яка причина такого вчинку, які були наміри – лихі чи добрі.

  Павлуша і Ява завжди мають благородні світлі наміри: провести метро, як у Києві, зробити підводний човен, влаштувати бій биків, щоб доказати, що вони сміливі та герої. Але через малий досвід і брак знань потрапляють у прикрі ситуації.

Літературознавці готують художні засоби

    В повісті багато художніх засобів. Вони забарвлюють нашу мову, роблять її емоційною, допомагають краще уявити прочитане.

  Епітети: п’ятипудова льоха, противна й плямиста; прекрасна, благородна    ідея, абсолютний чемпіон, мисливець завзятий, …

 Фразеологічні звороти: нам’яти вуха; тільки п’ятами залопотів; дам у вухо;

 тільки виляски пішли; мало не вмер з переляку; хай з бугаєм вороги наші б’ються…

    Порівняння: очі – наче тракторні фари; землю гребе ногами, як екскаватор; льоха Манюня, як географічна карта; червоний, мов рак…

    Просторічні, дещо грубі слова наближають нас до реального життя, до дитячої, підліткової мови, роблять розповідь щирою, емоційною, викликають довіру до автора й того, що відбувається у творі.

     Наприклад: знайдибіда – неслухняний хлопець; авантюрист шмаркатий;

вишкварки; у-у. Скотиняка! Щоб…ти дзуськи; дав дриза; остогидло; чортма; анічичирк…

       Кіносценаристи готують сценку (читають за ролями).

Ява. Ми, з тобою, Павлушо, хлопці будь здоров. Точно-точно, без брехні, ми таки хлопці з фантазією. Скажи?

Павлуша. З фантазією.

Ява. Ти чув, як дід Салимон учора біля сільмагу казав: « Ондо, -  каже ,- Ява  і Павлуша пішли. От хлопці! Орли! Соколи! Гангстери, а не хлопці! Нема на них буцегарні»

 Павлуша. Чув. Точно.

Ява. Треба, щоб усі про нас так говорили. Треба, щоб слава про нас гриміла на всю Васюківку, як радіо на Перше травня.

Павлуша. Треба.

Ява. А пам’ятаєш, як ми в лісі впіймали пугутькало і випустили в клубі під час лекції на тему: «Виховання дітей у сім’ї».

Павлуша. А лектор упав з трибуни і вилив собі на голову графин з водою.

А старі дідові підштаники повісили на телевізійну антену над клубом.

  Ява. Давай влаштуємо бій биків.

Павлуша. Га?

Ява. Ти пам’ятаєш, ми в клубі закордонне кіно дивилися «Тореадор»?

Павлуша. Ага…То й що?

Ява. Пам’ятаєш, на арені розлючений бик, а тут дядько у капелюсі, з гинджалом, перед ним танцює.

Павлуша. Так-так-так…

Ява. А потім – рраз!    Бик – беркиць! І оплески.

Павлуша. Ага. Здорово…Але це ж убивати треба. Хто ж нам дозволить убивати поголів’я?

Ява. Тю, дурний! Убивати! Що це тобі – м’ясозаготівля , чи що? Це ж видовище. На стадіоні. Вроді футболу. Головне тут – красиво вимахувати червоною плахтою і ловко вивертатися, щоб рогом не зачепило. Ти ж бачив. Тореадори – це найсміливіші герої і ловкачі. Головне тут – тренування і спритність. Розумієш? Уперше в історії Васюківки – бій биків. Тореадор Іван Рень і тореадор Павло Завгородній! Гості з’їжджаються з усієї України. Трансляція по радіо і по телевізору. Навіть у Жмеринці видно буде.

   Павлуша. Це здорово. По радіо і по телевізору і взагалі…

5. Презентація учнівських ілюстрацій

V. Закріплення знань, умінь та навичок

      1. Інтерактивна гра « Мозкова атака»

 - Чи можна назвати Яву Реня і Павлушу Завгороднього справжніми друзями?

 -Якими повинні бути справжні друзі.

(вірними, чесними, дотримуватись слова, допомагати один одному в біді, справедливими, ввічливими…)

    2. Гра «Склади прислів’я про дружбу» (стрілками зєднати)

       Дерево міцне корінням,             не буде сутужно ;     

       Берись дружно,                          людина – друзями ;

       В товаристві  лад –                    усяк тому рад.

 2.Стратегія «Сенкан»

Вірш про Яву і Павлушу

Хлопці

Вірні, веселі

Жартують, мріють, розважаються

Вони вигадують нові пригоди

Друзі

VІ. Підсумок уроку

 Гра «Волейбол»

Кожна підгрупа  одна одній задає запитання за навчальним матеріалом уроку.

Хто запитує – віддає пас, хто відповідає – приймає пас.

VІІ. Оцінювання знань учнів

VІІІ. Домашнє завдання.

  Прочитати ІІ – ІІІ розділи твору;

учням достатнього і високого рівнів  виписати  невідомі слова.


Теги: Остапенко Л.П., нестайко
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 463/31


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar