Головна » Українська література

А ми славу козацькую повік не забудем. (Підсумковий урок за повістю Андрія Чайковського «За сестрою»)

Мета: - розвивати вміння учнів аналізувати прозовий твір, культуру зв»язного мовлення,логічне мислення, увагу, спостережливість, уміння грамотно висловлювати свої думки, почуття, враження;

формувати кругозір, світогляд,
виховувати почуття патріотизму,  любові до рідної землі, своєї родини; поваги до історичного минулого, його видатних осіб і героїв;
перевірити якість набутих знань з поданої теми.

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

ІІ. Оголошення теми, мети уроку.

ІІІ. План уроку

Вступне слово вчителя.

Художньо обдаровані особистості, а особливо ті, хто наділений рідкісним талантом – талантом Генія,  володіють здатністю бачити, відчувати, розуміти справжню суть речей та явищ, тобто вони наближені до істини. Андрій Чайковський належить саме до таких особистостей. Вчений В.Яременко зазначає, що історична проза  письменника будила, будить ( будитиме й далі) любов до книжки, до історії свого народу та його козацької слави, до завзяття і відваги, побратимства,  безоглядної самопожертви, але самопожертви розумної, виваженої любов»ю до своєї землі й народу. Тому опрацьовану нами тему вважаю дуже актуальною на сьогоднішній день.

Кілька уроків ми присвятили творчості видатного митця в українській літературі Андрія Чайковського. Тому сьогоднішній урок – підсумковий.

 Сьогодні, ми докладніше зупинимось на біографії митця, повторимо відомості із теорії літератури, пригадаємо вивчене про сам твір. Зокрема, поговоримо про сюжет, головних героїв, спробуємо провести паралелі із іншими світовими шедеврами, оскільки у творі велика увага приділена саме  козакам  дізнаємося щось нове про них, простежимо використання фольклору у повісті, прийом гіперболи. Подумаємо про актуальність та повчальність повісті.

Оскільки ми вивчали не тільки твір, а розглядали і біографію самого письменника, тому зараз дещо пригадаємо з його біографії.

Розминка.

1.1.Питання-відповідь

Де, в якій сім»ї народився письменник?
Що ви можете сказати про його дитинство?
Яку роль відіграла у його житті бабуся?  
В яких навчальних закладах вчився письменник
Розкажіть про політичну, громадянську діяльність письменника.
Які твори автора можете назвати ще?  

 Добре, учні. Бачу, що біографію ви запам»ятали. А тепер  пригадаємо теорію літератури.

1.2.Теоретичний конкурс.

Що таке повість?
Яка це героїко -  романтична повість? Яка героїчна?
Що ви можете сказати про романтичного героя?
Доведіть, що наш твір героїко – романтична повість. Що є героїчного та романтичного у творі.
Що таке композиція твору, з чого вона складається?
Що таке сюжет?
Які позасюжетні елементи ви можете назвати?
Що таке гіпербола?

 Бачу, що і теорію літератури вивчили добре. Отже, можемо переходити до творчості митця, зокрема до розглянутого нами твору  « За сестрою». Скажіть, будь ласка:

Яка історія написання твору?
Назвіть тему, ідею твору.  
Назвати жанр та проблематику твору
НАЗВІТЬ ЕЛЕМЕНТИ СЮЖЕТУ.
Експозиція ( знайомство читача із сім»єю Павлуся, селом Спасівка)
Зав»язка дії ( напад татар на село, втеча Павлуся)
Розвиток дії ( зустріч хлопчика із братом, козаками, згодом – зустріч сім»ї  )
Кульмінація (втеча хлопчика від козаків у пошуках сестри)
Розвиток дії ( подорож хлопця та зустріч із харцизом)
Кульмінація( продаж героя, Павлусь у руках татар)
Розвиток дії ( життя хлопця у татар)
Кульмінація ( втеча героя від Див лет Гірея)
Розвиток дії ( зустріч із татарами в степу, повернення до хазяїна)
Кульмінація ( зустріч дітей)
Розв»язка ( повернення дітей на Україну, визволення з неволі українця Остапа Швидкого)
(Поза сюжетні елементи у творі
Описи природи, описи зовнішності героїв.)

Молодці, учні. Бачу, що часу ви не гаяли і вчили матеріал гарно. Що ж, зараз ми перевіримо  чи добре ви читали текст і хто з вас був найуважнішим. Вам треба швиденько відповідати на питання. Тому  пропоную  бути активними, не лінуватися піднімати ваші руки.

1.3.

1. Яка історична епоха відображена й творі?  

2. Чому село називається Спасівка  

3. Що сталося в селі.

4. Як поводив себе головний герой твору?

5. Із ким герой зустрічається на Свиридовій могилі?

6. Що допомогло йому вижити  

7. Чому Павлусь, знайшовши брата і батька, тікає від козаків?

8. Хто полонив хлопця, що з ним  трапляється далі?

9. Як здійснився проклін Павлуся?

10.Куди потрапляє головний герой і як до нього ставляться у неволі?

11. Як у хлопця виник задум втечі?

12. Що допомогло хлопчику перехитрити татарина

13. Що врятувало Павлуся від покарання?

14. Якоб була зустріч брата і сестри?  

15. Чи дотримав обіцянку Дивлет – Гірей

16. Кого ще врятував від неволі Павлусь.

Молодці. Добре прочитали текст. Але який текст без головних героїв. Зараз ми побачимо, хто із вас був найуважнішим. Ваше завдання: визначити, кого з героїв твору стосується наступна фраза.

Фоторобот

«.. Стала оборонятися кулаками, мов добнями, і зубами. Не могла її подолати, бо коли побачила, як її Ганю таки взяв татарин на руки і поніс, зомлілу, вона, мов несамовита,  кусала і била кулаками та розкидала татар, мов околоти». ( Палажка)
« Його огорнув страх. У його уяві татарва була такою силою, що її ніхто не переможе. Дідусь розказував йому, як козаки били татар; та ось він бачив, як татарви нічого не стримало,  і дідусь, і багато інших дужих козаків полягли»

( Павлусь).

«…Був кремезний козак літ тридцяти. Одягнений у широчезні, як море, червоні штани, які підперізував широким шовковим поясом. На ногах добре шкапові чоботи. Сорочка була подерта і замащена на грудях, широко розхристана, звідки визирали широкі косматі та на сонці засмаглі груди» ( Семен Непорадний).
« Йому було вісімдесят літ зроду, та хоч було спочити старим костям у якому зимовнику, він не давався старості і волочився з козаками, граючи на бандурі та розвеселяючи їх грою та співами.»
« Йому блиснула думка в голові зайти сюди і порізати всіх, мов бранців, поки один видасть із себе голос… Хлоп високий і плечистий, він засукав рукави своєї свитки, поправив шапку й витягнув з –за пояса довгого ножа» ( Татарин, який після опинився в полоні)
«..Митець був арканом орудувати. У цьому була найбільша його заслуга» (Семен Непорадний)
« Такий лад завів ц селі старий досвічений козак, котрий прийшов сюди з першими поселенцями( Старий Охрим)
«.. Пильнував пасіки, доглядав хату і дітей. Вважав своїм обов»язком привчити Павлуся до лицарського ремесла» ( Дід Андрій)
« В такім молодечім пориві зробив він не одно таке, за що хотіли його батьки покарати. Тоді він утікав або до діда в пасіку, або в тернину, звідки не вийшов би був нізащо в світі, хоч не раз був дуже голодний» ( Павлусь)
«.. Був відважний козак і не жалів себе. Тепер йому стало ніяково, коли подумав, що його можуть убити, а тоді Павлусь стане круглим сиротою, на опіці чужих людей» ( Петро).
« він лежав на розстеленому кожусі спиною вгору, оперши голову на схрещені руки. Він, очевидно, заснув на спеці, не спавши цілу ніч.» ( татарський дозорець)
« Цей татарин для нас вартніший, ніж сьогоднішня перемога» ( Молодий Мустафа – ага).

Паралелі

 Коли ми з вами розглядали поданий твір, я завжди наголошувала  на тому, аби ви проводили паралелі і з іншими творами світової літератури. Прошу, у якому творі зарубіжної літератури подібне зображення романтики пригод, історичного колориту.

 ( В. Скотт «Айвенго»)

Вкажіть, у чому спільність? (Сюжет, герої, конфлікти, історичний підхід, авторська позиція, мова твору).

4. А зараз рубрика - П»ять хвилин цікавих новин! (рубрику готують заздалегідь учні) – робота в групах

Ви мали підготувати відомості про козаків

Що можете сказати про слово козак  

Як виглядала Запорозька Січ?

Де і як жили козаки?

Що ви знаєте про розпорядок дня на Січі?  

Як воювали козаки?  

Дещо про новачків у козацтві.

Дисципліна та суд запорожців.  

Святковий одяг.

5. Домашнє завдання

На домашнє завдання вам було віднайти використання фольклору у творі.Зараз ми перевіримо ваше домашнє завдання.

Прислів»я та приказки

Дав Бог сироті долю

Не дати себе в каші з»їсти

Мовчи, язичку, їстимеш кашку. Балакати будеш – кашу відберуть.

Не скачи у воду, як не знаєш броду.

Де дві ґаздині, там хата неметена.

Неволя гірш смерті

Кого взимку степ обійде, тому і не жити більше.

Дражнилка

Мурашки, ховайте подушки – татари йдуть.

Загадка 

Від чого каша гаряча?

Молитва

«Допоможіть мені, Господи Спасе і свята Покрово, визволитися та козаком стати»

« Боже! не покидай мене, вислухай мою молитву, допоможи мені! На тебе моя надія»

Віщування нападу татар

« мені страшно, начеб де – небуть вовкулака блукав».

«.. над сивою головою діда лили пролетів…»

« Хіба ж мені смерть у вічі заглянула?»

Передбачення погоди

« Дід Андрій дивився на зорі, міркуючи, яка буде погода? Настав час сінокосів і треба було людям погоди».

5.1..Ми з вами говорили про прийом гіперболи.   На домашнє завдання вам було відстежити прийом гіперболізації у повісті.

У метафорах – кров замерзла в жилах, задерев»янів увесь;

У синекдосі – багато – ціла хмара

У порівняннях –у селі стало, мов пекло; усе замовкло, ніби зачароване,кожний стояв, мов закам»янілий; неначе б шуліка на курча, впав аркан; кинулася, мов поранена левиця; зносили дітей, мов баранів; летять, мов несамовиті

 У кольорах – на майдан сунула чорна валка… чорна хмара впала на землю;

У фразеологізмах – налякана на смерть- засичав з болю

У діях – рубала сокирою на всі боки…

6. Робота в парах

 Робота з підручником ст.136. питання 8. (Помста у творі)

А тепер трошки пограємось із вами. Наша гра називається « Вільний мікрофон» Вам треба стисло висловити свою думку на питання: « Чи можна Павлуся вважати справжнім героєм, козацьким лицарем. Чому?»

10. Насамкінець я пропоную   перевірити себе за допомогою тестів (самостійна робота учнів0

Слово вчителя (під козацький марш)

 Отже, підбиваючи підсумки всього сказаного на сьогоднішньому уроці, давайте подумаємо всі разом. Чому ми вивчаємо цей твір сьогодні у 21 ст.?У чому його актуальність? Що нового взяв для себе від головного героя? Що  поміщу у свій ранець, який я носитиму ще кілька років у школу, а далі  використовуватиму готовий  матеріал у житті?

 

Висновок у зошити

Значення творчості:

Осягаючи спадщину письменника, яка складає добрий десяток томів, треба мати на увазі, що письменник, як відзначила критика ще за його життя, « виточив собі мету, що виходила поза межі чистої літератури».Він прагнув виховати у читачів суспільно – громадську активність, національну свідомість, історичну пам»ять, дати читачеві знання національної історії, на рівні тодішніх здобутків історичної науки, окреслити  образи провідних діячів, змалювати історичний побут, явити провідні ідеї, що будоражили людську свідомість в ту чи іншу епоху, і спроектувати їх у свій час, донести до свідомості своїх сучасників.

Учитель.

 Всім присутнім дякую за увагу. Учням - за роботу.  Виставлення та оголошення оцінок.

На домашнє завдання підготувати біографічні відомості про Ліну Костенко.


Теги: Чайковський, Годована М.Е.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 2370/342


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar