Головна » Алгебра

Розв’язування вправ на всі дії з дробами

Мета:                                                      

-   виробляти вміння та навички розв’язування вправ на всі дії з дробами, поєднувати математичний та історичний матеріал, повторити та закріпити знання учнів про життя і творчість  М.В. Остроградського;

- розвивати логічне мислення, творчі здібності учнів; пошукову пізнавальну активність учнів, допитливість, уміння швидко орієнтуватись в ситуаціях, уміння мислити нестандартно;

- виховувати учнів справжніми громадянами своєї країни на прикладі життя і творчості М.В.Остроградського.     відповідальність за колектив, бажання прийти на допомогу тим, хто її потребує, згуртованість.

Обладнання: Портрет М.В.Остроградського, хронологічна таблиця, родинне дерево Остроградських, різноманітний роздатковий матеріал (кросворд, гра „Хто швидше”), висловлювання видатних діячів про великого вченого та його слова про математику.

Тип уроку: урок закріплення умінь та навичок

Девіз уроку: Його творіння у світі добре знані:

Десятки  теорем і формул, і думки,

Давно немає генія між нами...

Та в пам'яті він житиме віки!

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Урок сьогодні буде незвичайним. На ньому присутні гості.

Давайте з ними привітаємося.

ІІ. Оголошення теми, мети, епіграфу уроку

Тема сьогоднішнього уроку: розв’язування вправ на всі дії з дробами з використанням біографії М.В.Остроградського. Його мета – удосконалювати вміння та навички виконання дій з дробами. Всі математичні дії ви будете виконувати, повторюючи і закріплюючі відомості про життя та творчість великого всесвітньо-відомого вченого, нашого земляка, чиє ім'я носить наша школа – Михайла Васильовича Остроградського.

 

ІІІ. Повторення та закріплення знань, умінь і навичок.

Розминка: на дошці записаний кросворд по темі „Звичайні дроби”. Запитання до кросворду допоможуть вам пригадати правила до цієї теми.

(кросворд додається)

Учитель: Слово надається нашому бібліографу, яка нагадає нам основні факти з життя та творчості М.В.Остроградського.

(На дошці вивішено хронологічну таблицю, за якою учениця будує свою розповідь)

Учитель: Отже, ви згадали основні моменти з життя та творчості великого вченого. Сьогодні ви будете розв’язувати вправи, відповіді на які пов’язані з життям і творчістю М.В.Остроградського.

Задача 1. Потяг проходить відстань між двома містами за 6 год. зі швидкістю 68 км/год. Скільки часу потрібно велосипедисту, щоб проїхати  цієї відстані зі швидкістю 17 км/год.?                  (3)

Учитель ставить оцінки учням, які правильно розв’язали задачу, перевіряючи завдання в усіх.

Учитель: Це була не просто задача. У відповіді ви одержали число 3, що відповідає кількості козацьких родів з яких походить рід М.В.Остроградського. (Остроградський, Сахненко, Скоробагат, цікаво знати що дід Михайла служив козацьким сотником з 1691 року на Говтвянські Шар-горі (зараз с.Приліпка) з Успенської церкви на Шар-горі після її руйнації в 1936 році дерево продали в с.Михайлики на школу.  )

У кожного на парті лежить таблиця „Цікаво знати”. Вам потрібно заповнити пропуски цифрами, які ви знайдете, коли розв’яжете вправи.

Цікаво знати

Михайло Остроградський із

 ____ років життя

____ років був на навчанні в м. Полтаві і Харкові, 

____ років був на навчанні в м. Парижі,

____ років працював на науковій і педагогічній роботі

Виконайте дії:

(1: )(7 ):2 +20      (60)

Знайдіть значення виразу

х+1 , якщо х= 8,5      (12)

Розв’яжіть рівняння     (х-1)            (6)
Знайти число, якого дорівнюють 22        (33)

Задача 2. Скільки років було М.В.Остроградському, коли вийшла в світ перша його наукова праця. Якщо   цього числа дорівнює  6 ? (25 років)

Учитель: Як називається ця праця? („Мемуари про поширення хвиль в циліндричному басейні”)

Учитель: Зараз ми проведемо гру „Хто швидше?”. На дошці накреслено табличку із 11  клітинок

 

Я запропоную вам одинадцять тестових завдань з математики. Відповідь кожного завдання ви будете по черзі записувати в клітинки таблички, знайшовши його в іншій колонці. Кожне число відповідає номеру букви алфавіту. Букви ви знайдете в табличці з алфавітом. Хто першим прочитає слово?

Учням роздають таблиці з алфавітом.

Вік батька дорівнює 3 віку сина. Батькові 76 років. Скільки років сину?

Яке число є ні просте, ні складене?

Знайти значення виразу:  8,4:2

Розв’язати рівняння: 

У книжці 76 сторінок. Хлопчик прочитав 0.25 книжки. Скільки сторінок він прочитав?

Яке число є найменшим простим непарним числом?

Який найбільший дільник числа 22?

Яке із даних чисел 8,  15,   21,   31,   44,  90  є простим?    

Знайти більший вираз:      і   3

Назвати обернене число до

Знайти 0,5 від числа  28

Український алфавіт

Учні називають прізвище Павловський.

Учитель: Ви правильно вгадали прізвище відомого викладача Харківського університету, на квартирі якого жив М.В.Остроградський, будучи студентом ІІ курсу цього університету. Павловський був широко освіченою людиною і намагався своє захоплення математикою передати молоді. Дуже швидко учень перевершив свого вчителя, про що той сказав такими словами: „Я скоро відчув, яка колосальна різниця між мною і Остроградським. Якщо я лише наполегливою працею добував знання, то мій учень, який від природи володіє блискучими здібностями, швидко засвоював готове і тут же творив своє. За три місяці занять Остроградський був уже в змозі спрощувати найскладніші математичні формули”.

Багато що з математики не лишається в пам'яті, але коли зрозумієш її, тоді легко при нагоді згадати призабуте.

М.В.Остроградський

Учитель: Наступне завдання – це приклад на всі дії зі звичайними і десятковими дробами. Перші три учні, які правильно розв'яжуть цей приклад, одержать оцінки.

Учитель: З чим у біографії вченого пов’язане це число?   (60 років прожив великий вчений М. В. Остроградський)

Учитель: Молодці! Ви виявили не лише математичні здібності, але й історичні.

Згадаємо вислови М.В.Остроградського про математику.

Всі гадають, ніби математика – наука суха, що полягає вона тільки в умінні рахувати. Це безглуздя. Цифри в математиці відіграють наймізернішу, найостаннішу роль. Це – найвища філософська наука, наука найбільших поетів...

М.В.Остроградський

Якщо залишився час, можна пограти в гру „Ерудит”. Учні виходять до дошки і вчитель задає їм запитання.

 

Запитання до гри „Ерудит”

 

1.  Знайти  від числа 10.         (4)
2. Яка була улюблена іграшка малого Михайла?    (мотузка з прив’язаним до одного краю камінцем, використовував Михайлик цю річ для вимірювання довжин, ширин, глибин різних предметів)
Знайди число,   якого дорівнюють 3.
Яке відношення мають нащадки Остроградського до Перлини Козельщини - ікони Козельщинської Божої Матері? (Софія Михайлівна Капніст (дочка видатного вченого-математика М.Остроградського), в спадок до її сім’ї яким перейшла родова ікона Козельських. Її тяжко хвора донька Марія зцілилась молячись перед іконою Божої Матері. 23 квітня 1885 році граф Капніст збудував капличку, а вже у вересні була збудована Свято-Богородицька церква.)
Поділи 200 на половину.                                             (400)
Скільки дітей було  у Михайла Васильовича?                     (Троє, син Віктор, та доньки Ольга і Марія)
Чому дорівнюють півтори третіх від 100?                  (50)
З ким із українських поетів, письменників, композиторів товаришував М.В.Остроградський?  (українські: І.П.Котляревський, Т.Г.Шевченко, С.С.Гулак-Артемовський, М.В.Лисенко, М.П.Старицький;  російські: В.А.Жуковський, О.С.Пушкін.)
Як слід сказати:  дорівнює 1   чи дорівнюють  1 ?                       (не дорівнює)
Чому Михайло Васильович сидів на двох табуретах? ( Мав надлишкову вагу. Любив багато їсти, а особливо сало.)

 

Підсумок уроку:

 

Учитель підводить підсумок уроку, запитує в учнів, чи цікавим для них був урок та що нового вони дізналися на ньому.

 

ХРОНОЛОГІЧНА ТАБЛИЦЯ ЖИТТЯ М.В.ОСТРОГРАДСЬКОГО

24 вересня 1801 року

Народився М.В.Остроградський в сім’ї дрібних дворян в с. Пашенне Кобеляцького повіту Полтавської губернії

1809 рік

Поступив навчатися у „будинок для виховання бідних дворян” м. Полтава

1812 рік

Поступив навчатися у Полтавську гімназію

21 серпня 1816 року

Михайла зарахували вільно слухачем фізико-математичного факультету Харківського університету

1817 року

Михайла зарахували студентом фізико-математичного факультету Харківського університету

1820 рік

Закінчив Харківський університет, але атестат про закінчення не отримав

Серпень 1822 рік

Навчання в Парижі під керівництвом Лаплас, Коші, Ампер, Пуассон

1826 рік

Подав Паризькій Академії наук свою першу наукову працю „Мемуари про поширення хвиль в циліндричному басейні”

1828 рік

Прибув у Петербург

Грудень 1828 року

Петербурзька Академія наук обрала Остроградського ад’юнктом прикладної математики

1830 рік

Михайло Васильович одержав звання екстраординарного академіка

1831 рік

Михайло Васильович одержав звання ординарного академіка

З 1847 року протягом 15 років

Працював при штабі головного начальника закладів наглядачем за викладанням математики

20 грудня 1861 рік

Помер Михайло Васильович. Похований у с. Пашенному, в сімейному склепі Остроградських

 

[КРОСВОРД ПО ТЕМІ "ЗВИЧАЙНІ ДРОБИ"]

 

Число, записане під рискою дробу.                  (знаменник)
Одна з дій першого ступеня.                             (віднімання)
Числа, зображені двома натуральними числами, відокремленими горизонтальною рискою.      (дроби)
Число, записане над рискою дробу.                   (чисельник)
Дріб, у якого чисельник менший за знаменник.   (правильний)

Знаменник, до якого зводять дроби з різними знаменниками.                   (спільний)
Ділення чисельника та знаменника дробу на їх спільний дільник.                     (скорочення)
Дробову риску можна розуміти як знак...              (ділення)

У затемненому стовпчику учні прочитають слово „звичайні”

                  


Теги: дроби, Мариндич Л.М.
Навчальний предмет: Алгебра
Переглядів/завантажень: 393/119


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar