Головна » Алгебра

Пропорція. Розв’язування задач

Мета уроку:

        • Навчити учнів застосовувати набуті на попередніх уроках знання про  пропорції до розв’язування задач; розглянути приклади застосування  властивості пропорції у банківській   справі, сільському господарстві, біології та медицині

          •   Сприяти розвитку логічного мислення, інтуїції, вміння робити  висновки;      

          •   Формувати вміння учнів розв'язувати задачі на використання основної властивості пропорції та прямої й оберненої пропорційних залежностей;

          •   Виховувати дружні, товариські стосунки під час гри.

          •    Розширити кругозір учнів з математики, використовуючи міжпредметні зв’язки

          •  Продемонструвати багатство і красу світу математичних знань.

Вид уроку:  Гра: «Що? Де? Коли?»

Тип уроку:  Закріплення знань, умінь і навичок

 

Структура уроку: Інтелектуальна гра.

Обладнання:    Стіл для гравців, розбитий на 12 секторів; дзиґа; конверти  з завданнями,  мультимедійна дошка – екран для демонстрації завдань; музичне оформлення  та призи; табло для відображень результатів.

Матеріал до уроку:  Комп’ютерні презентації

Методи і форми роботи:   Практичні (ігрові, самостійної           

                 роботи); метод проблемного та диференційованого   

навчання і формування творчих можливостей; метод

контролю і самоконтролю в процесі навчання.

Використання інноваційних елементів на уроці: Творча діяльність у навчальному процесі, між предметні зв’язки, виконання комп’ютерних презентацій та їх демонстрація.

 

                                    Структура  уроку

I. Адаптивна хвилинка 

Діти після перерви входять у спільне поле мислення

II. Мотивація 

Концентруємо увагу учнів на проблемі.

III.  Перевірка домашнього завдання.

IV. Актуалізація опорних знань 

Перевірка знань учнів.

Гра „Карусель”
Самостійна робота

V. Організація учнів та повторення правил гри

VI. Практична робота

VII. Підсумки уроку

„Вільний мікрофон”

VIII. Домашнє завдання 

 

Кожен етап уроку супроводжується презентаціями

I. Адаптивна хвилинка

Сідайте зручніше. Покладіть руки на парту, а голову на руки.

Я говорю слова, а ви про себе повторюєте:

Зараз я почну учитись...

Увага моя зростає...

Пам’ять моя міцна,

Голова працює ясно,

Я дуже хочу навчатись,

Я готовий працювати,

Я працюю.

 

 II. Мотивація навчальної діяльності і повідомлення теми, мети і завдань уроку.

 

 -Тепер, коли ми готові з вами працювати, я оголошую, що у нас сьогодні підсумковий урок з теми «Пропорції». На цьому уроці ми перевіримо  рівень засвоєних знань, зможемо продемонструвати ерудицію. І зробимо ми це при допомозі інтелектуальної гри «ЩО? ДЕ? КОЛИ?».

 

III. Перевірка домашнього завдання.

 

- В інтелектуальних іграх приймають участь люди всебічно розвинуті, творчі. Щоб перевірити: чи зможемо ми прийняти участь у такій грі,- ви готували творче домашнє завдання. На попередньому уроці ми дізналися про золоту пропорцію, а ви вдома повинні були знайти  відомості або повідомлення по цій темі. А результати вашої роботи ми зараз і побачимо.

  - Оскільки символом гри «Що? Де? Коли?» є Мудра сова, то і оцінювати ваші відповіді ми будемо за допомогою таких маленьких емблем. Той, хто набере найбільшу кількість сов отримає найвищий бал.

  Підведення підсумків досліджень, що діти провели вдома. Створення брошури за результатами роботи.

IV. Актуалізація опорних знань (усне опитування).

Вчитель. Перед початком гри команда повинна налаштуватися на роботу, розігрітися, тому проведемо  гру « Карусель»

Діти приготували питання за темою «Пропорції та відношення».

                      

Інтелектуальна розминка: (Можливі варіанти питань, рекомендованих дітям)

1. Що називається відношенням?

2. Що називається пропорцією?

3.З яких відношень можна скласти пропорцію?

4. Сформулюйте основну властивість пропорції.

5. Як знайти невідомий крайній (середній) член пропорції?

6. Дві величини називаються прямо пропорційними

7.Дві величини називаються обернено пропорційними…

8. Один відсоток – це…

9. Знайти відсоткове відношення можна так…

10. Знайти 1 % від 80кг. ( 0,8кг)

11.знайти 10 % від 150 грн. (15 грн)

Знайти 15 % від 100кг. (15кг)
Знайти 50 % від 120 т. (60 т)
Знайти 25 % від 40га. (10га)
Знайти 20 % від 800 грн. ( 160 грн)
Поділити 100 грн. пропорційно до чисел 2, 3, 5. (20 грн, 30 грн, 50 грн)
Скільки гривень одержить клієнт банку від 100 грн, якщо банк виплачує 25 % річних. (125 грн)
Щоб засіяти 4га поля потрібно 12 ц пшениці. А скільки потрібно центнерів пшениці, щоб засіяти 1га, 8га, 6га? (3 ц, 24 ц, 18 ц)

Вчитель. Підведемо підсумки розминки: Хто дав правильні відповіді на всі питання?  Хто допустив 1-2 помилки? Я сподіваюсь, що на наступний урок ви допоможете своїм друзям оволодіти матеріалом і не допускати помилок у відповідях.

- Для проведення гри необхідно вибрати капітана команди, у цьому нам допоможе самостійна робота. Той, хто набере найбільшу кількість балів, стане капітаном команди знавців. Будьте уважними! Для самостійної роботи я підібрала завдання по темам, вивченим з самого початку навчального року. Тільки так ми зможемо з вами вибрати мудрого, далекоглядного капітана, від нього буде залежить доля кожного члена команди.           

                                       Самостійна робота.

                  V. Організація учнів та повторення правил гри

     1.  На обдумування завдання команді дається 1 хв;

Дозвіл на відповідь від команди дає капітан команди.
Команда може дати відповідь без обдумування завдання. Заощаджений час можна використати під час обговорення іншого завдання.

4. Порядок завдань визначається за допомогою жереба - дзиґи

     5. Якщо гравці дають правильну відповідь на запитання. То вони одержують

          приз, в іншому випадку приз одержує той, хто запропонував це запитання

 

  VI. Практична робота   Інтелектуальна гра «Що? Де? Коли?»

На цьому етапі уроку діти розглядають і дають відповіді на 6 питань за ходом ігрової дзиґи.

 

    Сьогодні за гральний стіл викликається команда інтелектуалів у такому складі: …( називаю імена дітей, присутніх на уроці )

            БАЖАЮ КОМАНДІ ГРАВЦІВ УСПІХІВ!

(звучить музика – позивний гри. )

Починаємо нашу інтелектуальну гру «ЩО? ДЕ? КОЛИ?».

 

   Капітан команди запускає дзиґу.( Звучить музика. ).  Визначившись з номером завдання, повідомляється умова задачі.  Після закінчення 1 хвилин капітан визначає гравця команди, який дає відповідь.

   За рівнем складності завдання конверти з завданнями різняться за кольором. Рішення завдань  достатнього і високого рівня записуються на дошці.

Питання задають працівники школи та батьки учнів.

Задача №1

З вами грає заслужений агроном України Басовський С. Л.

Для посіву 8 га поля використали 16 ц зерна. Скільки необхідно зерна, щоб засіяти 12 га поля?

Задача №2

З вами грає  вчитель інформатики і фізики Черепанюк О. Я.

Визначити скільки потрібно взяти цементу, піску й щебеню для виготовлення 140м3 бетону, якщо за об’ємом вони знаходяться у відношенні 1:2:4?

Задача №3

З вами грає бабуся Хмари Олександра

100кг цукру треба поділити пропорційно числа 9, 8 і 3 для випічки печива, для

приготування кремів та для морозива.

Задача №4

З вами грає повар нашої школи Назар Ніна Михайлівна

Щоб заквасити 3 кг капусти, необхыдно приготувати маринад об’ємом 1155 грам, в який додають цукор, олію, гірчицю, мариновані кісточкові плоди, моркву у відношені: 80:60:1:50:40. Визначте скільки грам кожної речовини додають в маринад?

Задача №5

З вами грає вчитель біології Саніна О. Ю.

Дерево товщиною 12 см бобер перегризе за 3 хвилини. За скільки хвилин з тією ж швидкістю він перегризе дерево товщиною 20 см.

- Допоможіть підготуватися до ДПА. Завдання 1.2., варіант 9 зі збірника завдань для ДПА з математики 9 класу за 2011рік.

 Скільки кілограмів сушених грибів отримають з 18 кг свіжих, якщо з 12 кг свіжих грибів отримали 1,8 кг сушених?

Задача №12

З вами грає учениця 9 класу Рацин Наталія

-  Завдання 1.2., варіант 14 зі збірника завдань для ДПА з математики 9 класу за 2011рік.

Серед наведених записів укажіть правильну пропорцію.

А) 25: 20 = 10: 2                       В) 2: 6 = 3: 9

Б) 18: 2 = 6: 3                            Г) 12: 3 = 27: 9

VII. Підсумок уроку і оцінювання учнів:

      Інтерактивна вправа “Мікрофон”.

           -Чи сподобалась вам гра?

         -Що нового ви дізналися на уроці?

        -  Хто з гравців, на вашу думку, був найактивнішим?

        -Які правила слід повторити, щоб не виникало труднощів на наступному уроці?

При оцінюванні враховуються: виконання домашнього завдання, підготовка питань до гри «Карусель», участь у розминці, активність при роботі в команді знавців.

VIII. Завдання додому: Підготувати питання для інтелектуальної команди гравців шкільного клубу «Що?Де?Коли?», склавши задачі за темою або підібравши їх з довідників. Відповідно оцінювання: 12 та 9 балів.

       

Дякуємо всім за увагу і нехай з нами вічно живе неповторна, довершена краса і сила математики.

Література

А.Г.Мерзляк Математика: підручник для 5 класу. – Х.: Гімназія, 2005р.–288с.
Г.П.Бевз, В.Г.Бевз Математика: 6кл: підручник для загальноосвіт. навч. закл. –К.: Генеза, 2006р.–304с.
О.Б.Епишева, В.И.Крупич Учить школьников учиться математики: формирование приемов учебной деятельности. Кн. для учителя – М.: Просвещение, 1990. – 128с.
А.А.Окунев Спасибо за урок, дети!: о развитии творч. способностей учащихся: Кн. для учителя: Из опыта работы.– М.: Просвещение, 1988. – 128с.
Ю.М.Колягин, В.А.Оганесян Учить решать задачи: пособие для учащихся VII-VIII классов – М.: Просвещение, 1980.- 96с.
О.В.Ісаєнко, А.І.Супрун Математика. Вчимося розв’язувати задачі. 2-4 класи – Х.: ТОВ «Нова тема», 2010. – 368с.
В.М.Заславский Подход к изучению математики в 5-6 классах в развевающем обучении (Система Д.В. Эльконина – В.В.Давидова) – М.:1996.


Теги: пропорції, Фетісова М.В.
Навчальний предмет: Алгебра
Переглядів/завантажень: 149/31


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar