Головна » Геометрія

Розробка уроку „Чотирикутники” з геометрії у 8-му класі

Дидактична мета: Узагальнити і систематизувати знання, уміння і навички, набуті учнями при вивченні теми «Чотирикутники» (протягом І чверті).

Виховна мета: Розвивати інтерес до знань, формування умінь працювати в колективі.

Обладнання: Таблиці, ілюстрації, креслярські прилади.

Тип уроку: Комбінований (нестандартний – урок-екскурсія).

Хід уроку

Організація класу (відсутні, чергові).
Перевірка домашнього завдання.
Мотивація навчальної діяльності.
Оголошення мети і теми уроку (число, кл. робота).

Я вітаю вас із завершенням теми «Чотирикутники». І сьогоднішній урок ми присвятимо повторенню основних теоретичних питань, вивчених протягом І чверті. А щоб урок вам не здався нецікавим, ми його проведемо у формі подорожі чи екскурсії по визначних властивостях вивчених нами фігур. Я буду гідом, ви – туристами.

Ви знаєте, що найважливіше в будь-якій подорожі:
1) бути уважними;
2) не загубитись, не відставати;
3) підтримувати і допомагати один одному в екстремальних ситуаціях.

Тому, ділитись на групи чи так звані «команди» ми не будемо, а будемо разом долати всі перешкоди, тобто подорожувати під девізом «Один за всіх і всі за одного».

Запишіть тему уроку.

І. Отже, екскурсія починається.

Перед вами «Машина часу», на якій ви будете подорожувати в просторі і в часі. Але, щоб потрапити в неї, потрібно одержати перепустку, розв’язавши при цьому кросворд і разом з тим, повторивши відомі види чотирикутників.

Слухайте уважно означення чотирикутників.

По горизонталі:

Чотирикутник, у якого протилежні сторони паралельні, тобто лежать на паралельних прямих. (паралелограм – 12 букв).
Прямокутник, у якого всі сторони рівні. (ромб – 4 букви).
Прямокутник, у якого всі сторони рівні. (квадрат – 7 букв).
Давньогрецький учений (VI ст. до н. е.), автор знаменитої Теорії про паралельні прямі, що перетинають сторони кута. (Фалес – 5 букв).

По вертикалі:

Паралелограм, у якого всі кути прямі. (прямокутник – 11 букв).
Чотирикутник, у якого тільки дві протилежні сторони паралельні. (трапеція – 8 букв).
Чотирикутник, який не згадується в нашому підручнику (схожий на ромб), у якого в 2-х парах рівні сусідні сторони. (дальтоїд – 8 букв).

Усі виходять, записують.

 

Розгадавши правильно кросворд, учні одержують перепустку в «Машину часу» (останній часу).

ІІ. Ну що ж, з 1-м завданням ви справились.

Запрошую вас всіх до «Машини часу» (на борт). Тепер ви – астронавти. Отже, в путь. Перша наша зупинка у Місті загадкових геометричних фігур.

Ми біли воріт міста. В 1-му з його будиночків проживають чотирикутники (макет будинку) – паралелограми, ромби, квадрати, прямокутники, трапеції, дальтоїди. От тільки біда в тому, що за канікули вони зовсім забули свої властивості і тепер не знають, хто вони насправді. Допоможіть їм віднайти і пригадати свої назви.

Учні повторюють вивчені теореми. За теоремою встановити назви.

Паралелограм

А) Т.6.1. (ознака паралелограма).
Якщо BO=OD, а AO=OC, то ABCD – паралелограм.
Якщо діагоналі чотирикутника перетинаються і в точці перетину діляться пополам, о цей чотирикутник – паралелограм.

Б) Т.6.2. (обернена до Т.6.1.) Властивості діагоналей паралелограма.
Діагоналі паралелограма перетинаються і точкою перетину діляться пополам.

 

В) Т.6.3. Властивості протилежних сторін і кутів паралелограма.
У паралелограма протилежні сторони рівні, протилежні кути рівні.
1) AD=BC, AB=DC,
2) A= C, B= D.

 

Прямокутник

Діагоналі прямокутника рівні. Т.6.4.

АС=BD

 

Ромб

Т.6.5.
а) Діагоналі ромба перетинаються під прямим кутом.
б) Діагоналі ромба є бісектрисами його кутів.

 

Квадрат

Прямокутник, у якого всі сторони рівні, називається квадратом.
Оскільки сторони квадрата рівні, то він є ромбом, у якого всі кути прямі.

Властивості квадрата і ромба:
1. У квадрата всі кути прямі.
2. Діагоналі квадрата рівні.
Діагоналі квадрата перетинаються під прямим кутом і є бісектрисами його кутів.

 

Якщо паралельні прямі, які перетинають сторони кута, відтинають на одній його стороні рівні відрізки, то вони відтинають рівні відрізки і на другій його стороні.

Т. 6.7. Середня лінія трикутника, яка сполучає середини 2-х даних сторін, паралельна 3-й стороні й дорівнює її половині.

 

Т. 6. 8. Середня лінія трапеції паралельна основам і дорівнює їх півсумі.
m=?(a+b)

 

Дельтоїд

Чотирикутник, у якому дві пари суміжних сторін мають рівні довжини, є дельтоїдом.

 

Вітаю вас з подоланням ще однієї перешкоди. Тепер фігури будуть мати свої назви, а вам не буде соромно зустрітись із знаменитим вченим.

ІІІ. І знову в путь. Але ось ми в минулому, у Стародавній Греції IV ст. до н. е. Послухайте повідомлення про давньогрецького вченого – Фалеса Мілетського. (реферат)

IV. Спасибі. Тепер нас машина часу віднесе в майбутнє, на фантастичну планету, де живуть юні ерудити, які дуже люблять геометрію і дуже швидко розв’язують задачі.
Давайте з ними познайомимось.

 

V. Молодці. Тепер наш курс йде на іншу планету, де долає перешкоди легендарний Джон Кірбі – «воїн часу». Але ось він потрапив у біду.
Щоб його визволити, ви повинні розв’язати задачі (учні біля дошки).

VI. «Повернення додому». Для цього необхідно виконати невелику самостійну роботу (за різними ступенями складності) – на аркушах паперу.

VII. Підсумки уроку. Оцінки.

VIII. Домашнє завдання. Повторити теоретичний матеріал, придумати й розв’язати по одній задачі з теми «Чотирикутники».

Дякую усім! Урок закінчено.


Теги: Яцина О.Г., чотирикутник
Навчальний предмет: Геометрія
Переглядів/завантажень: 340/31


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar