Головна » Хімія

Агрегатний стан речовин. Фізичні та хімічні явища і властивості речовин. Хімічні реакції, що їх супроводжують

Мета:

Освітня: поглибити знання про агрегатний стан речовин та фізичні і хімічні явища; з’ясувати їхні істотні відмінності; сформувати поняття про хімічні реакції, вивчити ознаки хімічних реакцій і умови їх протікання.

Розвиваюча: Розвивати навички проведення експерименту, спостереження за ним,  самостійно робити висновки, логічне мислення учнів.

Виховна: виховувати почуття відповідальності, творчий підхід до навчання,  любов  та інтерес до предмету і потребу в набуванні знань.

Учні повинні знати: відмінності фізичних і хімічних явищ, ознаки хімічних та фізичних  явищ, умови виникнення і перебігу реакцій.

Учні повинні вміти: розрізняти фізичні і хімічні явища, наводити приклади хімічних та фізичних явищ у природі і побуті.

Тип уроку: інтегрований.

Базові поняття:  явища, фізичні явища, хімічні реакції, реагенти, продукти реакцій.

Обладнання і реактиви: штатив для пробірок, пробірки, спиртівка, дерев’яна скіпка, кальцій карбонат, оцтова кислота, вода, мідний дріт, фенолфталеїн, натрій гідроксид, мідний купорос.

ХІД УРОКУ

І. Організація класу: Привітання, перевірка відсутніх та підготовки учнів до заняття. Вчитель хімії. Сьогодні у нас незвичайний урок, у нас присутні гості. Але як водиться в гарному домі, гості відпочивають, а господарі – працюють, тож і ми з вами почнемо працювати! Для успіху на уроці нам потрібен ваш хороший настрій. Перш ніж ми розпочнемо наш урок пропоную вам заповнити картки настрою. У картках, які ми вам роздали поставте мітку у строчці на початку уроку під тією картинкою, яка відповідає вашому настрою зараз.

Установка на успіх

Вчитель фізики: Ми сподіваємось, що сьогодні на уроці ви будете активними, настрій ваш буде позитивним і наприкінці уроку всі отримають гарні оцінки.

ІІ Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності.

Вчитель хімії:  Майже шість місяців назад ви почали вивчати новий для вас предмет -  хімію. За цей період ми з вами вивчили хімічний алфавіт, навчилися складати хімічні формули та багато іншого.

Вчитель фізики: Також шість місяців назад ви вивчали новий для вас предмет – фізику. За цей час ми ознайомились з будовою речовин та різними фізичними явищами.

ІІІ. Оголошення теми уроку, мети, завдань та очікуваних результатів:

Тема сьогоднішнього нашого уроку:« Агрегатний стан речовин. Фізичні та хімічні явища і властивості речовин. Хімічні реакції, що їх супроводжують».

Мета уроку:

 - поглибити знання про агрегатний стан речовин, фізичні і хімічні явища та їх властивості; з’ясувати їхні істотні відмінності; сформувати поняття про хімічні реакції, вивчити ознаки хімічних реакцій і умови їх протікання.

- розвивати навички проведення експерименту, спостереження за ним,  самостійно робити висновки, вміння узагальнювати вивчений матеріал.

- виховувати почуття відповідальності самоаналізу та самооцінювання.

Девіз сьогоднішнього нашого уроку буде: «Пізнання починається із здивування» (Аристотель)

Вчитель фізики: Вам подобається подорожувати?

Сьогоднішній урок проведемо у вигляді подорожі.

Подорожувати ми будемо двома командами:

І команда МЕГАРОЗУМ. Девіз: «Ти отруту хочеш мати або вибухівку, одягай білий халат і бери пробірку».

ІІ команда ПІДВОДНА БРАТВА. Девіз: «Хімічити завжди, фізичити повсюди, хімічити в воді і з тебе будуть люди».

Нагадую основні правила роботи команд:

Висловлюватись по черзі.                                   

Вислухати кожного.

Не перебивати товариша.

Бути доброзичливим.

Берегти час.

Вчитель хімії:  Перш, ніж вирушити, необхідно зібрати рюкзак. Тобто повторити основні поняття, які допоможуть вам подолати перешкоди. Для цього давайте пограємо в гру «Відгадайка». По черзі вам будуть задавати питання і за кожну вірну відповідь ви отримаєте літери. З них ви складете слова. Це назва міста куди ми подорожуємо. А що нам потрібно з собою в похід? Звісно знання з хімії та фізики. Отже, перше питання:

Що таке фізика? (наука про природу). (Літера - Ф)
Що таке хімія? (наука о речовинах і їх перетвореннях). (Знак - )
А що ми спостерігаємо під час походів? (будь-які явища). (Літера - і)
Що таке явище? (будь-які зміни, що відбуваються у природі). (Літера - Л)

          -    Які бувають явища? (Літера - з)

Наведіть приклади таких явищ, що відбуваються навколо нас що­дня. (Дощ, сніг, вітер, гроза, ріст дерев, скисання молока, приготуван­ня чаю тощо) (Літера - е)
А тепер пригадаймо, які явища належать до фізичних. (ті, в яких ре­човина не змінюється). (Літера - Х)
 А що міняється? (агрегатний стан і форма) (Літера н)
Які явища належать до хімічних? (Ті, в яких речовина змінюється) (Літера – і)
Які тобі відомі агрегатні стани речовин? (рідкі, тверді, газоподібні) (Літера д)
Що таке властивість речовин? (Це певна ознака за якої речовини подібні одна до одної або різняться одна від одної) ( Літера - м)

Учні складають на дошці назву чарівного міста «ФізХім-ленд».

Так, дійсно, ми відправляємося в казкове місто під назвою «ФізХім-ленд».

ІV. Основна частина.

Вчитель хімії:  На уроці працюємо з маршрутним листом.

Перша станція  «Класифікація».

Завдання № 1. Діти одержують брошуру в якій виконують завдання обох команд.

Закінчити схему «Агрегатний стан речовин»

Завдання № 2.Закінчити схему «Фізичні та хімічні явища»

 

Вчитель фізики:  Добре мандруємо далі і друга станція «Фізична».

Завдання № 3. Діти самостійно розглядають на столах запропоновані речовини і занотовують в брошурах свої спостереження.                                                     

Роздивиться прості речовини: мідь, цинк, залізо, що знаходяться у вас на столах. Запишіть спостереження до таблиці. Доповніть її.

 

Завдання № 4.

Роздивіться видані вам пробірки зі складними речовинами. Заповніть таблицю.

Вчитель фізики:  А  тепер давайте перевіримо.

Вчитель хімії:  Подорож наша продовжується. Наступна станція «Дослідницька».

Завдання № 5. Вчитель проводить демонстраційні досліди. Учні фіксують їх у бланку із завданнями. Вчитель робить позначки на дошці.

Знаючи правила поведінки й техніку безпеки під час роботи з вогнем, продовжуємо нашу подорож.

Дослід виконується на демонстраційному столі. Цей дослід демонструє хімічні реакції які супроводжуються різними зовнішніми ефектами:

Нагрівання парафіну. До порцелянової чашки поклали шматок парафіну та нагріваємо його. Які зміни відбуваються? (зміна агрегатного стану з твердого у рідкий, зміна форми)
Нагрівання води у пробірці. Що ми спостерігаємо під час кипіння води в пробірці? (зміна агрегатного стану з рідкого до газоподібного)
Запаліть сірник. Яке явище ви спостерігаєте? (З’явився дим, виділилося тепло і світло, сірник став чорного кольору)
До розчину соди додайте декілька крапель оцтової кислоти, що ви спостерігаєте? (виділення газу)
Добавте до розчину оцтової кислоти  декілька крапель індикатору метилоранжу. Як змінюється колір індикатора? (зміна забарвлення розчину)
Нагрівання дроту в полум’ї. З допомогою тигельних щипців нагрійте в полум’ї мідний дріт. Які зміни відбуваються? (зміна забарвлення речовини)

Вчитель хімії:  Остання станція -  «Мультиплікаційна».

Будьте пильними і уважними. Вам будуть представлені кадри з мультфільмів. Кожен кадр супроводжується фізичними або хімічними явищами та властивостями речовин. Ваша задача їх розпізнати та відповісти на запитання:

Яке явище ви спостерігали? Кадр 1 Мегамозок (Фізичне. Зміна форми та агрегатного стан речовин)
Яке явище та яку властивість речовин ви спостерігали? Який зовнішній ефект це підтверджує? Кадр 2 Добриня і Горинич (Хімічне явище. Хімічна властивість – горіння. Це підтверджує виділення тепла)
Що ви спостерігали? Який зовнішній ефект це підтверджує? Кадр 3 Баба Яга (Зміна агрегатного стану, виділення газу)
Яке явище та яку властивість речовин ви спостерігали? Який зовнішній ефект це підтверджує? Кадр 3 Альоша і  Добриня  (Хімічне явище. Хімічна властивість – горіння. Це підтверджує виділення тепла та утворення нової речовини вугілля С)
Останній кадр містить суміш деяких явищ – це суперкадр. Будьте уважними та занотовуйте, що ви спостерігали? кадр 4 фільм 12 місяців (Фізичні та хімічні явища, зміна пори року, зміна агрегатного стану речовин)

V. Підсумок уроку. Оцінювання знань учнів.  Підведення підсумків та виставлення оцінок.

Вчитель фізики:  Наша подорож завершується. Ми з вами отримали необхідні знання для життя в чудовому місті ФізХім-ленд. Подивіться який він гарний.

Вчитель хімії:  Щиро дякую вам за урок. Ви гарно попрацювали. Обидві команди були активними. Хочеться особливо відмітити учнів….

VІ. Рефлексія.

Слово вчителя: А тепер я прошу всіх заспокоїтись. Сядьте зручніше, закрийте очі та поміркуйте про те чим ми займались протягом уроку. А тепер позначте в картці настрою поставте мітку у строчці по закінченню уроку під тією картинкою, яка відповідає вашому настрою зараз.

 1. Що ми повторили на уроці.

 2. Чи сподобався вам урок? Чим саме?

VІІ. Домашнє завдання.

 1.Повторити записи в робочих зошитах, пов.§3.


Теги: Мороз К.Ю., стан речовини
Навчальний предмет: Хімія
Переглядів/завантажень: 1863/214


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar