Головна » Правознавство

Взаємні права й обов’язки батьків і дітей

Анотація. План-конспект уроку на заявлену тему з курсу «Правознавство. Практичний курс» для 9 класу, мета якого сформувати в учнів уявлення про права та обов’язки батьків та дітей,  удосконалювати роботу з нормативно-правовими джерелами,  виховувати в учнів почуття відповідальності за членів своєї родини. Пропонується інтерактивний урок з використанням мультимедійних технологій.

Відкритий урок з правознавства. Практичний курс (9 клас). 04.03.2015 р.

             Тема уроку «Взаємні права та обов’язки батьків та дітей»

Мета: сформувати в учнів уявлення про права та обов’язки батьків та дітей; навчити розуміти майнові та особисті немайнові права та обов’язки батьків та дітей; удосконалювати роботу з нормативно-правовими джерелами; розвивати навички моделювання та розв’язування правових ситуацій, пов’язаних з правами та обов’язками батьків та дітей, розвивати вміння брати участь в обговоренні, дискусії, аргументовано висловлювати свою думку, порівнювати різні точки зору, робити висновки; сприяти розвитку критичного мислення та навичок самостійної роботи учнів; виховувати в учнів почуття відповідальності за членів своєї родини.

Тип уроку:  комбінований.

Форма проведення: урок з використанням мультимедійних технологій та інтерактивних методів.

Використані прийоми та методи: міні-проекти у формі електронних презентацій,  інтерактивна гра «Бінго», вправа «Снігова куля»,  групова робота з нормативно-правовими документами, рольова гра «Сімейний суд», метод діалогу, метод «Діаграма Вена»,  метод «Уявний  мікрофон».

Обладнання: підручник, мультимедійне обладнання, Конституція України, Сімейний кодекс України, ватмани, маркери.

Опорні терміни та поняття: права та обов’язки батьків, права та обов’язки дітей, аліменти, майнові права, особисті немайнові права.

Після цього уроку учні зможуть:

·        пояснювати,  чому права та обов’язки батьків і дітей є взаємними;

·        наводити приклади прав батьків і дітей;

·        описувати обов’язки матері й батька утримувати дитину та обов’язки повнолітніх дітей утримувати батьків;

·        моделювати і розв'язувати правові ситуації, пов’язані з правами та обов’язками батьків і дітей;

·        висловлювати власне ставлення до взаємних прав і обов’язків батьків і дітей.

                                                          «Сім’я, дитинство, материнство

                                                         і батьківство охороняється державою»

                                                                                     Стаття 51 Конституції України

Хід уроку

І. Організаційний момент

(організація класу, привітання).

ІІ. Актуалізація знань учнів.

На початку уроку учні об’єднані у  три групи за власним побажанням і вибором.

Учитель пропонує учням кілька висловів відомих діячів і науковців, щоб вони назвали один із найвідоміших інститутів суспільства, яке зашифроване в цих висловлюваннях.:

•          ….. – це форма спілкування (Аристотель).

•          ….. - це найважливіше, що є у світі. Якщо у вас немає її, вважайте, що у вас немає нічого. Це найміцніші узи всього вашого життя.   (Джонні Депп).

•          ….. – перше джерело, з якого починається велика ріка почуттів і переконань (В. О. Сухомлинський).

Відповіді дітей.

Вчитель. Так, дійсно, всі ці відомі люди висловлювалися про інститут сім’ї. Про сім’ю ми з вами вже говорили на попередньому уроці, вивчаючи тему «Сім’я і шлюб». Чи виникли у вас питання, коли ви опрацьовували вдома домашнє завдання? А якщо проблем немає, пропоную провести експрес-діагностику у формі інтерактивної вправи «Бінго».

1.Інтерактивна вправа «Бінго». Групова робота.

Хід інтерактивної вправи.

Учитель роздає спікерам груп картки із 12 запитаннями. Виграє той, хто першим відповість на питання, спікер піднімає руку і вигукує: «Бінго!»

                                            (  Див. додаток А. Завдання до гри «Бінго»)

2.  Інтерактивна гра «Снігова куля»

Назвіть риси ідеальної сім’ї?  (виграє та група, яка висловиться останньою.)

3. Захист міні-проектів  у формі електронних презентацій «Знайомтесь, ми -родина …  »)( учні презентують міні-проекти про цінності своєї родини).

У цей час групи за допомогою Діаграми Вена з’ясовують, які сімейні цінності різні, а які  спільні для  родин, які презентують учні.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 Вчитель. Сімейні цінності, на яких будується міцна та дружна сім'я - це питання є дуже актуальним у нашому суспільства. Якщо раніше для людини інтереси сім'ї були вище власних інтересів, то сьогодні світ дуже змінився. На жаль, люди зараз прагнуть до матеріального. До чого це все може призвести, як це відіб'ється на майбутньому поколінні? Останнім часом з’явилося багато телепередач, які акцентують увагу суспільства на порушенні сімейних цінностей, на помилках, які роблять батьки. Чому ці телепередачі з’явилися?

 (Відповіді дітей)

 Вчитель.   Сім'я - маленький осередок суспільства, маленька держава зі своїми жителями, яких об'єднує єдина мета, моральні цінності, любов, взаємоповага. Вивчення сім’ї, шлюбу має глибоке практичне значення, воно є важливою передумовою розуміння багатьох процесів, які відбуваються в суспільстві. Ст.3 СКУ говорить, що сім’ю складають особи, які проживають спільно, пов’язані спільним побутом та мають взаємні права та обов’язки.  Сьогодні тема нашого уроку є «Взаємні права та обов’язки батьків та дітей»

Проблемне питання уроку: Що означає взаємна відповідальність батьків і дітей?

Вчитель: А про що ви  хотіли б дізнатися  на уроці? На які питання дати відповідь?

(Відповіді дітей)

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Вчитель. Найважливіша функція сім’ї – продовження людського роду. З перших днів існування людського суспільства батьки опікувалися своїми дітьми, передавали їм свій досвід, допомагати обирати життєвий шлях, знаходити гідне місце у житті.  Турбота про дітей, а пізніше обов’язок дітей - допомагати своїм батькам стали моральними нормами. А нині ці норми записані в законодавстві нашої держави.

Діти ознайомлюються з витягами із Конституції України, статтями Сімейного кодексу України.

Завдання для І групи.

Які основні права та обов’язки батьків по відношенню до своїх дітей?

 Ознайомтесь зі статтями 51, 52  Конституції України та зі  статтями 141, 150, 151, 153, 154, 155, 160, 164, 180 Сімейного кодексу України й випишіть у таблицю основні права та обов’язки батьків по відношенню до своїх дітей (див. додаток Б).

Завдання для  ІІ групи.

Як регулюються законом майнові права у сім’ї?

Ознайомтесь із статтями 173, 174, 175, 177, 178 Сімейного кодексу України і виконайте вправу «Право власності у сім’ї» (див. додаток В).

Хід вправи.

Завдання для групи - створити візитку «Сімейне право власності», тобто зробити малюнки в кожній з частин таблиці. Приклад,

Завдання для ІІІ групи.

Права та обов’язки повнолітніх дітей щодо надання матеріальної допомоги своїм батькам.

Ознайомтесь зі  ст. 51 Конституції України та с. 81, 202, 203, 204, 206 Сімейного кодексу України та визначте, у яких випадках діти зобов’язані надавати матеріальну допомогу своїм батькам( див. додаток Г).

Учні презентують результати своєї роботи з нормативно-правовими документами  і роблять висновки.

Вчитель. Тож, продовжимо далі урок. Ми ознайомилися із теорією. А тепер перейдемо до практики, бо найкращий досвід засвоюється тоді, коли людина пережила ту чи іншу ситуацію, побувала в тій чи іншій ролі. Більшість сімейних проблем можна вирішити в колі сім’ї, для розв’язання деяких складних ситуацій потрібні інші способи. Якщо конфлікт у сім’ї набув тривалого і гострого характеру, якщо його сторони не можуть знайти порозуміння звичайними шляхами, громадяни – члени сім’ї, які вважають себе ображеними, звертаються за допомогою до держави. Допомогу в розв’язанні конфліктів та захисті прав і свобод громадян держава надає через суд. Таким випадком є справа громадянина Г. Іванова.

Тож, пропоную вам рольову гру «Розгляд в суді цивільної справи громадянина Г. Іванова».

Рольова гра «Сімейний суд»

Заставка передачі «Сімейний суд»

Секретар: Прошу всіх встати, суд іде.

Суддя: Вітаю вас, прошу всіх сідати. Слухається справа за позовною заявою громадянина Іванова Григорія Івановича до Іванова Богдана Григоровича та Самохіної Ольги Григорівни. Предмет позову – встановлення аліментів на батька-інваліда. Прошу доповісти про явку учасників процесу.

Секретар:  До судової зали з’явилися представник позивача, відповідачі та їх представники, а також заявлені сторонами свідки. Всі присутні про поведінку в суді попереджені.

Суддя: Дякую, представляю склад суду. Судова справа розглядається під головуванням судді Калінської  Ірини Михайлівни та секретаря  Сербезової Наталії Анатоліївни. Немає відводів? Тоді переходимо до розгляду справи по суті. Будь ласка, сторона позивача, викладіть позовні вимоги.

Представник позивача: Оскільки позивач за станом здоров’я не може з’явитися до суду, я представляю в суді його інтереси. Отже, позивач -  Іванов Григорій Іванович, 1945 року народження, мешканець Дніпродзержинська, пенсіонер, хворий на цукровий діабет, мешкає сам в однокімнатній квартирі по вулиці Горького, буд. 23, кв. 1. З дружиною розлучився  у 1977 році, коли старшому сину Богдану було сім років, а меншій донці Ользі 1,5 роки. З того часу до повноліття дітей справно виплачував призначені судом аліменти. Більше не одружувався, інших дітей, окрім Ольги та Богдана, не має. Мій підзахисний має мінімальну пенсію, а тяжка хвороба на цукровий діабет вимагає значних витрат, на які у Григорія Іванова грошей немає. Тож, мій підзахисний, користуючись своїм правом, вирішив звернутися до суду про стягнення аліментів зі своїх  дітей.

Суддя: Дякую, відповідачі з позовом погоджуються?

Представник відповідачів: Ні, мої підзахисні з позовом не погоджуються, адже після розлучення з їх матір’ю батько не брав ніякої участі у вихованні своїх двох неповнолітніх дітей, не цікавився їхнім життям. Окрім того, Ваша честь, позивач за всі роки після розірвання шлюбу з дружиною жодного разу не навідував моїх підзахисних, навіть у Дні народження, більш того, тепер, коли вони обоє мають власні сім’ї та  по троє малолітніх дітей, батько не виявляє жодного  інтересу до своїх онуків. Тому ми вважаємо, що немає жодних підстав на задоволення позову про встановлення аліментів Іванову Григорію Івановичу.

Вчитель. Я прошу вас, учні, приєднатися до судового процесу.

Завдання І групі «Адвокати Г. Іванова»:

Якби ви були пенсіонером Г. Івановим:

Які  аргументи ви навели б на захист своєї пропозиції.
Підберіть аргументи на користь того, що діти повинні подбати про старого батька і надавати  йому матеріальну допомогу.

Завдання ІІ групі «Адвокати дітей»:

Якби ви були Ольгою і Богданом – дітьми  Г. Іванова:

Погодилися б ви задовольнити його прохання про аліменти?
Які аргументи ви висунули б на захист своєї пропозиції?
Підберіть аргументи, які свідчать, що Богдан та Ольга не повинні сплачувати аліменти батькові.

Завдання ІІІ групі «Судді»:

Якби ви були суддями і повинні були прийняти рішення, обов’язкове для обох сторін:

Яким було б ваше рішення  в цьому випадку?
Як закони діють в даній ситуації?
На які аргументи ви спиралися б в остаточному рішенні?

Вчитель. На виконання завдання у вас 2 хвилини, на дебати по одній хвилині від кожної групи.

(Музика, учні готують захист своїх підопічних)

Вчитель: Час вийшов, починаємо судові дебати, сторона позивача

Група І.

Учень-адвокат  Іванова Г. І.:  Хочемо зазначити, що наш підзахисний не брав участі у вихованні дітей, бо колишня дружина заперечувала проти цього, а встановлювати право бачитися з дітьми через суд наш підзахисний не став. По-друге, він намагався слідкувати за життям дітей, телефонував на Дні народження, але слухавку завжди брала колишня дружина. Вже по смерті дружини Григорій Іванович намагався зв’язатися з дітьми, та старший син, який на той час вже був одружений, сказав, що після стількох років їм батько не потрібний. Наполягаємо на тому, що весь час до повноліття підзахисний сумлінно сплачував аліменти, тобто нехай лише матеріально, але брав участь у житті своїх дітей. Нині ж, коли семи- десятирічний батько хворий і отримує мізерну пенсію, без фінансової підтримки дітей він вижити не зможе. А довідки про фінансовий стан справ дітей доводять, що утримувати батька їм не становитиме проблеми.

Вчитель. Дякую, друга сторона – представники відповідачів, будь ласка, вам слово.

Група ІІ.

Учень-адвокат дітей  Іванова Г. І.: Стосовно того, що заважала бачитися з дітьми пану Іванову колишня дружина, то це лише відмовки, адже є школа, де можна було б побачити дітей і довідатися про їх справи, до того ж спроб налагодити стосунки з дітьми було надто мало, що доводить про відсутність батьківської любові і відповідальності. Григорія Івановича влаштовувала ситуація не знати нічого про власних дітей, аж поки не знадобилася їх фінансова підтримка. Щодо статків наших підзахисних, хочу нагадати, що хоч вони дійсно обоє добре заробляють та мають по троє неповнолітніх дітей, допомогою держави як багатодітні родини не користуються, тож утримувати ще й батька для них буде обтяжливим. Тож ми наполягаємо на відмові у позивних вимогах, адже пан Іванов ніколи справжнім батьком своїм дітям не був.

Вчитель. Судді, оголосіть своє рішення.

Команда ІІІ.

Судді: Згідно зі статтею  206  Сімейного кодексу України суд постановляє стягнути з дітей позивача кошти на покриття витрат, пов’язаних з лікуванням їх батька громадянина  Г. І. Іванова. 

Вчитель: Отже, як ви бачите, суд, користуючись статтею 206 Сімейного кодексу України,  ухвалив рішення на користь батька. Які, на вашу думку, повинні бути стосунки між батьками і дітьми, щоб справа не розглядалася у суді?

(Відповіді учнів)

V. Підсумки уроку і рефлексія. Оцінювання учнів.

Учні дають відповідь на проблемне питання, поставлене на початку уроку, повертаються до очікуваних результатів уроку і з’ясовують їхнє виконання. 

Підсумкова вправа( метод уявного мікрофона)

Хід вправи.

Учні по черзі висловлюються, продовжуючи речення:

«Взаємна відповідальність батьків і дітей полягає у тому, що…»

«Права і обов’язки дітей мають взаємний характер, тому що…

« Я на уроці замислився над тим, що …»

« Сім’я щаслива тоді, коли...»

«Сьогодні на уроці для мене було важливим…»

Виставлення та коментування оцінок.

У висновках учитель наголошує, що батьки зобов’язані утримувати своїх дітей до їхнього повноліття. Діти зобов’язані піклуватися про батьків і подавати їм допомогу. Утримання непрацездатних батьків, які потребують допомоги, є обов’язком їхніх повнолітніх дітей.

VII. Домашнє завдання. 1. § 18 опрацювати, конспект вивчити.2. Написати есе-роздум на тему «Чи повинна держава втручатися у сімейні стосунки». 3. Скласти три юридичні задачі з питань сімейного права.                                              

Додатковий матеріал до уроку

                                                                                                              Додаток А.

Завдання до гри «Бінго»                                    

Відповіді. 1)18 р.; 2) 14 р.; 3) 3 місяці; 4)наречений; 5)до 14 р.; 6) особисті права; 7)17 р.; 8) 14 років; 9)1 місяць; 10)фіктивний 11) нотаріус;. 12) суд    

 Додаток Б

                                                                                        (для І групи)

Конституція України

Стаття 51

Батьки зобов’язані утримувати своїх дітей до їхнього повноліття.

Стаття 52. Діти рівні у своїх правах незалежно від походження, а також від того, народжені вони у шлюбі чи поза ним.

Сімейний кодекс України

 Стаття 141. Рівність прав та обов'язків батьків щодо дитини

     1. Мати,  батько  мають рівні права та обов'язки щодо дитини, незалежно від того, чи перебували вони у шлюбі між собою.

     Стаття 150.  Обов'язки батьків  щодо  виховання  та  розвитку дитини

     1. Батьки зобов'язані виховувати дитину в дусі поваги до прав та свобод інших людей,  любові до своєї  сім'ї  та  родини,  свого народу, своєї Батьківщини.

     2. Батьки  зобов'язані  піклуватися  про здоров'я дитини,  її фізичний, духовний та моральний розвиток.

     3. Батьки зобов'язані  забезпечити  здобуття  дитиною  повної загальної середньої освіти, готувати її до самостійного життя.

     4. Батьки зобов'язані поважати дитину.

Стаття 151. Права батьків щодо виховання дитини

     1. Батьки  мають  переважне  право  перед  іншими  особами на особисте виховання дитини.

     Стаття 153. Права батьків та дитини на спілкування

     1. Мати,  батько  та  дитина  мають  право  на  безперешкодне спілкування  між  собою,  крім випадків,  коли таке право обмежене законом.

Стаття 154. Права батьків по захисту дитини

     1. Батьки мають право на самозахист своєї дитини, повнолітніх дочки та сина.

     Стаття 155.  Здійснення  батьківських   прав   та   виконання батьківських обов'язків

     1. Здійснення  батьками  своїх  прав  та виконання обов'язків мають ґрунтуватися  на  повазі  до  прав  дитини  та  її  людської гідності.

Стаття 160.  Право батьків  на  визначення  місця  проживання  дитини

     1. Місце  проживання  дитини,  яка  не  досягла десяти років, визначається за згодою батьків.

Стаття 164. Підстави позбавлення батьківських прав

  1. Мати,  батько  можуть  бути  позбавлені судом батьківських прав….

Стаття 180. Обов'язок батьків утримувати дитину

  1. Батьки зобов'язані утримувати  дитину  до  досягнення  нею повноліття.

                                                     Додаток В

(для ІІ групи)

Право власності

  Стаття 173. Роздільність майна батьків і дітей

     1. Батьки і діти,  зокрема ті, які спільно проживають, можуть бути самостійними власниками майна.

Стаття 174.  Право власності дитини на майно,  призначене для її розвитку, навчання та виховання

     1. Майно, придбане батьками або одним із них для забезпечення  розвитку, навчання та виховання дитини (одяг, інші речі особистого вжитку,  іграшки, книги, музичні інструменти, спортивне обладнання тощо), є власністю дитини.

Стаття 175.  Право  спільної  сумісної  власності  батьків і дітей

     1. Майно, набуте батьками і дітьми за рахунок їхньої спільної  праці  чи спільних коштів,  належить їм на праві спільної сумісної власності.

Стаття 177. Управління майном дитини

     1. Батьки управляють майном, належним малолітній дитині, без спеціального  на  те  повноваження.  Батьки  зобов'язані дбати про збереження та використання майна дитини в її інтересах.

Стаття 178. Використання доходу від майна дитини

     1. Дохід,   одержаний   від  використання  майна  малолітньої дитини,  батьки  мають  право  використовувати  на  виховання   та утримання інших дітей та на невідкладні потреби сім'ї.

                                                                                                                      Додаток Г

                                                                                                                   (для ІІІ групи)

Ст. 51 Конституції України.

Повнолітні діти зобов’язані піклуватися про своїх непрацездатних батьків.

Ст. 81. Сімейного кодексу України.

Діти зобов’язані піклуватися про батьків і надавати їм допомогу. Утримання непрацездатних батьків, які потребують допомоги, є обов’язком їхніх повнолітніх дітей.

Стаття 202

1.      Повнолітні дочка, син зобов’язані утримувати батьків, які є непрацездатними і потребують матеріальної допомоги…

Стаття 203

1.      Дочка, син, крім сплати аліментів, зобов’язані брати участь у додаткових витратах на батьків, викликаних тяжкою хворобою, інвалідністю або немічністю.

Стаття 204

1.      Дочка, син можуть бути звільнені судом від обов’язку утримувати матір, батька та обов’язку брати участь у додаткових витратах, якщо буде встановлено, що мати, батько ухилялися від виконання своїх батьківських обов’язків.

У виняткових випадках суд може присудити з дочки, сина аліменти на строк не більш як три роки.

Стаття 206

1.      У виняткових випадках, якщо мати, батько є тяжко хворими, інвалідами, а дитина … має достатній дохід(заробіток), суд може постановити рішення про стягнення з неї одноразово або протягом певного строку коштів на покриття витрат, пов’язаних з лікуванням та доглядом за ними.


Теги: права дитини, Пономарьова Н.В.
Навчальний предмет: Правознавство
Переглядів/завантажень: 3679/326


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar