Головна » Алгебра

Розробка уроку «Додавання раціональних чисел» із математики в 6-му класі

Мета: навчити додавати раціональні числа; розвивати практичні вміння та навички; виховувати культуру записів.

Обладнання: демонстраційний термометр; комп’ютер; мультимедійний проектор.

Тип уроку: урок-тренінг, засвоєння нових знань.

                                                      Хід уроку.

І. Знайомство.

Рефлексія. У кожного учня на парті лежить набір смайлів , , . За проханням учителя учень піднімає той смайлик, з яким настроєм він прийшов сьогодні на урок.

 - задоволений,    - незадоволений,     - байдужий.

ІІ. Повідомлення теми уроку. Мотивація.

Учитель ставить перед учнями проблемне  запитання, на яке треба дати відповідь до закінчення уроку: чи можна раціональні числа додавати?

ІІІ. Очікування.

Учитель просить учнів на стікерах написати, чого саме вони чекають від уроку. Після цього кожен учень зачитує свої очікування і приклеює листок на намальований на ватмані «Берег надій».

ІV. Правила роботи:

Учитель разом з учнями формулюють правила роботи на уроці і записують на видному місці. Наприклад:

бути позитивними;
користуватися «правилом піднятої руки»;
слухати і чути кожного;
говорити по черзі;
бути активними.

V. Засвоєння нових знань.

1. Робота в парах.

На кожній парті лежить демонстраційний термометр з рухомим «стовпчиком», що показує температуру. Учні з допомогою вчителя розв’язують задачі і результати записують в зошити.

Додавання двох протилежних чисел.

Задача 1. Вранці температура повітря була +5?С. За день вона знизилася на 5?С. Якою стала температура повітря ввечері?

Розв’язання. +5 + (-5) = 0

Задача 2. Вранці температура повітря була -3?С, за день вона підвищилася на 3?С. Якою стала температура за день?

Розв’язання. -3 + (+3) = 0

Висновок. Бачимо, що сума протилежних чисел дорівнює 0.

Додавання двох раціональних чисел з різними знаками.

Задача 3. Термометр показував температуру +5?С, а потім вона знизилася на 3?С. Яку температуру показує термометр після зниження?

Розв’язання. 5 + (-3) = 2

Задача 4. Термометр показував температуру -6?С, а потім вона  підвищилася на 4?С. Якою стане температура повітря?

Розв’язання.-6 + (+4) = 2.

Висновок. Щоб додати два числа з різними знаками, треба від більшого модуля відняти менший і перед результатом поставити знак того числа, модуль якого більший.

 

Задача 5. Термометр показував температуру -2?С, а потім вона  знизилася на ще на 2?С. Якою стане температура повітря?

Розв’язання. -2 + (-2) = -4.

Задача 6. Термометр показував температуру -4?С, а потім вона  знизилася ще  на 1?С. Якою стане температура повітря?

Розв’язання. -4 + (-1) = -5.

Висновок. Щоб додати два від’ємних  числа, треба додати їх модулі і перед результатом поставити знак мінус.

 

Зауваження. Кожен висновок супроводжується показом алгоритму додавання раціональних чисел на екрані.

2. Робота в групах.

      Учитель ділить учнів на дві групи: «Плюс» і «Мінус». Кожна група отримує картки із записаним алгоритмом додавання раціональних чисел (одна картка – одне слово). Група «Плюс» отримує алгоритм додавання від’ємних  чисел, група «Мінус» - додавання чисел з різними знаками.

Завдання: скласти слова в певній логічній послідовності так, щоб утворилося правило додавання раціональних чисел і виконати вправи:

Група «Плюс»                                                       Група «Мінус»

-17 + (-8) =                                                          85 + (-94) =

-9 + (-57) =                                                         -19 + 76 =

-6 + (-300) =                                                        -94 + 0 =

-23 + (-56) =                                                        -12 + 6 =

-48 + (-8) =                                                          21 + (-81) =

-710 + (-28) =                                                      16 + (-42) =

Після того, як групи виконали завдання, один або два учасники з групи представляють свою роботу так, щоб донести до відома іншої групи.

Алгоритми додавання чисел висвітлюються на екрані разом з прикладами для перевірки правильності виконання завдання.

 

               Алгоритм №1 (для групи «Плюс»)

               Щоб додати два від’ємних  числа, треба:

               а) додати їх модулі;

               б) перед результатом поставити знак мінус.

               Наприклад: -20 + (-15) = -( |-20| + |-15|) = -35

 

                         Алгоритм №2 (додавання чисел з різними знаками)

                      Щоб додати два числа з різними знаками, треба:

                      а) від більшого модуля відняти менший;

                      б) перед результатом поставити знак того числа, модуль

                       якого більший.

                       Наприклад: -20 + 25 =( |25| - |-20|) =5;

                                       -18 + 7 =-( |-18|-|7|) = -11.

 

VІ. Закріплення вивченого.

Самостійна робота.

№995, №998. [5]

Перевірка самостійної роботи учителем. В цей час учні на картках виконують математичний диктант.

VІІ. Підсумок уроку.

Математичний диктант (на картках в кожного учня).

Щоб додати два від’ємні числа, треба ________________їх модулі і перед результатом поставити знак____________________________________.
Сума модулів чисел -2,3 і -5,4 дорівнює _________________________.
Сума чисел -2,3 і -5,4 дорівнює ________________________________.
Щоб знайти суму додатного і від’ємного чисел, треба______________

__________________ і перед результатом поставити_______________.

Різниця модулів чисел -8,5 і 5,2 дорівнює ________________________.
Різниця чисел -8,5 і 5,2 дорівнює _______________________________.
Сума числа 12,3 і протилежного йому числа дорівнює _____________.
Сума всіх цілих чисел, що містяться між точками А(-3;5) і В(1;5) дорівнює ___________________________________________________.

Перевірка математичного диктанту. Повернення до очікувань. Виставлення оцінок за урок з коментуванням.

VІІІ. Домашнє завдання.

§30 вивчити, №996, 1004 – І група, №996, 1007 – ІІ група виконати.[5]


Теги: Артюх Н.А., раціональні числа
Навчальний предмет: Алгебра
Переглядів/завантажень: 961/161


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar