Головна » Українська література

Андрій Чайковський «За сестрою». Геройство й лицарська відвага

Мета: коротко, але змістовно характеризувати образи героїв, формувати усвідомлення поняття лицарства; розвивати вміння висловлювати власні судження, виховувати лицарські чесноти, благородство, відповідальність, почуття гордості за героїчне минуле українського народу; розвивати культуру зв’язного мовлення, логічне мислення, увагу, спостережливість, уміння грамотно висловлювати власні думки, почуття, враження, творчі здібності; формувати світогляд; виховувати почуття любові до рідної землі, своєї родини; поваги до історичного минулого.

Обладнання: твори А.Чайковського, твір В. Скотта «Айвенго», підручник, презентація, тлумачний словник, словник синонімів, словник іншомовних слів, словник літературознавчих термінів, експрес-лист.

Міжпредметні зв'язки: світова література, історія, образотворче мистецтво, українська мова.

Тип уроку:урок закріплення знань, умінь, навичок.

Хід уроку

І. Повідомлення теми і мети уроку

   Добрий день! Сьогодні ми завершуємо вивчення творчості Андрія Чайковського та його твору «За сестрою». Ми перевіримо, як ви орієнтуєтесь у сюжеті твору, надамо стислу, але змістовну характеристику героям твору; ознайомимось із новим поняттям з теорії літератури; продемонструємо уміння та навички роботи з текстом та додатковою літературою, а також ваші творчі здібності. Під час уроку ви будете користуватись експрес-листами.

II. Актуалізація

Розпочнемо урок із розминки. Виконаємо тести на знання змісту твору. (Питання та варіанти відповідей проецируються на екран. Приклади тестів та тестова програма викладені у додатках.)

III. Робота над змістом твору

1.  Тепер згадаємо сюжет твору і виконаємо завдання із експрес-листа. Вам необхідно розтпшувати події твору у правильній послідовності. Слайд (Перевірка роботи, вірна послідовність проецирується на екран)

2. Перейдемо до образів твору. Назвіть, будь-ласка, героїв твору. (Учні перераховують усіх героїв твору). Події у повісті починаються із знайомства з родиною Судаків. Відновіть у експрес- листах сімейне древо родини Судаків. (Робота в експрес-листах)

3. А чи є у творі, на вашу думку, позитивні герої? Кого можна віднести до негативних героїв? Займіть позицію щодо образів Остапа Швидкого та Девлет-гірея. ( У класі обов’язково будуть діти, які серед позитивних рис Остапа Швидкого вкажуть на негативну – слабкодухість (наяскравіше вона проявляєься в діалогах із Павлусем), а у Девлет-гірея вкажуть позитивні -  справедливість та дотримання слова. Можна провести паралель із поемою М.Вороного «Євшан-зілля»). Так чи можемо ми чітко розмежувати героїв. (Учні роблять висновок) Ні, не можемо, бо Андрій Чайковський не показує ненависть до героя тільки тому, що він іншої віри, і не возвеличує українців заради лжепатріотизму. Письменник намагався бути об’єктивним і показував героїв і конфлікти з позиції гуманізму. Слайд

4.А що, на вашу думку, означає слово гуманізм? Де ми можемо дізатись значення слова? (Учнівські відповіді, робота із словниками) Отже, гуман?зм -  визнання людини найвищою цінністю у світі, повага до гідності та розуму людини, право на щастя в житті, і   

вільний вияв природних почуттів і здібностей. А тепер спробуємо коротко пояснити, так що ж таке гуманізм, гуманне ставлення.         ( Робота в експрес-листах. Можливі варіанти: повага, турбота, толерантність, любов, доброта, людяність.)

5.Дякую за роботу. Працюємо далі. Ми вже назвали героїв твору, і кожен з них якимось чином проявив себе. Наступне завдання: спираючись на зміст твору, коротко розкажіть, у якому епізоді найяскравіше проявляється характер обраного вами героя. Відповіді починайте словами із експрес- листа. (Учні працюють із текстом твору та експрес-листами)

6.Ось ми і підійшли до творчого домашнього завдання. Вам необхідно було створити сенкан про одного з героїв так, щоб це водночас була характеристика образу, для цього ми змінили класичну побудову сенкану. (Учні зачитують творчі роботи. Приклади у додатку) 

7.Девлет-гірей у творі так говорить про Павлуся: «Славна і лицарська кров пливе у цьому хлопцеві». Які асоціації виникають у вас при слові лицар? Який твір із світової літератури ви знаєте, де дійовими особами є справжні лицарі? (В.Скотт «Айвенго») Слайд

8.Я хочу поширити ваші знання. І тому пропоную ознайомитись із розділом «Чи знаєте ви те, що знаю я?»                                                                          

Слайд Отже, лицар – це середньовічний шляхетський титул в Європі. Слайд Посвячували у лицарі у 13-15 років, це означало визнання повноліття. Звертаю вашу увагу на лицарські заповіді. Слайд Це справжні заповіді. Прочитайте їх та скажіть, Слайд  так чи можемо ми назвати козаків і Павлуся справжніми лицарями? (Відповіді учнів. Рекомендую звернутись до Великого тлумачного словника і прочитати значення слова лицар)

9.На слайді ми бачимо лицарські обладунки із музею і картину українського художника, на якій зображено козака. А кого з українських художників ви знаєте? ( Катерина Білокур, Тарас Шевченко, Тетяна Яблонська, Марфа Тимченко, Марія Примаченко, Іван Їжакевич). Сьогодні я познайомлю з автором цієї картини Слайд – Сергієм Івановичем Васильківським.

10.Сергій Іванович Васильківський народився на Харківщині. Його дід був справжнім чумаком, тому с дитинства привив молодому Сергієві інтерес до української старовини.

Мистецьку освіту  Васильківський здобув у Петербурзькій Академії мистецтв. А хто із відомих вам українців навчався у цій Академії? (Т.Г.Шевченко)

Під час навчання Васильківський одержав за свої роботи 7 срібних і одну малу золоту медаль, а за картину «На Дінці» (яка, на жаль, не збереглася) — велику золоту і право на зарубіжну поїздку для фахового вдосконалення. Типовий сюжет Васильківського Слайд - озброєний козак-вершник в степу або група козаків на сторожі, у кінному поході чи на відпочинку. Слайд Картина «Сторожа Запорозьких Вольностей» вважається найзначнішим твором митця на історичну тему. Два вершники, зупинивши коней, вслухаються в тишу безлюдного, випаленого сонцем степу. В міцних постатях — впевненість і гідність. Зображені зі спини, в легкому повороті вліво; попереду, на горизонті, блищить смуга Дніпра, справа — курган; над ними високе небо з хмарами: невід'ємні від пейзажу вони підсилюють його значимість. Вершники на сторожі. А навколо степ.

11.У творі «За сестрою» ми зустрічаємо пейзажні картини. Давайте зачитаємо приклад опису степу (початок ІІ розділу). Символом чого, на вашу думку, є степ? (Воля, патріотизм, простір) А яка роль цього опису? (Підсилює прагнення волі, зачаровує красою)

12.Утакому ж ключі захоплення автор родає нам і образи запорожців. Пропоную відгадати героя за описом та рисами вдачі. Завдання розміщено у експрес-листі.

Риси вдачі

Герой

привчав онуків до лицарського ремесла, оповідав про Запорожжя

допоміг звільнитись козакам, «так мусить бути, коли не годен інакше»

«він не давався старості і волочився з козаками, граючи на бандурі та розвеселяючи їх грою і співами, у грізний час допомагаючи розумними порадами й умілим лікуванням»

«згинав залізні штаби, а коня підіймав поперед себе, мов барана»

як лев боровся з ординцями.

 

     Слайд      1.Андрій Судак

                       2. Степан Судак

                       3. дід Панас

                      4. Семен Непорадний

                       5. Остап Тріска


13.Я думаю, що, читаючи твір, ви звернули увагу на чудернацькі прізвища козаків. Бажаючі могли підготувати цікаву інформацію про походження таких прізвищ. (Дивись додатки)

14. З’ясування змісту літературознавчих понять.  Переходимо до теорії літератури. Давайте спочатку згадаємо особливості повісті Слайд      :

прозовий розповідний твір;
за обсягом повість більша, ніж оповідання;
у повісті розповідається про одну або декілька подій одного чи декілька головних героїв протягом досить тривалого  часу.Слайд

Отже, «За сестрою» - повість. Повість «За сестрою» - героїко-романтична. Слайд  Давайте згадаємо, що значить героїчна або герой і романтика, романтична. (Відповіді учнів) Слайд

Дійсно, «героїко» означає героїчна за змістом, а «романтична» - незвичайна, пригодницька за подіями. Слайд

Отже, героїко-романтичною називають повість, у якій зображено героїчні вчинки виняткового героя у надзвичайних обставинах.

15.Продовжуємо нашу роботу. На попередніх уроках ми ознайомились із таким видом літературної творчості як фанфік. Деякі учні спробували свої сили у цьому творчому напрямку.  (Учні зачитують свої творчі роботи. Із поняттям «фанфік» можна ознайомитись у додатках.)

16.Також у нас є спроби створення презентацій ( Учні демонструють презентації, коментуючи свою роботу.)

17.Слайди  У минулому році у райцентрі Бережани на Тернопільщині на честь 155-річчя з дня народження Андрія Чайковського відбулися Чайковські читання. У музеї міста була облаштована велика експозиція творів. На зборах було вирішено видати восьмитомник творів письменника. Якщо цей проект здійсниться, то А.Чайковський стане третім після Т.Г.Шевченка та І.Котляревського письменником із повним виданням творів.

  ІV. Рефлексія діяльності і її результатів. Наш урок добігає кінця.Давайте підсумуємо, що нового ви дізнались на уроці. Дякую за роботу на уроці.

   V. Оцінювання.

  VІ.  Домашнє завдання: підготовка до контрольної роботи


Теги: Саєнко І.Г., Чайковський
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 701/62


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar