Головна » Економіка

Безробіття та зайнятість трудових резервів

Мета: сформувати поняття «безробіття», «зайнятість», «рівень безробіття»;

з’ясувати причини, види та наслідки безробіття;

сприяти розумінню економічного змісту природного безробіття;

розвивати вміння обчислювати рівень безробіття та пояснювати необхідність

державної політики щодо боротьби з безробіттям;

виховувати економічне мислення.

Обладнання: - мультимедійний проектор, екран, комп’ютер.

- програмне забезпечення: Microsoft PowerPoint, Microsoft Word

Підготовчий етап: творчі завдання учням (за бажанням, за 1 тиждень).

1. Історія виникнення безробіття. Сутність зайнятості та безробіття. – презентація

2. Види безробіття – презентація

3. Соціально-економічні наслідки безробіття – презентація.

ХІД УРОКУ:

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності

Кожний із нас мріє жити за умов стабільної економіки, яка забезпечує можливості для успіху й оберігає від неприємних несподіванок. Звісно, нелегко здійснити таку мрію в країні, де відбувається перехід від однієї системи до іншої. Однак і в тих країнах, які ми відносимо до благополучних, стабільність теж залишається мрією. Основними проблемами, із якими стикається більшість країн із ринковою економікою, є безробіття та інфляція. Багато економістів вважають безробіття одним із проявів порушення макроекономічної рівноваги, центральною проблемою сучасної економіки. А статистичні дослідження свідчать, що втрата роботи – психологічна травма, яка за рівнем стресу поступається лише смерті близької людини або тюремному ув’язненню.

Сьогодні на уроці ми з вами детальніше розглянемо проблему безробіття та зайнятості, навчимося розрізняти різні види безробіття та обчислювати його рівень, а також охарактеризуємо основні соціально-економічні наслідки цього макроекономічного поняття.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу з практичним закріпленням.

Відомості про виникнення безробіття, його визначення в законодавстві а також  кого можна вважати безробітними – про все це розповість нам Каріна, яка підготувала ці відомості у вигляді презентації.

ПРЕЗЕНТАЦІЯ №1

Для закріплення розв’яжемо задачу.

Задача 1

Чисельність населення країни складає 220 млн. чол., із них 48 млн. – діти у віці до 16 років, а також особи, що знаходяться у спеціальних закладах (психіатричних лікарнях, виправних колоніях тощо), 60 млн. чоловік з тих чи інших причин вибули із складу робочої сили, 9 млн. 200 тис. чоловік – безробітні, 2 млн. чоловік зайняті неповний робочий день. Розрахуйте робочу силу в цій країні.

Розв’язання:

Робоча сила = 200 млн. чол. – 48 млн.чол. – 60 млн. чол. = 92 млн. чол.

Як і більшість економічних понять, безробіття поділяють на види. Цю інформацію підготувала Юлія.

ПРЕЗЕНТАЦІЯ №2

Закріпимо: на кожній парті лежить карточка з описом певного виду безробіття. Вашим завдання буде назвати до якого виду належить конкретна ситуація.

Рівень безробіття вимірюється шляхом співставлення кількості безробітних з наявною робочою силою:

Рівень безробіття уважається важливим, але не безпомилковим показником. Розрахунок рівня безробіття ускладнюється тим, що критерії віднесення окремих осіб до категорії зайнятих чи безробітних є певною мірою умовними. Завищенню рівня безробіття сприяє зайнятість населення у тіньовій економіці. Водночас рівень безробіття може бути заниженим, оскільки цей показник не враховує частково зайнятих (тих, хто працює неповний робочий день, тиждень, знаходиться у неоплачуваних відпустках тощо), а також працівників, які втратили надію знайти роботу і тому не шукають її.

Задача 2

Чисельність населення країни складає 220 млн. чол., із них 48 млн. – діти у віці до 16 років, а також особи, що знаходяться у спеціальних закладах (психіатричних лікарнях, виправних колоніях тощо), 60 млн. чоловік з тих чи інших причин вибули із складу робочої сили, 9 млн. 200 тис. чоловік – безробітні, 2 млн. чоловік зайняті неповний робочий день. Розрахуйте рівень безробіття в цій країні.

Задача 3

Розрахуйте рівень безробіття, якщо робоча сила в країні становить 26 млн осіб, а безробітні – 2,6 млн осіб.

Розв’язання

2,6:26*100%=10%

Хоча й існує думка, що безробіття є стимулятором трудової дисциплінованості й активності працюючого населення, однак соціально-економічні втрати від безробіття є настільки значними, що в усьому світі докладається багато зусиль для мінімізації безробіття, і все одно в жодній країні не вдається ліквідувати його повністю.

З основними економічно-соціальними наслідками безробіття нас ознайомить Владислав.

ПРЕЗЕНТАЦІЯ №3

ІV. Підсумки уроку.

Підведемо підсумки сьогоднішнього уроку.

1. Ви, Як майбутні наймані працівники, усвідомили сутність зайнятості та безробіття як закономірних наслідків функціонування ринку праці, навчилися розрізняти види безробіття, корегувати власну поведінку у разі втрати роботи.

2. Як відповідальні громадяни зрозуміли соціально-економічні наслідки безробіття.

V. Домашнє завдання.

За допомогою Інтернет-ресурсів дізнайтеся про показники безробіття в Україні за останні 10 років, визначені за міжнародною методологією та за даними служби зайнятості.


Теги: Добреля Т.С., зайнятість, безробіття
Навчальний предмет: Економіка
Переглядів/завантажень: 1331/312


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar