Головна » Алгебра

Координатна площина. Координати в географії та астрономії

Мета

Дидактична  - узагальнити і систематизувати знання учнів по даній темі, а саме поглибити і розширити зв’язки між предметами шкільного курсу: географією, математикою, астрономією, історією.
Розвиваюча – розвивати пізнавальні здібності компетентісної особистості в єдиному інформаційному просторі.
Виховна – формування уявлення про світ в цілому; виховання акуратності, самостійності, наполегливості у доведенні справи до кінця.

Обладнання - комп’ютер, мультимедійний проектор, карта зоряного неба, фізична карта світу, 4 картки з 4-5 питаннями до кросворду (на кожну групу), 4 картки з сітками кросворда (на кожну групу), велика сітка кросворда на ватмані, 4 картки з сузір’ями.

Підготовча робота: Клас розділено на 4 групи по 5 учнів у кожній, з яких хоч би один учень має високий рівень навчальних досягнень з математики і один з учнів - досвід роботи на комп’ютері. Також обрано учня - керівника групи. Кожна з груп за місяць до проведення уроку одержала довгострокове домашнє завдання: створити презентацію на комп’ютері на одну з тем „Історія виникнення координат”, „Координати в математиці”, Координати в географії”, „Координати в астрономії”.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент. Психологічне налаштування на урок. Завдання етапу уроку: Створити позитивний настрій у учнів.

            Вчитель: Добрий день. Нехай цей день буде для вас цікавим. Посміхніться сусідові.

Завдання 1. Складемо „Абетку добрих слів”, першими літерами яких є літери слів „ Координатна площина”, що записані на дошці темою уроку.

(Учні пропонують по одному слову, наприклад це може бути фраза: красиве, охайне, осяяне, радісне, динамічне, натхненне, ажурне, творче, навчання, активних, патріотів, лояльних, освічених, щирих, найвихованіших, азартних.)

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання. Завдання етапу уроку: Перевірити засвоєння учнями основних умінь з математики (згідно програмних вимог).

            Вчитель: А тепер зробимо запис у зошиті: дата, вид роботи і тема уроку, записані на дошці. Керівники груп перевірили наявність Д/З у зошитах до початку уроку.

Виконання ж домашнього завдання на уроці ми перевіримо за допомогою наступної вправи.

Завдання 2. ( По одному учню на кожний пункт завдання -  біля дошки, решта учнів працюють на місцях у зошитах. Система координат побудована на дошці до уроку.) Позначте в координатній площині точки, послідовно сполучіть їх відрізками, й одержите рисунок (Додаток 1):  

                                   а) (-10;0), (-6;-6), (4;-5), (11;4),(-10;0);

                                   б) (-5;1), (3;4), (-5;17), (-5;1)

           

ІІІ. Актуалізація опорних знань. Завдання етапу уроку: Освіжити у пам’яті знання про координати з математики, географії, астрономії.

            Вчитель: ”Вітрильник” кличе нас у подорож. Цікаво куди ми попливемо? Можливо наступне завдання прояснить ситуацію?

Завдання 3. Розв’яжіть кросворд. Завдання етапу уроку: Перевірити знання учнями основних понять даної теми з математики, географії, астрономії. (Кросворд і питання до нього подані  на наступній сторінці.)

 

(Велика сітка кросворда накреслена заздалегідь на ватмані. Кожна з груп отримує по 4-5 питань і сітку кросворда, надруковані  на папері, обговорює відповіді в групах і,маючи остаточну відповідь, записує знайдене слово до сітки на дошці. У виділеному рядку з’являється слово ”Греція”.)

            Вчитель: Як бачимо шлях нас сьогодні веде до Греції, яка оповита мереживом легенд про могутніх богів, безжальних царів, хоробрих героїв, прекрасних принцес. Вивчаючи історію 6 класу, ви вже чули про Оріона, Геркулеса, Тесея, Персея, Андромеду, Аріадну, богів Олімпу. Сьогодні я пропоную поринути в атмосферу цієї  надзвичайної і казкової країни ще раз. То ж вирушаємо у подорож за умови, що швиденько визначимо географічні координати цієї середземноморської держави.

Завдання 4. Визначити географічні координати Афін за фізичною картою світу. (Один з учнів, вийшовши до дошки, за фізичною картою світу знаходить географічні координати.)

Відповідь:38˚Пн.ш., 24˚Сх.д.

 

 IV. Повідомлення теми, мети, задач уроку, мотивація навчальної діяльності. Завдання етапу уроку: Мотивувати навчальну діяльність на уроці, визначити кінцеву мету.

Вчитель: Як ви переконалися, на деякі відповіді з кросворда не всі з вас змогли відповісти. Виявляється, окрім математичних і географічних, є ще й астрономічні координати, про які нам нічого не відомо. Розв’язати цю проблему можна, вивчаючи уважно проекти ваших товаришів. Чим і займемося, пливучи до Греції. А по закінченні уроку ми матимемо повне уявлення про існуючі координати і історію їх виникнення.

 

                                                    Питання кросворда

По горизонталі

Прямі, що не перетинаються і не лежать в одній площині.
Координата точки, яку завжди записують на друге місце.
Східної чи західної…(наприклад, 24˚Сх.д.)
Перша координата в другій екваторіальній системі координат (перше слово).
Дочка царя Міноса, що допомогла Тесею знайти вихід із лабіринту з допомогою клубка шерсті.
Суспільна наука, що вивчає минуле і сучасне людства.
Інша назва координати х.
Лінія на площині, що визначає залежність.
Початок координат.
Грецьке слово, що в перекладі означає „земле міряння”.

По вертикалі

Лінія на карті, що з’єднує північний і південний полюси.
Географічна координата, яку визначають за паралелями.
Французький математик, ім’ям якого називають координати на площині.
Перша координата в другій екваторіальній системі координат (друге слово).
Четверта частина площини, яка утворюється внаслідок її розбиття координатними осями.
Одне з найкрасивіших зимових сузір’їв – небесний мисливець.
Єдина дочка ефіопського царя Кефея, яку Персей визволив від морського чудовиська і, яка стала потім його дружиною.
Сузір’я, яке давні греки назвали на честь богині Персефони і, що нагадує нам про зміну пір року.

           

            Відповіді до кросворда

 

 V. Сприйняття та корекція опорних знань. Завдання етапу уроку: Повторити відомі факти з математики і географії, ознайомитися з координатами в астрономії.

(Кожна з груп учнів представляє свій проект у вигляді комп’ютерної презентації. Додаються окремими файлами.)

 

VІ. Фізкультхвилинка. Завдання етапу уроку: Психологічне і фізичне розвантаження учнів.

            Вчитель: Нарешті ми на суші. Час розім’ятися, тим більше, що фізична краса тіла у греків була у великій пошані. Прошу вас, Іване, проведіть розминку. (Один з учнів виходить вперед і є ведучим, решта учнів виконують його вказівки.)

Гра на розвиток уваги „Чотири стихії”. (Це гра на розвиток уваги, пов’язаної з координацією слухового і рухового аналізаторів.)

Гравці стоять по колу. Якщо ведучий говорить слово „земля”, усі повинні опустити руки вниз, якщо слово „вода” – витягнути руки вперед, слово „повітря” – підняти руки вгору, слово „вогонь” – зробити обертання руками у променезап’ястних і ліктьових суглобах. Хто помиляється, той програв.

 

VІ. Засвоєння знань і вмінь знаходження координат у математиці. Завдання етапу уроку: Навчитися знаходити математичні координати даних точок і навпаки.

            Вчитель: Усіх своїх героїв стародавні греки вшановували, передаючи з уст в уста міфи про них. А згодом почали „відправляти їх на небо”, тобто їх іменами почали називати сузір’я. Пропоную відвідати планетарій і встановити математичні координати найяскравіших зір відомих сузір’їв, після чого знайдені вами координати ви передасте іншій групі, щоб вони могли його побудувати і визначити його назву.

(Кожна група одержує картку з зображенням сузіря і завдання: визначити математичні координати даного сузір’я і записати так, щоб за цими координатами інша група могла б його побудувати і встановити його назву. Керівник групи навчає своїх найслабших товаришів за технікою „Навчаючи вчусь”.)

Завдання 5 (для групи1) Знайти координати зір сузір’я Андромеда.

Відповідь: (6,5;11), (4;5), (-0,5;-0,5), (-7,5;-10,5);(-0,5;-0,5), (-3;1,5).

Завдання 6 (для групи2) Знайти координати зір сузір’я Лев.

Відповідь: (9;8), (8;10), (4,5;7,5), (4;5,5), (5,5;3), (5;-0,5), (-6,5;2), (-13;2), (-6;6), (4;5,5); (-6;6), (-6,5;2).

Завдання 7 (для групи3) Знайти координати зір сузір’я Овен.

Відповідь: (8,5;4), (8;6), (5;8), (3,5;6,5), (2;5), (-2,5;-1,5), (4,5;-4,5), (11;-5), (12;-8); (2;5), (-1,5;5,5), (-7;7), (-9;7), (-9;6); (5;8), (7;9).

Завдання 8 (для групи4) Знайти координати зір сузір’я Оріон.

Відповідь: (0;8), (2,5;6), (0,5;0,5), (4;-6), (-3;-7), (-2;-1), (-1;-0,5), (0,5;0,5); (-2;-1), (-4;7), (0;8); (-4;7), (2,5;6).

 

VІІ. Узагальнення та систематизація понять та їх застосування для виконання вправ. Завдання етапу уроку: Перевірити вміння застосовувати знання для виконання вправ у змінених умовах.

            Вчитель: Астрономія разом з геометрією, арифметикою і музикою складали так званий квадривіум вільних мистецтв, які з тривіумом ( граматикою, риторикою і діалектикою) були обов’язковими для вивчення у середньовічних школах. Математика у сучасній школі є також однією з головних дисциплін, тому тепер пропоную вам перевірити свої знання саме з математики під час проходження наступного тесту. (Кожен учень виконує завдання тесту за допомогою тестової комп’ютерної  програми TEST W  у визначений термін. По закінченні тестування виставляється бал, який вчитель враховує при виставленні оцінок за урок. Питання тесту подані у Додатку 2.)

 

 VІІІ. Підведення підсумків уроку. Оцінювання роботи учнів. Завдання етапу уроку: Виховувати вміння аналізувати, підсумовувати результати роботи, оцінювати власну діяльність. 

            Вчитель: Нажаль наша подорож скінчилася, час повертатися додому. І щоб наша подорож залишилася у вашій пам’яті увіковічнимо досвід, який ми отримали сьогодні у вільних віршах – сенканах. Розкажіть, що нового ви сьогодні пізнали. (  Можливі варіанти віршів наводяться у Додатку 3.) А керівників груп попрошу оцінити роботу своїх колег у Листах контролю (Додаток 4). (На основі результатів тесту і листів контролю вчитель виставляє загальний бал учням.)  

 

ІХ. Домашнє завдання


Теги: координатна площина, Артюшенко А.В.
Навчальний предмет: Алгебра
Переглядів/завантажень: 627/200


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar