Головна » Географія

Використання на уроках географії інформаційно-комунікаційних технологій як засіб виявлення творчих здібностей учня

Одним із пріоритетних напрямків розвитку освіти в Україні є підвищення якості освіти школярів, оновлення форм, методів організації навчально-виховного процесу, використання інноваційних та інформаційних технологій з урахуванням інтеграційних процесів європейського освітнього простору.

Згідно з Національною доктриною розвитку освіти України, пріоритетом розвитку освіти в сучасних умовах є впровадження інформаційно-комунікаційних  технологій, що забезпечують подальше удосконалення навчально-виховного процесу та підготовку молодого покоління до життєдіяльності в інформаційному суспільстві.

ХХІ століття – це час переходу до високотехнологічного інформаційного суспільства, в якому якість людського потенціалу, рівень досвідченості й культури всього населення набувають вирішального значення для економічного та соціального поступу країни.

Результати прогнозних досліджень підтверджують той факт, що в нашому столітті освіті доведеться перетворитися на безперервний процес, який триватиме впродовж усього життя людини, адже лише в такий спосіб вона зможе адаптуватися до технологічних інновацій як результату постійного вдосконалення у професійній діяльності.

Сьогодні вже немає жодних сумнівів, що ХХІ століття буде століттям інформації та наукових знань, а отже, і система освіти повинна буде розв’язувати нову проблему, пов’язану з підготовкою мільйонів людей до життя і діяльності у зовсім нових для них умовах інформаційного світу. Принципово нових підходів вимагає і проблема інформатизації самої освіти.

Сучасні інформаційні технології знаходять широке застосування в галузі освіти. Комп’ютер застосовується повсюдно, має широкі можливості для навчального впливу та багатий вибір інструментів для створення навчальних програм. Використання інформаційно-комунікаційних технологій цілком змінює відносини педагога та учня. Вони стають партнерськими, спрямовуються на досягненні спільної мети – організацію такого навчального процесу, в якому роль педагога зводитиметься до корегувальної та керуючої. Постійно апробуючи матеріал, викладач отримує можливість коригувати свій навчальний курс, включаючи в нього новітні інформаційні та педагогічні розробки, не припускаючи застою або морального старіння.

Поява в галузі освіти останніх поколінь персональних ЕОМ (на зразок Pentium) відкриває нові можливості для застосування в навчальному процесі об’ємних зображень та мультимедійних засобів, а також інформаційного моделювання багатьох, досить складних, процесів, що вивчаються в середній школі. Інакше кажучи, з’явилася принципова можливість надання знань  у різних формах: текстовій, графічній, звуковій, динамічній, що, у свою чергу, відкриває нові можливості не лише для сприйняття цих знань людиною, алей для розвитку в неї здібностей оперувати ними. Впровадження у навчальний процес гіпертекстових технологій забезпечує учнів і викладачів принципово новими можливостями роботи з довідковою літературою.

Зі сказаного вище випливає, що назріла необхідність застосування інформаційних технологій на уроках географії та економіки.

Я глибоко переконана, що людині для сумлінного виконання своїх обов’язків, треба вчитися постійно. На своїх уроках я використовую метод телекомунікаційних проектів, який повною мірою відповідає новим вимогам, які ставить час. Телекомунікаційні проекти мають такі переваги: по-перше, за допомогою спеціальних програм можна швидко та красиво оформити роботу, витративши мінімум часу; по-друге, якість виконаних робіт має зовсім інший рівень; по-третє, робота із сучасними засобами телекомунікацій викликає живий інтерес учнів, що сприяє підвищеній мотивації роботи; по-четверте, робота з комп’ютером дуже багатогранна. Вона дозволяє максимально виявити творчі здібності та індивідуальність.

Телекомунікаційні проекти передбачають, з одного боку, відмову від авторитарних методів, а з іншого – це лише компонент системи навчання, а не сама система. Телекомунікаційні проекти мають унікальну цінність, окрім іншого, вони пов’язані з предметом дослідження, програмним матеріалом тощо. Вони розсувають стіни класу, роблять лабораторією всю земну кулю, де всі ми – громадяни і нам цікаво й корисно дізнатися одне про одного якомога більше, цікаво працювати, думати й розмірковувати разом. Робота над проектом ставить учнів у такі умови, коли не навчатися новому практично неможливо.

Наведу приклади  використання телекомунікаційних проектів на уроках географії.

•З метою розвивати вміння застосовувати знання у конкретній життєвій практиці, учні отримують завдання створити проект «Природні чудеса України». Учні проводять дослідження, які включають елементи наукової діяльності. Результатом проекту є створення комп’ютерної презентації.

• Під час екскурсій учні отримують дуже багато інформації, яку вони перетворюють у яскраву, змістовну презентацію, що може бути використано на уроках історії, біології, літератури.  

• Учні 10-х класів із задоволенням створюють презентації країн, де використовують різноманітну інформацію, намагаючись найточніше передати національний колорит.

• На уроках економіки учні працюють над науковими роботами. Так на захисті наукової роботі «Маркетингова політика у банківській справі» учень 11-А класу, Чобанян Георгій, представив комп’ютерну презентацію з діаграмами, графіками, таблицями, які допомагають сприйняттю інформації.

 • Учням, виходячи зі здібностей і нахилів можна запропонувати творчі проекти на різноманітні теми.

Інформаційно-комунікаційні технології дозволяють більш ефективно використовувати час при роботі з доповідями, рефератами, науковими роботами. Неможливо уявити самостійну дослідницько-пошукову діяльність учня без Інтернет, але я завжди звертаю увагу на вміння учня оцінювати об’єктивність інформації, осмислювати її. Самостійна робота з Інтернетом допомагає учню долати лінощі думки, виробляє здатність  критично мислити, а не користуватись чужими думками, готовими результатами.

В позакласній роботі я навчаю учнів працювати над доповіддю. Дуже важливо старшокласників навчить складати доповідь тому, що цей процес сприяє розширенню їх світоглядних уявлень, залучає до роботи з довідковою літературою, формує навики риторики, розвиває досвід оратора. Так учень 10-го класу, Руденко Олександр, працював з питанням «Розкрийте суть концепції географічного посибілізму. З позиції цієї концепції поясніть особливості соціально-економічного розвитку Японії, України, ОАЕ.»  Учню необхідно було у досконалості опанувати предмет промови: ознайомитись з не одною науковою концепцією, прослідкувати трансформацію наукової думки, ретельно дослідити природні ресурси Японії, України, ОАЕ, порівняти рівень економічного розвитку країн, знайти статистичні дані, вичерпні факти, зробити висновки,   презентувати  роботу  у відповідності із сучасними вимогами. Тому він працював не тільки з додатковою літературою, але й використовував інформаційно-комунікаційні технології на всіх етапах роботи, а саме: користувався Інтернет, будував таблиці статистичних даних, діаграми, графіки в програмі Excel, створив комп’ютерну презентацію, надрукував доповідь. Завдяки інформаційно-комунікаційним технологіям був ефективно використаний час, робота була якісно виконана.    

На своїх уроках у 6-х, 7-х, 8-х класах проводжу відео-екскурсії. В кабінеті географії є широкий вибір відеофільмів, які можуть бути використаними на уроках. Учні отримують велике задоволення при перегляді відео-сюжетів, краще запам’ятовують матеріал, отримують творчі завдання. Наприклад: пропоную скласти питання до переглянутого матеріалу, зробити малюнки, написати твір, скласти словник термінів, загадки тощо.   

Рева Наталія Василівна, вчитель географії, спеціаліст вищої категорії,вчитель-методист, призер конкурсу «Вчитель року-2006» в номінації географія, директор СЗШ №20 м.Дніпродзержинськ

Геогафія світу 10 клас

Тема: Глобальні проблеми людства

Мета: Підвести учнів до осмислення ролі і місця людини в сучасній

соціокультурній ситуації, розвивати комунікативні навички, вміння
діалогової взаємодії.
Тип: Урок засвоєння нових знань

Девіз уроку: "Земля не належить нам, це ми належимо Землі."

Обладнання і матеріали:

Для вступної частини: на столах лежать аркуші з цитатами з різних джерел по темі: „Глобальні проблеми сучасності", карти-схеми екологічних проблем.

Для творчої роботи: листи ватману по кількості груп, на кожному робочому столі, набір фломастерів, клей, ножиці, старі журнали з ілюстраціями, фотоматеріали, скоч, відеомагнітофон, плакат: екологічний проект "Моє місто".

Хід уроку

В класі організовано 4 робочих столи, за кожним з них - група учнів із 6 чоловік.

На кожному столі лежить квадрат із кольорового паперу - жовтий, білий, червоний, синій. При вході в клас учні отримують жовтий, білий, червоний або синій жетон і сідають за робочий стіл з відповідним жетону кольором.

І. Вчитель ставить перед учнями мету та завдання уроку. Вчитель: Як тільки людина почала знайомитись із законами світостворення і визначила своє місце у Всесвіті, почали роздаватися голоси попереджуючі про загрозу існування людства. З'явилися книги з тривожними заголовками „До того, як загине природа", „Під загрозою процесу", „Збережемо Землю", „Планета в небезпеці".

Наше завдання сьогодні - з'ясувати, чи є підстава для такої тривоги. Чи дійсно нам загрожує небезпека? Якщо це дійсно так, то яка і звідки? І чи можна її попередити?

Ось про що ми будемо сьогодні говорити. Наша мета - зупинити процес самознищення. Які б складні проблеми не стояли перед людством, при існуючому рівні розвитку науки, техніки, економіки вони повинні бути вирішені! Сьогодні на уроці ми обговорюємо глобальні проблеми людства, працюємо груповим методом.

По ходу уроку вам необхідно скласти таблицю „Характеристика глобальних проблем людства" по формі:

Як завжди, перед початком колективної роботи, нагадую вам правила ефективного спілкування, від виконання яких залежить результат вашої роботи (див. додаток).

II. Актуалізація опорних знань. (Бесіда).

1. Які проблеми можна віднести до глобальних? (До глобальних проблем відносяться:   екологічна,  ресурсно-сировинна,   енергетична,   демографічна, міжнаціональних відносин і інші).

2. Назвіть характерні ознаки глобальних проблем?

а.) носять планетарний характер і торкаються кожного жителя планети Земля;

б. )утворюють систему в якій всі проблеми тісно взаємопов'язані; рішення однієї проблеми не можливе без вирішення іншої;

в. )можуть визначати подальший хід історії людства;

г). їх вирішення можливе тільки зусиллями світової спільноти, (під час відповіді на ці питання всі характеристики проблем, вчитель фіксує на дошці)

III. Вивчення нового матеріалу. Занурення в матеріал уроку.

Вчитель пропонує звернутися до цитат і  визначить,  про яку глобальну проблему йде мова в кожній з них. По ходу виступів, учні ще раз акцентують увагу на ознаках і особливостях глобальних проблем.

Приклади цитат:

1. Проблема „Війни та миру".

"Особливе місце серед глобальних проблем людства займає ця проблема, яка безпосередньо стосується всіх інших проблем.

Військове виробництво відволікає великі людські, енергетичні і сировинні ресурси, великі матеріальні кошти, які стягуються із сфери мирної праці. 1/5 нинішніх світових військових витрат було б достатньо для повної ліквідації голоду вже до кінця XX століття. Війни затрудняють вирішення і екологічних проблем, а сама війна загрожує людству загибеллю і „ядерною зимою". Вирішити цю проблему можна тільки колективними зусиллями всіх держав і народів світу. Ось вже 60 років „миру" після другої світової, але ці роки так і не можна назвати мирними, тому що в різних частинах планети не згасають військові конфлікти, гинуть люди. Мир на планеті так і не наступив."

2. Екологічна проблема.

"Зараз нас біля 6 млрд. чоловік. Існування на Землі 4-6 млрд. жителів в умовах останніх десятиліть XX ст. не представляє серйозної загрози для біосфери. Якщо її раціонально використовувати, бережно охороняти, то вона без затрат вмістить і більшу кількість людей. Науково-технічна „ударна сила" сучасного людства велика. Біосфера не витримує, все частіше бачимо газетні заголовки: „смертоносні дощі". За останні 10 років кислотність дощових вод різко виросла. Весь світ в тривозі.

—  „Роттердам". Евакуація населення цілого кварталу. Виявилось, що він
побудований на місці захоронення ядовитих речовин.

Смерть на дні моря. В Адріатиці затоплені 900 бочок з рідким свинцем.
Аварія нафтопроводу на півдні Європи. Нафта в річці Дюранс.
10 млн. тонн нафти щорічно поступає в Світовий океан. Сьогодні екологічна криза приймає глобальні масштаби."

Вчитель: Наше промислове місто не є винятком. Пригадаємо нашу спільну
творчу роботу - екологічний проект "Моє місто" ( демонстрація плакату:
екологічний    проект        "Моє    місто"    та       відео    ролику(„Екологія Дніпродзержинська").

(Пропонуються також цитати щодо демографічної, паливно-сировинної, продовольчої та проблеми використання світового океану).

Після обговорення цитат вчитель акцентує увагу на плані характеристики проблем:

Сутність проблеми.
Причини їх виникнення.
Шляхи їх вирішення.

Творча робота(Технологія „колаж")

Вчитель: „А зараз перейдемо до основної частини нашого уроку, У вас на столах лежать листи ватману, маркери, ножиці, клей. До уроку ви готували фотоматеріали, цікаву інформацію щодо проблем. Вам необхідно створити плакат-колаж, в якому б ви відобразили тему нашого уроку „людина в системі глобальних проблем". Всі матеріали можна використовувати на ваш погляд. Кожна група презентує свій плакат. Головне, щоб в процесі роботи всі учні групи приймали участь, кожен повинен знайти своє місце. Додаткове творче завдання - відобразити на плакаті гасло, девіз або заклик до людства, якій на ваш погляд звертає увагу, спонукає глядачів до розв'язання представленої проблеми.

Йде робота в групах. Вчитель спостерігає, фіксує результати спостережень.

По закінченні часу, виступи груп.

Учні презентують роботу своїх груп, (не більше 2-ох хвилин).

В кожній роботі оцінюється ідея, повнота   розкриття теми, оригінальність,

емоційний вплив на глядачів.

IV.   Підсумки уроку. В кінці уроку підводяться підсумки, аналізуються
результати уроку.

Виставлення оцінок.

V. Домашнє завдання. 


Теги: інформаційні технології, Рева Н.В., географія
Навчальний предмет: Географія
Переглядів/завантажень: 1156/207


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar