Головна » Алгебра

Множення десяткових дробів. Ділення десяткових дробів на натуральне число

Мета: удосконалити навички й уміння при множенні й ділені десяткових дробів, розвивати пам’ять, увагу, уяву, уміння виражати свої думки, логічно мислити; прищеплювати інтерес до математики.

Обладнання: рухома кома, ілюстрації з зображенням сови (розрізати на 4 частини), стріли лучника, куба, «мишки»; висловлювання про математику, вирізана назва газети «Факти», 5 маленьких паперових сов.

 

Оформлення дошки

«Рекламні» висловлювання: «Математика – гімнастика розуму»; «Мудрий не той, хто знає, а той, чиї знання корисні»; «Ті знання дають поживу для розуму, що більше спираються на ідеї, а не обчислення»; «Де є бажання, знайдеться і шлях вирішення навіть найважчої проблеми» та інші.

Вчитель. Здрастуйте. Сьогодні я головний редактор газети «Факти», вірніше, її спеціального випуску «Математичні факти і коментарі», що буде присвячений темі «Множення десяткових дробів. Ділення десяткових дробів на натуральне число»

Мета нашої роботи – випустити номер, підготувавши основні рубрики:

І. До речі …

ІІ. Є думка …

ІІІ. З перших вуст …

ІV. Будьте пильні!

V. Ще й не таке буде!

VІ. Ближче до справи

VІІ. Спорт

VІІІ. Питання, звісно, цікаве

ІХ. Один по одному – розрахуйся!

Ви, діти, той штат співрозмовників, який працюватиме над створенням сьогоднішнього випуску.

Перед вами стоїть завдання: удосконалювати навички й уміння в множенні і діленні десяткових дробів.

Отже, починаємо роботу. Запишіть дату нашої зустрічі і тему, над якою будемо працювати.

 

І. До речі …

Журналістам слід бути уважними, мати живу уяву і гарну пам’ять. Чи властиві вам ці якості?

Диктую 8 слів: ранок, сонце, кіт, дерево, дорога, телефон, посмішка, школа.

Вчитель. Прочитайте, будь ласка, слова і поясніть, як ви їх запам’ятовували.

Діти повідомляють логічний ланцюжок. Наприклад, «Я ранком пішов у школу. Світило сонце. Біля дороги росло дерево. На ньому сидів кіт і посміхався»

Вчитель. Крім того, працівник газети повинен красиво. Правильно і образно говорити, уміло пояснювати.

 

ІІ. Є думка …

Опишіть, будь ласка, що таке чайник?

Діти описують предмет за відпрацьованою схемою: визначення поняття – найближчий рід – видові відмінності. Скажімо, чайник – предмет кухонного посуду, що служить для кип’тіння води, може бути зроблений із металу, пластмаси, мати різну форму, колір. Відрізняється від каструлі, наприклад, тим, що має довгий носик.

Вчитель. Опишіть, будь ласка, що таке квадрат.

Діти. Квадрат – геометрична фігура, чотирикутник, усі кути прямі. Відрізняється від прямокутника тим, що в нього всі сторони рівні, а в прямокутника – лише протилежні.

 

ІІІ. З перших вуст

Вчитель. Ваша однокласниця вирішила спробувати себе в журналістиці. Вона дещо розповість вам про десяткові дроби.

Учениця. У розрахунках десяткові дроби використовуються набагато частіше, ніж звичайні. Це пов’язано із подібністю правил обчислень із десятковими дробами та правил дій з натуральними числами. Правила обчислень із десятковими дробами було описано в Самарканді на початку ХV сторіччя. Дробову частину записували червоним чорнилом або відокремлювали червоною рискою. У Європі про неї дізналися через 150 років. Записували їх так: 24.56 – 2405162 (0 – замість коми; цифри, 2 показували розташування інших знаків, а 0 – цілу частину). Кому почали застосовувати з ХVІІ сторіччя.

Вчитель. Спасибі. Зверніть увагу на рекламу, розміщену на шпальтах нашої газети. Відповідальність за неї цілком покладається на головного редактора.

 

ІV. Будьте пильні!

 

V. Ще й не таке буде!

(усна лічба)

Вчитель. Двайте пригадаємо правила множення і ділення десяткового дробу на 10, 100, 1000.

(Учень бере «рухому» кому і пояснює на конкретному прикладі принцип множення і ділення: переносить кому на потрібну кількість знаків вліво або вправо і прикріплює її до дошки.)

Потім діти розв’язують приклади з дошки:

0,19 х 10

56,8: 10

56,87 х 0,1

1,135 х 100

7: 100

7: 0,01

На яке число треба помножити 0,47, щоб одержати 47, 4700, 0,47, 0,0047?
0,3 х 30

0,125 х 8

4,8: 2

3х = 3,06

0,08 х 4

0,25 х 4

0,6: 3

2х + 1 = 3,2

8 х 0,05

0,2 х 0,3

3,2: 2

0,0008 х 0

0,16: 4

17,17: 17

Спростити:

0,125 х 8

1,2 х 0,3y5z

 

VІ. Ближче до справи

Вчитель. Пропонується гра «Математична мозаїка». Суть гри: маємо контурне зображення сови (на дошці) і деталі мозаїки. Кожна така частина містить завдання. Ви розв’язуєте, звіряєте отримані відповіді з відповідями на контурі. Якщо рішення правильне, прикріплюєте частину на місце, відведене на контурі. Якщо хтось помилився, то перевіривши відповідь, сам знаходить помилку. Якщо вирішено правильно, то всі деталі утворять гарну сову. Чому – сову? Сова – символ розуму, мудрості. Отже, четверо вирішують біля дошки, решта на місцях.

(Завдання записано на картках для індивідуальної роботи.)

І частинка

3,02 х 7,3

1,016:8

ІІ частинка

158,14: 12

53,5: 5

ІІІ частинка

34 (m + 1,2) = 61,2

ІV частинка

Знайти P i S квадрата зі стороною 8,2 см.

 

VІІ. Спорт

Гра «Влучний стрілець»

Вчитель. Поговоримо про такий вид спорту, як стрільба з лука. Давайте постріляємо. Суть гри: запропоновано 3 завдання і дано 4 відповіді. Учні на місцях вирішують приклади. Той, хто вирішує швидше інший приклад, виходить і проводить стрілку (влучає в ціль) від приклада до відповіді тощо.

 

3,01

2,7 х 4,6

 

9,52

0,7 х 13,6

0,7

12,6 х 18

12,4212,42

 

VІІІ. Питання, звісно, цікаве

Вчитель. На гранях куба розміщено невеличкі задачі задачі (їхня кількість залежить від часу, що залишився до кінця уроку).

Є цікава притча про те, як упіймати мишку в купі каменів.

І спосіб: розібрати купу по камінчику і дістатися до мишки.

ІІ спосіб; уважно стежити за купою, обходячи її з різних боків. Якщо побачив мишачий хвостик – хапай і витягай мишку. Так само розв’язують задачі; можна вирішувати відомими, традиційними засобами, а можна здогадатися, проявити кмітливість – і, можливо, так буде швидше.

(Діти виходять по одному, кидають кубик, на дошку вирішуються (якщо потрібно) завдання-картинки.)

Півхлібини коштує на 18 коп. більше, ніж четвертинка. Скільки коштує вся хлібина? (72).

 

Заповнити порожні кружки, використовуючи правило:

(3 + 5): 2 = 4

 

Хто швидше пройде шлях від А до В: Оксана чи Олена (час одинаковий)?

Або: чий шлях довший?

 

Над землею летіли птиці:

Лебідь, щука, дві синиці,

Дві зозулі, п’ять вугрів.

То скажи: скільки птахів?! (5)

 

ІХ. Один по одному – розрахуйся!

 

Вчитель. Сьогодні ми з вами плідно потрудилися і от маємо випуск нашої газети. Премії за творчість, старання, компетентність одержують (називає імена та прізвища дітей). Їм вручаються маленькі «совенята» (12 балів). (Повідомляються оцінки інших дітей.)

Але наша зустріч – не остання, і ви одержуєте домашнє завдання: п.38,40  № 1328,  1366, 1404 (а),  (О.С.Істер. Математика: 5 клас.)


Теги: дроби, Ніколаєнко В.М.
Навчальний предмет: Алгебра
Переглядів/завантажень: 698/136


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar