Головна » Правознавство

Право на освіту

Мета:

Ознайомити учнів з гарантіями права на освіту, системою освіти в Україні; формувати розуміння потреби в неперервній освіті та самоосвіті;
виховувати повагу до навчання;
формувати бажання учнів брати участь в громадському самоврядуванні закладів освіти.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Обладнання: підручник, плакати, Закон України «Про освіту», Закон України «Про загальну середню освіту», оформлення дошки.

Основні поняття: освіта, початкова освіта, середня освіта, вища освіта, школа, ліцей , колегіум, інститут, університет.

Проблемне питання: Освіта – це право чи обов’язок?

Хід уроку:

І. Організаційний момент

Учитель ділить клас на групи та розташовує парти таким чином, щоб створити ефект круглого столу.

ІІ. Вивчення нового матеріалу

Учитель створює в класі обстановку ніби йде телевізійна передача, а всі учні класу її учасники.

Учитель:

Будьте з нами, не переключайтеся, всього за мить після рекламної паузи ми знову з вами побачимося!

Йде показ реклами, яку учні заздалегідь підготували для цього уроку:

Учень 1.

Бути освіченим сьогодні – це значить бути людиною, що крокує в ногу з часом.

Молодь обирає освіту, тому, що вона відкриває двері до майбутньої кар’єри і щасливого дорослого життя.

Бути розумним сьогодні – це модно!

Здобувай якісну освіту і тобі відкриються двері у райдужне майбутнє!

Учень 2.

Ти юний, спортивний і енергійний? Якщо так, обирай якісну освіту! Держава надає можливість реалізувати свій життєвий потенціал у повній мірі. Не про гав свій шанс – отримай високі бали на зовнішньому незалежному оцінюванні і всі двері вузів будуть відкриті для тебе!

Учень 3.

Якщо у тебе умілі руки і прагнення реалізувати себе, як умілого робітника вступай до професійно-технічного навчального закладу – це місце де ти здобудеш не тільки повну загальну середню освіту, але й якісну, потрібну для держави, професійно-технічну кваліфікацію.

 Учень 4.

Якщо у тебе не аби які здібності до мистецтва чи науки, тоді тобі дорога до Ліцею – тут ти зможеш реалізувати свої творчі нахили та здобути якісну допрофесійну підготовку.

Учень 5.

Коли у тебе є не аби які таланти, ти цікавишся філософією та різноманітними науками обирай колегіум – це навчальний заклад ІІІ ступеня де ти здобудеш філологічно-філософську або культурно естетичну підготовку.

Учитель:

Нагадуємо, що у прямому ефірі телепередача «Запитуй – відповідаємо», на Юридичному каналі. Тема сьогоднішнього випуску – «Право на освіту». Вибрана вона не випадково, адже право на освіту – це одне із найважливіших надбань людства, яке знайшло своє відображення в міжнародно-правових актах, а також Конституції України. (учитель демонструє Конституцію України, відкриває її і цитує ст. 53 – «кожен має право на освіту»). Цим надбанням людства по праву можна гордитися. Адже, дійсно, щоб бути всебічно розвинутою людиною, необхідно здобути освіту та постійно поповнювати свої знання. І це відчутно, як ніколи, саме сьогодні. Життя не стоїть на місці. Суспільство розвивається, удосконалюється, і цим самим ставить перед людиною нові (умови) завдання, вимоги.

Сучасний громадянин – це ерудована особа з високим професійним рівнем. Як конституційну норму хочу підкреслити важливість та обов’язковість отримання повної загальної середньої освіти.

Законом України «Про освіту» (учитель демонструє його учням) у ст. 51, ст. 52 передбачені права та обов’язки учнів. Здавалося б все є зрозумілим, але кожен день до нашої телепередачі приходять смс – повідомлення, телефонні дзвінки з різними запитаннями. Тому наші працівники студії опрацювали ці запитання, обрали найбільш цікаві та актуальні та запросили ведучих спеціалістів в галузі права з питань освіти.

Не переключайтеся, будьте з нами і ви отримаєте відповіді на запитання які вас цікавили.

Учні класу поділені на дві часини: «спеціалістів в галузі права» - які будуть давати відповіді на запитання іншої частини – «журналістів». Перед уроком учні вдома працюючи у міні-групах розробили запитання, що цікавили їх особисто:

 Журналіст 1.

У яких навчальних закладах я маю право здобувати загальну середню освіту?

Спеціаліст 1.

У нашій країні середню освіту можна здобу­вати у загальноосвітніх навчальних закладах. До таких належать середні загальноосвітні школи, гімназії, ліцеї, колегіуми, спеціалізовані шко­ли, загальноосвітні школи-інтернати, спеціальні загальноосвітні школи, загальноосвітні санатор­ні школи, школи соціальної реабілітації, вечірні (змінні) школи.

Журналіст 2.

 Чи маю я право обирати навчальний заклад для здобуття освіти?

Спеціаліст 2.

Так, ти можеш навчатися у будь-якому на­вчальному закладі, що належить до системи загальної середньої освіти. Таке право тобі га­рантоване державою. Зазвичай питання про ви­бір навчального закладу діти вирішують разом з батьками. Однак де б ти не навчався, ти маєш здобути певний обсяг знань і умінь, що визначе­ний Державним стандартом загальної середньої освіти.

Журналіст 3.

Чи маю я право перейти до іншої школи?

Спеціаліст 3.

Так, за умови, що твої батьки не заперечу­ють. Щоб перейти до іншої школи, тобі необхід­но отримати згоду її адміністрації (у школі* ма­ють бути вільні місця), а також надати певні до­кументи: твою особову справу, завірену підписом директора й печаткою школи; медичну картку; виписку поточних оцінок із предметів, завірену печаткою школи (останній документ необхідний, якщо ти переходиш до іншої школи під час на­вчального року).

Журналіст 4.

 Мені доводиться добиратися до школи місь­ким транспортом. Чи маю я право на пільго­вий проїзд?

Спеціаліст 4.

Так. Учні (вихованці) загальноосвітніх на­вчальних закладів, незалежно від підпорядкуван­ня, типів і форм власності, мають право на пільго­вий проїзд міським та приміським пасажирським транспортом у порядку, установленому Кабінетом Міністрів України.

Учні закладів у сільській місцевості забезпе­чуються транспортом до місця навчання і додому безкоштовно.

Журналіст 5.

 Ми звернулися до адміністрації школи з про­ханням починати уроки о 7.30, але нам від­мовили. Чи були порушені наші права?

Спеціаліст 5.

Ні, ваші права не були порушені. Час почат­ку занять визначає школа, але уроки повинні по­чинатися не раніше 8 години. Такий час установ­лено санітарними нормами.

Журналіст 6.

Учителька з математики щоразу закінчує урок за кілька хвилин після дзвінка на пе­рерву. Чи порушуються в цьому разі права учнів?

Спеціаліст 6.

Тривалість уроку в 5-12 класах становить 45 хвилин. Учитель зобов'язаний відпускати учнів на перерву тільки-но пролунає дзвінок. Зменшення часу перерви є порушенням прав учнів на відпочинок.

Журналіст 7.

 Наприкінці семестру в нас часто буває кіль­ка контрольних на день. Чи порушуються в цьому разі наші права?

Спеціаліст 7.

Так, порушуються. В один день можна про­водити не більше двох контрольних робіт. Не ре­комендується проводити контрольні роботи в по­неділок та п'ятницю. Заступник директора з на­вчальної частини має заздалегідь скласти роз­клад контрольних робіт і довести його до відома учнів.

Журналіст 1.

 У випадках я маю право пропустити заняття в школі?

Спеціаліст 1.

Ти маєш право пропустити заняття в шко­лі через хворобу або через сімейні обставини. У першому випадку, якщо хвороба триває біль­ше одного дня, після одужання ти повинен нада­ти класному керівникові довідку від лікаря або дільничного фельдшера. Пропускати заняття че­рез сімейні обставини можна з таких причин:

необхідність доглядати за хворим членом родини або маленькою дитиною — за умо­ви, що цього не можуть зробити інші члени родини;
неможливість залишити квартиру (ремонт замка, комунікацій);
необхідність придбання одягу або взуття — за умови, що вихідний день батьків збіга­ється з навчальними заняттями дитини.

У будь-якому разі, крім екстремальних ситуа­цій, батьки повинні заздалегідь письмово попере­дити класного керівника про відсутність дитини в школі. В екстремальних ситуаціях треба зате­лефонувати класному керівникові або надіслати смс-повідомлення.

Журналіст 2.

 Чи мають право учні бігати на перервах?

Спеціаліст 2.

Учні на перервах мають право бігати на шкіль­ному подвір'ї, якщо це не загрожує їхньому жит­тю й здоров'ю. Шкільними коридорами бігати не варто, оскільки можна впасти, отримати травму або мимоволі завдати її комусь іншому.

Журналіст 3.

 Чи маю я право не брати участь у чергуван­ні по школі?

Спеціаліст 3.

Ні, не маєш. Згідно з Положенням про за­гальноосвітній навчальний заклад, учні загально­освітнього навчального закладу залучаються до різних видів суспільно корисної праці відповідно до статуту та правил внутрішнього розпорядку з урахуванням віку, статі, фізичних можливос­тей учнів, норм і правил особистої гігієни та охорони здоров'я. Зазвичай Рада школи встанов­лює порядок чергування по школі, згідно з яким класи, починаючи з 8-го, забезпечують дисциплі­ну на перервах, а після уроків виконують вологе прибирання шкільних приміщень. Кожний клас може вносити свої пропозиції щодо порядку чер­гування.

Журналіст 4.

Чи порушуються права учениць, яким забо­роняють ходити до школи у взутті на висо­ких підборах?

Спеціаліст 4.

Ні. У вашому віці відбувається активне форму­вання кістяка, а високі підбори порушують при­родне положення хребта й стопи, що може при­звести до серйозних захворювань опорно-рухової системи й зміщення внутрішніх органів.

Журналіст 5.

Чи маю я право не носити шкільної форми, їй      якщо вона мені не подобається?

Спеціаліст 5.

Ні. Якщо в статуті школи записано пункт про шкільну форму, то її потрібно носити обов'язково. Однак школярі мають можливість обирати фасон шкільної форми: перед тим, як його затвердить шкільна рада, учні обговорюють його у класах і з батьками. У результаті молодша, середня і стар­ша школа отримують свої варіанти шкільної фор­ми — відповідно до віку учнів. Якщо в статуті школи не визначено єдиної шкільної форми, то вказується приблизний набір одягу відповідно до пори року. У будь-якому випадку до школи не можна ходити у пляжних капцях, халатах* май­ках, дуже довгих або дуже коротких спідницях чи платтях.

Журналіст 6.

Чи маю я право пересаджуватися з одного місця на інше?

Спеціаліст 6.

Пересаджуватися з одного місця на інше мож­на тільки з дозволу вчителя і тільки перед уро­ком або на його початку. Якщо учень самовільно пересаджується з одного місця на інше під час уроку — це серйозне дисциплінарне порушення.

Журналіст 7.

 Чи маю я право взяти книжку в шкільній бібліотеці, якщо попередню я загубив?

Спеціаліст 7.

Ні. Щоб продовжити користуватися шкіль­ним бібліотечним фондом, тобі необхідно відшко­дувати завдані бібліотеці збитки: компенсувати вартість книжки, яку ти загубив, або принести до бібліотеки іншу книжку, яка може замінити втрачену.

Журналіст 1.

 Учителі вимагають, щоб я та інші дівчата підбирали і закріплювали довге волосся у за­чіску. Чи не утискають вони таким чином наші права?

Спеціаліст 1.

Існують санітарні норми, відповідно до яких волосся не повинне закривати очі під час на­вчальної роботи. Попроси когось із друзів тебе сфотографувати (наприклад, на мобільний теле­фон), коли ти пишеш або читаєш з розпущеним волоссям, і поглянь на фото. Напевно, ти переко­наєшся, що вчителі мають рацію. Вони не пору­шують ваших прав, а бережуть ваше здоров'я.

Журналіст 2.

 Чи маю я право не відшкодовувати збитки і за розбите мною скло в класі?

Спеціаліст 2.

Якщо ти не хочеш або не маєш можливості відшкодувати збитки, адміністрація школи може вимагати відшкодування збитків від твоїх бать­ків і навіть звернутися з позовом про таке від­шкодування до суду.

Журналіст 3.

 Чи маю я право взяти в лікаря довідку, що я під час уроків був у нього на прийомі?

Спеціаліст 3.

Так, будь-який пацієнт має право взяти довідку від лікаря, коли цей пацієнт був у лікаря на прийомі.

Журналіст 4.

 Чи маю я право пройти без черги до зубного лікаря, якщо спізнююся на тематичне оцінювання?

Спеціаліст 4.

За законом до стоматолога заходять тільки пацієнти з гострим болем. Ти можеш попросити пацієнтів, які стоять у черзі перед тобою, пропустити тебе раніше.

в). Мою подругу перевели на навчання вдома. Чи маю я право теж перейти на таку форму навчання?

Рішення про перехід учня на домашню форму навчання приймає лікарська-експертна комісія з місця проживання й вища за рангом обласна комісія. Є список захворювань, за якими рекомендовано навчання вдома. Цей список затверджено Міністерством охорони здоров’я України.

Журналіст 5.

Зазвичай батьки обирають методи вихован­ня своїх дітей на власний розсуд. Чи не по­рушуються тим самим права дитини?

Спеціаліст 5.

Ні, не порушуються. Обирати принципи та методи-виховання своїх дітей — це законне право батьків, яке, однак, має свої межі. Як зазначено у ст. 151 Сімейного кодексу України, «батьки мо­жуть вибирати форми та методи виховання, окрім таких що суперечать закону, моральним засадам суспільства». Закон забороняє батькам застосову­вати до дитини фізичне покарання, а також інші методи та види покарання, що принижують осо­бисту гідність дитини.

Журналіст 6.

У чому полягає моє право отримати гідне ви­ховання?

Спеціаліст 6.

Виховання — це процес, що передбачає не тільки вчинення батьками певних дій, але й від­повідну реакцію з боку дітей. Батьки зобов'язані, а діти мають право, щоб їх виховували в дусі по­ваги до прав та свобод інших людей, любові до своєї сім'ї, свого народу, своєї Вітчизни. Батьки також зобов'язані піклуватися про здоров'я, фі­зичний, духовний та інтелектуальний розвиток дитини, надати можливість для набуття повної середньої освіти, підготувати дитину до самостій­ного життя.

Журналіст 7.

Я дуже люблю своїх дідуся та бабусю і хо­тів би проводити у них більше часу. Але мої батьки проти, оскільки вважають, що дід та бабця мене балують. Чи мають право бабуся та дідусь брати участь у моєму вихованні?

Спеціаліст 7.

Так, мають. Згідно зі ст. 257 Сімейного кодек­су України баба та дід мають право спілкуватися зі своїми онуками, брати участь у їх вихованні. Батьки чи інші особи, з якими проживає дитина, не мають права перешкоджати бабі та діду брати участь у вихованні онуків.

Журналіст 1.

 Моїх батьків позбавили батьківських прав. Чи маю я право жити з бабусею та дідусем?

Спеціаліст 1.

Так, маєш. Виховання у родині є необхідною та важливою умовою формування гармонійно роз­виненої особистості. У Сімейному кодексі Украї­ни передбачено можливість передати дитину, що залишилася без батьківського піклування, баб­ці, діду або іншим родичам. Але така передача може відбутися тільки з дозволу органу опіки та піклування, який має впевнитися, що це не буде суперечити інтересам дитини або порушувати її права.

Журналіст 2.

Мої батьки застосовують до мене суворий стиль виховання, бо впевнені, що це мені на користь. Чи порушує таке виховання мої права?

Спеціаліст 2.

Так, порушує, якщо тебе б'ють, завдають ті­лесних ушкоджень, будь-яку шкоду фізичному здоров'ю або ображають, погрожують, заляку­ють, завдаючи шкоди психічному здоров'ю.

Журналіст 3.

Які дії батьків вважаються насильством по відношенню до дітей?

Спеціаліст 3.

Насильством над дитиною вважаються дії батьків, коли вони:

•  знущаються над дитиною;

•  б'ють її;

•  завдають шкоди здоров'ю дитини;

залякують дитину різними суспільними установами (міліцією, спецшколою, колоні­єю, психіатричною лікарнею);

•  порушують її статеву недоторканість;

навіюють страх за допомогою жестів, по­глядів;

•  перебивають дитину під час розмови;

•  ізолюють її;

надмірно контролюють її спілкування з одно­літками, дорослими, родичами, одним з бать­ків;

•  використовують образливі прізвиська;

•  соромлять дитину;

використовують її як передавача інформації під час конфлікту у сім'ї;
маніпулюють поведінкою дитини за допомо­гою грошей;

•  ігнорують її;

•  не задовольняють її основні потреби;

використовують її як засіб економічного торгу під час розлучення;

•  погрожують фізичною розправою;

•  поводяться з дитиною як з прислугою;

• відмовляються повідомляти про важливі рішення, що безпосередньо стосуються її долі.

ІІІ. Узагальнення та закріплення знань

Учитель пропонує учням працюючи в довільно сформованих групах дати відповіді на поставлені ним запитання:

1. Чи мають учні право за низької температури в приміщенні школи не ходити на заняття?

2. Чи маю я право відмовитися від проходження планової медичної перевірки в школі?

3. Чи маю я право запросити на шкільну дискотеку свого друга, який навчається в іншій школі?

4. Чи маю я право відмовитися в екскурсії яку організував класний керівник?

 5. Чи маю я право не брати участі в демонстрації організованої тією чи іншою партією.

ІV. Підсумки уроку

Висновки: отже, ми з вами сьогодні дізналися, що повна загальна середня освіта є обов’язковою. Кожен має право на освіту. Держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах.

Також, ми з вами розв’язали низку цікавих і пізнавальних задач із шкільного життя, які можливо колись стануть вам у нагоді в різних життєвих ситуаціях.

V. Домашнє завдання

Опрацювати § 11 підручника, дати відповіді на запитання після нього, розв’язати юридичну задачу.


Теги: Іванова Л.І., право на освіту
Навчальний предмет: Правознавство
Переглядів/завантажень: 782/136


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar