Головна » Українська література

А. С. Малишко – солов’їне серце України. Його пісні, що стали народними. „Пісня про рушник”. Патріотичні почуття у вірші „Стежина”

Мета: ознайомити учнів з цікавими фактами життя і творчості А. С. Малишка; проаналізувати поезії, що стали народними піснями; розкрити зміст народно - поетичних символів; розвивати навички виразного читання ліричного твору, його  аналізу, висловлення своєї думки щодо прочитаного; виховувати любов до матері, до Батьківщини, до отчого дому, повагу до традицій свого народу.

Цілі.                     

Учні знатимуть: цікаві факти з життя поета, зміст виучуваних поезій.

Учні вмітимуть: коментувати зміст образів-символів, розповідати про свої враження від віршів А. Малишка, аналізувати виучувані твори.

Тип уроку.          Урок вивчення нового матеріалу. Урок любові і доброти.

Обладнання.       Портрет А. С. Малишка, виставка творів письменника, виставка українських  вишиваних рушників, аудіозаписи, фотографії мам, картина Рафаеля «Сікстинська мадонна».                       

 

Найсвятіше слово наше – мати,

                                                                                               Рідна земле, правда і любов!

А.  Малишко

 

Хід уроку

 

І Створення емоційного настрою.  Вступне слово.

 

- Сьогодні ми проведемо урок любові і доброти. Почнемо його з гарного ліричного настрою.

Звучить запис «Аве, Марія». Учитель  зачитує епіграф уроку.

- То про що ми будемо говорити сьогодні на уроці? ( Про матір, про рідну землю, про любов).

 

ІІ Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

 

- Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку, чого хочете навчитися? (Ознайомитися з особою письменника, змістом поезій, виразно читати та аналізувати поезії).

- А я чекаю від уроку, що ви будете знати цікаві факти з життя поета, зміст виучуваних поезій, вмітимете коментувати зміст образів-символів, розповідати про свої враження від віршів А. Малишка, аналізувати виучувані твори, будете ще більше любити своїх батьків та рідну землю.

Актуалізація суб’єктивного досвіду й опорних знань учнів.

Учитель.

    - Ключове слово нашого уроку – мама. З якими словами асоціюється це слово у вашій уяві? У кожній групі є по два сердечка, вирізані з паперу. Подумайте у групі і визначте, які слова ви можете написати на сердечку (по 1 слову), щоб у нас вийшло асоціативне ґроно.

Підбиття підсумків у формі асоціативного ґрона.

 Школярі чіпляють на дошці різнокольорові сердечка.

 

                  доброта                 краса             любов

                                            

              пісня                          мама                 мудрість

   

       вірність             правда               рідна земля         повага

 

Учитель.

    - На дошці знаходяться фотографії ваших мам. Їх ласкаві очі будуть допомагати вам на уроці, а ви подумки побажайте їм всього найкращого.

 

ІІІ Підготовка до сприйняття нового матеріалу.

Учитель.

    - Для роботи на уроці попередньо були створені базисні групи, які отримали випереджувальні завдання. Це такі групи: «Біографи», «Етнографи», «Літературознавці», «Творча лабораторія».

 

ІV Повідомлення та сприйняття нового матеріалу.

Учитель.

    - Подивіться уважно на портрет письменника. А зараз група «Біографів» буде презентувати свій проект про А. Малишка.

Повідомлення учнів, а також зачитування ними висловів видатних людей про поета.

Настанова класу: уявіть, що ви психологи, створіть психологічний портрет письменника.

Учитель.

    - Багато поезій А. Малишка покладені на музику. Найкращі свої пісні поет створив у співавторстві з композитором П. Майбородою («Пісня про рушник»). Він працював і з Георгієм Майбородою, Левком Ревуцьким, Пилипом Козицьким, Олександром Білашем. Найпопулярнішою від усіх Малишкових поезій-пісень, що стала справді народною, є «Пісня про рушник». Я думаю, що вишивані рушники кожному бентежать душу. Отож, послухаємо групу «Етнографів», які готували проект про рушники.

Повідомлення учнів, ознайомлення з виставкою вишиваних рушників.

Учитель.

    - Ось один із таких рушничків, напевно, дала в дорогу мати й А. Малишку, коли він вирушав після закінчення семирічки до Києва, щоб навчатися далі. Хлібину, сіль, цибулину −  що ще могла дати мати багатодітної родини своєму синові? У душі Андрія навіки залишилася ота стежина, якою провела мама за село сина, і вишиваний рушник.

    Виразне читання поезії «Пісня про рушник».

На дошці записано проблемне питання:

Чи можна вишитий рушник із поезії А. Малишка вважати образом-символом?

    Бесіда за змістом поезії.

Про що розповідається в поезії?  (Про материнську любов).
Які художні образи є у вірші? (Мати, ліричний герой, рушник).
Куди проводжає мати свого сина? (У далеку дорогу життя).
Що помітно у її погляді? (Тривога, смуток, надія на щасливе майбутнє сина).
Чого бажає мати синові? (Добра у невідомім краю).
За допомогою яких слів автор розкриває красу материнської душі? («ночей не доспала», «рушник синові», «на щастя, на долю дала»).
З образом чого в ліричного героя пов’язані найсвітліші спомини про рідну матір, про дитинство і рідний край? (З образом рушника).
Яка ідея поезії? (Утвердження сили материнської та синівської любові).
Які художні образи поезії?

    Робота в групах. Характеристика художніх образів поезії.

1 група

Мати

Характеристика

Працьовита, турботлива. («Рідна мати моя, ти ночей не доспала…»).

Майстриня, чутлива до краси. («І рушник вишиваний на щастя, на долю дала»).

Красива, вірна, вразлива, добра, ласкава. («І твоя незрадлива, материнська ласкава усмішка, засмучені очі хороші блакитні твої»).

2 група

Образ

Ліричний герой

Характеристика

Люблячий, уважний син. («І на тім рушничкові оживе все знайоме до болю: І дитинство, й розлука, й твоя материнська любов», «Рідна мати моя»).

3 група

Образ

Рушник

Символ долі, щастя, материнської любові. («… на ньому цвіте росяниста доріжка, І зелені луги, й солов’їні гаї»).

4 група

Художні засоби творення образів

Звертання, епітети, метафори («цвіте доріжка»), порівняння, символи.

Учні озвучують результати і дають відповідь на проблемне питання.

Розгляд картини Т. Яблонської «Юність» (с. 285)

Учитель

Проаналізуйте зображене на картині і доведіть, що картина співзвучна «Пісні про рушник».

Слово вчителя. Розповідь про історію написання «Пісні про рушник». (Звучить запис пісні).

Ця пісня отримала найвищий статус – стала народною, як і багато інших («Київський вальс», «Ми підем, де трави похилі», «Вчителька», «Стежина»). Вона ніби візитна картка України.
А чому «Пісня про рушник стала народною»?

Творча лабораторія презентує свій проект (поезії, твори-мініатюри).

Діти, перед вами шедевр італійського художника епохи відродження Рафаеля «Сікстинська мадонна», яка уособлює образ жінки, матері, Богородиці, яка є символом святості, мудрості, любові, душевного тепла.

Мама… Материнство… Що може бути прекраснішим на землі. У ній душевна чистота, гармонія, сила. Живи, мамо! Хай благословенною у віках буде твоя внутрішня і зовнішня краса, твій подвиг!

Учитель.

    - Група «Літературознавців» готували повідомлення-проект про пісню «Стежина» А. Малишка.

Повідомлення, читання та аналіз поезії, прослуховування аудіозапису. Учні уважно слухають, допомагають співати.

Що ви побачили, почули і відчули, слухаючи пісню?

Настанова класу: дати відповідь на проблемне запитання:

Що символізує образ стежини? (Стежина символізує стежину життя, по якій кожен має пройти гідно. І в кожного вона своя).

Робота з картиною Юрія Камишного «Очима серця або поки баба в хаті».

Як ви думаєте, чому художнє полотно називається саме так?
Що на ньому казкового, а що реального?
Опишіть хату і стежку, яка веде до неї, вулики.
Чому центральним образом на картині є розквітлий соняшник?
Чи вдався художникові цей образ і чому?
Чи може картина Ю. Камишного стати ілюстрацією до вірша А. Малишка «Стежина» й однойменної пісні на слова цієї поезії?
Що спільного, а що відмінного в зображенні подібного образу Малишком засобами слова та Камишним засобами фарб?

Відповідь на проблемне запитання.

Підсумкове слово вчителя.

    «Моя стежина…» Вона у кожного своя. Ця пісня хвилює, роз’ятрює душу, повертає у спогади. І цю стежину треба пройти так, щоб, озирнувшись назад, не соромно було за пройдений шлях. Ця стежка веде кожного у широкий світ. До неї можна повернутися тільки у спогадах, бо дитинство та молодість не повертаються.

    Тож нехай ваша стежина буде світлою і рівною.

 

V Підсумки уроку.

    - Про що ви дізналися на уроці?

    - Чи може щось вивчене на уроці знадобитися вам у житті, бути корисним?

 

VІ Рефлексія.

Учні дають відповіді на запитання анкети. (Вона знаходиться у них з початку уроку). Використовується метод «Мікрофон».

Чого я навчився(лася) на уроці?
Що було найцікавішим і чому?
Які я виконував(ла) завдання і якими способами?
Які труднощі зустрічалися і як я долав(ла) їх?
Мій настрій на уроці?
Побажання (собі, учителю).

    Оцінювання роботи учнів у групах на картках оцінювання, які роздані учням ще на початку уроку. (Робота експертів).

 

VІІ Завдання додому.

Вивчити напам’ять один із віршів (на вибір), створити ілюстрацію до однієї з поезій.

Високий рівень – написати твір-мініатюру на одну із тем:

«Звернення до матері»;
«Моя стежина».


Теги: Малишко, Дмитренко В.П.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 1206/195


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar