Головна » Українська література

А жінка в світ приходить для любові. (Компаративний аналіз зображення жіночої долі у творах Т. Г. Шевченка та письменників Полтавщини)

Мета: Дослідити характер зображення жіночої долі в творчості Т.Г.Шевченка та сучасних українських письменників, познайомити учнів із окремими  творами українських письменників 20-го століття, розвивати навички  компаративного аналізу художніх творів,  комунікативні здібності школярів, виховувати повагу до жінки, матері

Обладнання:  проектор, екран, планшети, плакат

 

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація знань учнів

     Учениця сидить на лавці й тримає в руках листя, підносить його до губ і щось шепоче. До неї підходить хлопець і питає:

— Послухайте, а ви часом не осінь?

Дівчина відповідає:

— Ні, я не осінь. Дуже мені прикро, що мушу вас розчарувати, але я просто жінка. І мені здається, нічого кращого немає в світі, як бути жінкою. 

 

Учениця читає поезію  Галини Гордасевич «А жінка в світ приходить для любові»


А жінка в світ приходить для любові.
Любити ляльку,  доки ще мала,
Любити маму,  поки підросла,
А тільки-но, як ступить за поріг,
Любити небо і м‘який моріг,
Дім батьківський і квіти чорноброві,
Бо жінка в світ приходить для любові.
Росте вона, ростуть її роки,
Ростуть її і радості,  й надії.
І от приходять роки молодії.
По світу вже вона не йде – несеться!
Уважно прислухається до серця,
Щоб в шумі літ і в шелесті дібров
Почути, що прийшла її любов.
Ота любов, що перша і остання,
Такої ще ні в кого не було!
І ти щаслива,  в серці в тебе рай,
І відшумів весільний водограй.
І попливли літа, літа, літа….
Усіх годуєш, хоч сама голодна,
І часом нерви стримати негодна,
Та будеш захищати, як в бою,
Оту сімейну каторгу свою.
І попливли літа, літа, літа…..
А що? Якби усе почати знов?
Оце той борщ щоденний – це любов,
Сорочка чисто випрана – любов.
І очі діточок ясні – любов.
Все так було б, якби почати знов!
Жіноча доля в світі – це ЛЮБОВ!

 

Учитель. Жіноча доля. Хто її розкаже?

Жіноча доля…Хто її збагне?

Мені в цім світі випало найважче: жіноча доля вибрала мене.

    Ці слова,  колись прочитані в поезії А.Демиденка, назавжди запали в мою душу.  Вдумайтеся в них.  Який глибокий зміст вкладається в поняття жіночої долі. Це й щоденна робота,  хвилювання за дітей, родину, внуків. Це постійне чекання й надія. І хоч жіноча доля-це любов,   нелегка вона,  жіноча доля.

 

     ІІ. Оголошення теми та мети уроку

   Багато українських письменників зверталися у своїй творчості до зображення жіночої долі.  Болючою раною стала вона для нашого славного поета Т.Г.Шевченка. Тому сьогодні на уроці ми дослідимо, якою бачив жіночу долю тогочасного суспільства наш великий поет, зробимо компаративний аналіз трактування цієї теми в творчості Тараса та письменників Полтавщини й висловимо своє власне бачення призначення жінки на землі.

Отож,  запишіть тему нашого уроку.

ІІІ. Релаксація  (Діти! Ми з вами прийшли на один урок, але з різним настроєм і очікуваннями. Пропоную вам відобразити свої почуття в кольорі. Перед вами картки. Прошу вклеїти в картку той колір,  який імпонує вашому теперішньому настрою. ) Відкладіть картки на кінець парти.

ІV.  Образ жінки у творчості Т.Г.Шевченка

      

Учитель: Заздалегідь ми об’єднали клас у 3 групи, кожна з яких працювала над творчістю Т.Г.Шевченка. І група  учнів досліджувала поему Т.Г.Шевченка «Катерина» і пропонує нам переглянути відеоролик, створений за твором. (відеоролик)

Діти, з які почуття у вас виникли, коли ви читали поему «Катерина»?
Шевченко пише; Не слухала Катерина ні батька, ні неньки, полюбила москалика, як знало серденько…

Як ви оцінюєте поступок Катерини,  чи є це її провиною? Про яку рису її характеру це свідчить?

Діти, а яка риса найбільш притаманна Катерині? (самопожертва)

 Самопожертва - це риса, яка притаманна багатьом жінкам-матерям у творчості Кобзаря.     Справжнім гімном святому материнському почуттю є поема "Наймич­ка".

Друга група працювала над поемою «Наймичка», вони випустили буклет, і до них питання.

  Скажіть, будь ласка, що спільного між героїнями поем Ганною та Катериною?
  У чому відмінність образів?
А чи заспокоїлася Ганна, забезпечивши майбутнє сина?
Якими рисами наділена Ганна?

Образ матері-наймички надзвичайно привабливий. Це скромна, добра, роботяща жінка, "невсипуща", як її називає автор.

Для поета головне — показати всю велич її материнської любові, її самопожертву.

 (Кадр з фільму «Наймичка»)

  Як бачимо,  У стражданнях розкривається духовна краса матері-наймички. 

    Жіночі образи, жіночі долі яскраво зображені не тільки в цих двох поемах. Третя група працювала над темою « Інші твори Т.Г.Шевченка про жіночу долю».

Діти, ви опрацювали цілий ряд творів Тараса про жіночу долю.  Хто з героїнь вам найбільше сподобався й чому?
А скажіть, чи є серед героїнь  щаслива жінка?
 А чому немає в творах Тараса щасливих жінок?

    Так, образи жінок і дівчат у творчості поета трагічні, хоч  їм притаманні найкращі риси людського характеру: чуйність, щирість, самопожертва, доброта. І заслуга Шевченка в тому, що він підняв образ жінки-матері, жінки-кріпачки на п’єдестал чистоти почуттів, моральної краси й материнської велич:

 Нічого кращого немає

Як тая мати молодая

З своїм дитяточком малим

І Шевченко до крику в душі любить своїх героїнь. А ваша однокласниця Розсоха Анжела під враженням творів Шевченка написала поезію «Шана жінці», яку зараз вам презентує.

Читаю знову «Кобзаря»,

І від сторінки до сторінки

Там кожне слово промовля,

Як він любив нещасну жінку.

 

Ось Катерина з немовлям

Несе в снігах, безтямна, сина,

З сторінки відьма промовля,

І гине дівчина Марина.

 

А Ганна в наймички іде,

Щоб захистить свою дитину,

Сховатись хоче від людей

У полі дівчина причинна.

 

І кожна доля, як гвіздок,

Тарасу серденько колола.

Він захищав простих жінок,

На їх сторожі ставив слово.

 Діти, а як ви думаєте,  чи передалися  риси жінок Шевченка  сучасній жінці?

  Якою ж малюють жінку письменники Полтавщини  нашого часу?  Послухаємо поезію Тетяни Васильєвої «Я жінка»

Звучить поезія «Я  - жінка» Т. Васільєвої, а в цей час їдуть фрагменти із фільмів.

 

Я - жінка із смарагдових джерел,

Хотілося тобі у них скупнутись.

Бажанням спраги літньої  тепер

Від спеки щоб нестерпної проснутись.

 

Я - тільки жінка, ключ із джерела,

А без води ніяк не обійтися.

Вона – це донька, мати і сестра,

Усі дороги з жінкою зійшлися.

 

Я - просто жінка, я - любов твоя,

Що огортає радістю й тугою.

Твоя я, а буває – нічия…

За це ціною платиш  дорогою.          

 

 Я - жінка, просто - жінка, нічия, твоя

То скажіть, із якими словами співзвучне слово жінка в поезії нашої сучасниці?  (донька, мати, сестра).

І справді, жінка в творах письменників нашого часу, як і в Тараса Шевченка.  це, в першу чергу, мати.

Я пропоную вам послухати пісню «Мамо, вечір догора..» на слова відомого полтавського письменника Б.Олійника і познайомитися ще з однією прекрасною жінкою – співачкою Ніною Матвієнко, яка виконала багато пісень на слова сучасних поетів

Чим вразив вас твір?
Якою в ньому є мати?
А які почуття до своєї неньки висловив поет?

А як ви ставитесь до своїх матерів?

У вас на планшетах є чотири пори року. Виберіть ту, яка асоціює у вас із мамою..

Виступи учнів із малюнками

А я, діти, бачу свою маму осінню й колись у юності написала для неї поезію.  (читання поезії)

А зараз, діти, відкрийте планшети, знайдіть у них поезію полтавської поетеси

 Т. Голобородько «Я тільки жінка».

Я  тільки – жінка. Як роса – мала, 

Як істина – проста і величава,

Я крізь віки до тебе довго йшла,

Через століття – до свого причалу.


Я тільки – жінка. Не зречись мене.

Не підштовхни над прірвою розлуки,

Не зарікайсь, що все в нас промайне,

Не відсахни від себе мої руки.


Я тільки – жінка. Ти мене прости,

Що заблудилась, як тебе минула,

І за собою не палю мости, 

І все ти знаєш за моє минуле.


Я тільки – жінка. Та не зупинюсь, 

Як підем в Лету, в зорі неприм’яті.

Я  тільки – жінка. Я тебе люблю,

Як посестра, як донька і як мати.

А які художні засоби використовує  поетеса для змалювання образу? (порівняння, метафори, епітети)

 

Діти, а чи є в цьому вірші анафора?  Дайте визначення.

А зараз визначимо, якими рисами характеру наділена жінка в поезії Т.Голобородько

Які риси жінки – героїні цієї поезії властиві жінкам, яких зображує Т.Г. Шевченко?

 

Таким чином, якими рисами наділені жінки в творах сучасних письменників?

Заповнення таблиці

Спільне

Відмінне

Палка любов до рідної дитини

Впевненість у завтрашньому дні

Здатність до самопожертви

Щастя в коханні й материнстві

Вірність у коханні

 

То  що відрізняє Шевченкових героїнь і героїнь поезії нашого часу?

 (Жінки в поезіях сучасників щасливі).

 А в чому, на вашу думку, жіноче щастя?

V.  Підведення підсумків уроку.

Учитель: Дівчинка, жінка-кохана, жінка-мати. Ці слова нерозривно зв’язані між собою, бо саме від жінки бере початок усе на нашій землі, бо й земля і Батьківщина теж жіночого роду. То спробуйте ж визначити, в чому призначення жінки? (Діти вибирають із запропонованих слів одне і вклеюють його на плакат, що висить на дошці).

  Ось і з’ясували ми з вами, з якою метою приходить жінка в цей світ. Вона приходить для любові, для продовження життя, для вірності і щастя. Цього прагнув для жінки Т.Г.Шевченко, цього хочуть  письменники нашого часу, цього ми бажаємо всім жінкам.

( «Пісня про маму»)

       А зараз візьміть картки в руки й наклейте поряд із попередньою листівкою ще одну, яка б виражала ваш настрій в кінці уроку. Підніміть картки. Я дуже рада, що урок не залишив вас байдужими.

Виставлення оцінок

VІ.  Завдання додому.  Написати міні-твір «Мій улюблений жіночий образ»

  Дорогі діти! Ви стоїте на порозі дорослості. Ніколи не образьте матір, жінку. І якщо кожен подарує їм частинку свого тепла, любові, відданості, світ наш буде красивим і ніжним, як жіноча посмішка. А всім присутнім жінкам ми даруєм на згадку частинки наших сердець (учні дарують сердечка).


Теги: Снісар В.В., Шевченко
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 1518/160


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar