Головна » Алгебра |
Мета Дидактична - узагальнити і систематизувати знання учнів по даній темі, а саме поглибити і розширити зв’язки між предметами шкільного курсу: географією, математикою, астрономією, історією. Обладнання - комп’ютер, мультимедійний проектор, карта зоряного неба, фізична карта світу, 4 картки з 4-5 питаннями до кросворду (на кожну групу), 4 картки з сітками кросворда (на кожну групу), велика сітка кросворда на ватмані, 4 картки з сузір’ями. Підготовча робота: Клас розділено на 4 групи по 5 учнів у кожній, з яких хоч би один учень має високий рівень навчальних досягнень з математики і один з учнів - досвід роботи на комп’ютері. Також обрано учня - керівника групи. Кожна з груп за місяць до проведення уроку одержала довгострокове домашнє завдання: створити презентацію на комп’ютері на одну з тем „Історія виникнення координат”, „Координати в математиці”, Координати в географії”, „Координати в астрономії”.
Хід уроку
І. Організаційний момент. Психологічне налаштування на урок. Завдання етапу уроку: Створити позитивний настрій у учнів. Вчитель: Добрий день. Нехай цей день буде для вас цікавим. Посміхніться сусідові. Завдання 1. Складемо „Абетку добрих слів”, першими літерами яких є літери слів „ Координатна площина”, що записані на дошці темою уроку. (Учні пропонують по одному слову, наприклад це може бути фраза: красиве, охайне, осяяне, радісне, динамічне, натхненне, ажурне, творче, навчання, активних, патріотів, лояльних, освічених, щирих, найвихованіших, азартних.)
ІІ. Перевірка домашнього завдання. Завдання етапу уроку: Перевірити засвоєння учнями основних умінь з математики (згідно програмних вимог). Вчитель: А тепер зробимо запис у зошиті: дата, вид роботи і тема уроку, записані на дошці. Керівники груп перевірили наявність Д/З у зошитах до початку уроку. Виконання ж домашнього завдання на уроці ми перевіримо за допомогою наступної вправи. Завдання 2. ( По одному учню на кожний пункт завдання - біля дошки, решта учнів працюють на місцях у зошитах. Система координат побудована на дошці до уроку.) Позначте в координатній площині точки, послідовно сполучіть їх відрізками, й одержите рисунок (Додаток 1): а) (-10;0), (-6;-6), (4;-5), (11;4),(-10;0); б) (-5;1), (3;4), (-5;17), (-5;1)
ІІІ. Актуалізація опорних знань. Завдання етапу уроку: Освіжити у пам’яті знання про координати з математики, географії, астрономії. Вчитель: ”Вітрильник” кличе нас у подорож. Цікаво куди ми попливемо? Можливо наступне завдання прояснить ситуацію? Завдання 3. Розв’яжіть кросворд. Завдання етапу уроку: Перевірити знання учнями основних понять даної теми з математики, географії, астрономії. (Кросворд і питання до нього подані на наступній сторінці.)
(Велика сітка кросворда накреслена заздалегідь на ватмані. Кожна з груп отримує по 4-5 питань і сітку кросворда, надруковані на папері, обговорює відповіді в групах і,маючи остаточну відповідь, записує знайдене слово до сітки на дошці. У виділеному рядку з’являється слово ”Греція”.) Вчитель: Як бачимо шлях нас сьогодні веде до Греції, яка оповита мереживом легенд про могутніх богів, безжальних царів, хоробрих героїв, прекрасних принцес. Вивчаючи історію 6 класу, ви вже чули про Оріона, Геркулеса, Тесея, Персея, Андромеду, Аріадну, богів Олімпу. Сьогодні я пропоную поринути в атмосферу цієї надзвичайної і казкової країни ще раз. То ж вирушаємо у подорож за умови, що швиденько визначимо географічні координати цієї середземноморської держави. Завдання 4. Визначити географічні координати Афін за фізичною картою світу. (Один з учнів, вийшовши до дошки, за фізичною картою світу знаходить географічні координати.) Відповідь:38˚Пн.ш., 24˚Сх.д.
IV. Повідомлення теми, мети, задач уроку, мотивація навчальної діяльності. Завдання етапу уроку: Мотивувати навчальну діяльність на уроці, визначити кінцеву мету. Вчитель: Як ви переконалися, на деякі відповіді з кросворда не всі з вас змогли відповісти. Виявляється, окрім математичних і географічних, є ще й астрономічні координати, про які нам нічого не відомо. Розв’язати цю проблему можна, вивчаючи уважно проекти ваших товаришів. Чим і займемося, пливучи до Греції. А по закінченні уроку ми матимемо повне уявлення про існуючі координати і історію їх виникнення.
Питання кросворда По горизонталі Прямі, що не перетинаються і не лежать в одній площині. По вертикалі Лінія на карті, що з’єднує північний і південний полюси.
Відповіді до кросворда
V. Сприйняття та корекція опорних знань. Завдання етапу уроку: Повторити відомі факти з математики і географії, ознайомитися з координатами в астрономії. (Кожна з груп учнів представляє свій проект у вигляді комп’ютерної презентації. Додаються окремими файлами.)
VІ. Фізкультхвилинка. Завдання етапу уроку: Психологічне і фізичне розвантаження учнів. Вчитель: Нарешті ми на суші. Час розім’ятися, тим більше, що фізична краса тіла у греків була у великій пошані. Прошу вас, Іване, проведіть розминку. (Один з учнів виходить вперед і є ведучим, решта учнів виконують його вказівки.) Гра на розвиток уваги „Чотири стихії”. (Це гра на розвиток уваги, пов’язаної з координацією слухового і рухового аналізаторів.) Гравці стоять по колу. Якщо ведучий говорить слово „земля”, усі повинні опустити руки вниз, якщо слово „вода” – витягнути руки вперед, слово „повітря” – підняти руки вгору, слово „вогонь” – зробити обертання руками у променезап’ястних і ліктьових суглобах. Хто помиляється, той програв.
VІ. Засвоєння знань і вмінь знаходження координат у математиці. Завдання етапу уроку: Навчитися знаходити математичні координати даних точок і навпаки. Вчитель: Усіх своїх героїв стародавні греки вшановували, передаючи з уст в уста міфи про них. А згодом почали „відправляти їх на небо”, тобто їх іменами почали називати сузір’я. Пропоную відвідати планетарій і встановити математичні координати найяскравіших зір відомих сузір’їв, після чого знайдені вами координати ви передасте іншій групі, щоб вони могли його побудувати і визначити його назву. (Кожна група одержує картку з зображенням сузіря і завдання: визначити математичні координати даного сузір’я і записати так, щоб за цими координатами інша група могла б його побудувати і встановити його назву. Керівник групи навчає своїх найслабших товаришів за технікою „Навчаючи вчусь”.) Завдання 5 (для групи1) Знайти координати зір сузір’я Андромеда. Відповідь: (6,5;11), (4;5), (-0,5;-0,5), (-7,5;-10,5);(-0,5;-0,5), (-3;1,5). Завдання 6 (для групи2) Знайти координати зір сузір’я Лев. Відповідь: (9;8), (8;10), (4,5;7,5), (4;5,5), (5,5;3), (5;-0,5), (-6,5;2), (-13;2), (-6;6), (4;5,5); (-6;6), (-6,5;2). Завдання 7 (для групи3) Знайти координати зір сузір’я Овен. Відповідь: (8,5;4), (8;6), (5;8), (3,5;6,5), (2;5), (-2,5;-1,5), (4,5;-4,5), (11;-5), (12;-8); (2;5), (-1,5;5,5), (-7;7), (-9;7), (-9;6); (5;8), (7;9). Завдання 8 (для групи4) Знайти координати зір сузір’я Оріон. Відповідь: (0;8), (2,5;6), (0,5;0,5), (4;-6), (-3;-7), (-2;-1), (-1;-0,5), (0,5;0,5); (-2;-1), (-4;7), (0;8); (-4;7), (2,5;6).
VІІ. Узагальнення та систематизація понять та їх застосування для виконання вправ. Завдання етапу уроку: Перевірити вміння застосовувати знання для виконання вправ у змінених умовах. Вчитель: Астрономія разом з геометрією, арифметикою і музикою складали так званий квадривіум вільних мистецтв, які з тривіумом ( граматикою, риторикою і діалектикою) були обов’язковими для вивчення у середньовічних школах. Математика у сучасній школі є також однією з головних дисциплін, тому тепер пропоную вам перевірити свої знання саме з математики під час проходження наступного тесту. (Кожен учень виконує завдання тесту за допомогою тестової комп’ютерної програми TEST W у визначений термін. По закінченні тестування виставляється бал, який вчитель враховує при виставленні оцінок за урок. Питання тесту подані у Додатку 2.)
VІІІ. Підведення підсумків уроку. Оцінювання роботи учнів. Завдання етапу уроку: Виховувати вміння аналізувати, підсумовувати результати роботи, оцінювати власну діяльність. Вчитель: Нажаль наша подорож скінчилася, час повертатися додому. І щоб наша подорож залишилася у вашій пам’яті увіковічнимо досвід, який ми отримали сьогодні у вільних віршах – сенканах. Розкажіть, що нового ви сьогодні пізнали. ( Можливі варіанти віршів наводяться у Додатку 3.) А керівників груп попрошу оцінити роботу своїх колег у Листах контролю (Додаток 4). (На основі результатів тесту і листів контролю вчитель виставляє загальний бал учням.)
ІХ. Домашнє завдання
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |